0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,försöker att bringa klarhet i VP-djungeln och skulle tacksamt ta emot lite tips och idéer.Vi (två vuxna och två barn) bor i dagsläget i radhus i Stockholmsområdet (ej gavel). Två plan och källare med ca 50 kvm / plan totalt ca 150 kvm. I dagsläget har vi vattenburen värme med el-panna (15 år gammal). Maximal framledningstemperatur i dag är < 55 grader den kallaste dagen.Har varit i kontakt med flera olika installatörer som rekommenderat (eftersom det är väldigt små tomter har vi valt att inte satsa på bergvärme utan ett luftvatten-alternativ): Thermia Atria 8 CTC EcoAir 105 med eco el 1550 Eftersom vi har ett ganska stort badkar har vi valt att komplettera med en extra varmvattenberedare.Som vanligt tycker försäljarna att deras pump är solklart bäst och jag har lite svårt att få en objektiv bild. Är det någon som har erfarenhet av dessa båda modeller? Är det någon annan modell som jag bör överväga?Alla tips tages tacksamt emot.
Med ett hus på 150m² är mitt råd att inte ta en pump som är mindre än 8kWMärket spelar inte så stor roll men som Lexus skriver kan det vara bra om den är tyst då du bor i radhus så du inte stör grannfridenNågra dataThermia Atria 8 (7,96kW) låter som mest 63dBaDaikin Altherma 8 (8,43kW) låter som mest 61dbaTystast som jag vet är IVT Premium Line A9 (8,9kW) som låter 58dBaFinns kanske än tystare pumpar?
Priset har ju oxå viss betydelse....en L/V håller tyvärr inte i evighet. Och du måste ju hinna få tillbaka pengarna med god avkastning. Om pannan inte behöver bytas av andra skäl, så kan en budgetvariant vara att docka en L/V mot din nuvarande panna, Pannan kan du alltid byta senare.Skillnaden i driftsområde mellan -15 ºC till -20 ºC betyder inte så mycket ur ekonomiskt hänseende i Stockholmsområdet. En L/V's effekt minskar rätt rejält under -10 ºCHar du en mycket överdimensionerad pump av on-off typ så ökar antalet starter. Det kan sätta ner livslängden.
En ZH21K4E-TFD 524 som är motorn i t,ex en Atria 8 ger vid 35grader i kondensering och 0 i förångning ungefär 9 kw. Med samma kondensering och -20 i förångning så ger den 4 kw drygt. Tveksamt om den räcker till -15 grader va. Problemet med många start och stopp kan man lätt bygga bort. Då kan en LVVP bli en riktigt bra lösning som man inte får några problem med. Om man köper en för liten så kommer man med största sannolikhet att bli besviken.En Atria ska hålla likalänge som en BV maskin, den står ju inne. Elektoniken sitter inte ute i kylan och vätan och kompressorn ska hålla 70000 timmar om man ger den förutsättningar till en bra drift.
Flytande eller semifast. Lite mindre viktigt. Finns fördelar med båda. Men rent ekonomiskt är det lite bättre medflytande. Jag har inga siffror på livslängd på olika maskiner, men det känns såklart bättre med att ha allt inne.Och jag har Atrior som har gått i 40000 timmar snart. Personligen ser jag nästan bara fördelar med Thermias lösning, och det faktum att det är istort sett samma maskin som deras BV maskiner gör att man KAN hänga på ett hål om man nu skulle vilja det av ngn anledning.Man kan även "dopa" brinet med FL eller om man har en gammal brunn och få lite grundvatten kollektor etc etc.Nackdelen är att det blir en liten förlust i och med att man har en växlare till gentemot en sådan maskin som CTC eller Thermias variant Atella.Jag tycker den nackdelen uppvägs av de bra sakerna. Dessutom vet jag att den verkligen fungerar ner till dem -20 som den ska. Har testat det på ett 20 tal maskiner. Verkar tyvärr vara lite si och så på andra varianter.Att bygga bort start och stopp handlar som du sa, om att koppla in en tank som ger längre drifttider och längre stilleståndstider. Det finns flera lösningar på hur man kopplar en sån och hur den kommer se ut beror på hur mkt plats det finns att tillgå. Finns även andra lösningar på den problematiken men detta är det enklaste och bästa alternativet.
Nu handlade det om SEMI fast kondensering Lexus vilket inebär att man kanske ligger 3 grader över börvärdet. inte att förväxla med fast kondensering som givetvis är en förkastlig form av VP drift för värmedrift Vart hamnar typiskt en Altherma om vi pratar om en tät process? Tätar den ut? Nej den kommer inte att fungera som flödesutjämnande tank. Vi vill inte ha en ackumulator tank, även om tanken kan få en sådan funktion i vissa driftfall.Varför inte ta en DUO med en 300 liters beredare, då slipper du en extra VVB.
Återigen tack för alla svar, det uppskattas!!!Eftersom vi har ett ganska stort badkar hade vi tänkt att koppla en extra varmvattenberedare till VP, som jag har förstått detta kan man exempelvis koppla VP-ut (drygt 50 grader) till varmvattenberedarens in och på så vis endast få några grader som behöver värmas med el. Är detta en ok lösning? Kan denna lösning användas som ackumulatortank?