Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smuts i Köldbärarvätska  (läst 4018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Smuts i Köldbärarvätska
« Svar #15 skrivet: 10 december 2017, 09:59:26 »
i retrospektroskÃ¥pets fantastiska optik (i efterhand) sÃ¥ hade du haft minst jobb om du spolade rent och byte ut till ny etanol..... jag hade en gÃ¥ng i tiden pottaska  som bärare som jag fick byta ut.....
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad marvidss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smuts i Köldbärarvätska
« Svar #16 skrivet: 28 december 2017, 09:47:31 »
Yes, körde med ett sånt Jula filter när det skulle filtreras. Funkade bra, men fick rensa filterna ofta i början. Nu är det bortmonterat igen.

Utloggad marvidss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smuts i Köldbärarvätska
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2018, 11:45:50 »
i retrospektroskÃ¥pets fantastiska optik (i efterhand) sÃ¥ hade du haft minst jobb om du spolade rent och byte ut till ny etanol..... jag hade en gÃ¥ng i tiden pottaska  som bärare som jag fick byta ut.....

Stämmer, det hade gått mycket snabbare och blivigt billigare. Men man litar ju på att en behörig värmepumpstekniker ska förstå detta innan han geggar runt smutsen i hela systemet.

Nästa gång det ska grävas kring jordvärmeslingan så ska jag märka ut den bättre och se till att pumpen inte går när de är i närheten av slingan och gräver. Nu ska jag fokusera på att kräva ersättning för den tid jag lagt ner på detta, de utgifter jag haft, fakturor från hantverkare, ökad elförbrukning, med mera. Det kommer i sig ta tid, men entreprenörer och projektörer måste lära sig att det kostar att gräva sönder andras egendom.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!