Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp  (läst 6923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyprydz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, jag är ny på det här med värmepumpar och har problem med att vårt nybyggda hus är varmt på övervåningen och kallt på nedervåningen, inte sällan 25 respektive 19 grader. Huset har golvvärme på båda planen med en rumsgivare per våning. Trots att jag har försökt forcera fram en högre temperatur på nedervåningen genom att höja värmekurvan så skapar detta bara en större diff i temperaturerna mellan våningsplanen vilket leder till att jag nu näst intill har strypt all cirkulation i fördelaren på övervåningen.

Det märkliga är också att jag har en returtemp som är högre än framledningstempen. Är det någon som vet hur detta är möjligt? Det låter ju som att cirkulationen går åt fel håll.

Bifogar skärmdump från Nibe Uplink


Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #1 skrivet: 30 november 2014, 06:39:12 »
Du har nog problem med din pump. Styrningen fungerar inte som de ska när returen är varmare än framledningen integral -380 och kompressorn står stilla (köldbärarcp 0%). Vad betyder tillstats tidsfaktor? 1085timmar?

 Kan givarna vara felmonterade fram/retur??
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #2 skrivet: 30 november 2014, 08:06:18 »
Är framlednings givaren flyttad eller sitter den pÃ¥ originalplatsen  Sc:,h NÃ¥tt knas mÃ¥ste det vara returen ska inte vara högre när cp gÃ¥r.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #3 skrivet: 30 november 2014, 09:32:32 »
Det ser ut som att du har 2 klimatsystem inkopplade, frågan är vilket som är klimatsystem 1 och vilket som är 2?
Om det är korrekt så ska nedervåningen vara nr 1 och övervåning nr 2.
I så fall kan du ställa upp kurvan på system 1 och ner kurvan på system 2 tills du får OK temp på båda våningarna.

Sen visar som sagt givarna konstiga värden, jag tror också att det är felkopplat, det vore nog bra att få detta åtgärdat.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #4 skrivet: 30 november 2014, 14:23:47 »
Det är systemet som behöver högst framledning som ska vara nr 1 och det bör vara 1 våningen men det bör gå att se för det sitter ju nån typ av shunt till system nr 2.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jimmyprydz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #5 skrivet: 01 december 2014, 08:42:12 »
Stort tack för svar! System 1 är mycket riktigt nedervåningen där slangen ligger i betongplattan. Det hjälper dock inte att justera kurvorna så att system 1 har betydligt högre beräknad framledning än system 2. I fördelarskåpet för system 2 så stämmer temperaturmätarna ungefär med vad pumpen säger är framledning och retur, men på system 1 så diffar framledningen ca 10 grader.

En ny tanke är att det kanske inte cirkulerar överhuvudtaget i system 1. Till system 2 sitter en ECS och cirkulationspump. Kan det vara så att den knycker allt flöde på något sätt? Enklast är kanske att testa att stänga av system 2 helt och hållet i pumpen och se vad som händer.

Vad jag vet så sitter givarna rätt och de har inte blivit flyttade.
Tillsats tidsfaktor 1 085 timmar kommer nog av att vi fick köra pumpen enbart på el under några månader medan huset byggdes.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #6 skrivet: 01 december 2014, 10:01:16 »
Hej!
Om shunten är felaktigt inställd kan det hända precis som du skriver att cirkpumpen kan sno allt flöde, och det kan tom gå baklänges i det andra systemet.
Kan du ta en bild på båda shuntarna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jimmyprydz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #7 skrivet: 01 december 2014, 22:00:19 »
Tjena Carl!
Jag kan bara se att det finns en shunt och den sitter alldeles vid cirkulationspumpen till övervåningen. Vet inte exakt vad det är du behöver se, så jag bifogar tre bilder. Säg till om du behöver fler eller andra bilder. Cirkulationspumpen ser ut att gå på max och shunten står helt öppen (eller stängd).

https://drive.google.com/folderview?id=0Bxqr-9VrmP-xREJsWEVPT2pTYzg&usp=sharing

Återigen, stort tack för hjälpen!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #8 skrivet: 02 december 2014, 12:57:26 »
Aha, så undervåningens golvvärme drivs bara av värmepumpens interna cirkpump?
Prova att ställa ner farten på övre cirkpumpen till 1 och kolla även inställningarn i meny 5.1.11?
Jag tror vattnet står still eller går baklänges i nedervåningen och om interna cirkpumpen står i autoläge klarar den inte av att hantera detta utan drar då ner farten till min.

Det finns även en risk att det är felkopplat (kolla detta) och att övervåningens cirkpump går motströms?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #9 skrivet: 02 december 2014, 14:31:50 »
Du har golvvärme pÃ¥ bÃ¥da vÃ¥ningarna! MÃ¥ste du dÃ¥ ha shunt?? Efter att du har testat det som Carl skrev sÃ¥  gÃ¥r det att testa att öppna shunten helt och sedan stänga av cirkpumpen vid shunten och sedan ordentligt med fart pÃ¥ vpsinterna cirkpump.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #10 skrivet: 02 december 2014, 19:52:57 »
När kompressorn inte går så går cp i fast hastighet vilken man naturligtvis kan justera men med shunt efter kanske det är bäst med fast hastighet hela tiden så man får båda systemen att jobba ihop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jimmyprydz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #11 skrivet: 03 december 2014, 00:20:28 »
Kom precis hem efter en lång arbetsdag och har nu testat Carls förslag. Cirkulationspumpen till övervåningen går nu på lägsta hastighet och den interna pumpen har jag ändrat från auto till att gå på 70%. Redan efter några minuter så ser jag på temperaturmätarna i fördelaren på nedervåningen börjar rätta till sig. Framledningen stiger i gradantal och returen sjunker. Det känns som ett bra tecken på att det nu cirkulerar åt rätt håll i alla fall.

Förutsatt att detta funkar så antar jag att nästa steg blir att hitta en lagom cirkulationshastighet på den interna pumpen för att få ett delta t någonstans kring 5-7? Är det rätt tänkt?

En annan fundering är att autoläget naturligtvis finns där av en anledning. Är det så att den hastighet som jag kommer fram till gäller för den väderlek som råder just nu och därför kommer att behöva justeras i takt med att utetemperaturen sjunker?


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #12 skrivet: 03 december 2014, 10:58:10 »
Varför sitter det en shunt o cp för övervåningen? Verkar onödigt komplicerat och dyrt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #13 skrivet: 03 december 2014, 21:00:05 »
Hej!
5-7 °C tempdiff över värmepumpen kan du sikta på.
Sen tycker nog jag att du borde haft en extra cirkpump och bypass på golvvärmen nere.
Oftast vill man ju ha lägre tempdiff på golvvärmen än över värmepumpen, och det fixar inte grejerna som det det ut idag.
Nu kommer det troligen funka ändå, men eftersom det är ett nybygge så tycker jag du ska reklamera jobbet.
Annars anser jag det är OK med en extra shunt på övervåningen så att man kan justera med 2 lika kurvor, många med liknande lösning upplever just att det blir varmt uppe och kallt nere, nu har du möjligheten att styr detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jimmyprydz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 - kallt nere och varmt uppe med skum returtemp
« Svar #14 skrivet: 05 december 2014, 23:30:01 »
Varför sitter det en shunt o cp för övervåningen? Verkar onödigt komplicerat och dyrt.

Det kan nog tyvärr stämma bra det och det är på rekommendation av VVS-installatören som ansåg att det annars inte var nog med flöde till övervåningen för att uppnå någon värme där. Med den kunskap och tips som jag fått från detta forum de senaste dagarna så skulle jag vilja ha provat att öka hastigheten på cp'n först innan installationen gjordes...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!