Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med att välja pump/offert  (läst 1667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad figge88

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Mickmek
Hjälp med att välja pump/offert
« skrivet: 29 november 2017, 10:59:28 »
Hej allesammans!
Första inlägget så jag passar på att hälsa och tacka för insläppet! :)

Det är så att jag är i stånd med att skaffa bergvärme, har nyligen köpt huset och insåg direkt att det inte blir tillfredställande varmt av luftvärmepumparna.
Jag har fått in offerter från flera firmor och det varier en hel del på val av pump, priset däremot skiljer inte särskilt mycket (om man tar hänsyn till de olika valen av pump)
Förutsättningarna är som följer;
Souturräng-villa från -73 med vattenburet system, typ 10 radiatorer, men som förmodligen byts mot golvvärme på övervåningen. Uppvärmd yta ligger kring 200kvm.
Vi vill klara varmvatten räknat för 4 pers, utan att behöva oroa sig för att det inte räcker till. T.ex så finns bastu och badkar, och en liten spakväll lär det väl kunna bli lite duschande.
Idag finns en VVB på 100l och en vedpanna kopplad direkt till radiatorerna och även till en ack.tank på 500l som är ansluten för tappvarmvatten.

Offerter som vi fått är på IVT Greenline HE C9 (borrhål på 190m), IVT Greenline HE C11 (borrhål på 220m), IVT GEO312 (borrhål på 250m), CTC GSi12 (borrhål på 200m) och så ska jag få en offert på en thermia-pump idag.
Hur kan de ha valt så olika pumpar och borrdjup?
Vad tror ni skulle vara det bästa valet?
DUT ligger kring -26°C, dock någon som räknat på -31°C, medel temp. 2,1°C.

Kanske någon info jag missat få med för att kunna säga något, men peka mig åt rätt håll så fixar jag det :)

Med vänlig hälsning
Fredrik

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #1 skrivet: 29 november 2017, 13:42:09 »
Eftersom du inte har en exakt årsförbrukning i kWh så kommer offerterna variera, har du en siffra på hur mycket ved som eldats?
Om huset dessutom värmts med luft/luft värmepumpar så blir det ännu mer komplicerat att räkna på.

En tumregel som jag brukar använda är att max effektbehov för ett halvgammalt hus ligger kring 55 W/m2 => 11 kW.
En on/off värmepump bör ligga kring 70-80% av detta => 9 kW.
En inverter är då enklare att föreslå, GEO312 och CTC GSi12 kommer båda troligen räcka fint.
Jag skulle välja en inverter och minst 200 m borra.
Behövs mer än 200 m så blir det troligen 2 st borrhål, vilket ökar kostnaden en del.
Sen kör CTC med värmeväxlare mot varmvatten vilket jag anser är lite tveksamt, varmvattenkapaciteten blir aningen sämre...  :-\
Enda fördelen med CTC:s varmvattenteknik är att risken för legionella minimeras.
« Senast ändrad: 29 november 2017, 13:43:41 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad figge88

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Mickmek
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #2 skrivet: 29 november 2017, 18:38:09 »
Nja, nä någon exakt årsförbrukning för värme och varmvatten har jag inte, men det gjordes en energideklaration vid köpet och den uppger, 6593kWh på ved, 9548kWh värme vattenburet, 5106kWh el luft/luft-pump, så en total är då på 21247kWh.
Men ja, kanske en lÃ¥g förbrukning med tanke pÃ¥ att det var ett äldre par som bodde här innan och som tyckte att det räckte med att elda endast dÃ¥ det var riktigt kallt, vi däremot eldar vid -5 för att vi tycker att luft/luft-pumparna inte räcker, fan annars är man ju orolig att man ska frysa fast med arslet pÃ¥ toasitsen...  ;)

Vi har nu även fått in offerten på Thermia Diplomat Optimum 10kW och ett borrhål på 220m.

Hur kommer det sig att alla förutom 1 företag offererade on/off-pump? Man har ju fått för sig att inverter-tekniken är det man ska ha, men jag kanske är fel ute?
Jag som lekman får ju väldigt svårt att välja en pump utifrån dessa offerter, priserna är väldigt snarlika, diffar som mest kanske 10.000 mellan lägsta och högsta när man räknar bort pumparnas pris-skillnad.

Det står alltså mellan:
TVT Greenline HE C9 (borrhål på 190m)
IVT Greenline HE C11 (borrhål på 220m) eller IVT GEO312 (borrhål på 250m) (samma företag, fick endast på GEO312 efter att jag frågade varför de inte valde den pumpen)
CTC GSi12 (borrhål på 200m)
Thermia Diplomat Optimum 10 (borrhål på 220m)

Så, vad tycker expertisen på forumet, vad bör jag tänka på, hur ska jag tänka? :)

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #3 skrivet: 29 november 2017, 18:57:45 »
Kolla upp så dina nuvarande radiatorer är lämpliga i kombination med värmepump, som trivs bäst med låg framledningstemp.
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #4 skrivet: 29 november 2017, 19:00:27 »
Nja, nä någon exakt årsförbrukning för värme och varmvatten har jag inte, men det gjordes en energideklaration vid köpet och den uppger, 6593kWh på ved, 9548kWh värme vattenburet, 5106kWh el luft/luft-pump, så en total är då på 21247kWh.

Om luftluftvärmepumpen dragit 5106 kWh el betyder det att den lite förenklat producerat ca 3*5106=15318 kWh värme. Totalt värmebehov för de tidigare ägarna blev alltså 6593+9548+15318=31459 kWh värme per år. Detta och förmodligen lite till för er del måste alltså den nya värmepumpen producera.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad figge88

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Mickmek
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #5 skrivet: 29 november 2017, 19:37:46 »
Kolla upp så dina nuvarande radiatorer är lämpliga i kombination med värmepump, som trivs bäst med låg framledningstemp.
Förmodligen inte, eftersom det är typ 10 (alternativt 11) radiatorer, vilket vad jag fått för mig kräver hög framledningstemperatur, pga. liten yta på radiatorn.
Däremot är planen att byta till golvvärme, och då är det ju genast mycket bättre.
Jag har också svårt att se något annat alternativ än värmepump om jag vill slippa stöka på med ved eller pellets.

Ja, 31459kWh ser bekant ut, tror faktiskt det är vad jag sett i några offerter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #6 skrivet: 29 november 2017, 22:28:26 »
Inverter är dyrare än on/off.
En borra är billigare än 2.
En del installatörer tar till lite snålt för att få ner priset.
Utan att veta priset så är min favorit IVT GEO312 + 250 m borra bland dessa alternativ.
Men jag gissar att detta är den dyraste offerten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad figge88

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Mickmek
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #7 skrivet: 30 november 2017, 19:13:05 »
Inverter är dyrare än on/off.
En borra är billigare än 2.
En del installatörer tar till lite snålt för att få ner priset.
Utan att veta priset så är min favorit IVT GEO312 + 250 m borra bland dessa alternativ.
Men jag gissar att detta är den dyraste offerten?

Yes, den är dyrast, ca. 5000kr dyrare än CTC:n om man bara tittar priset. Men offerten på IVT:n tar i beräkningen 12m foderrör (vilket enligt andra brunnar i närheten är vad man får räkna med), medan offerten på CTC:n endast räknar på standard 6m. Så egentligen bara där så hamnar de på samma pris. Och så skiljer det ju 50m i borrdjup.
Billigast var ju offerten på IVT Greenline HE C9, ca 145.000, men samtidigt lät han så övertygande när han rekommenderade den pumpen. För jag frågade varför han valt just den och inte t.ex GEO312.
Svaret jag fick var att, visst kunde han lämna pris på den, men han tyckte inte att den var rätt för oss, och sen prata han om hur HE C9 skulle få jobba mest optimalt, att det är dumt att över-dimensionera pumpen då det sliter mer på den och inte ger något mer.
På så sätt lät han väldigt övertygande, och inte på ett sälj-snack sätt utan på ett kunnigt sätt...

GÄSTar

  • Gäst
GÄSTar
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #8 skrivet: 30 november 2017, 22:32:03 »
Ofta brukar man lägga till 1 eller 2 element i källaren för att bättre passa värmepumpen jmf vedpanna. 
Tycker det verkar som du har fÃ¥ element men vet ju inte hur stora de är. 
Golvvärme är ju heller inte så dumt.
Kan du få borrat 220m skulla jag gjort det.
Frågan är hur mycket elspets det är beräknat. det avgör nog vad du väljer för -31C.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med att välja pump/offert
« Svar #9 skrivet: 01 december 2017, 08:07:48 »
Fördelen med IVT GEO312 är att den inte är överdimensionerad, en inverter anpassar effekten efter behovet, det kan inte IVT HE C9 göra.
Och eftersom du inte har nån riktigt bra siffra på energibehovet så känns det bätte med en inverter i ditt fall.
Ytterligare en fördel är att när du byter till golvvärme så kommer en HE C9 troligen kräva installation av arbetstank, man kan installera en sån till GEO312, men det är inte lika nödvändigt.
Anledningen är att totala vattenvolymen i systemet brukar bli mindre med golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!