Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Begränsa tillskottsel  (läst 1941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad arimax

  • Panchoveterinär
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: NÄSÃ…KER
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur fÃ¥r man snöfria solfÃ¥ngare ?🤔
Begränsa tillskottsel
« skrivet: 17 januari 2010, 14:00:44 »
Har  nu installerat  bergvärme en IVT HT +E17 som jag hÃ¥ller pÃ¥ att trimma in. Tycker dock att elpatronerna  pÃ¥ 9 kw är för "aktiva" Önskar begränsa eltillskottet till max 3 kw.  Manualen tycker jag är svÃ¥r att förtsÃ¥.

Är det någon som vet hur jag gör det?

Kan jag avläsa någonstans vid vilken yttertemperatur som elpatronerna går igång?

Kan jag helt stänga av elpatronerna?

325 kvm timmerhus 2 vÃ¥ningar  med glasveranda mot söder.+ 75 kvm separat hus med värmekulvert.  18 kvm solfÃ¥ngare ( 1984 ) i söderläge. 100% varmvatten 15 maj- 15 sept. Vedeldning Arimax 35. Med 2 ack-tankar á 1600 lit. 200 l. FörrÃ¥dsberedare. Vedförbrukning 50kbm torr björkved. Kostnad  ca 10.000 / Ã¥r.    Installerat bergvärme  2009- 2011 IVT HT E17 + IVT C6 inkopplade pÃ¥ samma  Borra 2x210m. IVT E17 värme stora huset IVT C6 värme gÃ¥rdshus via 30 m. Kulvert + varmv. stora huset ( ca 1200 KWh )
Total el 2017 -23000 KWh
IVT 17 12285 KWh
IVT C6  6294 KWh
Hh-el 4391 KWh

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Begränsa tillskottsel
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2010, 16:17:58 »
Visst kan du stänga av elpatronen, men den går ju för att värmeenergin saknas från värmepumpen, alltså blir det kallare utan eltillskott. Går ju kanske bra på hösten t ex när den kommer ifatt med värmen vid tillfälligt högt värmebehov men under en köldknäpp så kan den släpa efter mer och mer så blir det kallt tillslut.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Begränsa tillskottsel
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2010, 17:35:30 »
Håller med karaff, du har nog så stor värme behov att det är svårt att undvika tillskott el när det
blir kallare. Din anläggning är soppas ny också att du har kanske inte hunnit trimma in alt än.
Hoppas att det dyker  upp nÃ¥gon som vet hur du ska optimera pumpen sÃ¥ lÃ¥ngt det gÃ¥r och ställa
pumpen och tillägs timer rätt. Själv kör jag utan tillägs el på värmesidan, men har inte hälften så
stor hus, och mindre komplicerat anläggning, visserligen 1 kW mindre pump.
Ha du rumsgivare eller inte? Den hjälper jo lite till men kan inte reglera helt utan att
inställningar övrigt är rätt.   

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Begränsa tillskottsel
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2010, 21:12:52 »
Stäng aldrig av elpatronen om du åker bort vid kyla. Den räddar huset om det blir fel tex på kompressorn.

Jag stänger nästan alltid av elpatronen vid svinkyla, stryper radiatorer i källaren och har mig.
Kör även en ren elberedare vid svinkyla, så kompressorn går för värme hela tiden. Det påstår jag ger en rejäl skillnad.
Satte in en 60 liters om jag skulle behöva spetsa pga av vvbrist, vilket aldrig har hänt trots fem stycken i huset i flera år!!!
Särskilt om värmesystemet är av lågtemptyp (man kör på låg kurva).
Har man en kamin är det perfekt att med stängd elpatron spetsa med kaminen, vid svinkyla där elpatronen behövs endast då!!!! (den bästa spets man kan ha)

Men vinsten är ändÃ¥ rätt minimal, men det ger erfarenhet  tomte::
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!