Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LP Utlöst efter kompressorbyte  (läst 27478 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2012, 09:03:28 »
 ;D ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #16 skrivet: 27 januari 2012, 20:09:01 »
Servicekillen har nu bytt expansionskärl samt cirkulationspump. Problemet kvarstår och nu utlöser pannan LP i princip hela tiden. När han testar att provtrycka systemet så tillrinningen för dålig. Han tror nu att ledningen från borrhålet in till huset är fruset och det blir att gräva upp det hela till våren för att tilläggsisolera. Det konstiga är att det här problemet inte var så här innan bytet av expansionskärl och cirkulationspump. Har någon samma problem och hur har ni kommit tillrätta med problemet?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #17 skrivet: 27 januari 2012, 20:13:10 »
Posta ett par bilder och förklara lit mer ingående vad som är gjort.

Vart bor du, är du min granne sÃ¥ kan jag kika,  ;D

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #18 skrivet: 27 januari 2012, 20:55:40 »
Om problemet började efter kompressorbytet så känns det som om det skulle vara orsaken till LP-larmen också... :D
Är det samma servicekille som bytte kompressorn som byter expansionskärl och brinepump?
Be honom kolla att det finns soppa i maskin, eller om torkfiltret sitter åt rätt håll eller om expansionsventilen funkar etc. *vinkar*
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #19 skrivet: 09 april 2012, 11:26:36 »
Det är nu bytt cirkulationspump och expansionskärl efter det så har problemet fortsatt med ständiga stopp med LP larm. Detta beror på dåligt flöde och Servicekillen säger att detta får jag leva med tills det blir vår och vi får gräva upp och kolla isoleringen på slangen. Fick nu en saftig räkning som han vill att jag skall betala trots att felet kvatstår. Han hävdar att dom inte är orsakt till problemet utan detta fel fanns tidigare?? Jag hade inte detta problem förrän byte av kompressor ägde rum. Nu undrar jag hur jag skall göra med räkningen? Har ingen lusta att betala den när felet är kvar och att dom hävdar att det inte är deras fel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #20 skrivet: 09 april 2012, 12:52:52 »
Jag begriper inte vad isoleringen på slangen har med LP-larm att göra.

Det kan gärna inte frysa i slangen om sprithalten är den rätta, det börjar frysa runt -15 grader då och så kallt kan det inte bli i marken. Möjligen kan det frysa runt slangen så den kläms ihop. Att köldbärarlösningen har blivit så utspädd med vatten som fyllts på att den fryser verkar inte troligt. Det är ett par hundra liter köldbärarlösning i systemet. Har man bara fyllt på några tiotal liter vatten skall det inte vara avgörande om det var 30 % sprit till att börja med.

Skulle vi inte kunna får värden på in- och utgående köldbärartemperaturer undre drift ?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #21 skrivet: 09 april 2012, 13:11:57 »
Nu under drift så är KB fr. -3 och KB till 4 grader.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #22 skrivet: 09 april 2012, 14:21:12 »
7 i DT pÃ¥ KB,  dÃ¥ ligger förÃ¥ngningen säkert runt 10 grader kallare än inkommande KB   Du behöver mer flöde.

Det är enkelt att fixa detta problem, borde inte vara några som helst problem för din installatör wave

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #23 skrivet: 09 april 2012, 14:30:10 »
Servicekillen har nu bytt expansionskärl samt cirkulationspump. Problemet kvarstår och nu utlöser pannan LP i princip hela tiden. När han testar att provtrycka systemet så tillrinningen för dålig. Han tror nu att ledningen från borrhålet in till huset är fruset och det blir att gräva upp det hela till våren för att tilläggsisolera. Det konstiga är att det här problemet inte var så här innan bytet av expansionskärl och cirkulationspump. Har någon samma problem och hur har ni kommit tillrätta med problemet?

tänk va lätt med felsökningen om en flödesdokumenterad ventil varit monterad i kretsen .. jackapå instrumenetet och ett omedelbart svar :)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #24 skrivet: 09 april 2012, 14:47:04 »
Jag misstänker att det som hänt är att det frusit i borran vid foderröret så att slangarna klämts ihop.
Då hjälper det inte med isolering mellan borra och hus utan det måste till mer drastiska åtgärder.
Jag skulle rekommendera mer kollektor, typ en jordvärmeslinga som är ihopkopplad med borran på nått sätt.

Det kan vara så att du hade ett visst tryck i KB-systemet förut som släpptes ut, det kanske räckte för att hålla emot trycket från isen i borran? Jag har sett en som lyckats motverka hopklämda slangar genom att trycksätta brine.
« Senast ändrad: 09 april 2012, 14:53:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #25 skrivet: 09 april 2012, 15:17:22 »
Utifrån den information vi har håller jag med Carl. Det kan vara så att nya kompressorn gav högre effekt, det blev ju varmare i huset, vilket betyder mer värme från borrhålet. Det ökade värmeuttaget fick borrhålet att frysa och klämma ihop slangen.

Glöm det där med att gräva upp slangen och isolera. Trycksättning av köldbärarslangen har större utsikter att lyckas.

Köldbärarpumpen går väl på maximal hastighet?


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #26 skrivet: 09 april 2012, 21:32:31 »
Det konstiga i den här historien är att när det var riktigt kallt i februari så gick pumpen utan några problem. Sedan blev det mer normala tempraturer och då började strulet med utlöst LP larm. Servicekillen satte på en avluftare som skulle hjälpa till att ta bort luft i systemet samt att det skulle funka bättre. Det gjorde det inte utan problemet har fortsatt med att pumpen utlöser efter att ha gått i cirka halv till en timme. För att undvika att få springa och sköta detta så kör vi konstant på TS. Innan alla problem så hade Termias representat varit och servat pumpen på senhösten och då mätte han upp flöderna och sa att pumpen kommer att gå i många år till utan problem. Det dröjde inte mer än tre till fyra veckor innan kompressorn gick sönder och efter bytet så började problemen med LP larm. Då byttes cirkulationspump och expansionskärl utan att det blev bättre.
Nu har han skickat oss en saftig räkning för arbetet med kärl och cirkulationspump och Ã¥terkommande besök för att fÃ¥ rätsida pÃ¥ problemet. Jag vill inte betala för nÃ¥got som inte är fixat utan nu vill jag ha rÃ¥d hur jag skall gÃ¥ till väga??  :(

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #27 skrivet: 09 april 2012, 21:46:42 »
Det konstiga i den här historien är att när det var riktigt kallt i februari så gick pumpen utan några problem. Sedan blev det mer normala tempraturer och då började strulet med utlöst LP larm. Servicekillen satte på en avluftare som skulle hjälpa till att ta bort luft i systemet samt att det skulle funka bättre. Det gjorde det inte utan problemet har fortsatt med att pumpen utlöser efter att ha gått i cirka halv till en timme. För att undvika att få springa och sköta detta så kör vi konstant på TS. Innan alla problem så hade Termias representat varit och servat pumpen på senhösten och då mätte han upp flöderna och sa att pumpen kommer att gå i många år till utan problem. Det dröjde inte mer än tre till fyra veckor innan kompressorn gick sönder och efter bytet så började problemen med LP larm. Då byttes cirkulationspump och expansionskärl utan att det blev bättre.
Nu har han skickat oss en saftig räkning för arbetet med kärl och cirkulationspump och Ã¥terkommande besök för att fÃ¥ rätsida pÃ¥ problemet. Jag vill inte betala för nÃ¥got som inte är fixat utan nu vill jag ha rÃ¥d hur jag skall gÃ¥ till väga??  :(

Vid högre framledningstemperatur tar du ut mindre effekt ur kollektorn, och vice versa. Så nu när det blir varmare ute, och du inte behöver lika hög framledning suger den ur mera ur kollektorn, vilket kan vara droppen som får bägaren att rinna över.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #28 skrivet: 09 april 2012, 22:10:21 »
Den magiska punkten är 0-grader - över detta så är vatten flytande, under det så är vatten is och ett antal procent större i volym...

Du ar tagit ut en massa värme under vintern och hÃ¥let blir allt kallare - värmen höll sig över nolla  när det var kallt ute, nu med nyreparerad pump sÃ¥ kanske effektuttaget är större trots varmare väder och temperaturen precis gÃ¥tt under nolla och det frös till och ströp slang, och när du stryper slang sÃ¥ blir flödet än kallare ut frÃ¥n värmepumpen och det fryser pÃ¥ ännu hÃ¥rdare...

Du fÃ¥r prova att köra pÃ¥ el nÃ¥gra dagar sÃ¥ att isen smälter igen i borran (brinepump-cirkulationen alltjämt igÃ¥ng)  och sedan prova igen och fÃ¥r du LP igen efter nÃ¥gon eller ett par dagar och det Ã¥terkommer ofta därefter när du försöker använda BV sÃ¥ mycket som möjligt sÃ¥ är det ett isproblem i borran som behöver lösas till nästa vinter - annars kommer du ha samma problem nästa vÃ¥r ocksÃ¥ när berget närmast borran blivit utkyld igen efter vinterns stora värmeuttag och Ã¥terhämtningen under sommaren är förbrukad.

Att det fryser till is i borran på senvintern/våren är inget konstigt - problemet är att det fryser till på sådant sätt att slangarna stryps till - det är detta som måste lösas...

Som redan nämnt kanske extra trycksättning på brinen vara en lösning - det finns andra metoder också.



   


Utloggad laxkungen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: LP Utlöst efter kompressorbyte
« Svar #29 skrivet: 09 april 2012, 22:23:37 »
Jag har verkligen provat att köra pÃ¥ TS för att undvika LP larm. Trots detta sÃ¥ sÃ¥ kvarstÃ¥r problemet. Hur rätar man ut en slang som krökt? Vad skulle det kosta att fixa detta??  :(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 617
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!