Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 43000 starter pÃ¥ tvÃ¥ Ã¥r? Nibe 1225-6  (läst 3344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas_gve

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gällivare
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
43000 starter på två år? Nibe 1225-6
« skrivet: 10 oktober 2010, 14:29:47 »
Hej,

Efter att ha pratat med min installatör som inte verkar veta ett jota om pumpen hittade jag hit!

Huset jag har är 100kvm, golvvärme ingjutet i betongplattan, värmepumpen en Nibe Fighter 1225-6. 

Hela värmepumpshistorien verkar vara ett stort problem, och jag vet inte om det beror på min eller installatörens okunskap. Visserligen är huset varmt, men resten lämnar mycket att önska.
Det är i dagsläget tre problem som jag ser det.

1. Pumpen har sedan installation startat 42993 gånger, med VS-tid på 3667h och ts på 16h. Det känns som om den pumpen kommer ge upp om ett år, ska den fortsätta i den takten. Installatören lyfte inte på ögonbrynen, då huset ju är varmt. Även vintertid. Men måste den starta så ofta?

2. KB f/r
KB-f 8 ºC, KB-r 50 (-8 ºC). Fel i givaren, säger han, och det stämmer nog. Men att det inte är något som behöver åtgärdas har jag svårt att tro. Använder inte pumpen den här informationen alls?

3. Tryck i varmvatten
Det här är lite konstigare, och kanske inte direkt ett fel i pumpen. Men trycket från varmvattnet är verkligen dåligt. Det nästintill rinner efter väggen. Slår man över till kallvatten är det rejält sprutt. Antagligen något en rörmokare kan hjälpa med, men då vill jag vara säker på att det inte har med Niben att göra.

Tidigare i år sprack en koppling som transporterar köldbäraren, även detta var något vanligt tydligen, fixat efter en veckas väntan på reservdel från Nibe. Man blir ju lite rädd med tanke på den annalkande vintern som säkert kommer ha sina -35 ºC.

SÃ¥ om nÃ¥gon här har förslag eller synpunkter tar jag gladeligen emot dem, all hjälp för att förhindra en katastrof i framtiden är bra  :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 43000 starter på två år? Nibe 1225-6
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2010, 15:32:05 »
Antalet starter är alldeles för högt. Förmodligen finns det ingen volymtank i systemet. Nibe rekommenderar minst 20 l vattenvolym per kW pumpeffekt, dvs minst 120 L i det här fallet. Golvvärme utan volymtank blir betydligt mindre. I det här fallet ligger slingorna i betong så betongen hjälper till att göra systemet trögare men uppenbarligen räcker det inte. Frågan är alltså finns det någon burk på ca 100 liter vid sidan av pumpen? Om inte så bör en volymtank installeras. Finns en sådan är det något annat fel.

Pumpen använder inte informationen från köldbärargivarna. Går något snett är det en lågtryckspressostat som stoppar pumpen. Däremot har man som pumpägare nytta av informationen. Temperaturskillnaden in-ut bör vara 3-5 grader när pumpen går för att man skall få bästa verkningsgrad
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: 43000 starter på två år? Nibe 1225-6
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 16:19:22 »
Förutom det Roland skriver så kan det finnas termostat(er) som ställer till det, övervaka en värmekörning och kontrollera framledningstemp och gradminuter.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: 43000 starter på två år? Nibe 1225-6
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2010, 16:30:58 »
Förutom det Roland skriver så kan det finnas termostat(er) som ställer till det, övervaka en värmekörning och kontrollera framledningstemp och gradminuter.

Riktigt, det är kanske ett troligare alternativ för installation av volymtank bör man ha inte missat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Niklas_gve

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gällivare
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 43000 starter på två år? Nibe 1225-6
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2010, 17:23:04 »
Nix, ingen volymtank  :(

En gammal varmvattenberedare torde väl kunna fungera som volymtank? Det hade ju kraftigt minskat investeringskostnaden i alla fall

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 43000 starter på två år? Nibe 1225-6
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2010, 17:50:45 »
Förutom det Roland skriver så kan det finnas termostat(er) som ställer till det

Precis, har du öppnat alla golvvärmetermostater max?

Angående varmvattnet så sitter det en kran på inkommande kallvatten till VP:ns VVB, kolla att denna är fullt öppen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!