Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybörjare har nÃ¥gra frÃ¥gor;-)  (läst 3435 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grästorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Nybörjare har några frågor;-)
« skrivet: 14 januari 2009, 18:11:22 »
Nybörjare har några frågor;-)
Hejsan, vi skaffade en Bosch EHP 7 LW / 130 m hål i juli 08.
Frågor:
kb in ligger pÃ¥ +1,3  och ut pÃ¥ - 0,9 är det normalt?
Huset ligger i Västra Götaland, vi har det haft inte så riktig kalt än, men ändå gick pumpan 17 timmar trots det har varit 4,4 grader plus ute. huvuddunk
Panell visa "Varmvatten": Börvatten 51 Grad, Nuvarande Vatten 53,3 Grad men kompressorn gÃ¥r ändÃ¥  ???
Vem har erfarenhet med den här pumpan? Eller vet något om detta?
Tack för hjälpen
Grästorp

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2009, 18:15:55 »
Temp borrhål helt normalt.
Om vv är uppe  i temp kanske kompressorn gÃ¥r för att värma huset.
Hur stort hus har ni? hur många m2 uppvärmt ska pumpen värma??
Har ni kollat hur många timmar kompressor samt tillskott har gått?
Finns i meny 7
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2009, 21:36:23 »
VP:n börjar göra varmvatten vid 51 minus halva kopplingsdifferansen och stoppar vid börvärde plus halva kopplingsdifferansen så om kopplingsdifferansen är 5 ºC (default) så startar VV-laddning på 48,5 ºC och stoppar vi 53,5 ºC. Det är alltså normalt att VP:n gör varmvatten om VV-temp är 53.3 ºC

Men däremot 17h drifttid per dygn vid + 4.4 ºC är kanske lite högt, VP:n kommer att behöva eltillskott vid några få minusgrader. Men bor ni på västkusten så brukar det väl inte bli så mycket kallare än så på vintern eller?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grästorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2009, 07:00:26 »
Tack så jättemycket ;)
VP gick från 19 juni 08 till till 12 januari 09 sammanlagt 1587 drifttimmar (plus 6 timmar eltillskott skedde när vi hade minus 15 Grad).
Huset har ca. 110 m2.

Nu har jag en fråga till ^-^ till den temperaturavläsning retur från radiator:
Är det normalt att i början från uppvärming sker uppvärming ganska snabbt (0,1 Grad i 10sek) men med temperaturen 37,5 Grad blir det långsamare och dem sista 1,5 Grader behöver pumpen ca. 1 minute för uppvärma 0,1 Grad till målet från 40,8 Grad tar det alltså ganska långt tid.
Vem har svaret??
Tack, tack

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2009, 08:35:32 »
Titta in på min hemsida så ser du kurvor på värmepumpens temperaturer över tid.
Men det är precis som du säger i början på laddningen så stiger temperaturen snabbt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2009, 12:07:12 »
Tack så jättemycket ;)
VP gick från 19 juni 08 till till 12 januari 09 sammanlagt 1587 drifttimmar (plus 6 timmar eltillskott skedde när vi hade minus 15 Grad).
Huset har ca. 110 m2.

I så fall verkar VP väldimensionerad.

Citera
Nu har jag en fråga till ^-^ till den temperaturavläsning retur från radiator:
Är det normalt att i början från uppvärming sker uppvärming ganska snabbt (0,1 Grad i 10sek) men med temperaturen 37,5 Grad blir det långsamare och dem sista 1,5 Grader behöver pumpen ca. 1 minute för uppvärma 0,1 Grad till målet från 40,8 Grad tar det alltså ganska långt tid.
Vem har svaret??
Tack, tack


Väldigt normalt, anledningen är att radiatorernas uteffekt ökar ju varmare de blir. VP:ns uteffekt sjunker däremot lite med högre temperatur. Vid en viss temperatur uppstår jämnvikt då radiatorernas uteffekt=VP:ns effekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad grästorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2009, 13:17:56 »
Tack för hjälpen, ni är otroliga :)
Nu undrar jag, hur jag kan förbättra uppvärmingsresultaten?
värmebärare ut och in har ett delta på ca 10 grader! (45 Grad ut och 35 Grad in) är det dåligt eller bra? Och hur kan jag påverkar det?
Varmvatten (Tappvatten) är inställd på 51 Grad, sparar man verkligen så mycket när man sänker till exempel 45 Grad (just nu går ca. 18 Procent från pumpen till tappvattenuppvärming).
Det är riktigt spännande här ::)





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2009, 15:18:42 »
DeltaT är något högt, 7-8 ºC lär vara optimalt, du behöver bara öka interna cirkpumpen på värmebäraren ett snäpp.

Sänk tappvarmvattentempen tills du märker av att du har dåligt med varmvatten, du sparar både energi och slitage.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2009, 15:30:19 »
Om du har termostatventilerna inställda som vanligt på dina radiatorer så skall du öppna dem helt.
Blir det för varmt i huset skall du istället justera ned värmekurvan så att du får lagom varmt, ju kallar vatten värmepumpen behöver skicka ut desto högre COP.
I enstaka rum som du vill ha svalare kan du antingen (om du har den mökligheten) strypa fldet över radiatorn eller justera in termostaten på den temp du vill ha.
Styrdatorn i värmepumpen skall i stösta möjliga mån styra huset temperatur för maximal verkningsgrad, inte termostaterna på radiatorerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grästorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2009, 07:42:22 »
Hej på er ^-^
Nya inställningar från VP är:

Värmebärarepump:
före: Steg 1
efter: Steg 2

VV Tappvatten:
före: 51 Grad
efter: 45 Grad

Värmekurvan:
före: 5,5
efter 4,8

Alla radiatorer öppnas max.
Verkar bra- lågom temp mellan 20,9 till 22,5 Grad i olika rum. Men sparade inte mycket driftimmar pumpen gick på utetemp. minus 1,5 Grad ca. 18 tim. ingen eltill förstås.

Då kommer ja till nästa frågan:
Hur vet ja hur mycket el pumpen behöver (Bosch EHP 7 LW)är det så enkelt att räkna tillförd effekt från 1,6 (i handboken) gånger drifttimmer??? Och hur effektiven från pumpen är - många frågetecken hos mig ... :o
tack, tack :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2009, 08:58:45 »
Enda chansen att se hur mycket el pumpen drar är att sätta dit en separat elmätare, kompressorns energiförbrulning varierar rätt mycket beroende på framledningstemp så det är väldigt svårt att uppskatta elförbrukningen.
Du hamnar naturligvis inte helt fel om du räknar med en fast förbrukning X antalet driftstimmar, men du kan inte VETA utan att sätta in en elmätare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2009, 14:27:14 »
Ta kompressortimmar x 2 så har du kwh för kompressor cirk.pumpar styrdator
Tillskottstimmar x 6
Mest kyla men lite värme också

Utloggad grästorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2009, 11:55:52 »
tack snälla, jag har bestämd mig att bygga i en elmätare.  Idag ska komma var installatör och fixa detta (förhoppningsvis)
Kanske han eller ni kan besvara följande fråga:
Varmvatten (tappvatten) är inställd nu på 45 Grad men vatten blir uppvärmd till 49,5 Grad varför?? ???

hälsningar från Grästorp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2009, 12:09:36 »
Du har en parameter som heter VV-differens (meny 2.4). Denna styr till och frånslag av varmvattenvärmning på följande sätt:
Tillslag = (VV-temp) minus (VV-differans/2)
Frånslag = (VV-temp) plus (VV-differans/2)

I ditt fall är VV-differens inställd på gissningsvis 9 ºC?
Annars vet jag inte varför den värmer till 49.5 ºC
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Nybörjare har några frågor;-)
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2009, 13:29:32 »
Annars vet jag inte varför den värmer till 49.5 ºC

Den startar på "VV-temp GT3" och stannar på "Värmebärare In GT9" d.v.s. pumpen stannar när returtempen är börvärdet+halva hysters.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!