Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminuter räknades inte ned pga att pumpen stoppar nästan direkt.  (läst 3177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Godmorgon,

noterade en sak när jag kikade i loggern nu nyligen och det är att pumpen hade gått väldigt korta ryck (1 minut) med 20 minuters mellanrum den senaste tiden, så imorse satte jag mig nere vid den och höll koll ;)
Och det visade sig att den körde igång kompressor och elpatron direkt vilket innebar att VB-f på sekunder / någon minut drog upp till 55 grader (vilket är inställt VB-f max) och därför stoppade pumpen, under den här extremt korta tiden hann den ju inte beta av några gradminuter knappt, när jag sne kollade så var de på -690 nånting. Så jag stängde av eltillsatsen helt och då började den ju köra längre stunder. Nu var det ju bara någon timme sedan, men man ser ju på nedanstående bild att det börjar se bättre ut iallfall.

Men varför kan det tänkas bli såhär? Jag har ju under hösten kopplat in garaget på värmepumpen men det har ju gått bra fram tills nu för några dagar sedan tydligen.
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 10:51:00 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om din utegivare visar för kallt kan det kanske bli sådär, speciellt om du låter termostater strypa bort flöde för att undvika övertemp i huset.
Kolla att alla tempgivare visar rimliga värden, öppna alla termostater, och justera sedan kurva och parallellförskjutning så du får lagom varmt inne, tänk på att det tar ca 1 dygn innan rumstempen stabiliserar sig.
Har du en rumsgivare kan någon ha dragit upp den på max.
Om VPmin Diff är standard så borde kompressor och elpatron ha stannat tidigare, och gradminuterna nollställas, så jag antar att du antingen har ett väldigt högt börvärde, eller att du höjt värdet för "tvångsstopp" så mycket att det aldrig griper in.

Det skulle också kunna vara fel på växelventilen så att den aldrig växlar mot värmesystemet, men då borde den stanna fort även med enbart kompressorn i drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kolla VB-fram och VB-r på värmepumpen då den går?
Skillnaden ska inte vara mer än 7-8 °C, troligen är cirkulationen för låg.
Jag tycker mig kunna se att tempdiffen är över 20 °C vilket är på tok för högt.
Kanske behöver smutsfiltret rensas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Inga termostater monterade och utegivaren visar helt rimliga värden, innegivaren inställd på 22 grader (viket även syns i displayen på pumpen)

Jag har ju som sagt kopplat in garaget och jag hade för få givare så jag har en på framledningen där kulverten lämnar huset och en där den kommer till garaget - så jag kan inte se vad jag har för tempdiff över garaget - om det är det som ökar upp tempdiffen.
Men jag har CP för varma sidan på max, så det jag skulle kunna göra är ju att justera mina strypningar lite för att få till tempdiffen. Kollar man på nedanstående graf över VB-f och VB-r ser man ju att returen aldrig riktigt "hänger med" när VB-f går upp? Kanske för att den fortfarande går relativt korta stunder så vattnet hinner inte riktigt cirkulera runt?
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 10:52:01 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såg att de graferna jag lagt upp var lite svårtydda ;) Så nu har jag lagt upp nya bilder, med förklaringar vad X & Y betyder samt de olika linjerna.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om returen (VB-r) ligger på t ex 27 °C så ska VB-fram inte bli mer än ca 34-35 °C.
Det där ser tokigt ut, nått stryper flödet åt helsike för mycket.

Om VB-r sen går upp till ca 40 °C så kommer ju VB-Fram öka till över 60 °C, det det flödet du har idag.
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 10:58:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Men hur menar du med stryper? Jag får alltså ta fram IR-termometern igen kika över mina stypningar så jag hittar vad det är som "kyler ned" returen så mycket då?

Antar att det är garaget som spökade till det - är ju så svårt att få till strypningarna nu när det fortfarande är varmt ute. Det skulle ju kunna vara som så att den fläktkonvektorn där ute suger ur all värme och skickar tillbaka rätt kallt vatten så att jag endera öppnar upp strypningen jag har på returen på den lite och får govärme i garaget - alternativt att jag öven öppnar upp övriga strypningar lite och sedan sänker kurvan nåt snäpp då.

Är jag rätt ute då?
« Senast ändrad: 15 oktober 2013, 11:18:30 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Temperaturen på returen spelar mindre roll, framledningen är direkt beroende av returtemp.
Som jag skrev så är tempdiff över värmepumpen för hög, spelar ingen roll om returtemp är 25 °C eller 40 °C, framledningstemp blir returtemp + ca 25 °C i ditt fall, och enda sättet att minska tempdiffen är att öka flödet.

Kolla som sagt smutsfilter, kolla även att alla ventiler är helt öppna, kontrollera att växelventilen inte fastnat i nåt mellanläge?
Det är nått tok!!!!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Halloj och tack för tipsen - nu funkar det mycket bättre! hittade ett smutsfilter som var tjockt och nu ser det bättre ut! Dessutom kan jag sänka kurvan lite nu då det blev väldigt varmt inne ;)

Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det ser OK ut, bÃ¥de med tempdiff och antal starter.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Inte så ofta man ser att den där typen av problem beror på igensatt filter, men nu har det varit några fall av detta på bara några veckor.
Bra att du löste det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inte så ofta man ser att den där typen av problem beror på igensatt filter, men nu har det varit några fall av detta på bara några veckor.
Bra att du löste det.

Och vad enkelt det var - det har nog inte rensats på många år det där som det såg ut ;-)

Det ser OK ut, bÃ¥de med tempdiff och antal starter.  :)

Jo, håller på med lite finjustering nu bara för att få en jämnare temperatur inne så jag kan sänka kurvan.
Men du tycker inte jag ska öka på gradminutrarna (120) så jag får lite förre starter? Tror det var 21 det senaste dygnet.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jo, håller på med lite finjustering nu bara för att få en jämnare temperatur inne så jag kan sänka kurvan.
Men du tycker inte jag ska öka på gradminutrarna (120) så jag får lite förre starter? Tror det var 21 det senaste dygnet.

Ca 20 starter/dygn är OK, det ser ut som den jobbar ungefär 50% av tiden och då har man som flest start/stopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!