Författare Ämne: is pÃ¥ kolektorrör inne  (läst 11438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
is på kolektorrör inne
« skrivet: 27 november 2010, 22:43:03 »
hejsan.
håller på med min pump som jag tycker beter sig konstigt bla att elen går in vid -8 redan vilket de inte gjorde förra året.
nu ikväll då jag va o tittade lite så upptäckte jag is på några utstickande delar av kolektor rören. ser ut att va nå slagt kopplingar
antagligen ifrån då man fyllde systemet ifrån början.. hade mycke kondens på dessa i sommar men de va ju hög luft fuktighet o så men nu
börjar jag fundera på om de e nån läcka eftersom nu e de ju inte hög luftfuktighet men de e endå is där o de va de inte heller förra vintern

laddar in några bilder så kanske ni kan se om de e nå skumt







själv tycker jag att isoleringen ser väldigt kasst gjort ut men den är installerad av firma 2002 och som sagt... den funkade fin fint förra vintern och elpatronen slog in vid -17 då
vilket jag tycker är helt okey men vid -8 tycker jag att pumpen ska klara sig själv. har även nollstält den nu för o se om de e nån inställning jag gjort då jag grejat runt som har gjort de så nu står den lika som förra vintern va gäller inställningar




Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #1 skrivet: 27 november 2010, 23:46:07 »
Isen är nog helt normal på framstikande kollektor delar, helt enkelt kondens som fryser när brine kommer under 0 ºC .
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #2 skrivet: 27 november 2010, 23:49:43 »
Det ska helst vara lufttäta isoleringar över alla delar som rör köldbärare.
Min rörkille tog bort ventilskaftena och isolerade över alt, till och med
Gängstången som går från röret till väggkonsollen.
Jag tror att du måste riva ner där du har redan is och torka av och isolera om ordenligt.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #3 skrivet: 28 november 2010, 09:28:37 »
okey så de är inget som e fel på själva pumpen alltså... skönt de...
jo att de skulle issoleras om har jag tänkt med eftersom de ser ju lite lekstuga ut faktiskt....
vad ska man använda för isolering o vart får man tag i de...
ska man ta o plocka bort kranarna o issolera över dom med alltså.. dom borde väl inte behövas använda förutom då nåt blir fel eller om man
byter pump...

och en sak till... de e ingen issolering i genom väggen utan man tar o försöker få isoleringen att ligga tätt mot väggen bara ??

undrar va tusan de e annars med pumpen då elen går i... förra ägarna skröt att de va så¨bra att elen aldrig gick i hur kallt de än va dom hade
kört på enbart pump utan el trots att de varit -20, våran första vinter sparkade elen i runt -17 men de e ju okey men nu så e den ju i redan vid -8
undrar om man ska höra me nån firma typ dom som har installerat den om dom kan komma o kolla om nåt e fel... börjar bli trött på detta nu. el är ju inte gratis
fast de kanske inte drar så mycke om de bara e första steget som hjälper till men de vet man ju inte, en annan sak e att vare sig jag kör cirk pumpen på max eller min får jag inte mer än 3 greders diff mellan vb-fram o vb-r. de e ju lite skumt men de borde inte ha med att elpatronen kickar in
« Senast ändrad: 28 november 2010, 09:31:47 av NigHtHawK »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #4 skrivet: 28 november 2010, 11:17:21 »
Du kan använda Armaflex eller liknande och vägg genomföringen är också viktigt annars kan det bli fuktskador
av kondens.
Isoleringen kan du köpa i röraffärer, finns även som Armaflex tejp också.

Tre graders differens är alldeles för låg mellan VB in och ut.
Har du luftad elementerna och VV beredaren riktigt och att du har tillräkligt vatten i systemet?
Inte någon element som kortsluter systemet, någon element som är märkbart varmare än andra?
Har du flera Cp:n på varma sidan, vilken märke på VP:n?
Klart är det att det fins nÃ¥got fel för dessa isbildningar orsakar inte eltillsatsen bara fuktproblem.         

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #5 skrivet: 28 november 2010, 13:09:52 »
Med den isklumpen så ser det ut som att brine är väldigt kall - vad har du för temperatur där egentligen? (mät båda)





Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #6 skrivet: 28 november 2010, 16:15:46 »
ja jag tycker också att de e konstigt att trotts att jag kör cirkpumpen på max eller min så e de endå bara 3-4 graders diff, ska lufta alla element nu ikväll men hur luftar man vv beredaren... de hittar jag inget om i manualen, men alla element e då lika varma.. dom på övervåningen e väl lite svalare men inte så man blir fundersam.

vad är "Cp:n" för nåt ?? märket är Nibe Fighter 1210-5

enligt panelen har jag kb-f -2 och kb-r -3(-12)... den håller på o kör varmvatten just nu o e i slutet av den körningen

Edit: då pumpen har stått o kört värme till huset ett tag så har jag kb-f -3 och kb-r -4... har testat att slå av tillsattsen o se om pumpen klarar sig
själv eller om den tok dyker i värme för då måste de va nå vajsing med effekten för förra vintern så gick de fint att köära utan tillsatts enda fram till -20 med 22 grader varmt
inne... runt -30 som de va ett tag så fick patronen gå i lite då och då men nu e de ju helt på tok tycker jag
« Senast ändrad: 28 november 2010, 16:51:40 av NigHtHawK »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #7 skrivet: 28 november 2010, 17:20:07 »
Hej,
de där infrysta bulorna på rören är en luftningsskruv till vänster och ett smutsfilter till höger. Kanske behöver komma åt dem nångång, så det finns en anledning till varför de inte är isolerade.
Det är helt ok att ha 2-4 graders skillnad mellan kb-f och kb-r. Men blir den onormalt liten kan man börja fundera på om allt står rätt till, dvs att värmepumpen inte tar så mycket värme från kollektorn som den brukar göra.

Det har varit både kallt och blåsigt senaste tiden, driftstiden per dygn för värmepumpen är antagligen ganska hög. Att temperaturen på kb är under 0 grader tyder på att värmepumpen fått jobba en del.
Dessutom kanske din familj har andra vanor än de tidigare ägarna,  t ex varmare inne. förbrukar mer vatten för dusch, disk och tvätt?

Det finns två cirkulationspumpar (Cp), en för radiatorkretsen (varm) och en för kollektorn (kall).
På den varma sidan ska man ha ca 7 graders diff och på den kalla som sagts ca 2-4 graders diff.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #8 skrivet: 28 november 2010, 18:04:19 »
Avluftningsventilen för VV manteln syns på sidan 11 denna manual. http://www.nibeonline.com/pdf/039352-7.pdf

Ser  märkligt ut med sÃ¥ kall KB redan nu och andrasidan bara 1 graders differens som tyder att pumpen inte tar ut
mycket energi från brunnen, fast det har varit onormalt kalt i år så pumpen har säkert jobbat mycket som Lelle skriver i föregående inlägg.
Givarna kan naturligtvis visa fel både tempen och differensen men tempen är nog låg på anledningen av isbildning.
Man kunde köra Cp:n kontinuerligt att kunna se om bÃ¥da givarna visar lika. 
 




Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #9 skrivet: 28 november 2010, 19:09:02 »
har nu luftat vv och element och de va inge luft. har kollat kb-f och kb-r lite då och då och det pendlar mellan 0 och 1 i diff... antingen -3 på båda eller -3 på kb-f och -4 på kb-r. på varma sidan har jag toppat en diff på 4 grader... men normalt 3

vi har igentligen kallare inne än förra familjen.. tror dom låg på runt 23 grader inne o hade 2 barn. vi ligger hällst på 20-21 o har en 9 mån grabb så visst går tvättmaskinen lite mer men den går ju på kallvatten så den ska inte inverka nå mer... vet att vi påpekade att förra familjen hade de så jeklans varmt men han tyckte att va tusan de e ju nästan gratis då pumpen kör allt... men som de e nu så kör ju patronen hela tiden o de e ju inte gratis...

som ni säger så verkar de ju vara nåt skumt med siffrorna... frågan e ju bara vad som kan orsaka de... e de pumpen som håller på o packa ihop eller e de borrhålet som har tappat effekt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #10 skrivet: 28 november 2010, 21:09:21 »
Det faktum att KBin kan vara -3 tyder på att pumpen tar en massa värme från borrhålet, det beror lite på var huset ligger. Det kan vara felvisning på givarna som gör att differensen är liten. Hade pumpen tappat i effekt i Mälardalen där berget är ca 7 grader hade t.ex KBin kunnat vara +4 och KBut +2. En fungerande pump hade ett sådan fall kunnat ha 0 och -4.

Borrhålet har inte tappat i effekt, det är något annat problem.

Var ligger huset?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #11 skrivet: 28 november 2010, 22:21:11 »
huset ligger i bjursås, falun, dalarna,
skönt att de inte e borrhålet... i och för sig skulle de va långsökt men ett jobbigt problem om de skulle vara så.
hittade garantilappen på pumpen så jag har installatörs firman som gjorde installationen så jag tänkte ringa o höra me dom om de kan ha nån idé eller
om de kan komma o kolla... ligger bara några km ifrån mig så...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #12 skrivet: 29 november 2010, 10:39:28 »
Där skall berget vara nästan 7 grader varmt. Eftersom det är is på både in- och utloppssidan verkar borrhålet lite snålt tilltaget i förhållande till pumpens effekt. Hur djupt är borrhålet?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NigHtHawK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #13 skrivet: 29 november 2010, 11:45:53 »
borrhålet är 112 m djupt och med tanke på att huset står på en berghäll kan jag gissa att de e ca 110 m rent berg minst... grejen e ju att den har funkat fint innan... pratade nyss med nissen som installerade pumpen men jag vete tusan.. kändes lite lekstuga.. han skulle se om han skulle titta förbi nån gång om han kom ihåg de... firman e visst nån liten firma i byn som håller på med svettsning o grejer typ... få se om han dyker upp imorgon eller om man ska kontakta en större riktig firma

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: is på kolektorrör inne
« Svar #14 skrivet: 29 november 2010, 12:39:22 »
Frågan är hur många meter det är ner till grundvatten och om berget har normal värmeledningsförmåga. Sitter ventilen med det röda vredet på inloppssidan? Det ser ut att vara is längst upp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser