Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför skall man spetsa med elpatron?  (läst 9791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johan3848

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Varför skall man spetsa med elpatron?
« skrivet: 23 augusti 2010, 10:42:49 »
Som nyintresserad av värmepumpar (skall konvertera fr direktel+ installera bergvärme) är det många saker man undrar över, bl a varför räknar alla rörfirmor med att man skall spetsa med elpatron när det är kallt? Varför inte välja en kraftigare pump och / eller djupare borrhål? Dyrast i drift är ju alltid elpatronen. // Johan S.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2010, 10:51:03 »
En värmepump som har 65% effekttäckningsgrad står för ca 99% av energibehovet, och elpatronen står för ca 100-300 kWh/år.

Om huset har 10 kW toppeffektbehov så innebär det att en värmepump som ger 6.5 kW uteffekt på årets kallaste dag räcker för att ge dig 99% av årets energibehov.

Om du istället köper en 10 kW värmepump så får du normalt betala kanske 5-10 000 kr mer för värmepumpen, och något liknande för kollektorn.
Detta för att kunna spara 100-300 kWh/år.

Dessutom riskerar du att få en anläggning där kompressorn startar och stoppar väldigt ofta, vilket inte är någon fördel för livslängden.
En annan sak som påverkar driftskostnaden är att en större värmepump sänker tempen på köldbäraren (från kollektorn) och höjer framledningstempen (till radiatorerna) mer än en mindre värmepump.
Stora temperaturskillnader mellan käldbärare och värmebärare ger sämre verkningsgrad.
Räkna med ca 3% sämre COP för varje grad störe skillnad du får på KB/VB.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2010, 12:31:51 »
Med dagens krav på enegihushållning så SKA man beräkna värmepumpen så den ensam klarar hela toppeffekten.
Att vissa  rörisar fortfarande klamrar sig fast vid de gamla normerna beror nog mest pÃ¥ vana.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2010, 12:46:20 »
Cougar Thumbsup
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2010, 15:23:22 »
Med dagens krav på enegihushållning så SKA man beräkna värmepumpen så den ensam klarar hela toppeffekten.
Att vissa  rörisar fortfarande klamrar sig fast vid de gamla normerna beror nog mest pÃ¥ vana.

Jag kan hålla med om det, men för kunden är det inte alltid ekonomsikt att dimensionera för full effekttäckning, så jag tycker det är mer adekvat att ge två förslag, ett ekonomsikt optimalt, och ett etiskt och framtidssäkert optimalt förslag.
Kan man räkna fram ett alternativ som är både ekonomsikt, etiskt och framtidssäkert alternativ så är det naturligvis bäst.

Då en värmepump med 100% effekttäckning som regel behöver en volymtank att arbeta med så blir installationen fort 20-30 000 kr dyrare, och det är högst tveksamt om det någonsin lönar sig för kunden.

För samhället är det dock en bättre lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2010, 16:17:00 »


Tycker både Cougar och Rickard har bra synpunkter.

Men vad tycker ni om att en hustillverkare sätter in en överstor 11 kW värmepump, med enbart frånluft i en 180 m² villa byggd 2010?

Är det bättre och spar det mer energi, än en 7 kW pump med 3 kW el-patron samt roterande FTX?

Villans toppeffektbehovet är 8,7 kW vid DUT -17°, varav 0,6 kW är varmvatten.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2010, 18:33:48 »


Tycker både Cougar och Rickard har bra synpunkter.

Men vad tycker ni om att en hustillverkare sätter in en överstor 11 kW värmepump, med enbart frånluft i en 180 m² villa byggd 2010?

Är det bättre och spar det mer energi, än en 7 kW pump med 3 kW el-patron samt roterande FTX?

Villans toppeffektbehovet är 8,7 kW vid DUT -17°, varav 0,6 kW är varmvatten.



Det är resultatet av politikernas ambitiösa, men inte sÃ¥ genomtänkta, idéer.  >:(
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2010, 18:59:01 »
purjo... !

Vad är det som är fel med politikernas ambition/beslut? Idag fÃ¥r man ju välja storlek själv pÃ¥ värmepumpen. Bara man inte väljer alltför stor. Jag hänger inte med.  Sc:,h
Har du möjlighet att förklara? (Eller är det bara ett sätt att hetsa upp vissa såhär i valtider?)

/S

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2010, 19:09:46 »
Det har väl inte så stor betydelse vilket politiskt läger dumma ideer kommer från, är ideerna dumma så är dom. Problemet är och har alltid varit att dom som fattar besluten inte kan/vill sätta sig in i problematiken, utan deras primära mål är att värva andra "oförståendes" röster genom "fina" ord. För det är makten som är det viktiga och resultaten det primära.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2010, 19:23:56 »
purjo... !

Vad är det som är fel med politikernas ambition/beslut? Idag fÃ¥r man ju välja storlek själv pÃ¥ värmepumpen. Bara man inte väljer alltför stor. Jag hänger inte med.  Sc:,h
Har du möjlighet att förklara? (Eller är det bara ett sätt att hetsa upp vissa såhär i valtider?)

/S

Nja. Jag är politiskt passiv...
Problemet är att reglerna som begränsar installerad elektrisk effekt gör att husleverantörerna stoppar in dåliga lösningar. T ex kraftiga värmepumpar utan volymtank, eller överdimensionerad frånlufts-VP som kommer att behöva så mycket luft för att fungera så husets värmebehov ökar pga den kraftiga ventilationen.
Varför skall man inte få stoppa in hur stor VP som helst? Det är väl ändå husets värmebehov som bestämmer hur mycket energi det behöver?
Jag tycker det hade räckt att reglera maximalt effektbehov/m2 och låta folk bestämma själv hur mycket dyr el, ved eller annat brännbart dom vill köpa.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2010, 19:33:48 »

Det är resultatet av politikernas ambitiösa, men inte sÃ¥ genomtänkta, idéer.  >:(

Fast är dom inte ganska genomtänkta? dom är tuffa, men genomtänkta.

visst, man måste montera en volymtank för att systemet ska fungera.
 Dom kan ju inte lagstifta om att alla ska ha ackumuatortankar sÃ¥ dÃ¥ säger dom att alla rum ska kunna regleras separat, och dÃ¥ mÃ¥ste man montera acktank för att systemet ska fungera.
Sen att husbolagen skiter i acktanken och trycker i en för stor värmepump ändå, det är ju deras egen okunskap och snålhet som talar.

bygger man systemet efter rÃ¥dande regler sÃ¥ fÃ¥r man en väl fungerande anläggning,  jag vet, för vi har byggt vÃ¥ra anläggningar efter den principen i 20 Ã¥r...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #11 skrivet: 23 augusti 2010, 19:59:26 »
Vill dom att man ska spara på elenergi kan dom kräva bättre isolering, i en villa på ca 150 m2 skulle merkostnaden för 40 cm tjockare väggar ligga under 100 000:- och avskrivningstiden är lika med husets livslängd.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2010, 20:27:35 »

Ser att en del av frågeställningen försvann.

Men vad tycker ni om att en hustillverkare sätter in en överstor 11 kW värmepump, med enbart frånluft i en 180 m² villa byggd 2010?

Är det bättre och spar det mer energi, än en 7 kW pump med 3 kW?
Eller är något av ovanstående bättre än en 5 kW pump med 3 kW el-patron samt roterande FTX?

Villans toppeffektbehovet utan FTX är 8,7 kW vid DUT -17°, varav 0,6 kW är varmvatten.


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2010, 20:40:12 »
vansinne att montera en 11kw om det termiska skalet inte drar mer än 8,7kw  en fulleffekt dimensionering till en sÃ¥n kÃ¥k med golv värme 38-30 i golv värmen vid dut 0,26lps i golv värmekretsen . dit med en tex thermia optimum 8 och 140 meter borr hÃ¥l (aktivt) dÃ¥ klarar man sig pÃ¥ en standard installation utan nÃ¥gra som helst "konstiga" vvs tekniska lösningar för att fÃ¥ det att fungera,
Lexus får man sen dit ett FTX aggregat Thumbsup då är det kärlek för en vvsare . :)

cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Varför skall man spetsa med elpatron?
« Svar #14 skrivet: 24 augusti 2010, 13:03:03 »


Ser att en del av frågeställningen försvann.

Men vad tycker ni om att en hustillverkare sätter in en överstor 11 kW värmepump, med enbart frånluft i en 180 m² villa byggd 2010?

Är det bättre och spar det mer energi, än en 7 kW pump med 3 kW?
Eller är något av ovanstående bättre än en 5 kW pump med 3 kW el-patron samt roterande FTX?

Villans toppeffektbehovet utan FTX är 8,7 kW vid DUT -17°, varav 0,6 kW är varmvatten.




Svarar på mina egna frågor.

FTX har betydligt bättre verkningsgrad än en värmepump, samt ger betydligt bättre inneklimat i jämförelse med enbart frånluft och tillhörande spalt/väggventiler. FTX kan även distribuera kyla samt återvinna densamma.

FTX återvinner ca: 6 800 kWh/år värme och har en förbrukning som är ca: 1 100 kWh/år mer än en frånluftsfläkt. Det ger en verkningsgrad på 6,2 d.v.s. en halverad kostnad för ventilation.

FTX återvinner ca: 2,5 kW vid DUT. Kvar blir 5,6 kW för värme + 0,6 till varmvatten d.v.s. totalt 6,2 kW.

Mitt val blir därför en 6 kW pump med 3 kW el-patron, samt FTX med värmevattenbatteri som eftervärmare. Alternativt en 7 kW pump utan el-patron.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!