Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att hitta rätt värmesystem  (läst 775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sako

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hjälp att hitta rätt värmesystem
« skrivet: 07 februari 2010, 11:08:13 »
Hej!

Är nybörjare på värmepumpar och behöver lite professionell hjälp med att hitta rätt värmesystem!

Först lite fakta!

Huset ligger i Finspång i Östergötland, är ca 250 kvm i två plan plus kallvind och är byggt av trä 1909.
Det har ingen särskild isolering vad jag kan se och man har bytt ut några fönster genom åren, men alla är 2 glas.
Man har också någon gång isolerat golven i undervåningen genom att spruta in isolering.

Vi har idag en olja/el panna (Nibe City)och vattenburet system med stora radiatorer.
Elförbrukningen under Nov/Dec var ca 8000 kWh plus att vi var tvungna att köra olja då det var som kallast.
Varmvatten till dusch mm kommer från samma system.

Upplever idag att varmvattnet inte räcker till (5 pers i familjen) och vi vill ha ett rejält dimensionerat system!

Vi kommer troligen att isolera bjälklaget på vinden i tillägg till att byta värmesystem.

Bergvärmepump känns ju spontant som det bästa alternativet men vi har en stor tomt med en rejäl gräsmatta som kanske skulle gå att gräva upp för ytjordvärme?
Dessutom har vi kanske 50-60 meter ned till sjön men jag tror väl inte det är något riktigt bra alternativ då kommunen äger marken mellan huset och sjön. Dessutom tror jag inte att de går med på att vi lägger ned slang?

Slutligen finns ju numera luft/vattenpumpar som skall vara effektiva men jag vet inget om dem och vi vill som sagt ha ett så rejält system som möjligt.

Så vad jag vill få lite hjälp med, är att avgöra vilket system jag skall välja!

Bergvärme eller Luft/Vatten är väl de som jag ser som troligast men jag tar tacksamt emot andra tips och förslag!

Vänligen

sako

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att hitta rätt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2010, 11:19:00 »
Bergvärme är ju effektivast inget snac men jag är nöjd med min LV så man får se efter hur mkt man vill lägga i installationspengar. Tror nog att du skulle klara dig ganska länge med LV
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!