Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Percy
« skrivet: 20 januari 2013, 08:03:22 »

andreas: Om du läst hela tråden till slut så kanske du noterat att det har skett en ombyggnad. Shunten är svängd så att den låter värmereturen gå direkt tillbaka till golvet när vp:n kör vv. Annars är det inget/minimalt flöde i bypassen om man synkar externa cp med interna cp som går kontinuerligt på värmesidan(bortsett vid vv-laddning). Nu fungerar det, tro mig! Värmen går skilt och vv ligger konstant på ca 3,5h/dag. Förbrukningen är 5-10kWh lägre per dag vid samma utetemperatur nu.
Skrivet av: Andreas Svensson
« skrivet: 19 januari 2013, 23:16:52 »

Om det är som jag tror så är det bara tillopp och retur mellan pump och tank. Så med andra ord så används inte växelventilen i värmepumpen och så ser jag en shunt som manuvreras manuellt?
Jag tycker att enligt bild så ska det inte fungera.  :'(
Du ska ha en ledning till från värmepumpen som går direkt mot värmesystemet och ingen handshunt.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 19 januari 2013, 18:26:02 »

Ok, blir nog tiduret då. jag är inte så hemma på elinstallationer, om det blir mer avancerat an att sätta i 12v kablar. Och efter att ha just fått sista fakturan efter el-montören så ska jag nog försöka så långt det är möjligt att låta bli att dra hit honom igen. Man tack för tipset. jag vet ju att det är möjligt ifall jag blir sugen någon gång.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 19 januari 2013, 17:50:29 »

Ok, det kommer bara mer och mer tips :)
De extra ingångar som jag använder är BT25,BT6 och BT7. den sista behöver jag inte så den kunde användas till annat då. Jag har en wilo star nova Z pump till vvc som går med vanlig 230v stickkkontakt. Behöver nog lite vägledning i den frågan också...

Det finns fem programmerbara ingångar, AUX1 .. AUX5, och så finns en programmerbar utgång, AA3-X7.

Kolla i installatörshandboken var kopplingsplinten sitter, och hur man programmerar den.

Det är ett potentialfritt växlande relä, så man måste fixa matning till den.

Jag styr en likadan VVC-pump med min.

Fast egentligen kan du lika gärna använda ett vanligt tidur. Programmeringsmöjligheterna för VVC:n är begränsade och det fungerar i stort sett som ett vanligt tidur.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 19 januari 2013, 08:26:19 »

Ok, det kommer bara mer och mer tips :)
De extra ingångar som jag använder är BT25,BT6 och BT7. den sista behöver jag inte så den kunde användas till annat då. Jag har en wilo star nova Z pump till vvc som går med vanlig 230v stickkkontakt. Behöver nog lite vägledning i den frågan också...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 18 januari 2013, 23:06:49 »

Nu börjar det vara dags att avsluta denna långkörare till tråd: Tack alla som bidragit med förslag och goda råd.De har varit guld/€ värda då resultatet kan räknas i kWh varje dag nu.

Nu ser det ut på följande sätt:
Värmekurvan 0, alltså egen (kurva 1 fram till -10 °C, sen kurva 2, så vid -20 °C ute stannar VBfram vid 35 °C) tummenupp
Varma sidan:
Värme :dt: 6K
VV  :dt: 7K

Kalla sidan: (kör inte KB-pumpen på max än, tror att den ligger runt 75%)
Värme  :dt: 4K
VV :dt: 3K

Intern cp vid värmeladdning 75%
Vid vvladdning 30%
Gradminuter -100 (20 starter vid -20 °C)
Total drifttid vid -20 °C är under 10h/dygn
Varmvatten drifttid stabilt runt 3.5h/dygn °C

Detta gav vid en medeltemp på -20 °C 43kWh för all el, så VP:n stod väl för ca 35-37kWh det dygnet.

Det som ännu återstår att göra är att sätta en enkel timer på VVC pumpen nattetid. Noterade att när VVC står stilla sjunker temperaturen i vv-tanken med ca 0.75 °C/h. Med VVC igång sjunker temperaturen med 2 °C/h. Så där får jag bort lite VV drift.

Jag är nöjd!

Om du inte använder AUX-utgången i VP:n till annat kan du programmera den till VVC-styrning.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 18 januari 2013, 22:48:38 »

Nu börjar det vara dags att avsluta denna långkörare till tråd: Tack alla som bidragit med förslag och goda råd.De har varit guld/€ värda då resultatet kan räknas i kWh varje dag nu.

Nu ser det ut på följande sätt:
Värmekurvan 0, alltså egen (kurva 1 fram till -10 °C, sen kurva 2, så vid -20 °C ute stannar VBfram vid 35 °C) tummenupp
Varma sidan:
Värme :dt: 6K
VV  :dt: 7K

Kalla sidan: (kör inte KB-pumpen på max än, tror att den ligger runt 75%)
Värme  :dt: 4K
VV :dt: 3K

Intern cp vid värmeladdning 75%
Vid vvladdning 30%
Gradminuter -100 (20 starter vid -20 °C)
Total drifttid vid -20 °C är under 10h/dygn
Varmvatten drifttid stabilt runt 3.5h/dygn °C

Detta gav vid en medeltemp på -20 °C 43kWh för all el, så VP:n stod väl för ca 35-37kWh det dygnet.

Det som ännu återstår att göra är att sätta en enkel timer på VVC pumpen nattetid. Noterade att när VVC står stilla sjunker temperaturen i vv-tanken med ca 0.75 °C/h. Med VVC igång sjunker temperaturen med 2 °C/h. Så där får jag bort lite VV drift.

Jag är nöjd!
Skrivet av: Percy
« skrivet: 14 januari 2013, 08:59:04 »

Synd att jag inte har någon elmätare på vp:n, eller det har jag men den är inte upp än :) men om jag jämför totalförbrukning före-efter så tycker jag att lag har minst 5kWh lägre nu än förr, vid samma temperatur. hushållselen borde inte skilja så mycket...

Finns det inget sätt att räkna ut detta ungefär? 10kW/3.35 (COP)x6h drift=  eller tänker jag fel?
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 13 januari 2013, 19:50:26 »

Du har en pump som kommer att leva mycket längre o ett bättre coo. Kan inte säga hur mycket bättre cop men det borde vara ganska rejält med en säkning av framledningstemen med mera än 20 grader
Skrivet av: Percy
« skrivet: 13 januari 2013, 09:06:01 »

Tack för infon.

Lite för-efter statistik nu:
För ombyggnad med enbart fast kondensering (till 52 °C), gm-80
Ute: -10 °Cmedel
Drifttid 6h varav allt vv.

Efter ombyggnad med fast för vv (till 54 °C) och flytande för golv (BT25 =27 °C), gm-80
Ute: -11 °Cmedel
Drifttid 9h 45min
4h vv och 5h 45min värme
(Efter ombyggnad har vv i medel legat på 3h, men det har varit vid högre utetemp, med det borde ju inte spela någon roll nu)

Synd att jag bara hade vv laddning till 52 före ombyggnad, annars hade jag haft riktigt jämförbart material, så man får väl lägga till lite på drifttiden där. Kan någon säga hur mycket effektivare system jag har nu? Om jag har det? ;)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 12 januari 2013, 23:26:03 »

kurva 1 +1 var nog för bra för att vara sant. Kunde hålla den fram till -5°C men sen sjönk innetempen till 18 °C. Så med -15 °C ute så är det nu kurva 2 som gäller. Finns det något enkelt system där man kan se/räkan ut vilken framledningen är vid olika temperaturer för olika kurvor? Har Nibe något info på hemsidan? Tänker som så att jag kunde ju bra hålla kurva 1+1 vid de temperaturer som det går, men har kurva 2 sen. Alltså skapa en egen kurva.
nu har de lovat lite kallare väder ett par dagar så då är det ju ett utmärkt tillfälle att prova sig fram.

Det finns kurvor i installationsanvisningarna, det var där jag fick fram värdena.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 12 januari 2013, 19:57:25 »

kurva 1 +1 var nog för bra för att vara sant. Kunde hålla den fram till -5°C men sen sjönk innetempen till 18 °C. Så med -15 °C ute så är det nu kurva 2 som gäller. Finns det något enkelt system där man kan se/räkan ut vilken framledningen är vid olika temperaturer för olika kurvor? Har Nibe något info på hemsidan? Tänker som så att jag kunde ju bra hålla kurva 1+1 vid de temperaturer som det går, men har kurva 2 sen. Alltså skapa en egen kurva.
nu har de lovat lite kallare väder ett par dagar så då är det ju ett utmärkt tillfälle att prova sig fram.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 10 januari 2013, 11:37:38 »

Tack :)

Bostadsytan är 174m2 och våningsytan ca 200m2. golvytan tror jag rör sig kring 190m2.
Skrivet av: wendtan
« skrivet: 10 januari 2013, 09:44:31 »

Ja, det är ju bara att gratulera om det fungerar. Hur många kvadratmeter GV värmer VP?
Skrivet av: Percy
« skrivet: 09 januari 2013, 19:25:08 »

Jag kan hålla med om att det verkar orealistiskt, men när tempen är kring 0 till -5 °C så fungerar det med kurva 1 +1 °C. har inte ännu varit under 20 °C inne. nedre våningen värms av kakelugn men den värmen hittar inte så lätt upp till vån 2, där jag mäter.
jag har ingen aning hur det fungerar mot lägre temperaturer (något som jag vet mera om till helgen :) Kan mycket väl tänka mig att jag behöver öka någon grad på kurvan när tempen kryper ner. Men det är intressant hur lång jag ändå tycks kunna gå. Ganska säker på att högre än kurva 2 behöver jag inte gå. Vackert så.
Enervent pandion med el-eftervärme är ställt på 18 °C så att inte eftervärmen slår till direkt.
http://www.enervent.fi/model_selection_page.asp?menuid=20120&langid=2&countryid=200&modelid=2&fanid=10&controlid=5&sideid=1&heatingid=3&coolingid=1
Skrivet av: wendtan
« skrivet: 09 januari 2013, 14:55:34 »

Som ren jämförelse har vi: 600 mm glasull i tak, 400 mm tjocka väggar weber isoblock + solid tegelfasad = 500 mm tjocka ytterväggar. Elitfönster med 0.8-0.95 U värde. Fläkthastighet på FLM är 55%. 
Betongsula med uteslutande golvvärme, isolerad med 500mm cellplast.

Har du en FLM med eller någon annan typ av ventilation?
Vad har ni för innertemp?

Jag kör själv kurva 4+1.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 09 januari 2013, 13:34:59 »

Kurva 1 +1 ger en framledning på ca 27⁰ vid -40⁰ utetemp, 25⁰ vid -20⁰.

Låter orealistiskt.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 09 januari 2013, 10:06:58 »

Det låter lite för bra för att vara sant. har ett enervent pandion aggregat med eftervärme (som inte går mycket), kör ca 30% hastighet på ventilation. 500mm bergull i taket, 300mm bergull (tror jag) i väggarna 3glas fönster med 0.85 i u-värde. Allt enligt finsk byggstandard.
Badrumsgolven är ju inte jättevarma men rumstempen är ok...
Skrivet av: wendtan
« skrivet: 09 januari 2013, 09:57:10 »

Jag har aldrig hört talas om någon som kan köra på kurva 1. Har du överhuvudtaget någon form av ventilation i huset? Hur är huset isolerat?
Skrivet av: Percy
« skrivet: 09 januari 2013, 07:15:36 »

Nu har jag testat att sätta gradmin på -100 och då hade jag 11 starter/dygn vid -1 °C. kör fortsättningsvis med kurva 1 +1. innetemp ca 20-21c! Värme  :dt: ca 6 °C. Drifttid på detta dygn var ca 4,5h varav ca 3h vv. Det har lovats lite kallare väder nu så då skall vi se hur kurva 1 klarar sig, eller om det behövs göras egen kurva/punktförskjutning...
Men någon extra UKV verkar inte behövas eftersom jag får ner starterna med GM.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 07 januari 2013, 17:54:30 »

Ställ gramin på -100 eller typ-150 så får du lite mindre starter. Du har onödigt många starter för vv men det är väl kulvert o vvcirkulation som är orsaken men du kan pröva att sänka på starttemp en eller en par grader så får du se om komforten blir lidande
Skrivet av: Percy
« skrivet: 07 januari 2013, 09:59:08 »

23 °C fram vid 0 °C ute är nog lite för lågt, det blev lite på kyligare sidan inatt, så kurva 2 med 25 °C vid 0 °C är nog bättre. med kurva 2, gm -60 och ca -2-3 °C ute så hade jag 17 värmeladdningar, samt 6 vv-laddningar.
Varma deltat på vv är 7 °C och på värme 6 °C. kalla delta på vv är 3 °C och värme 4 °C.
Tycker att det låter ok vad jag har lärt mig här på forumet.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 07 januari 2013, 08:22:23 »

deltat som jag fick när jag körde upp interna cp:n till 90% var 5 °C, men då hade jag ett svagare flöde. testar som bäst att köra interna på 90% och externa på max.
Finns det  någon ekonomi att ha ett delta närmare 4-5 °C än 6 °C? cp:n drar ju mera men jag vinner kanske lite komfort.

Annars, satte en termometer på vån två för att kolla av temperaturen lite. vanlig kvicksilver termometer som inte kanske är den bästa. har kört på värmekurva två med 25 °C framledning vid 0 °C. ändå hade vi 22 °C i innetemp, alltså inga problem att gå runt i t-shirt. Testade nu på kurva 1 +1 °C (23 °C °fram vid 0 °C). Var är felet? kan det vara så kriminellt lågt?

Det är väl nästan omöjligt att säga vad som är det optimala deltat, ca 6 är bra.

23 °C vid noll ute låter lågt. Kom ihåg att du har ett långsamt system när du har golvvärme. Du måste vänta ett dygn för att utvärdera en förändring i kurvan. 26  °C vid noll ute har jag. Hur många starter för värme har du haft nu när det är noll ute?
Skrivet av: Percy
« skrivet: 06 januari 2013, 21:08:29 »

deltat som jag fick när jag körde upp interna cp:n till 90% var 5 °C, men då hade jag ett svagare flöde. testar som bäst att köra interna på 90% och externa på max.
Finns det  någon ekonomi att ha ett delta närmare 4-5 °C än 6 °C? cp:n drar ju mera men jag vinner kanske lite komfort.

Annars, satte en termometer på vån två för att kolla av temperaturen lite. vanlig kvicksilver termometer som inte kanske är den bästa. har kört på värmekurva två med 25 °C framledning vid 0 °C. ändå hade vi 22 °C i innetemp, alltså inga problem att gå runt i t-shirt. Testade nu på kurva 1 +1 °C (23 °C °fram vid 0 °C). Var är felet? kan det vara så kriminellt lågt?
Skrivet av: Percy
« skrivet: 06 januari 2013, 17:50:02 »

Jag testade en halv dag att köra med interna på 90% och externa av. på andra våningen hade jag ett flöde på ca.1l/min. på första våningen mellan 1-2l/min. Med externa på och interna på 75% (jämt flöden mellan de på pumparna) så hade jag ett flöde på andra våningen på mellan 2-2.5l/min och på första 3l/min.

Det fungerade men ifall det finns ett större värmebehov under kallare perioder kan det hända att interna ensam inte riktigt värmer vån 2 som önskat. Deltat med endast interna vet jag senare ikväll när jag avslutar loggen.
Kan vara att min kulvert och nivåskillnaden gör att interna får svårt...
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 06 januari 2013, 16:38:44 »

Jag har mera än 700 meter o de fungera med interna
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2013, 13:23:42 »

Om du använder endast den interna cp så kommer cirkulationen att stanna vid vv beredning men det gör inget för eftersom du inte har tank så tillförs ingen energi till golven under vv beredning ändå. Sen om den interna orkar beror på tryckfallet men det är ju bara att prova stänga den externa och låta interna trycka igenom den.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 05 januari 2013, 11:12:14 »

lade igång en ny logg efter att ha gjort lite nya inställningar. ökade på interna cp till 75% och fäste bt25 bättre med isolering och folie. läckaget via bypass kan jag komma förbi med att ställa in interna cp rätt, tror jag iaf. mixtrade lite med att ställa externa cp:n på max (läge 3) och då fick jag en ökad skillnad mellan framledning och bt25, där bt25 relativt snabbt (ca 1-2min) blev >0.5 °C lägre. med externa i läge 2 och interna på 75% så skilde det max 0.2 °C till bt25:s fördel. Min slutsats är alltså att jag måste ha flödet i interna cp:n något högre än externa cp:n, då stoppas flödet via bypass under värmeprod och cirkulation.

Klarar interna cp:n av cirkulationen på egen hand? jag har ju 700m 20mm rör och den skulle behöva trycka upp hälften av det till en nivåskillnad på ca 5m.

Vad händer vid vv-laddning med värmecirkulationen? kör inte de på samma pump? är det inte samma rör inne i vp:n som med en växelventil delar vv och värme?
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 05 januari 2013, 10:05:55 »

Du har ett bättre system nu. Lite finlir kvar bara. Skulle du inte kunna pröva att öppna shunten helt o koppla bort externa cp o ställa inerna cp att gå hela tiden, pröva o se vad som händer
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 januari 2013, 08:54:18 »

Det är bra om du kan ha högre fart på din externa cp då bör bt25 ligga lika som framledningen om den har bra kontakt med röret. Diffen mellan vb in o ch vb ut kan du om det behövs lägga nära 5 grader annars kan man ev känna vart slingorna i golvet går men är det betong tror jag knappast det märks.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 04 januari 2013, 22:36:24 »

orsaken till att vi har shunten öppen är att värmecirkulationen skall fortsätta vid vv körning, alltså inte via vp:n utan via bypassen och direkt tillbaka till golvet. den är du inte styrd från vp:n så jag måste ha lite öppet för bypassen så att inte externa cp:n pumpar mot "väggen".
Jag kan köra upp externa cp:n ett steg ännu och jag hittade ett flödesdiagram bland pappren, och liknande borde ju finnas för cp:n i vp:n. Kanske försöka synka de två och se vad värme  :dt: blir?
En annan orsak till att bt25 är lite lägre kan vara hur den är satt på röret. den blev placerad som hastigast och isoleringen kanske inte är den bästa. ska kolla det.

ska testa höja gradmin, jag tycker också att antalet starter var helt ok och gradmin talen rörde sig ganska långsamt så...

Känns som om jag än närmare ett lyckat system nu så lite hjälp till så slipper ni denna tråd ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2013, 22:04:30 »

Ser mycket bättre ut tummenupp men när framledningen ligger på 36,8 ligger bt25 på 35,5 måste du ha shunten lite öppen ? samt vid samma tillfälle ligger börvärde på 27,6 så vp jobbar lite onödigt högt över börvärde men så blir det med lite vatten. Om du vill kan du prova att höja gradmin för start av kompressor till tex -60 men kolla så inte du får får många starter. Att diffen på kb blir större vid värme drift beror på att vp tar mera värme ur hålet vid lägre framledning. Du borde även kunna prova att sänka tempen på vv så spar du nån krona om vv räcker ändå.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 04 januari 2013, 21:43:45 »

nu har jag första loggen efter ombyggnad.  :dt: vid på varma sidan vid värmeproduktion är på 6-7 °C med 60% hastighet, går att höja mao. Sen observerade jag att jag har ett högre  :dt: på kalla sidan vid värmeprod. (4 °C) än vid vv-prod. (3 °C). 2:an vid relay PCA-base betyder väl att cp:n går. i alla fall än den inställd på auto nu.
Med ca -1 °C i utetemp hade jag 3h gångtid på vv och ca 1,5h på värme. värmekurva 3 inställd. vv start 48 och stop 55. inte alltför många kompressorstarter.

Vad sägs?
Skrivet av: Percy
« skrivet: 03 januari 2013, 20:14:41 »

Nu är systemet omgjort och resultatet kan ni se på bilden. golvvärme fram är skild från tanken (dock finns en kran där ifall vp:n skulle haverera och jag vill köra på elstaven i tanken) och shunten är svängd så att värmen strömmar igenom till ca 2/3 och bypassen ca 1/3. BT25 flyttad efter shunten. differensen mellan framledning (BT2) och BT25 var 0,5 °C vid cirkulation, så lite av returen strömmar igenom bypassen till BT25 och framledning.
GV returen är oförändrad, så vv-prod retur och gv retur delar rör (finns väl bara ett returrör till vp:n?). under vv-prod är returröret varmare fram till bypassen (som sköter gv cirkulationen under tiden). direkt efter vv-prod finns ju en förhöjning i gv-retur till vp:n men det normaliseras snabbt. Under gv-cirkulation via vp:n "läcker" inget vv genom retur t-stycket, om man får tro "hand-temp-metoden"
Loggen är på gång så imorgon vet jag bättre hur det har fungerat, men det vad vi såg medan vi startade upp vp:n igen såg det lovande ut.
Värmecirkulationspumpens hastighet är nu 60% eftersom med 30% som jag hade innan, hade jag ett  :dt: under värmeproduktion på ca 10 °C.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 03 januari 2013, 18:08:03 »

nu är ändringarna gjorda, och det verkar fungera någorlunda. loggar som bäst. bt25 är nu lagt på framledning till golv efter bypass, kommer med en bild senare i kväll när jag har tid...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 januari 2013, 17:17:42 »

Det är bt25 som ska styra tempen. Så länge som den är ansluten så är det den som räknar gradminuter. Men kör du utan tank kan du koppla ur bt25 så kommer styren funka.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 03 januari 2013, 16:18:35 »

Men du har en givare som känner av framledningstemp inne i pumpen. Du klarar dig med den om du inte shuntar ner värmen och det borde du ju inte göra med flytande kondensering.  Vill du shunta måste du skaffa en systemframledningstemgivare. Men det är väl onödigt
Skrivet av: Percy
« skrivet: 03 januari 2013, 15:03:51 »

De givare som jag har på tanken är bt25 i bottenslingan och bt6 där vvc går från tanken. någon givare på golvvärmen cirkulationen har jag inte.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2013, 14:54:14 »

Hej!
Du måste ha en VV-givare för att det ska funka med VV-laddningen, men det borde du redan ha?
Och du bör ha en bypass före den externa cirkpumpen så att du kan ha olika flöden över golvvärmen och värmepumpen.
Golvvärme funkar bäst med ett :dt: på max 3-4 °C medan värmepumpen behöver ca 7-8 °C :dt:.

Däremot ska du inte ställa in 1145 för fast kondensering mot golvvärmen, där ska det vara flytande, så glöm den där sidan i manualen. Den jobbar alltid med fast kondensering mot varmvattenberedaren.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 03 januari 2013, 11:49:17 »

Hej och gott nytt år!

Nu i dag eller imorgon skall tanken byggas om så att det blir fast kondensering mot tanken för vv och flytande kond direkt mot golv för värme. Finns det några inställningar som måste göras för att få detta att fungera? Carl N informerade mig och inställningarna för fast kond som finns bifogat.
Hur skall jag tänka med flöden mot golvet? Jag har ju en extern cp med tre lägen, men vp:ns cp måste väl synkas med denna. Tror att vi skall sätta en bypass runt extern cp för att jämna upp flödena lite. I golvet sitter det 20mm rör både i betong och gips+plåt.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 22 december 2012, 18:51:11 »

Tack för synpunkterna. Skall bli intressant att se hur vp börjar fungera efter att jag fått de nödvändiga förändringarna gjorda i januari. Kom på att när jag loggade vp:n när det ännu vad +10 °C ute,och det inte egentligen behövdes någon värme till huset, då hade jag 2-3 vv-laddningar á 1h/dygn. nu när det är -20 har jag 7-8 vv-laddningar á 1h samt 7-8 14 min värme laddningar per dygn. När jag kör vv skilt och värmen skilt, då borde det ju betyda att jag går tillbaka till 2-3 vv-laddningar men ökar på antalet värmeladdningar, men det är ju bara bra att det blir så...

Tack till alla som hjälpt mig längs denna något krokiga stig. Jag börjar så småningom förstå hur det hela går till och snart kanske jag även kan hjälpa andra  ;)
God Jul! 
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 21 december 2012, 10:39:53 »

Sen är det 2 t-stycken till tanken som måste bort, eller så lämnar vi kvar t-stycket på gv-returen. Men hur påverkar det driften ifall vi lämnar kvar gv-returen till tanken, och har returen från vvc (som lätt är 50c) på samma nivå. Novisen frågar sig om det spelar någon roll att det är ca 40-45c i botten av tanken där gv-returen kommer in? volymen ökar men finns det nackdelar? Någon skiktning behöver jag inte ta i beaktande då hela tanken blir vv-kapacitet.

Det kommer inte att fungera. Returen kommer isfall att vara för varm hela tiden och pumpen kommer inte att göra värme, bara VV och så borde det shuntas ner för golvet. Detta resulterar i dåligt COP. Pröva att köra direkt mot golvet, du har ju redan extra cirkpump och en bypass är ju inte svår o dyr att göra. Det är ju lätt att höja på gradminuterna om du får för många starter. Jag är aldrig över 20 starter/dygn. Jag tror du får en bra anläggning med mycket VV och bra COP då du får låg framledningstemp på golvet.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 20 december 2012, 21:10:19 »

Tack för råden. 350m slinga i betong (8-10cm) och 350m i gips med värmeplåtar. Jag kontaktade min vvs-installatör idag och i januari skall vi göra de förändringar som behövs. Jag har en cp (med 3 hastigheter) på golvreturen, så det behövs bara en bypass där. Sen är det 2 t-stycken till tanken som måste bort, eller så lämnar vi kvar t-stycket på gv-returen. Men hur påverkar det driften ifall vi lämnar kvar gv-returen till tanken, och har returen från vvc (som lätt är 50c) på samma nivå. Novisen frågar sig om det spelar någon roll att det är ca 40-45c i botten av tanken där gv-returen kommer in? volymen ökar men finns det nackdelar? Någon skiktning behöver jag inte ta i beaktande då hela tanken blir vv-kapacitet.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 20 december 2012, 12:39:03 »

Jag kör direkt mot golvet utan bypass eller extra cirkpump. Jag har cirkpumpen på max och har ett delta över VP på ca 6 °C. Termostaterna har jag kopplat bort och ställt in GV enligt de värden som kom med GV-ritningen. Jag tycker att dessa 6 °C är helt ok, jag märker inte att golvet skulle bli kallare inne i rummet, jämfört vid ytterväggen. Jag har dock allt i betong (10-12cm), minns inte hur det var i ditt fall. Jag har jämt 21 °C i hela huset, skulle önska lite varmare i badrummet men det är svårt, för jag vill inte höja på kurvan och strypa resten av slingorna bara för 6m2 i badrummet, tror inte jag skulle få till en bra drift på VP då

Men det går ju oxå att du kör dirket mot GV och där sätter en extra cirkpump och bypass för att få ner deltat över golvet till 3-4 °C

Det finns många sätt att göra detta på, men i ditt fall Percy blev det nog misslyckat eftersom du värmde golvet med värme som var tänkt för VV. Hoppas att du har fått några råd här på forumet så du vågar göra om ditt system till ett fungerande som sparar mera pengar och ger goda förhållanden till din pump.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 19 december 2012, 22:27:52 »

om vi går över till flöden (och komfort?) så är värmen på vån 1 inget problem då det finns en 1900kg kakelugn (heter det så i Sverige också?) som värme vardagsrum+kök mycket bra. övre våningen har termostater i varje rum och där är det svalare, vilket i och för sig inte gör något eftersom det rör sig om sovrum. Ifall jag skulle köra direkt mot golvet, så skulle jag troligen strypa flödet liten på termostaten på vån 1, vilket styr 3/6 slingor. Resten 3+6 slingor kan säkert köras helt öppna. Innebär detta ett problem om man inte har UKV?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2012, 21:13:53 »

Nackdelen med att köra direkt mot systemet med golvvärme är att du antagligen vill ha ett högre flöde i golvet och då är detbra med en tank som separerar flödena men det går med bypass också eller kanske helt utan det beror på hur mycket flödena skiljer sig åt.
Skrivet av: Percy
« skrivet: 19 december 2012, 20:25:24 »

Det är just frågan om skiktningen lyckas som gör mig tveksam. under diskussionens gång har det kommit på tal att sätta en extra växelventil som skulle ev. göra en skiktning möjlig, men frågan är hur mycket varmvatten jag får. hur mycket av de 500l tar 35-45°C vattnet. om jag kör värmen direkt slipper jag ju det problemet. Fast kondensering i tanken och flytande mot golvet. det extra omarbete krävs för detta är inte så stort, lite rördragning... om inte det funkar direkt så är det ingen stor sak att sätta det en UKV eller motsvarande.

En annan sak. Jag har en 10kw pump och nu har den testats första gången mot lite länge utetemperaturer. vid minus 20 °C gick pumpen ca 8-9h/dygn, 1,5-2h/körning, tillsatsen kör bara igång vi periodisk höjning. borrdjupet är 200m varav aktivt 189m. finns det en viss överkapacitet i systemet? har sett att flera här på forumet har tillsatsen i full gång vid sådana temperaturer.
frågar man inget får man inget veta... :)
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 19 december 2012, 19:39:40 »

Jag vet inte om det går utan skiktplåt. 2\3 delar av tanken för vv och nedersta delen på returen för gv, för att få mera vatten. Helt flytande. Men det är enklast att köra som jag gör direkt på gv och billigaste installationen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 december 2012, 18:29:44 »

Kan du göra en enkel ritning hur det kopplas för att funka bra med 1 st växelventil med vv och värme i samma tank med flytande kondensering. Anledningen till att man brukar rekomendera 3 graders diff på kalla sidan är att har man lägre diff så kan ev cp dra mera ström än vad kompressorn ger extra men om man bortser från att cp drar mera ström så vill man ha låg diff.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 19 december 2012, 16:16:13 »

Du behöver endast en växelventil.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!