Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385470 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #945 skrivet: 16 december 2017, 17:09:06 »
Bergen77, det ser inte bra ut.
Jag kan inte tro att du behöver 43-45 grader framledning vid 0 grader ute.
Med andra ord har du ännu en gång inte gjort som jag har bett dig om.
Du har ju själv skrivit flera gånger, att när vp:n kan hålla en jämn temperatur, då skall jag sänka värmekurvan. Tycker du inte att den kan hålla en jämn temp nu? Dags att byta kurva....
Hvis jeg senker temperaturen blir viftekonvektoren for kald til å holde huset varmt når det er kaldt ute, jeg må opp 5 grader utetemperatur før jeg kan leve med lavere turtemperatur. Jeg har forklart 17 ganger at viftekonvektoren er midlertidig frem til jeg får vbv i gulv i underettasje. Har du ikke noe annet å utsette på grafene enn høy turtemperatur? Turtemperaturen skal jeg sette, pumpen skal bare levere! Fint om du kommenterer om pumpen jobber bra eller om den ikke jobber bra. Jeg har ikke tenkt å senke temperaturen i huset mitt for at du skal være fornøyd med grafene.
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #946 skrivet: 16 december 2017, 17:27:49 »
Bergen77, jag kanske uttryckte mig tokigt.
Naturligtvis skall du ha tillräckligt hög framledning för att du skall ha varmt inne.
Men jag kan inte tro att du behöver samma framledning vid +10 som -10.
Så välj en kurva som är tillräcklig, men inte mer.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #947 skrivet: 16 december 2017, 17:40:18 »
Bergen77, jag kanske uttryckte mig tokigt.
Naturligtvis skall du ha tillräckligt hög framledning för att du skall ha varmt inne.
Men jag kan inte tro att du behöver samma
framledning vid +10 som -10.
Så välj en kurva som är tillräcklig, men inte mer.
Spørsmålet er det samme som før, ser grafene bra ut eller ikke. Ved -10 grader ute blir det kaldt hos meg siden jeg ikke kan øke temp ytterligere (parketten blir for varm). Nå holder parketten overflatetemp på 27 grader og viften går hele tiden, ventiler er 100% åpen døgnet rundt. Hva som skjer når utetemp er +10 får vi ta når utetemp er +10. Frem til da vil jeg ha en uttalelse om hvordan pumpen jobber i grafene jeg viser.
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #948 skrivet: 16 december 2017, 17:56:29 »
Mrbond, jag antar att det är två värmesystem, och system 1 är radiatorer och system 2 är golvvärme? Om system 2 är på kurva 5, borde system 1 kunna vara på kurva 7 eller 8.
I meny 5.1.14, se till att radiator + golvvärme är valt. (Denna är viktig)

Slik jeg har forstått grannen skal system 1 skal være en viftekonvektor i garasjen, som skal kunne varme opp garasjen hurtig ved behov. Det hentes ingen varme fra system 1 nu.
System 2 er golvvarme.

Og jeg vet jo du kommer til å fortsatt mase om at han må ha kurve sånn og sånn - og at det inte går og ha et system som det inte hentes varme fra.
MEN, det er jo faktisk slik mange ønsker Ã¥ ha det. Et fleksibelt varmesystem hvor bruken kan tilpasses. Han vil inte holde garasjen varm hele tiden.  Og mange ønsker ikke ha samme temperatur i huset til alle tider. Nibe-styringen tÃ¥ler ikke dette, det har jeg forstÃ¥tt.

Men, hos grannen er systemet doomed uansett. Den klarer jo ikke regulere det brukbart.
Skal be grannen ta bort BT25, sette høg deltaT på system1, så klarer man kanskje balansere det etter varmvattenprodusjon, og kanskje til og med sette sperrebånd over 70hz, så fins det kanskje håp for at den ikke står og oscillerer mellom 0 og 94hz slik som nå. Latterlig.
Jeg er trött av denne styringen.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #949 skrivet: 16 december 2017, 21:03:17 »
Kanskje det er mulig å bruke ekstern inngang for å trigge høy og lav temperatur på S1, vet ikke om det går men siden han ikke trenger høy temp på system 1 så ofte er det bortkastet energi å holde på med høy temp hele tiden og shunte ned på S2.
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #950 skrivet: 16 december 2017, 21:13:55 »
Enig i det ..

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #951 skrivet: 19 december 2017, 10:10:39 »
Här är ett intressant dokument som bland annat beskriver Nibes regulator, med de parametrar som vi inte kommer åt, detta gäller Mitsubishis (Nibes) innomhusmodul för luft-vattenvärmepumpar med snarlik regulator som nibes fast i mitsubishis utförande, övriga data på komponenterna är desamma som i nibes utrustning, dock är de "dolda" menyerna synliga här, vilket Nibe bytt mot en flashig färgskärm... notera menyerna på sidan 108 som fanns i nibes tidigare modeller, samt hur man kan justera regleringen på sidan 142.... precis detta vill jag ha tillgång till... men kan inte då min flashiga värmepump (vvm310+2040) inte vill visa dessa menyer...länk: http://www.coolmark.nl/files/handboeken-mhi/13-HM-T-193.pdf
Jag vill göra er uppmärksamma på att era bergvärmepumpar har samma typ av display som min VVM310...med dessa menyer oåtkomliga

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #952 skrivet: 23 december 2017, 11:02:01 »


Magnus Karlsson, jeg hadde håpet du kunne kommentert denne grafen. Mener du pumpen regulerer fint her eller burde den regulerer annerledes?
Hva er galt med PID?

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #953 skrivet: 24 december 2017, 19:55:47 »
God jul til alle dere som bruker tid pÃ¥ forumet til Ã¥ løse alle utfordringer. HÃ¥per nissen(tomten) kommer med gode nyheter til oss!  tOOmten
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #954 skrivet: 26 december 2017, 16:57:08 »
God fortsättning Bergen77 och alla ni andra på forumet. tOOmten
Jag tänkte dela med mig om hur min VP beter sig efter varmvattenkörning, se bild. Varför måste den dra på så hårt efter en VV-körning? Jag håller med Bergen77 om att i detta fall är GM-regulatorn kass. Det finns ingen anledning att så snabbt hämta hem GM-underskottet. Det viktiga borde väl vara att snabbt komma tillbaka till börvärde?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #955 skrivet: 26 december 2017, 18:05:23 »
Uffen, gm rasar ju väldigt rask, och jag tycker det ser ut som att när gm vänder, dvs framledning=börvärde,  vänder även frekvensen. Men sedan hinner den inte dra av, 2 hz per minut var det väl. GM är inte sÃ¥ lÃ¥ngt frÃ¥n tillskottsgränsen. Sänka till -600 kanske?

Men det är något lurt med hur otroligt snabbt framledningen måste ha stigit. Som om shunten gick fast helt.

Du tror inte dina ändringar av gmz och comp freq P har med saken att göra?
Comp freq P gör väl att frekvensen ändrar snabbare? Både uppåt och neråt.

Mvh Magnus

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #956 skrivet: 26 december 2017, 19:47:13 »
Magnus, här är problemet i ett nötskal. Med två klimatsystem där det med lägre temp är det dominerande så blir resultatet att så fort VP växlar/stannar så rasar GM eftersom den räknar GM på klimatsystem 1 framledning medan det är returen från klimatsystem 2 som avgör belastningen. Mao så sjunker framledningen snabbt till motsvarande returen på klimatsystem 2 och därmed räknar den snabbt ned GM (stort delta T). Detta medför också att GM regulatorn då uppfattar att uppförsbacken är lång och drar på för att komma ikapp. Med detta tror jag att det är en risk att sänka GM-tillskott då fördröjningen blir ytterligare längre vilket borde får rent motsatt effekt till vad vi vill uppnå. Jag kan iofs testa.

I exemplet som bilden visar så hinner den ned till 20hz innan den når 0. Innan mina justeringar gjorde den aldrig det. Det är egentligen den enda märkbara skillnaden mot ursprungliga inställningar.
Jag kan tillägga att dagens exempel försvårades av att det samtidigt blev varmare ute samt att matlagning startade vilket medförde låg belastning på värmesystemet.

Jag har ett förslag till Nibe och det är att om man använder innegivare ihop med 1x55 borde den kunna avgöra om det är GM-underskott eller GM-överskott. I detta fall hade det medfört att den lugnt kunnat lunka på i 20hz efter varmvattenkörningen då rumstemperaturen var den samma efter som den var innan, alltså i praktiken ingen GM-undersott.

Jag bifogar bild som visar det jag beskrev. Framledningen är för klimatsystem 1 och returen är från klimatsystem 2.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #957 skrivet: 26 december 2017, 20:19:50 »
Velgbar PID-regulering pÃ¥ temperatur lÃ¥ desverre inte under juletreet. Men vi fÃ¥r ønske det til 2018  tOOmten

Utloggad JNF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: skellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #958 skrivet: 26 december 2017, 20:33:55 »
Har helt skippat innegivare pga av att jag tycker den förstör mer än den gör nytta..... Satt in en extern termostat istället som sänker framledning vid övertemp.Kanske gör jag fel men anser innegivaren skapar mer problem än nytta för mig...
Nibe 1255-16 installerad 2015-08. 2x600m markslinga. 250m2 timmerhus byggt 1897.....Skellefteå...sektions+treradiga radiatorer+aermec fläktkonvektor.ingen tank/bypass.
LL Fujutsi Nocria LBC14 för kyla sommartid.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #959 skrivet: 27 december 2017, 18:29:18 »
Uffen, jag är fast övertygad om att man måste hindra den från att dra på för mycket. Då ordnar sig även nerdragningen. Alltså sänka P. Men nog om det. Jag har kommit på en annan sak.

Hur skulle det vara om man fick shunten att gå fast när den gör vv? Går att fixa ganska enkelt.
Ställ utgång X7 som "extern växelventil".
Koppla den till valfri ingång.
Välj ingången som "extern justering"
Justera ner klimatsystem2 maximalt.

Sedan det svåra, hur man skall ställa shunt-hastigheten.
Till exempel skulle den kunna gå helt fast på 30 minuter.
Då skulle raddarna ha en halvtimme på sig att stabiliseras.

Jag har ingen aning om det fungerar, eller om det blir bara skit av alltihopa.
Det enda jag har testat är att X7 går att välja som extern växelventil.
Och "extern justering" har jag testat tidigare.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!