Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: komplettera IVT 7 kw 2003a  (läst 5650 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
komplettera IVT 7 kw 2003a
« skrivet: 29 maj 2010, 12:53:22 »
Hej igen!

Gigantiskt post (3 a4 sidor) ungefär som sist jag postade för något år sedan. Eftersom vi nu börjar tina upp efter vintern funderar vi återigen runt kompletteringar till vår excellenta ”vår sommar höst” kompatibla bergvärme.

Alternativ 1: Vedpanna

+ kan värma både vatten och element, d v s hela huset.

+ inte utelämnad till någon tekniker oavsett pris när bergvärmeanläggningen krånglar mitt i vintern.

+ kan köra igenom vatten ledningarna med riktigt varmt vatten antar jag

+ inte helt körd om strömmen skulle vara borta en längre tid.

+ kan stänga av bergvärmen och elda de dagar det är riktigt kallt vilket förmodligen kommer spara tusenlappar varje år

+ hålla igång skorstenen som inte har använts på 6 år

+ jag har tid att elda morgon och kväll vilket bör innebära behov av mindre ackumolator tank och billigare panna

+ när elbolagen kör sina 20 kr kw kan jag ”defend against their robbery”

- har dåligt med plats för panna och ackumolator tank och ingen plats alls för ved egentligen men får köpa nåt överdrag och ha det utanför huset

- måste köpa veden och har ingen dragkrok på bilen (civic type r, fryser hellre än bytar)

- total nybörjare vilket troligtvis kommer innebära ineffektivt användande

- orolig för att soten ska ta kål på bergvärme anläggningen som kommer stå i samma lilla rum.

- elementen kanske måste justeras

Ändå totalt sett kan anläggningen potentiellt betala sig själv på sikt trots att den kommer användas minimalt. Känslan av att ha ett sekundärt värmesystem är också värt en del.

Alternativ 2: Luft/luft värmepump

+ IVT enligt energiverket verkar ge ca cop 4 vid – 2 på 50 % vilket är bättre än bergvärmen samt 10 års försäkring

+ lär inte behöva använda elpatron på bergvärmen vilket sparar något

+ varmare borrhål om bergvärmen inte går konstant hela vintern

+ tänker mig att jag kan köra båda anläggningarna på lägre ut vilket kommer ge bättre cop från bägge anläggningarna, kanske ger en tusing eller 2

+ kan värma hela huset

+ bättre inomhusklimat

+ relativt billigt

+ slipper vedhantering

- gillar inte IVT

- buller och drag och förstörande av vägg

- har ett rum på 50-60 kvm vilket värms lätt av luft luft och förmodligen kommer värmen att gå upp också men något rum kommer förmodligren inte nås vilket gör att jag kanske ändå inte kan sänka bergvärmen för ökad cop

- inget varmvatten tillgängligt om bergvärmen går sönder

- inget skydd mot strömavbrott

Alternativ 3: Byta bort 7 kw bergvärmen mot en större skulle kunna vara ett alternativ men 70 m aktivt hål verkar redan pressat med sina – 2 in vilket mycket väl kan vara ännu kallare

+ bekvämast

- ekonomisk katastrof

- inget reservsystem

Alternativ 4: Fördjupa borrhålet

+ ökar cop

- verkar inte vara något borrarna uppskattar så kanske omöjligt

Alternativ 5: behålla nuvarande system och istället köpa raggsockar för pengarna

+ blir många raggsockar

- skulle bergvärmen gå sönder räcker inte raggsockar för att undvika att huset fryser sönder

Vedalternativet känns mest intressant

1. Fokus på hållbarhet och så billigt som möjligt utan att bryta mot lagen eller ogiltigförklara försäkringar, vilka pannor bör jag kolla upp nya och begagnade?

2. Kanske kommer användas en månad om året. Vad kostar installation och får man in pannan genom en vanlig dörr?

3. En ny såndära v nånting panna för 17000 verkar skulla hålla länge och borde duga till liten användning men sedan behöver jag ackumolator tank och installation så vet inte vad summan hamnar på alls?

4. Undrar om den värmer vatten? Miljöregler ett hinder? Behöver tillstånd? Bor mitt i samhället. Verkar tunga att bära? Undrar vad den billigaste enkla hållbara pannan som är godkänd att installera kostar?

5. En begagnad panna verkar inte så dyrt, frågan vad frakt och installation går på? En begagnad panna kanske går sönder gissar jag?

Hemkörd ved har jag inte heller kollat upp vad det kostar bara gissat att kw priset kanske blir samma som med bergvärmen och bättre än tillskott självklart beroende på elpriset.

Luft luft ändå inte helt uteslutet, gillar detta med bättre luftkvalite och stämmer cop värdena kommer den att betala sig på 10 år trots att jag har bergvärme inte minst eftersom ingen behöver gå på max. Tråkigt att den inte riktigt fungerar som ett reservsystem.

Ny bergvärme med mer kraft lär knappaste ge mycket bättre cop och frågan är vad som händer när jag försöker plocka mer energi, dessutom ska min granne borra 20m härifrån. Undrar om man kan komma över någon ny men lätt kantstött maskin billigare? Undrar vad installationen kostar, jag kan inte utnyttja rot i någon större utsträckning. Undrar vad en 6 år gammal maskin är värd?

Nytt hål och ny bergvärme är uteslutet.





IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2010, 14:12:15 »
Allternativen är som du skriver många .

men det finns möjligheter att trolla lite med dina grejer . vad kör du ut för temperaturer på rad systemet vid -10  -15 grader ?
coca cola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2010, 16:50:04 »
Det finns ett alternativ till, vedkamin som värmer direkt till luft:
+ Mysfaktor.
+ Backup vid strömavbrott.
+ Stör inte VP:n som kan jobba parallellt med kamin (en rumsgivare till VP:n rekommenderas).
- Gör inget varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2010, 16:55:06 »
Hej!

Har inte kvar alla anteckningar jag gjorde för nåt år sen så vet faktiskt inte vad framledningstemperaturen är vid olika förutsättningar men kör kurva 4,5 utan någon ändrad lutning och ca 6 grader diff på utgående och ingående till elementen, kanske går det att räkna ut ifrån dessa förutsättningar, hade en simulator av "ivt datorn" på datorn hittar inte den heller :(.

Ärligt talat gick bergvärmen bara 100 timmar tillskott denna vinter men då snackar vi rätt extrema åtgärder som 30% av elementen avstängda, vv börjar värma runt 40 grader upp till 52, inställning kurvan 3,5 tills vi kapitulerade och gick upp till 4,5 :), max antal timmar innan tillskott får gå in. Kurva 3,5 ger ca 16 grader, kurva 4,5 ca 19 grader när det är minus ute. IVT greenline 7 kw. Jag har konstaterat att trots 3 glas fönster och tilläggsisolerad vind så drar det mycket vid golvet samtidigt är det självdrag så är lite rädd för att isolera mer.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2010, 16:59:41 »
Hade i princip helt bestämt mig för en Keddy i källarne men började tänka om, jag bedömer att jag får elda väldigt ofta och tror effektiviteten blir rätt begränsad, började tänka att ska jag ändå investera 15 kanske jag kan dubbla istället och få ett sekundärt värme system? visserligne utan mysfaktorn men istället med en trygghetskänsla, min bergvärme är inte längre försäkrad och misstänker att hemförsäkringen inte värderar den mycket.
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2010, 17:04:24 »
Håller du på Rampage idag eller? det gör jag Thumbsup

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #6 skrivet: 29 maj 2010, 18:13:08 »
Håller på rashad :), må bäste man vinna :)
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2010, 18:30:55 »
Om Rashad vinner bygger jag din anläggning gratis och om Rampage vinner pröjsar du dubbelt eller *roflmao* *roflmao*

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2010, 18:50:35 »
Vill satsa men liter inte tillräckligt på rashad:), tur iallafall att jag själv inte skulle bygga min egen anläggning om rampage vinner, hela kvarteret hade förmodligen gått åt skogen :).



« Senast ändrad: 29 maj 2010, 18:55:55 av raggsockar »
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2010, 18:54:07 »
 *roflmao*






                                                                        Fegis ;D

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2010, 18:58:01 »
Ändrade lite i mitt förra msg eftersom det nästan framstod som jag inte litade på dina installatationer när jag menade att det inte är rashad jag litar på :)
IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2010, 19:27:44 »
Det var inget jag reflekterade över :)

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2010, 21:52:44 »
rashad vinner . grymt klipp i nävarna och snabb Thumbsup
coca cola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad raggsockar

  • Tummen mitt i hand
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arsenal, politik, hifi, mma, starcraft
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #13 skrivet: 30 maj 2010, 01:37:21 »
Detta är verkligen OT men har några vinnare (tror jag)

Rashad
Miller
Nogueira
Amir
Escudero

Kommer somna innan det börjar förmodligen skriv inte vinnarna i tråden :), svårt hitta en torrent tidigt på en söndag oftast så blir att vänta lite :).

Panna och bergvärme, optimala kombinationen?



IVT HTC7 2003(ts 1900 tim), borra okänd(tror 60 + 40m), GT10, 11 var som lägst vintern 06/07 (-0,7, -2,7), Södra Småland, 275 kvm 1,5 plan tegel med källare/torpargrund o ouppvärmt garage, byggt 1954(tillbygge 1973), självdrag, tilläggsisolerad vind, värmer ca 200 kvm, 19 radiatorer, ts vid plusgrader om kurva 5(ca 20,5 grader förstaplan, 19 källare, 22 ovanvåningen) kör nu kurva 3(ca 16 grader förstaplan vid minusgrader ute), vp står nu stilla ca 4tim/dygn vid +3(GT8 ca 42, GT9 ca 34) grader ute och klarar ca 4 minus innan ts. Perioden mitten på december till start på februari(1,5 månad förbrukade vi 2700 kwh). Hoppas förbättra värmesystemet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: komplettera IVT 7 kw 2003a
« Svar #14 skrivet: 30 maj 2010, 06:58:22 »
Tanka ner på UFC:S sida   Det kostar bara 10 dollar och är jättebra kvalitet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 206
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!