Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: PerF
« skrivet: 20 februari 2005, 22:21:56 »

PerF:

Det finns massor med anläggningar med yttre cirkpump, i alla fall IVT anläggningar utan acctank.
Det finns några enstaka Nibe som är kopplade så också.

Vi lär nog alldrig enas om huruvida den är nödvändig eller inte.

Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.

Eller ska man sätta ett golvvärmekoppel med cirkpump på varje plan? det blir ju fler cirkpumpar, och ska dom jobba mot stängd ventil när varmvattnet produceras?

Öppen för förslag ;)



Förslag: Starta en ny tråd för det du tar upp är en helt annan diskussion. Ditt scenario förutsätter att pumpens c-pump inte räcker till för att åstadkomma cirkulation.

Det jag argumenterar för är att det är slöseri att ha en extra cirkulationspump som drar runt vid VV-laddning bara för att  ha cirkulation.

Precis som Bertil säger, det finns för mycket c-pumpar här i världen som inte behövs.
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 20 februari 2005, 20:40:45 »

Endast en fråga?

Är det praktiskt..?

Vi vill göra en anläggning så renodlad som möjlig.
enkelt att hantera. Ej för stora flöde, ej för grova rör etc.

Klart det är praktiskt och renodlat.
Så länge som du inte behöver ha olika framledningstemperaturer i olika delar av huset (och därmed shuntar) så finns inga problem med endast en cirk pump. Snarare skulle det vara svårare att justera med två (eller fler) cirk pumpar. Om du sänker hastigheten på en cirkpump så påverkas ju även den andra (om du inte använder cirk pumpar som själva styr hastigheten efter flöde). Jämför IVT installationerna med en cirk pump i VP med VB som strömmar genom en hålltank tillbaks till VP och sedan en andra pump som cirkulerar VB ut i huset.

Alternativt två olika stammar som försörjer över rep undervånging med VB, en cirk pump på varje stam. Om sedan värmebehovet är olika uppe och nere så måste pumparna justeras olika. Tillsätt sedan strypningen av radiatorer och golvvärme på detta så kan det nog snabbt bli en soppa som är svårjusterad. En hastighetsändring av den ena pumpen kan då påverka båda stammarna men med olika resultat.

Vad är för grova rör?
Själv kör jag 28mm rör, visst kostar kopplingarna och rören betydligt mer men du kan samtidigt transportera mer VB vatten till lägre motstånd för cirk pumpen. Om det sen ger en ekonomisk besparing vet jag inte (kanske på 50år eller nåt).
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 februari 2005, 20:10:22 »

Just det praktiskt... endast en cirkpump enklare att överblicka billigare att driva o underhålla.
Några få meter med ev. liite grövre matning är helt försumbart i dessa sammanhang!!!  Men oftast är det inte nödvändigt heller!!!
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 februari 2005, 20:05:46 »

Endast en fråga?

Är det praktiskt..?

Vi vill göra en anläggning så renodlad som möjlig.
enkelt att hantera. Ej för stora flöde, ej för grova rör etc.

Svälj det..

Någon kommentar?

Janne
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 20 februari 2005, 20:00:10 »

Jag påstår med en dåres envishet att det finns idiotånga onödiga cirkpumpar i detta land!!!! Men dom flesta finns dock i större byggnader.

pushar hit och pushar dit. Inget ifrågasätts nånsin det kan ju bli problem

Säkrast att hänga på en pump till vi har ju trots allt utökat lite..

Det håller inte dom kostar onödigt i båda drift och underhåll/inköp.

Jag påstår att om man har "ren" golvvärme har man garanterat en cirkpump för mycket. om inte två  fiR:
tillverkare och installatörer har ju inget direkt intresse att minska pumpantalet  fiR: _/-

Citera
Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.
   garanterat helt problemfritt med en pump rätt dimensionerat. rejäl matning fram till fördelarna så går det garanterat!

Nu väntar jag mig liiite mothugg  ;)  8)
Skrivet av: utopiazz
« skrivet: 20 februari 2005, 14:42:29 »

Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.

Mitt hus ligger ganska nära ditt exempel.
Jag kör drygt 170m2 golvvärme samt 3 radiatorer på standard cirk pump. Pumpen står just nu i läge två och har inga som helst problem med att "orka" med detta. Huset består av källare (50m2) samt två våningar bostadsdel (110m2 samt 62m2). Kommer att lägga ner ytterligare 50m2 golvvärme till sommaren. Det blir då totalt 220m2 golvvärme.

/Johan
Skrivet av: admin
« skrivet: 20 februari 2005, 14:36:14 »

I en normal installation där värmepumpen har inbyggd beredare, ingen acktank och uppvärmningsystemet består av enbart radiatorer eller enbart golvvärme funkar en cirkpump bra.

Att säga att det fungerar i alla anläggningar är lika dumt som att påstå att man behöver en extern cirkpump i alla anläggningar.

Vad i detta är det som är så svårt att fatta Sc:,h

Och frågar jag mig, har någon ifrågasatt att det faktiskt finns anläggningar där det krävs mer än en cirkpump Sc:,h

Jag citerar mig själv:

Slutsats:

"Förusatt att deltaT vid både tappvarmvattenvärmning och vid radiatorvärmning ligger i intervallet 6-10 grader vid drift med endast en cirkpump så behövs ingen extern cirkpump. Det kommer bara att försämra den totala COP:n negativt."
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 februari 2005, 13:12:33 »

Tack för ditt stöd med sep Cirk pump till rad system. Vp LD1 anser jag är värme transport pump. Ej cirk pump.

Det får man göra i ens anl från fall till fall.

Jag har som ni läst 3 pumpar.

LD1 VP laddn pump  ca 500l/h
CP1 Radiator circ pump 200l/h För att försörja CP2 med värme. Ej cirk i värme systemen.
CP2 Golvvärme pump ca 1000-1200l/h endast för cirk intern värmesystemen.

Detta kontrolleras av VP program efter bästa effektivitet. Stop VP över 2 gr ute stopp av LD1.
Inget värmebehov sommar stopp av CP1.
Stopp av Rad behov stopp av CP2

Jag tycker detta är optimalt från program synpunkt.

De som sen vill ha endast 1 pump alltså LD1 till allt får då ha det, men jag tror det är sämre reglermässigt.

Janne
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 20 februari 2005, 12:56:45 »

PerF:

Det finns massor med anläggningar med yttre cirkpump, i alla fall IVT anläggningar utan acctank.
Det finns några enstaka Nibe som är kopplade så också.

Vi lär nog alldrig enas om huruvida den är nödvändig eller inte.

Men om vi går på linjen att den är onödig så är jag nyfiken på hur man ska lösa följande hus:

2 planshus med källare med golvärme i alla plan på säg 200kvm +70 biyta.

Ska VP interna cirkpump dra runt samtliga slingor? det lär ju den inte klara.

Eller ska man sätta ett golvvärmekoppel med cirkpump på varje plan? det blir ju fler cirkpumpar, och ska dom jobba mot stängd ventil när varmvattnet produceras?

Öppen för förslag ;)

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 20 februari 2005, 12:17:25 »

hej

Jag ville påvisa att man kan med speciella åtgärder få bort knäppningar i ett system och  få mindre berg och dalbana i värmerusning till radiatorsystem.

Förespråkar istället för sep ack tank räkna på vid dim av radsystem dubbla volym av vatten i systemet. Det gör att man kan ha lägre framledn Temp + mindre knäppningar och Jag slipper vakna mitt i natten för att VP växlat från VVL till radiator uppvärmning.

Jag vill ha 1 sep rad pump CP1  (200l/h)+VP laddnings pump LD1(ca 500l/h) i serie vid laddning värme.

Sen vid VVL går LD1 med 500l/h och rad systemet har kvar lite cirk för att jämna ut värmen i ens bostad.

Janne
Skrivet av: PerF
« skrivet: 20 februari 2005, 11:32:23 »

Janne, jag förstår inte vad det är du försöker påvisa egentligen. Om jag inte är helt ute och cycklar så diskuterar vi hurvida det är nån mening med att dra runt vattnet i radiatorsystemet när VP:n laddar VV. Eller?

Hur snabbt vattnet i radiatorslingan kyls av beror helt på hur mycket värme det lagrar, dvs volymen på det. I ett system utan acktank lagras det mesta av det vattnet i radiatorerna under VV--cykeln. Mao vattnet avger sin värme till omgivningen. Om vi cirkulerar vattnet med en c-pump kommer vi att flytta vattnet mellan radiatorerna och vattnet kommer lik förbaskat att kylas av i samma takt. Det enda som gör nån skillnad är om vi har en massa vatten i en isolerad tank som inte avger nån värme. Då kan vi genom att pytsa ut detta mha c-pumpen få radiatorslingan att kylas av långsammare. Hur stor tank i förhållande till radiatorsystemets volym som behövs överlåter jag till dej att räkna ut.  ;D

Men, hur många installationer har en extra c-pump men ingen acktank?
Skrivet av: admin
« skrivet: 19 februari 2005, 16:51:30 »

ja, det fungerar, men det fungerar även om man inte kör cirkpumpen för radiaorkretsen vid vv-laddning.

Kanske lite bättre om man har cirk, men ändå.

Vitsen är att det varma vattnet från beredarens mantel skall blandas ut med det kallare vattnet i acken och att knäppningarna skall minska.

Det är ju på detta sätt tillverkarna valt att motverka knäppningar i radiarkretsen, dock viktigt att acken sitter så nära inpå Värmepumpen som möjligt om det skall fungera i hela systemet. Inget nytt med andra ord.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 februari 2005, 16:24:58 »


Utan minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.

Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.


Nej, vi snackar om hurvida en andra cirkulationspump som drar runt vattnet i radiatorsystemet när man laddar VV-beredaren fyller nån funktion eller inte. Jag hävdar att om man inte tillför någon värme till radiatorslingan under VV-laddningen så fyller den ingen funktion. Enda undantaget är om man har en tillräckligt stor ack på radiatorsidan som kan hålla uppe temperaturen. Normal så har man inte det.


hej

Tror vi kan vara mogna för lite sifferexercis:

Nu tar vi en smed och ger han order skapa en behållare på 250 l med 4st anslutningar 22 kopparrör.  ( han får ca 2000:- för sin tillv)Denna placerar vi i en källare med rum som vi vill ha värme i. Då behöver vi ha isolering runt tanken. Tanken blir Värme element i rummet. Nu låter vi VP arbeta mot radiator systemet med dess grad minuterlopp. Vid gradmin exv +20 växlar VP till VVL pga vi har just duschat. Alt stoppar VP vid inget värme/VV behov.

Bufferten är då uppvärmd till över börvärdet ca 5 grader. Alltså 35 är rad börv. Acc har Temp 40 gr. Givarna rad framl som startar VP sitter på efter ACK tanken.

Vp laddar VV  under 1/2 timme. Under tiden cirk det från ack tanken. Vi behöver 6kw värme. Acc tanken sjunker med 10 grader under 1/2 timme. Vi har då 30 grader kvar i tanken när vi kopplar om till radvärme.
Om vi ej hade tanken hade vårt rad system kylts ner till 25 grader pga att vi har mindre volym i radkretsen. 

VP effekt ex 6kW ( 20l/kW)=120l. Vi har i mitt ex 150 liter rad system.

Alltså VP startar mot varmare Rad.system med X ack.tank med cirk pump.

Fungerar detta?

Janne

Ok det verkar onödigt med extra ack.tank.

Citera
Då kan vi göra så här i stället. Vi ser till att rad. systemet har stor volym som dubbla 150l:alltså 300l. det gör att vi har större magasinerad volym i vårt system. Alltså låt rad cirk pump vara igång " Vi får jämnare värme , mindre knäppningar efter VVL period.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 19 februari 2005, 15:42:39 »

Hej

Det finns många olika sorters dockningar  med VP som värmekälla. Vissa kopplar den tillsammans med Elpanna andra oljepanna, vedpanna etc.

Då kan dessa göra att man reglermässigt får ett jämnare körning med cirk pump 1+2.,

Nu snackar jag ej om att spara energi.
Utn minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.

Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.


Nej, vi snackar om hurvida en andra cirkulationspump som drar runt vattnet i radiatorsystemet när man laddar VV-beredaren fyller nån funktion eller inte. Jag hävdar att om man inte tillför någon värme till radiatorslingan under VV-laddningen så fyller den ingen funktion. Enda undantaget är om man har en tillräckligt stor ack på radiatorsidan som kan hålla uppe temperaturen. Normal så har man inte det.

Jämare körning får man inte med NIBES sätt att styra. Shunten till oljepannan öppnas bara när tillskottsvärme behövs. Alltså fungerar inte beredaren i pannan som värmebuffert under VV-laddning.  Man kanske har ändrat på det nu men på de ritningar jag har funkar det så.

Så hur mycket c-pump 2 än snurrar så kommer det att rusa ut varmvatten när vx-ventilen kopplar om.


Skrivet av: admin
« skrivet: 19 februari 2005, 15:28:15 »

Har man acktank är det en helt annan sak, de allra flesta har dock ingen acktank. IVT väljer ändå en extra extern cirkpump.

Jag anser att det är onödigt.

Om jag förtydligar så här:
Det påverkar inte tempen i radiatorsystemet, förutsatt att man inte har en ackumulator ute i radiatorkretsen.

Har man acktank samt kombinerat radiator/golvvärmesystem så är det dock näst intill nödvändigt, även om vissa i forumet bevisat motsatsen.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 februari 2005, 15:18:30 »

Hej

Det finns många olika sorters dockningar  med VP som värmekälla. Vissa kopplar den tillsammans med Elpanna andra oljepanna, vedpanna etc.

Då kan dessa göra att man reglermässigt får ett jämnare körning med cirk pump 1+2.,

Nu snackar jag ej om att spara energi.
Utan minska värmens Berg och dal banan i ett system. Då får man mindre knäppningar.

Inget framrusning av värme när man växlar över från VVL till rad laddning.

Hur var det i debatten med extra Ack tank i serie med (ca 200 liter med 4 anslutningar 2 till VP 2 till rad system)radkretsen för att minska knäppningarna.

Janne

Skrivet av: PerF
« skrivet: 19 februari 2005, 15:16:10 »

Jag föredrar 2 pumpar. E laddningspump och en radiatorpump.  Se NIBE scheman.

Vad jag kan se (exvis. dockad till kombipanna) så tillförs ingen värme till radiatorkretsen när växelventilen kopplar om till VV laddning. Cirkulationspump 2 drar då bara runt radiatorvattnet.

Skrivet av: admin
« skrivet: 19 februari 2005, 15:08:38 »

Nu fattar jag ingenting, påstår du att du har ett lägre flöde i radiatorkretsen vid tappvarmvattentillverkning Sc:,h

Min framledningsgivare sitter på framledningen utanför VP:n då det var för trångt för att montera den inne i värmepumpen. (enligt mig, det går säker men...)

Jag vidhåller att du inte får varmare vatten i ditt radiatorsystem än vad jag får vid tappvv-laddning, snarare tvärt om.

Om du inte tycker så, kan du förklara vart du får din värme till radiatorkretsen vid tappvv-laddning?

Citera
Reglermässigt kör då VP på för fullt och du får dinna kända knäppningar etc i systemet. så bättre med lite cirk under tiden VVL sker.

Reglermässigt kör alla (icke inverterstyrda) värmepumpar alltid för fullt, dessutom gör så vitt jag förstått gradminutuppräkningen uppehåll vid tappvarmvattentillverkning, detta har jag dock ej kontrollerat.

Jag har inga knäppningar i mitt system. (förutom i ekonomidelen, vilket saknar betydelse)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 februari 2005, 14:47:19 »



När det gäller "det kan bli kallt" så vill jag bara än en gång säga att huruvida man tillför värme eller ej under upp till ca en timma inte påverkar inomhustempen märkbart. I vart fall inte i mitt hus.



Ok jag är med.

Men Hur är dina framlednings givare monterade, De får rummets temp under ej radiatorladdning. Och programmet tror då att där är 20 grader i både framl/retur radiator.
Reglermässigt kör då VP på för fullt och du får dina kända knäppningar etc i systemet. så bättre med lite cirk under tiden VVL sker. EJ fullt flöde som Rad.laddnings flöde. Utan exvis 200l/timme. Och under Rad och värmeladdning 500-1000 l /h.

Jag föredrar 2 pumpar. En laddningspump och en radiatorpump.  Se NIBE scheman.

MVH
Janne

Skrivet av: admin
« skrivet: 19 februari 2005, 14:35:34 »

Citera
Rickard hur klarar du av att ha radiator cirk. samtidigr som du laddar VV när man har Växelventil. Som är en standard vid VP installation.

Radiatorerna slutar kanske ha cirk under tiden man laddar VV. det kan ta upptill 1/2 timme vid stort VV behov exvis fyllnad av ett badkar kallnar din beredare väsentligt.

Man får väl kyla ner hela anl under denna tid utan cirk vintertid (det kan bli kallt)?

Även värmepumpar som har en extern cirkpump för radiatorkretsen tappar temp vid varmvattenvärmning då all effekt som VP:n genererar går till varmvattenberedaren.

Om man har cirkulation i radiatorkretsen eller ej under tappvarmvattenladdning har därför ingen betydelse.

När trevägsventilen växlar till tappvv-laddning så går allt flöde internt i värmepumpen, cirkulationen stoppar då i radiatorkretsen, men som sagt var, även om man har en extern cirkpump som kör radiatorkretsen så kyls det systemet ut vid tappvv-laddning.

Jag skulle t.o.m. vilja hävda att det kyls ut ännu mer om flödet hålls igång i radiatorkretsen vid vv-laddning, detta på grund av att radiatorn (som alla andra "värmeväxlare" effektivare kan överföra värme till sin omgivning om vätskan cirkulerar i systemet. (inget stillastående vatten mot de värmeavgivande ytorna.)

När det gäller "det kan bli kallt" så vill jag bara än en gång säga att huruvida man tillför värme eller ej under upp till ca en timma inte påverkar inomhustempen märkbart. I vart fall inte i mitt hus.

Kolla själv på trenden som jag bifogar, stopptider vid -25 grader på nästan en timma, och vid - 10 på mer än en timma. Innetempen svänger mindre än 1 grad .
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 19 februari 2005, 14:16:58 »

Citera
Precis vad jag tidigare sagt, ligger flödena och tempdifferanserna i systemet på 6-10 grader både vid varmvattenvärmning och radiatorvärmning så krävs bara en cirkpump.

Har man så stort system att det inte räcker med den cirkpump som sitter i vp:n måste man naturligtvis komplettera eller uppgradera den. Inte annars.

Hej igen

"2 cirk pumpar måste man ha"

Citera
Min anl har jag 3 (golvv CirkPump) den kan jag ev stänga och koppla bort.

Rickard hur klarar du av att ha radiator cirk. samtidigr som du laddar VV när man har Växelventil. Som är en standard vid VP installation.

Radiatorerna slutar kanske ha cirk under tiden man laddar VV. det kan ta upptill 1/2 timme vid stort VV behov exvis fyllnad av ett badkar kallnar din beredare väsentligt.

Man får väl kyla ner hela anl under denna tid utan cirk vintertid (det kan bli kallt)?

Jag hävdar med växelventil har man LD1 pump + Rad pump. Alltså 2 st pumpar måste gå. Sommartid går endast 1pump när du endast laddar VV..

Citera
Mitt och ditt fall har vi även den andra igång pga Pooluppvärmn sker sommartid.
MVH

Janne
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 februari 2005, 23:01:32 »

Citera
Sen Ht modellerna kom så finns inget krav på bypass om man kan garantera flödet över huset är konstant.
Det är alltså upp till installatören att avgöra om det ska sitta en bypass eller inte.

Arbetstanken på 100 liter som dom tog fram är ju egentligen en bättre lösning än bypassen.
Så tanken är väl från IVT att den ska användas istället.

I vissa hus fyller bypassen sin funktion, i andra hus gör den det inte.

Precis vad jag tidigare sagt, ligger flödena och tempdifferanserna i systemet på 6-10 grader både vid varmvattenvärmning och radiatorvärmning så krävs bara en cirkpump.

Har man så stort system att det inte räcker med den cirkpump som sitter i vp:n måste man naturligtvis komplettera eller uppgradera den. Inte annars.

Jag tror inte IVT:s värmepumpar funkar på annat sätt än andras, inte att de är effektivare heller för den delen, inte ens om de justerats in perfekt.

Och naturligtvis har jag en KB-pump janne, men nu pratade vi ju om pumpen/pumparna på varma sidan...

Labtester kanske kan påvisa att COP öker mer än jag tror vid riktigt optimal intrimmning av deltaT, men i hur många fall trimmas det in optimalt... Även om extern pump monteras?
Skrivet av: Jocke
« skrivet: 18 februari 2005, 21:45:43 »

Om vattnet cirkulerar eller inte bör ju inte påverka värmeavgivningen i det befintliga radiatorvattnet.  Vid temp under -40 kanske det kan frysa vid nåt enormt korsdrag i nåt rör vid vv produktion. Men knappast utan att man höjer tillåten vv tid till max och huset är sämre än ett tapetserat renstängsel  ;)
En extra pump kostar i investering drift och underhåll. Så för mig är det en gåta att man väljer att använda 2 pumpar på varma sidan.
Men visst sas det här att man gått ifrån dubbla pumpar på IVT ht modellen, då säger jag ÄNTLIGEN!!!!!!
Men som sagt det finns enormt med onödiga cirkulationspumpar i landet. Motsvarar säkert ett halvt kärnkraftverk....  dom flesta finns i stora fastigheter som ni kanske förstår...
Men det håller igång hjulen affärerna måste väl gå i första hand  ;)

Sen Ht modellerna kom så finns inget krav på bypass om man kan garantera flödet över huset är konstant.
Det är alltså upp till installatören att avgöra om det ska sitta en bypass eller inte.

Arbetstanken på 100 liter som dom tog fram är ju egentligen en bättre lösning än bypassen.
Så tanken är väl från IVT att den ska användas istället.

I vissa hus fyller bypassen sin funktion, i andra hus gör den det inte.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 februari 2005, 19:06:55 »

Ok jag förstår.

Ett annat ex:
I min bostad har jag även en fläkt som snurrar hela tiden och ventilerar bad,tvätt kök.
Den stannar aldrig Kont förbr 100-150W 24 tim under 365 dagar per år. Jag kan vara utan den men då blir det sämre ventilation av min bostad. ( själv drag fungerar).


Jag har två fläktar i min FTX som ventilerar 220m2. Drar tillsammans 80,5W. Tack vare FTX:en så kan jag täta fönster och dörrar ordentligt utan att riskera dåligt inneklimat och risk för fukt och mögel. På det sättet så anser jag att fläktarnas driftenergi är insparad flera gånger om.

Jag har dessutom ett radiatorsystem med rördragningar som skulle få en rörmokare att beställa en ny 30-fotare!  ::) ;D

En (1) cirkulationspump på VB. Och då drar den också en flygel på ~30m2 via en kulvert på 20m. Varmt och gott överallt. 7 grader över kondensorn. Jag har till och med stängt 2 cirkulationspumpar för golvvärme och istället trimmat in flödena. Funkar utan problem. Så här finns det inga onödiga cirkulationspumpar!  ;D
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 18 februari 2005, 18:08:22 »

Ok jag förstår.

Ett annat ex:
I min bostad har jag även en fläkt som snurrar hela tiden och ventilerar bad,tvätt kök.
Den stannar aldrig Kont förbr 100-150W 24 tim under 365 dagar per år. Jag kan vara utan den men då blir det sämre ventilation av min bostad. ( själv drag fungerar).

Janne
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 februari 2005, 18:06:38 »

Sen har ni som har mark VP 1 extra pump för er slinga.

Och din fläkt på utomhusenheten snurrar av vinddraget?  ::) :P


Skrivet av: Montör
« skrivet: 18 februari 2005, 17:48:10 »

Vid sommar drift stannar Rad pumpen. Det går även att stoppa VB pumpen när kompressorn står stilla( för att ytterligare förbättra).
Fortfarande så har vissa problem med knäppningar.
Då går det att lösa med volymtank + arbetskostnader( om man inte gör det själv) ev, strypventil
Vissa system kräver stora cirkpumpar för att få bra delta och värme överhuvetaget längst bort från VP.
Cirkpumparna i VP är dimensionerade för VP,  utan yttre cirk blir det nog alltför ofta en kompromiss lösning med Delta T.
Många 80 tals hus eller ombyggnader är dragna med 22mm stammar som grenar ut till 15mm stammar, där är tryckfallet ofta mycket stort.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 18 februari 2005, 17:41:52 »

hej

Jag håller ej med dig Rickard. Praktiskt är att  med växelventil  ha Cirk pump LD1 (vp cirk.pump alltid samma flöde injusterad) Exvis 500-700l/h in provas med riktigt flödesinstrument.

Den växlar efter program vid behov till VVL och rad laddning. Under tiden har man en annan pump som låter Radiatorvattnet hela tiden snurra runt i elementen, golvärmesystemen.

Sen har ni som har mark VP 1 extra pump för er slinga.
Så du borde ha 3 st pumpar.

Luft/vatten VP system 2 st pumpar. alla intrimmas till korrekt flöde för att få bästa utnyttjande av VP. Jag förstår ej dig som har bara 1 pump Rickard.

Obs!... utan att behöva det har jag 3 st cirk pumpar  (LUFT/VATTEN VP) LD1, CP1,CP2 injusterade efter sin funktion i systemet.

Citera
Bäde min anl och Rickard finns det en stor pump " pool cirkpump på ca 1HP".
Se kan man ha Jetstimmer pump på 1000W när den går när man vill simma mot en vatten ström.Men de 2 sista pumparna hör ej hemma i Värme syst anl.


Ev kan jag också stänga cirkpump nr 3 till min golvvärme , men programet till VP styr det automatiskt och vid inget behov sommartid då stängs pumparna.

Citera
Jag har även som jag kallar värmetransport i kulvert i mark 15m, och det ser jag ej som problem att 1 pump klarar av. Just nu är värmesyst i bostaden under uppbyggnad. Det medför att volymen är för liten för VP.
Flödet blir därför högt CP1 går på läge III. Stort tryckfall och stort delta FRAML/RETUR ca 10-12 gr vid läge II, men läge III har jag ca 8 gr vid noll ute och framl temp 35 gr. Men sen när jag i sommar byggt in 5st "nya element i bostaden kan jag dra ner på CP1 och ev stänga nr CP2 Golvvärme/rad shunt cirk pump. Nr 1 kan ta allt flöde.?
Framtiden får utvisa 2 eller 3 pumpar

MVH
janne
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 februari 2005, 16:52:04 »

Allt beror naturligtvis på hur mycket effektivare värmepumpen blir av att alltid ha optimal temp över kondensorn.

Min värmepump går ca 2800 timmar/år (av totalt 8760) och då bor jag i Piteå med relativt lång uppvärmningssäsong, jag värmer dessutom min pool sommartid vilket drar nästan lika mycket som huset på vintern...

Om man kan spara bort en cirkpump som går i 8760 timmar/år mot att värmepumpen t.ex. laddar tappvarmvattnet lite sämre än den borde så lär det inte löna sig med den extra cirkpumpen.  (ca 440 kWh år)

Min VP värmer tappvarmvatten ca 540 h/år (grov uppskattning utifrån dagens trendkurva) , verkningsgraden vid tappvarmvattentillverkning skulle alltså behöva vara så mycket bättre vid optimal deltaT vid vv-laddning att den ger 810 W mer i uteffekt för att det skall löna sig med en extern cirkpump.

För övrigt skulle det väl vara lätt (och billigt) att utrusta värmepumpen med trimventiler för flödesjustering av vv-laddningscykeln.

Likaså kunde man även tänka sig en bypass med trimventil för värmekretsen även vid användande av enbart en cirkpump, detta förutsätter dock att man har för låg deltaT innan trimmning via den bypassen.

Jag tycker bara att det är slöseri med el att köra mer än en cirkpump, borde lösas på annat sätt.

Vill man vara riktigt kritisk kan man misstänka att det är ett sätt att kunna klämma kunden på ytterligare nån tusenlapp vid installationen...
Skrivet av: Montör
« skrivet: 18 februari 2005, 16:36:12 »

Roger igen!
Jag hittar inte riktigt här än och såg nu att jag svarat på gammalt inskick.
Volymtankar som är långsmala finns redan på 100 l med fyra anslutningar i toppen (2 till botten, 2 till toppen)
Från värmepumpen till toppen, från toppen till värmesystemet, från botten till värmepumpen, från värmesystemet till botten.
Detta med för att du kan köra 100% dimensionering, men du bör ha en elektronisk cirk.= inget eltillskott men dyr initial kostnad
Detta använd på större fastigheter med behov av att radiatortermostaterna skall kunna styra vissa delar av huset.
Roger
Skrivet av: Montör
« skrivet: 18 februari 2005, 16:23:52 »

Hej Rickard.
Jag håller inte med dig.
Ett "normalt" system med bypass, brukar jag alltid börja att trimma mot VVB.
Därefter trimmar jag mot värmesystemet.
Normalt fungerar det men det finns undantag.
Ett litet "positivt" flöde över bypassen är att rekomendera.
Detta gäller IVT pumpar
Jag jobbar med service på dem.
Roger.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 februari 2005, 15:46:03 »

Kanske en långsmal acktank så att vattnet skiktar sig ordentligt funkar, och givetvis köra in vattnet i toppen och ta ut det i botten. Sc:,h
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 18 februari 2005, 14:32:28 »

Om vv-skvätten sänks i temp så får man inga knäppningar..Det är det man försöker att jobba på, att blanda ut/sänka graderna i "skätten" innan den når rören. (utan att behöva eftermontera tankar)
Skrivet av: diplomaten
« skrivet: 18 februari 2005, 14:27:36 »

Citera
De 60 liter du har i din ack tror jag skulle kylas ut så fort att det förlorade sin funktion vid växling från vv till radvärme om du hade en extra cirkpump.
Det är ju precis det jag vill!!
Om vattnet i acc, rör och radiator är kallt när VV-skvätten kommer har jag INGA knäppningar.
Om acc-tank däremot är varm när den kommer så får jag knäppningar, inte av VV-skvätten utan av det varma vattnet i acc-tank.
Detta skulle avhjäpas med en extra CP så att acc-tank kyldes av (höll samma temp som rör och radiator) under VV-prod.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 februari 2005, 14:09:32 »

Jepp! En si så där 400-500kr per år. Låter inte mycket men motsvarar dock kanske runt 6-7% av elförbrukningen för uppvärmning när man har VP i en normal villa. Och varje sparad krona.... osv.  ;)
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 februari 2005, 14:02:34 »

Slutsats:

De som i dagsläget har två cirkpumpar och en deltaT på ~6-10 grader både i radiatorkretsen och över kondensorn borde kunna demontera den extra externa cirkpumpen och skrota bypassen (eller sätta in en avstängningsventil) och på så sätt spara in driveffekten för den externa cirkpumpen.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 februari 2005, 13:57:40 »


Enligt min logger har jag under upprepade tester kunnat påvisa att köldbärartempen blir lägre (= större effektuttag ur kollektorn) när jag sänker hastigheten på cirkpumpen, detta trots att framledningstempen då stiger med ca 2 grader.

Mina mätningar av kompressorn strömförbrukning (med tångamperemätare) har inte gett vid hand att kompressorns effektförbrukning ökar.

Tydligen blir effektiviteten så pass mycket bättre i värmeväxlaren med större tempdiff att det kompenserar för den högre kondenseringstemperatur som krävs.

Har med köldmediets glide att göra så vitt jag förstår.

Jo, rätt tempdiff, dvs det flöde kondensorn är dimensionerad för, är ju som jag också påpekat tidigare viktigt för att få ut maximalt. Detta gäller ju framför allt för samansatta köldmedier med "glide" som just R407C. Ett köldmedia utan "glide" har inte detta "problem". Då kan du tuta på med full fart!  ;D

Jag gissar att din retur sjunker också, eller hur? Slutresultatet blir att kondensorn utnyttjas mer effektivt och pumpen jobbar med samma eller lägre returtemp så strömförbrukningen torde ju inte påverkas.

Kan man åstadkomma ett delta-T på säg 7 grader över radiatorkretsen så har man ju optimala förutsättningar. Men det kan ju krävas lite intrimmning.
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 februari 2005, 13:56:35 »

De 60 liter du har i din ack tror jag skulle kylas ut så fort att det förlorade sin funktion vid växling från vv till radvärme om du hade en extra cirkpump.

Det skulle bli bättre, men med större volym skulle det dock säker fungera ännu bättre!
Skrivet av: diplomaten
« skrivet: 18 februari 2005, 13:49:53 »

Efter att ha monterat en acc på 60 liter för att råda bot på mina knäppningar vid VV har jag märkt följande:
Dom liter hett vatten som skickas ut i systemet när ventilen kopplar över till värme från VV knäpper inte alls i systemet längre. Om däremot VP gör värme och bryter detta för VV står varmt vatten kvar i acc-tank som INTE kyls lika fort som rör och radiatorer med knäppningar som följd. Om VV startar när VP inte kör värme alltså, acc, rör och radiator är kallt så blir det inga knäppningar. Detta skulle försvinna om det fanns en extra CP som cirkulerade vattnet hela tiden. Vattnet kyls ju fortare i radiatorn (ganska logiskt) och rör än i acc-tank med temp.växlingar som följd.
Jag TROR att problemet med knäppningar skulle försvinna helt med en extra CP i mitt fall.
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 februari 2005, 13:41:46 »

P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.

Och här uppstår ju faktiskt en liten förlust till eftersom kondenseringstemperaturen blir några grader högre än nödvändigt.


Enligt min logger har jag under upprepade tester kunnat påvisa att köldbärartempen blir lägre (= större effektuttag ur kollektorn) när jag sänker hastigheten på cirkpumpen, detta trots att framledningstempen då stiger med ca 2 grader.

Mina mätningar av kompressorn strömförbrukning (med tångamperemätare) har inte gett vid hand att kompressorns effektförbrukning ökar.

Tydligen blir effektiviteten så pass mycket bättre i värmeväxlaren med större tempdiff att det kompenserar för den högre kondenseringstemperatur som krävs.

Har med köldmediets glide att göra så vitt jag förstår.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 februari 2005, 13:34:36 »

P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.

Och här uppstår ju faktiskt en liten förlust till eftersom kondenseringstemperaturen blir några grader högre än nödvändigt.
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 februari 2005, 13:32:02 »

Det är väl snarare så att när växelventilen ställer om så blandar yttre cirkpumpen med kallt returvatten i framledningsvattnet så att temperaturchocken minskas lite eller?

Delflödet över kondensorn ligger väl på typ 30% lägre då med dom tempdiffarna och det kanske räcker för att få tyst?

Skrivet av: SILVER
« skrivet: 18 februari 2005, 13:28:02 »

 b00k
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 februari 2005, 13:26:35 »

I ett enrörssystem skall man ha så högt flöde som möjligt för att få låg framledningstemp.
Detta kan i sin tur innebära att deltaT över radiatorkretsen inte blir så stor som man önskar.
Om man då kan köra en lägre cirk intern i värmepumpen kan man ändå få den önskade tempdiffen över värmeväxlaren.

Om framledning i radiatorkrets är 40 grader och returen är 35 grader kommer således värmepumpens retur att vara 35 grader och framledningens temp 45 grader med ett DeltaT på 10 grader över varma sidans vvx.
P.g.a. eller tack vare radiatorkretsens högre flöde späds tempen till radiatorerna ned till 40 grader och både värmepumpen och radiatorsystemet fungerar som man vill.

Varma sidans vvx= vvx för radiatorsystemet.
Skrivet av: SILVER
« skrivet: 18 februari 2005, 13:18:20 »

Men ?? för att hålla deltat 5-7 grader. Måste man väll ha 5-7 grader i växlaren till radd-systemet också...Eller ?? ???
Skrivet av: admin
« skrivet: 18 februari 2005, 13:12:29 »

Enda anledningen till dubbla pumpar torda vara att kunna säkerställa sig om 7-10 grader deltaT på fram/returledning till varma sidans värmeväxlare. Detta låter sig inte göras i alla radiator/golvvärmesystem med bibehållen god funktion på cirkulationen.

Hur viktigt det är att hamna just i intervallet 7-10 grader är dock inte helt klart.

Skulle vara intressant med labtewstresultat som visar på COP-förädringen vid olika deltaT över vvx.

Tveksamt om det betalar inköp, installation och driftskostnader för en extra cirkpump.
Speciellt i de fall då deltaT ändå hamnar i det intervallet i många fall - även med endast en cirkpump.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 februari 2005, 12:32:56 »

Om vattnet cirkulerar eller inte bör ju inte påverka värmeavgivningen i det befintliga radiatorvattnet.  Vid temp under -40 kanske det kan frysa vid nåt enormt korsdrag i nåt rör vid vv produktion. Men knappast utan att man höjer tillåten vv tid till max och huset är sämre än ett tapetserat renstängsel  ;)
En extra pump kostar i investering drift och underhåll. Så för mig är det en gåta att man väljer att använda 2 pumpar på varma sidan.
Men visst sas det här att man gått ifrån dubbla pumpar på IVT ht modellen, då säger jag ÄNTLIGEN!!!!!!
Men som sagt det finns enormt med onödiga cirkulationspumpar i landet. Motsvarar säkert ett halvt kärnkraftverk....  dom flesta finns i stora fastigheter som ni kanske förstår...
Men det håller igång hjulen affärerna måste väl gå i första hand  ;)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 februari 2005, 12:23:53 »

Det är väl snarare så att när växelventilen ställer om så blandar yttre cirkpumpen med kallt returvatten i framledningsvattnet så att temperaturchocken minskas lite eller?

Själv har jag inte detta system med 2 cirkpumpar på VB-sidan och jag verkar också ha ett problem mindre... ;D
Skrivet av: PerF
« skrivet: 18 februari 2005, 10:11:39 »

Denna koppling med för att radiator vattnet inte stannar uder varmvatten uppvärmning, som dess utom ökar risken för "knäppningar" i rad systemet.

Det här har jag funderat lite på. Vad är skillnaden om radiatorvattnet står still eller circuleras under vv värmningen? Det tillförs väl ingen ny värme till radiatorkretsen då utan allt går till vv. Eller? I så fall minskar ju inte avkylningen i radiatorkretsen bara för att man cirkulerar vattnet!

Eller smyger man ut lite varmvatten ändå?!  Sc:,h
Skrivet av: Montör
« skrivet: 17 februari 2005, 22:22:46 »

Jo det vet jag men förstod inte det med "yttre krets" och "interna", undrar vad man kallar KB pumpen för ?
Jag ska föröka förklara kopplingen med 3 pumpar.
Koppla ihop tillopp och retur på värmesystemet. Värmepumpen kopplas med både tillop och retur ansl. på husets returledning med ett mellanrum på 10ggr rörets dim.
Den yttre cirkpumpen  ( P1)sitter monterad på värmesystemets tillopssida och skall trimmas in efter radiatorsystemet behov (ca 5-7° delta T=diff)
Inre cirken skall trimmas så värmepumpen får delta T 7-10° vanligtvis läge 2.
Viktigt är att vattnet inte går baklänges i "bypassen" kopplingen mellan tillopp och retur.
Denna koppling med för att radiator vattnet inte stannar uder varmvatten uppvärmning, som dess utom ökar risken för "knäppningar" i rad systemet.
Pump 3 är KB pumpen...

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!