Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det för fel pÃ¥ temperaturgivaren?  (läst 2938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Vad är det för fel på temperaturgivaren?
« skrivet: 27 oktober 2005, 20:17:03 »
Vi har en IVT Greenline HT-C6 Som vi installerade för drygt ett år sedan. Har inte varit riktigt nöjd med de temperaturer vi har haft inomhus. Vår installatör har varit här ett flertal gånger och ändrat inställningar men under förra vintern hade vi har temp på 17-18,5 grader inomhus. Sällan över 19. Skulle önska minst 20 grader nu under höst och vinter.

Ett filter byttes ut i våras efter ett antal larm och vi hoppades att detta skulle göra det hela bättre nu när man behöver värme igen. Var förra året fundersam över de temperaturer som givaren visade jämfört med våra egna termometrar. Har hållit koll på det nu med när kylan har kommit och det skiljer konstant minst 6 grader på temperatur. Har en digital termometer samt en vanlig som sitter på samma sida som värmepumpstermometern. Här kommer några exempel:
VÃ¥ra:     Tempgivaren:
-9              -2
-5,1           +2,7
-7,4           -2
-2,5           +3,5
-14,5          -5,5
+3,5          +10
0               +6,5

Det känns inte riktigt rimligt att det ska skilja sÃ¥ mycket, inte sÃ¥ konstigt att vi har kallt inne om pumpen hela tiden tycker att vi har det 6-7 grader varmare  än vad det egentligen är!
Vad tror ni andra?

     

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad är det för fel på temperaturgivaren?
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2005, 22:27:49 »
Vad avser temperaturena för nåt?

Vilken värmekurva har du ev finjustering (knäckning) av kurvan??

Som en schablon brukar man säga att om man ökar kurvan ca 3 grader då blir det ca 1 grad varmare inne.

Det är hur lätt som helst att få till!!!

Men för att hitta rätt kurva ska man finlira vid rätt kraftig kyla och helst ingen finjusreing eller knäckning.

Sista fråga har du en rumsgivare? Utan den är man i det läget att tempen "svänger" för mycket!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på temperaturgivaren?
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2005, 12:01:07 »
Inställningarna är 4 samt finjustering på 6,5 och innan den höjdes så mycket av vår installatör så var det väldigt kallt inne. Jag tycker inte att det är hur lätt som helst att få till för vi har provat på många olika sätt men det funkar inte varken vid riktigt kallt väder eller vid temperaturer till +10. Temperaturerna som är angivna är den temperatur som våra två egna termometrar visar på utetemp. Den andra spalten är vad värmepumpsgivaren visar att det är för temp ute. Vi har inga rumsgivare.

Utloggad Jacke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det för fel på temperaturgivaren?
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2005, 14:15:57 »
Hade nyss kontakt med en servicetekniker på IVT som trodde med största sannolikhet att det var givaren som det var fel på. Så nu är det till att byta den så får vi se sen....

Utloggad Ronny 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad är det för fel på temperaturgivaren?
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2005, 19:57:05 »
 b00k  Hej vad jag vet sÃ¥ stÃ¥r det nÃ¥gonstans att inne givaren ´  finjusterar tempen mot kurvansinställning och vid temp +5 sÃ¥ justeras inne temp med parallelförskjutning och vid  -5 ställs temp med kurvan sÃ¥ ett tips är att koppla ifrÃ¥n innegivare och höj kurvan tills bra temp fÃ¥s pÃ¥ en digitaltermometer eller lämplig dito .

efter detta är inkört sÃ¥ slÃ¥ pÃ¥ inne givaren igen samt ställ in hur mycket den ska styra  tempen gentemot  utegivare dvs vilken givare som styr mest.

ett tips titta i instruktionsboken dock kan det ju även vara fel på innegivaren.

mvh Ronny.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad är det för fel på temperaturgivaren?
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2005, 23:54:07 »
Citera
Inställningarna är 4 samt finjustering på 6,5 och innan den höjdes så mycket av vår installatör så var det väldigt kallt inne.

Jag anser bestämt att det är fel att använda finsjusteringen, åtminstone med så mycket.
Det innebär att du paralellförflyttar (höjer) kurvan 6,5 grader hela tiden. Det funkar garanterat inte!!
Konfrontera servicekillen varför han inte höjer enbart kurva och drar ned finjusteringen!

Rätt kurva söker man vid kyla!!! Sen kan du kompensera avvikelser som ofta uppstår runt +-0 ute med funktionen knäckning. På IVT kan det behövas knäckning även vid varmare väder, tex även vid +10 ute ev liite vid +15 ute. Då slipper du finjusteringen som ger en "tokig" värmekurva!

Jag föreslår frankt

Kurva 6 !!

Finjustering  +-0 !!

Knäckning om behov uppstår (om det blir för kallt inne vid utetemp kting +-0)  + 2 grader ( 2 graders knäckning) vid + 5 ute, +4 grader vid +-0 ute osså +2grader vid -5 ute. (men notera ev ändringar)

Sen är det så att IVT´s styr är inte så exakt som man kan önska (den styr på returtempen med en start och stopp temperatur). Så du behöver en rumsgivare helt klart. (jag vet) annars kommer temperaturpendlingarna att fortsätta!!!  Rumsgivaren kommer då att kompensera för styrens brister, men viktigast bromsa pumpen vid tex solinstrålning och gasa vid tex stark blåst.
Du ska ha en sån och den ska kopplas direkt till värmepumpen (IVT´s tillbehör). Ev termoster bör va fullt öppna. Om sen något rum blir för varmt kan man ordna en fast strypning där ( det finns på alla nyare termostatventiler)

Du kan själv skruva i styren tycker jag annars blir det aldrig rätt, eftersom det tar ca ett dygn innan en ändring slår igenom fullt ut. Servicekillen har far ju efter en kvart!!

Hör gärna av dig om ev resultat bra eller dåligt!
Lycka till

Apropå inget givarna är dåliga men har dom konstant felvisning då duger dom. Om tex utegivaren visar ständigt för varmt då måste kurvan höjas lite extra för att man ska få en lagom rumstemp!

« Senast ändrad: 28 oktober 2005, 23:56:32 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vad är det för fel på temperaturgivaren?
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2005, 21:43:52 »
Börja med att få utegivaren utbytt, så att den kan uteslutas.

Det kan ju även vara så att givaren sitter olämpligt (nära fönster eller ventil) eller på annan sida än norr.

Sen är ju inte digitala inomhustermometrar särskilt nogranna dom heller.
Jag skulle bli förvånad om dom visade lika faktiskt.

Filtret kan vara igensatt igen, det första jag gör när jag servar anläggningar är att kolla filtret.
Filter kan man rensa själv om man är lite händig (se handbok).

Är det inte utegivaren så är det nått fel i radiatorsystemm, det kan vara flödet, igenkorkade ventiler eller helt enkelt för klent.

En finjustering på 6.5 och och 18gr i huset är inte rimligt.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!