Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP  (läst 22918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #30 skrivet: 14 april 2014, 11:03:17 »
Jag tror att jag kommer passa på denna IVT AirX.

Dels är det detta med 1fas vs 3fas men sen är det också vvb i denna. Enligt leverantören jag fått offerten ifrån ska 185 liter räcka gott och väl till mig och min familj (2 vuxna och 4 barn). Jag är dock inte alls lika övertygad för jag tycker det låter snävt med 185 liter och föreställer mig ett par år fram i tiden när mina tvillingdöttrar närmar sig tonåren och förbrukningen av varmvatten antagligen kommer stiga avsevärt.

Tycker det är lite märkligt att dom inte har någon variant på innerdelen med en större vvb?

Eller vad säger du IVT Center 7h räcker 185 liter vvb till en så pass stor familj? :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #31 skrivet: 14 april 2014, 11:09:53 »
Jag skulle vilja ha en mycket mindre beredare i bland så att mina tonårsbarn lär sig att man inte kan stå och duscha 30 minuter i sträck....
Köper du dom större varianterna så får du ju dels 3-fas och dels tillräckligt med effekt för att nästan värma vattnet i realtid.

I övrigt är det ju en ny serie värmepumpar så jag tror/hoppas jag att det kommer fler pannor och andra tillbehör inom en snar framtid.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #32 skrivet: 14 april 2014, 11:59:58 »
Jag skulle vilja ha en mycket mindre beredare i bland så att mina tonårsbarn lär sig att man inte kan stå och duscha 30 minuter i sträck....
Köper du dom större varianterna så får du ju dels 3-fas och dels tillräckligt med effekt för att nästan värma vattnet i realtid.

I övrigt är det ju en ny serie värmepumpar så jag tror/hoppas jag att det kommer fler pannor och andra tillbehör inom en snar framtid.

Jo visserligen men dom större varianter säg 13KW är ju nog skapligt med overkill för mitt hus som är dimensionerat att klara sig på en 7KW pump. Jag menar behovet att värma varmvatten i realtid finns ju inte där hela tiden. :)

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #33 skrivet: 14 april 2014, 14:44:24 »
Angående knäppningar så har AirX en logik som stoppar den externa cirkulationspumpen och varvar upp den interna efter varmvattenberedning. Detta skall sänka temperaturen och kraftigt minska risken för knäppningar.

Angående varmvatten så kan man ansluta hur stor varmvattenberedare som helst. AirX + E9 50-90 (väggmodul utan vvb) + vvb. Jag håller annars med _purjo om att det inte finns tillräckligt stora varmvattenberedare om man inte begränsar det. Jag har kunder som har klarat sig med 100 liter vvb och 3 tonårsbarn, men samtidigt har jag en tonårsdotter och 300 liter vvb som hon tömmer själv (har hänt 2 ggr).
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #34 skrivet: 03 juni 2014, 22:15:21 »
Jag luftar den här tråden lite. I installationsguiden står det att den ska placeras minst 40 cm från husväggen. Hur heligt är det? Om det i övrigt är luftigt runt om (ovanför och vid sidor).

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #35 skrivet: 04 juni 2014, 06:14:29 »
Det är framförallt ljudet som påverkas, funktionsmässigt så spelar några centimetrar fram och tillbaka ingen roll. Men börjar du närma dig 20 cm så påverkas även prestandan, vågar jag påstå.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #36 skrivet: 04 juni 2014, 08:21:51 »
Det är framförallt ljudet som påverkas, funktionsmässigt så spelar några centimetrar fram och tillbaka ingen roll. Men börjar du närma dig 20 cm så påverkas även prestandan, vågar jag påstå.

Tack för det!
Det är mest för det estetiska då den hamnar lite på gången mot entrén. Men då låter jag den sticka ut lite ändå. :)

Utloggad sumo89

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #37 skrivet: 27 juli 2014, 23:56:41 »
Det är framförallt ljudet som påverkas, funktionsmässigt så spelar några centimetrar fram och tillbaka ingen roll. Men börjar du närma dig 20 cm så påverkas även prestandan, vågar jag påstå.

Nu har vi haft den i ca 1 månad. En sak som faktiskt jag är grymt missnöjd med är just ljudet. Skulle säga att den låter väldigt likt en 2-takts utombordare på håll som varvar upp till max. Nästan så det vibrerar lite i huset av den. Grannen har en Air-90 och den har jag aldrig hört låta som denna. Ska det vara så (ni som har hört den på andra ställen) eller är det något knas? :P


Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: IVT AirX - ny inverterstyrd LVVP
« Svar #38 skrivet: 28 juli 2014, 09:20:08 »
Är det som du säger att värmepumpen vibrerar så mycket att det känns i huset så är något troligen fel. Ta dit installationsfirman och kontrollera så att installationen är korrekt utförd.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!