Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FrÃ¥ga ang lÃ¥gt tryck  (läst 11052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fråga ang lågt tryck
« skrivet: 20 juni 2005, 15:04:51 »
Hejhopp alla glada,

Som relativt nybliven villaägare så har jag så här efter ett halvår med ansenlig tid spenderad i pannrummet stirrandes och knappandes på värmepump, ventiler och shunt någorlunda lyckats komma underfund med hur allting fungerar (tror jag). Den förre ägaren hade typ ingen koll alls, hade bara fått det hela installerat och slapp frysa ;-)

Hur som helst, så har jag nu när sommaren kommit stött på en del frågor, men jag ska försöka dela upp dem i relevanta trådar för att inte ställa till total förvirring. Här kommer då den första.

I samband med att det blev varmare ute, försvann trycket i värmesystemet i stort sett helt. Manometern stÃ¥r konstant pÃ¥ 0.1 bar, och det porlar ordentligt i rör och VVB när pumpen värmer tappvattnet, framför allt den första minuten. Jag vet inte  hur lÃ¥ng tid det tog för trycket att falla sÃ¥ mycket, men inte mer än en vecka. Jag har klurat en del pÃ¥ det här, och kommit fram till en teoretisk slutsats som jag nu tänkte dra för er. Dumförklara mig gärna ;-)

När det blev varmare ute, stängdes nästan alla termostater på övervåningen (Jag hade ännu inte klurat ut vilka ventiler som skulle skiftas för att koppla över golvvärmen i källaren på manteln i VVB och samtidigt stänga av övervåningen) från att ha varit fullt öppna. I samband med det hördes snart ett kraftigt porlande i ett av elementen. Några dagar senare öppnade jag de flesta termostater igen och porlandet minskade. I samma veva noterade jag att trycket fallit ordenligt. I garaget finns ett element med en gammal (stängd) ventil på, som jag upptäckt läcker ytterst lite. Kan det vara så att när elementen på övervåningen ströps (finns inga i källaren utom garaget) ökade trycket mot ventilen i garaget och medförde att den läckte lite mer än "vanligt", och på så sätt fick trycket i systemet att sjunka?

Hur som helst så har jag förstått att man kan öka trycket genom att fylla på via ventilen som sitter mellan tappvatten och radiatorkretsen, och i samband med detta även lufta systemet (med c-pumpen avstängd?). Är det detta jag ska göra i det här skedet tycker ni? Och vilken tryck ska det isf vara? 1 bar?

När trycket är ordnat tänkte jag stänga av cirkulationen till övervåningen via de två ventiler som finns för detta (stigare och retur), men såg någonstans att man bara bör stänga en av dessa ventiler? Golvvärmen i källaren vill jag fortsätta köra genom att låta shunten plocka vatten från manteln på vvb, som installationen är utförd för.

Så, hoppas jag inte låter allt för snurrig... det är isf inget mot vad jag varit (eller är) när jag försöker reda ut flödet i alla rör och kopplingar i pannrummet ;-)

PS: Jag hoppas och tror att läckage på annat ställe inte är aktuellt, installationen av värmesystemet är gjord 2003, och tillägg för golvvärme under sommarmånaderna gjordes 2004 (tror jag). Vad jag vet har förra ägaren inte haft några problem med tryckfall.

Tack på förhand =)

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2005, 15:18:13 »
Kolla så att ditt expansionskärl har 0.5 bars lufttryck (när radiatorsystemet är trycklöst).

Om det är noll så har du eller någon anan släppt ut trycket eller så är gummimembranet trasigt.

Systemet blir väldigt tryckkänsligt om du inte har ´luft i expansionskärlet, på våren när ingen värme behövs svalnar vattnet av, volymen minskar och trycket sjunker. Sjunker det nog mycket så att undertryck bildas så sugs luft in i systemet och dina "ljud" uppstår.

Det kan ju vara din läcoka som gjort det, men jag är tveksam till det, kolla först expansionskärlet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2005, 19:43:10 »
Hmm, låter ju rimligt. Men att någon skulle släppt ut trycket av misstag tvivlar jag på... det är en mycket intressant placering av luftventilen... Jag kommer ju inte ens åt med min tryckmätare... *suck* Precis så jag fick in fingrarna för att skruva av "locket".

Jaja, får väl se om det går att lösa på något sätt.

Tack för svaret =)

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2005, 21:44:31 »
Äh, går ju inge vidare det här. Någon som vet om man kan få tag en nippel som går att ploppa på med bara 1,5 cm utrymme över ventilen? Lyckades inte hitta någon med lite snabb surfning. Kan vara att det är lågt tryck i kärlet, men jag tvivlar på att membranet gått sönder. Kärlet är ju för 17 bara två år gammalt.

Hur som helst så pendlar manometern runt 0.2 bar strecket, från precis under till någonstans runt 0.25 efter att pumpen producerat varmvatten.

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2005, 22:38:44 »
På lastbilar med dubbla hjul har dom slang eller rör från innerhjulet ut så dom kan lufta hjulen, kolla med en däck-verkstad, det kanske kan fungera.
Messer

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2005, 23:13:03 »
Jag har en 90 graders påfyllare, sån man klämmer på ventilen, den är visserligen 30 mm hög men den kanske flexar nåt i rören???
liknande påfyllare hittade jag här så ser du vad jag menar:

http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/604000_c.jpg?OrderId=301818443&
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2005, 00:45:15 »
Jag hade ännu inte klurat ut vilka ventiler som skulle skiftas för att koppla över golvvärmen i källaren på manteln i VVB och samtidigt stänga av övervåningen

Att kopppla om så att du nyttjar manteln i VVB till golvvärmen ska inte gå att göra. Manteln är en del av VVB och skall inte användas till att värma golvet.

Det sitter en trevägsventil i  din VP som växlar mellan manteln i VVB och radiatorkretsen. Dvs antingen värmer VP radiatorvatten eller VV
Mantelns uppgift är att indirekt värma VV och om du nu skulle kunna koppla om dent till att värma golvet, hur varmt vatten tror du då det blir i VVB? Troligen ganska kallt.

/Johan


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #7 skrivet: 21 juni 2005, 01:23:59 »
Två - tre frågor om dessa trycksatta expansionskärl :

Hur ofta bör man räkna med att att trycket begöver ökas i gummibälgen ? Vart tredje år ?

Kan luften fyllas på utan att man tömmer vattnet?

Duger det med en kraftig cykelpump eller behövs det en komressor ?  Om huset är 6 meter högt sÃ¥  är det hu frÃ¥ga om en 7 meters vattenpelare - et tryck av 
7 N /cm2
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #8 skrivet: 21 juni 2005, 08:54:33 »
Jag har en 90 graders påfyllare, sån man klämmer på ventilen, den är visserligen 30 mm hög men den kanske flexar nåt i rören???
liknande påfyllare hittade jag här så ser du vad jag menar:

http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/stora/604000_c.jpg?OrderId=301818443&

Är precis en sådan nippel jag har, och den fungerar dessvärre inte. Kärlet sitter ordentligt stadigt så någon flexmån finns det inte. Får nog kolla med en däckverkstad som messer föreslog. Eller ta hem någon som gör monteringen mer användarvänlig ;)
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2005, 09:06:06 »
Att kopppla om så att du nyttjar manteln i VVB till golvvärmen ska inte gå att göra. Manteln är en del av VVB och skall inte användas till att värma golvet.

Det sitter en trevägsventil i  din VP som växlar mellan manteln i VVB och radiatorkretsen. Dvs antingen värmer VP radiatorvatten eller VV
Mantelns uppgift är att indirekt värma VV och om du nu skulle kunna koppla om dent till att värma golvet, hur varmt vatten tror du då det blir i VVB? Troligen ganska kallt.

Jodå, växelventilens funktion känner jag till. Jag kanske uttyckte mig lite otydligt. Och jag kan ha fel, men enligt förre ägaren används manteln även som acktank under sommarmånaderna, tillsammans med golvvärmen, när värmeslingan till övervåningen är avstängd. Och vad jag förstått är detta inget konstigt, även om drifttiderna inte är helt optimala på pumpen pga för liten volym. Men stänger jag till övervåningen och inte växlar över på VVB-kretsen så blir det ju ännu mindre volym i golvvärmen, eller hur?

Men, vad jag förstått av allt mitt klurande, så ser det egentligen ut att vara så att under sommaren är shunten till golvvärmen kopplad parallellt med VVB, och inte i serie. Kan det stämma? Om det behövs kan jag försöka tåta ihop en skiss på hur allt sitter ihop.

Hur som helst, just nu är det installerat som det är och det gjordes innan vi köpte huset sÃ¥ tills vidare fÃ¥r vi gilla läget  8) Och vi har inget som helst problem med kallt varmvatten ;)
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2005, 13:30:26 »
Jag tror nog att antingen har du eller förra ägaren missförstått inkopplingen eller så har någon kopplat "fel" vid installationen.

Manteln ska inte användas som ackumulator.

Det man kan ha gjort är att se till att VP kör med fast kondensering under sommaren och sedan shuntat ut vattnet till golvet. Verkar vara en märklig lösning om det är gjort på det sättet.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2005, 16:11:26 »
Det är inte alls omöjligt att jag har missförstÃ¥tt det hela. Kan ju knappast pÃ¥stÃ¥ att jag är nÃ¥gon mästare pÃ¥ omrÃ¥det  ::)

Ska se om jag kan skissa ihop något så får ni säga vad ni tycker, innan jag börjar påstå att installatören gjort fel utan att egentligen kunna motivera det ;)
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2005, 16:17:36 »
JAG KAN FÖRSTÅ  VARFÖR MAN HAR GJORT SÅLUNDA.

Tidigare ägare eller inst ville ej ha VP att starta/stoppa och skvätta ut värme till golvvärmen sommartid. Med många starter som följd.


Manual: http://www.ivt.se/dokumentarkiv/pdf/Manual_CDE_sv_6.0.pdf

Där för kopplar man förmodligen i en sep ack tank   VV kretsen från växelventilen . (VV beredaren i VP saknas i E modell).  Den får då uppvärmning när man värmer VV med VP. Sen vill man snällt och beskedligt ha en shunt på denna ack tank och skätta ut värmen.

Denna anl måste påminna om din utopiazz. Finns det sep tank i serie med rad krets annrs är det det som skiljer dem åt.

Så mitt råd skanna inn hur alla rör och ventiler ligger bifoga i forumet så klarar vi ut problemen.


Jag själv kan skätta ut från Ack tank till golvvärme sommatid med sep shunt i tanken. oberoende av VP kurva.
Men jag har slingá in min tank. Så där funger det kanske bättre än med beredare.



Här är IVT system princip.
« Senast ändrad: 21 juni 2005, 17:41:22 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #13 skrivet: 22 juni 2005, 21:00:13 »
Så mitt råd skanna inn hur alla rör och ventiler ligger bifoga i forumet så klarar vi ut problemen.

SÃ¥därja. Det finns ingen riktig dokumentation över kopplingarna, men här är en egenhändigt ihopknÃ¥pad. Ska bli spännande och höra vad ni har att säga  :D (Jag tror ni kan utläsa symbolerna även om de inte ser exakt ut som de kanske ska  ::)

Som ni ser har jag alltså ingen separat ack-tank som Janne nämner.

V4 är idag stängd, och alla andra ventiler öppna. Så har det sett ut hela vintern, för så lämnade förra ägaren över det sista november. Jag *tror* att detta är rätt för sommaren, men att V4 ska öppnas och V3 stängas under vintern.

Som synes stängs inte cirkulationen till radiatorn i garaget när man stänger till övervåningen. För att få tillräcklig volym att arbeta på under sommarmånaderna kanske?? Ventilen på garageelementet är idag stängd och har så varit sedan vi flyttade in i november.

En fråga som dök upp när jag ritade detta: Vad händer med c-pumpen P1 om jag stänger cirkulationen till övervåningen och har V4 stängd som idag? bypassen sitter ju *före* pumpen, vilket ju i mina ögon medför att P1 inte har något att pumpa runt och medför evetuell skada på pumpen om man inte stänger av den, vilket jag förstått man helst inte ska under en längre tid som tex sommaren?
« Senast ändrad: 22 juni 2005, 21:45:41 av egge »
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #14 skrivet: 22 juni 2005, 21:18:15 »
Jag blir själv snurrig ¨när jag ser din skiss. Jag tror man måste färglägga de olika körfall vinter/sommar. Då kanske klarnar hur vatten flödena går..

Sen måste man ta i beräkning de interna detaljerna i VP som växelventil etc för att få fullständig koll på det hela.
Jag återkommer.



Om jag följer ditt schema och stänger V4 så går säger vi halva flödet till  golvärmekretsen och halva till ack tanken för VV laddning. Det som sen styr din golvvärme är din shunt och G4.

Det som driver runt vattnet är VV cirk pumpen via VV laddning i VP. Vid inget VV behov har du inget värmeflöde till varken tank eller golvvärmen. Det sker då ca 1/2 h var 3 timme under sommartid. P4 snurrar endast runt golvvärmevattnet. P1 om jag har rätt för mig stoppas av VP programmet sommartid men har för att inte kärva så att den motioneras varje dygn. Den går ej mot stängd ventil om garage slingan är öppen.


Det borde fungera. Fler kommentarer från andra emotses.
Detta var snabbt hur jag ser på din krets.
Ev luftläckage och lågt tryck pga garage slingan måste du fixa.
Jag har 0,6 bar nu sommartid på tryckmätare vid expkär.
Installatören som har gjort detta system lär nog ha klurat ut detta under längre tid och det jag tycker det är lite speciellt, men väl fungerande och tätt system är det en smart lösning.

Fler system lösningar som är lika kluriga är välkommna i forumet.


/Janne
« Senast ändrad: 22 juni 2005, 22:26:17 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #15 skrivet: 22 juni 2005, 21:48:48 »
Förstår att du blir snurrig. Gissa om det rådde total förvirring hos mig när jag började försöka förstå hur allt är ihopkopplat, jag som inte kan mycket mer om detta än att jag vet att vattnet inte kan gå åt båda håll samtidigt i ett rör ;-)

Jag har uppdaterat bilden med lite flödespilar, hoppas det inte förvirrar ännu mer. Lyckades inte lite snabbt lista ut hur man skulle kunna färglägga utan att göra bilden ännu rörigare (haha, vitsigt va ;-)

Växelventilen växlar ju mellan de två utgående flödena från VP. Det vänstar är VVB ut och det högra är Radiatorkrets ut.
« Senast ändrad: 22 juni 2005, 21:51:05 av egge »
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #16 skrivet: 23 juni 2005, 09:13:53 »

Om jag följer ditt schema och stänger V4 sÃ¥ gÃ¥r säger vi halva flödet till  golvärmekretsen och halva till ack tanken för VV laddning. Det som sen styr din golvvärme är din shunt och G4.

Det som driver runt vattnet är VV cirk pumpen via VV laddning i VP. Vid inget VV behov har du inget värmeflöde till varken tank eller golvvärmen. Det sker då ca 1/2 h var 3 timme under sommartid. P4 snurrar endast runt golvvärmevattnet.

Så jag var inte helt ute och cyklade när jag sa att V4 skall vara stängd och V3 öppen vintertid, och tvärtom under sommaren. Eller?

Men, då dyker nästa fråga upp. Vi är överens om att växelventilen vid sommardrift alltid står i läge VV, och att shunten i sommardrift aldrig får någon styrsignal om att öppna/stänga, eller hur? Det betyder då att jag aldrig får något varmt vatten ut i GV-slingan så länge utetemp är över gränsen för sommardrift, eftersom shunten aldrig öppnar. Vrider man upp denna gräns högt, så öppnar ju shunten snyggt och fint, MEN då går ju även växelventilen över på radiatorkretsen, så varför ska man då köra GV på VV-kretsen? I radiatorkretsen pumpas det ju då runt varmt vatten även om inget direkt värmebehov finns, eftersom värmebäraren är varm efter att ha producerat varmvatten. Och shunten kan släppa igenom så mycket den vill av det istället. Eller är jag ute och vinner vättern runt nu?

Hur som helst fick jag väldigt varma element på övervåningen när jag vred upp gränsen för sommardrift, utan att pumpen tyckte det fanns något värmebehov och det var över 20 grader varmt ute.

P1 om jag har rätt för mig stoppas av VP programmet sommartid men har för att inte kärva så att den motioneras varje dygn. Den går ej mot stängd ventil om garage slingan är öppen.

P1 är ju cirkulationspumpen för radiatorkretsen, och jag tycker då det verkar som den går oavbrutet. Om jag kommer ihåg rätt säger handboken att C-pump för VB går oavbrutet den med, men att C-pump för KB bara går samtidigt som kompressorn enligt fabriksinställning. Jag har inte sett något om att P1 (radiatorpumpen) styrs av VP.

Men du håller med om att om garageslingan är stängd och V4 är stängd, så är det inte hälsosamt att ha P1 i drift? (Jag vill ju inte ha ut en massa extra värme i garaget på sommaren, och helst inte behöva motionera P1 manuellet för det kommer jag glömma)

Det borde fungera. Fler kommentarer från andra emotses.
Detta var snabbt hur jag ser på din krets.

Och dina synpunkter tas tacksamt emot :-)

Ev luftläckage och lågt tryck pga garage slingan måste du fixa.
Jag har 0,6 bar nu sommartid på tryckmätare vid expkär.

Jopp, det vet jag att jag måste göra. Har bara lite problem att kontrollera förtrycket i expkärlet pga monteringen som du ser högre upp. Jag tvivlar ju på att det är fel på kärlet och skulle kunna prova fylla på vatten och lufta, men det känns som jag iaf bör kolla förtrycket innan jag fyller på vatten... Just nu känns det som kärlet måste monteras ned för att kunna göra det, vilket inte är något jag tänker ge mig på själv.

Installatören som har gjort detta system lär nog ha klurat ut detta under längre tid och det jag tycker det är lite speciellt, men väl fungerande och tätt system är det en smart lösning.

Skönt att höra att det inte är helt galet kopplat :-)

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #17 skrivet: 23 juni 2005, 21:52:31 »
Egge

Det var långt och utförliga kommentarer från dig. Jag vill ta dem nu i tur och ordning och utreda dem klart.

1.  Ventil kopplingarna är vi överens om. (V3/V4 skiftas Vinter/sommar)

2. Rätt sommartid är växelventilen hela tiden i VV laddning läge om du ej höjer värmebehovs kurvan.

3. Shunten till golvvärme styrs nog från VP programmet. ( av givare G4). är det så får du sommartid manuellt öppna den någon grad, sen vintertid låter du VP programet med givare G4 ta hand om kontrollen.

Styr man den av rums termostat centralt i golvärme delen. Då skall shunten  normalt vara stängd, men om det blir under 19 gr öppnar den. Om det är manuell shunt ställ den så du får lagom värme. Provas fram i små steg för steg.

4. Cirk pumpen P4 ställs i läge 1( provas också fram vilket som passar)

5. P1 går  oavbrutet?  Om den är inkopplad rätt i VP kretsen plint (se sid 62 i manualen )bör den stå stilla sommartid. Går sen alltid när rad värmebehov finns.

6. Laga garage kretsen och där kan man tidsvis få en den cirk om man om det fungerar som min Vp att efter var VVladdning går växelventilen till rad läge och då kör VP cirk pumpen kort i 3 min och kyler VP. alltså cort cirk ut till garaget som kyler VP kretsen.

7. Prova Testa och rapportera i forumet dina resultat.



Kan du göra detta får du allt att fungera som det är tänkt tycker jag.
« Senast ändrad: 23 juni 2005, 22:19:43 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #18 skrivet: 24 juni 2005, 10:03:16 »
Du måste ha tryck i systemet!
Det är inge bra att köra med nolltryck, du suger in luft i systemet så anläggningen börjar rosta.
Får det hålla på en längre tid har du rödbrunt vatten radiatorerna och igensatta ventiler i värsta fall läckage.

Fyll på ändå trots att du inte kan kontrollera gummiblåsan, man ser ofta ganska tydligt om blåsan är trasig när man fyller på för att det går väldigt fort att fylla systemet, och man kan knappt lufta en radiator förrän trycket är slut.
Det blir även stora tryckförändringar när vattnet värms.
Är expansionskärlet trasigt byt ut omgående.

Det fungerar att ta värme från vv beredarens mantel sommartid men det har sina brister.
Pumpen får jobba onödigt mycket med varmvattenladdning och värmefaktorn är låg vid dom höga temperaturerna.
En arbetstank lösning är att föredra.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #19 skrivet: 27 juni 2005, 19:38:56 »
1.  Ventil kopplingarna är vi överens om. (V3/V4 skiftas Vinter/sommar)

Bra, då är jag lugn på den fronten :-)

2. Rätt sommartid är växelventilen hela tiden i VV laddning läge om du ej höjer värmebehovs kurvan.

Check

3. Shunten till golvvärme styrs nog från VP programmet. ( av givare G4). är det så får du sommartid manuellt öppna den någon grad, sen vintertid låter du VP programet med givare G4 ta hand om kontrollen.

Styr man den av rums termostat centralt i golvärme delen. DÃ¥ skall shunten  normalt vara stängd, men om det blir under 19 gr öppnar den. Om det är manuell shunt ställ den sÃ¥ du fÃ¥r lagom värme. Provas fram i smÃ¥ steg för steg.

Stämmer, shunten styrs av G4 och VP och två av slingorna har rumstermostat. Shunten styrs dock bara av VP när det finns värmebehov, dvs inte under sommardrift, i nuläget vid mer än 18 grader ute. Rumstermostaterna är inte kopplade till VP eller shunten på något sätt, utan till automatiska ventiler på två av slingorna, så det låter i mina öron som det blir till att slå på manuella läget på shunten och ställa den i lämpligt läge under sommaren.

5. P1 gÃ¥r  oavbrutet?  Om den är inkopplad rätt i VP kretsen plint (se sid 62 i manualen )bör den stÃ¥ stilla sommartid. GÃ¥r sen alltid när rad värmebehov finns.

Du har rätt, P1 går inte oavbrutet. Den går bara när det finns värmebehov, men *både* vid radiatordrift *och* VV-drift. Det bekräftades alldeles nyss när jag var nere och kikade och pumpen satte igång att producera VV.

6. Laga garage kretsen och där kan man tidsvis få en den cirk om man om det fungerar som min Vp att efter var VVladdning går växelventilen till rad läge och då kör VP cirk pumpen kort i 3 min och kyler VP. alltså cort cirk ut till garaget som kyler VP kretsen.

Ska försöka bekräfta om detta är fallet. Tyckte inte det var så nyss.

7. Prova Testa och rapportera i forumet dina resultat.

Löpande rapporter kommer ;) Tack så här långt för alla tips!
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #20 skrivet: 27 juni 2005, 19:50:12 »
Fyll på ändå trots att du inte kan kontrollera gummiblåsan, man ser ofta ganska tydligt om blåsan är trasig när man fyller på för att det går väldigt fort att fylla systemet, och man kan knappt lufta en radiator förrän trycket är slut.
Det blir även stora tryckförändringar när vattnet värms.
Är expansionskärlet trasigt byt ut omgående.

Jag har nu fyllt på, och luftat systemet, så får vi se. Lite fler frågor bara... jag är väldigt frågvis ;-)

Jag fyllde till 0.7 bar nu. Vad är rimligt i en enplans-villa med källare i "viloläge"?

När jag luftade elementen, sjönk trycket ca 0.1 bar per liter urtappat vatten. Rimligt? Efter producering av VV ökade trycket med ca 0.06 bar. Rimligt även det? (160L mantel)

Jag tycker mig ha fått ur all luft ur radiatorkretsen, men när pumpen började producera VV skvalade det en hel del igen, men kanske inte lika mycket som förut. Kan man lufta manteln på VVB? Bakom manometern sitter något som i mina ögon ser ut som en luftningsventil. Stämmer det? Det är den vita lilla "pluppen" på bilden jag menar.
« Senast ändrad: 27 juni 2005, 20:28:20 av egge »
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #21 skrivet: 27 juni 2005, 20:36:58 »
Jag har också en avluftningsventil i anslutn till säkerhetsventilen vid tryckkärlet. Avlufta där tills det kommer vatten i skvalleröret som bör vara draget till stax över ditt avlopp.

Nu sommartid har jag 0,6 bar på min mätare vid tryckkärlet. Konstant utan bubblande.
Sen har jag 2 framl/returl autm avluftare på högsta punkterna ovanpå min ack tank innan rören böjer ner till min kulvert till radiatorkretsen i bostaden.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fråga ang lågt tryck
« Svar #22 skrivet: 28 juni 2005, 10:25:20 »
Så, behövdes ingen luftning av manteln. Efter att det hela fått cirkluera ett tag räckte det med en luftning till vid högsta punkten, och allt går nu tyst och fint igen utan en massa porlande. Ventilen på elementet i garaget behöver dock fixas fortfarande, vilket ska göras snarast.

Nu har jag stängt cirkulationen till våningsplanet, öppnat ventilen i garaget och ställt P1 (rad CP) i läge 1, för det blev sånt himla högt flöde annars. Verkar fungera fint. Trycket ligger på ca 0.8 bar nu. Återstår bara att trimma in shunten för golvvärmen för att få en jämn framledning där. Som det är nu är ju shunten stängd under dagarna, och öppnas på sena kvällen när pumpen inte går i sommardrift längre, vilket medför att mycket värme tas från VVB för att få upp tempen i golvslingorna igen.

Hur som helst så känner jag mig på banan igen, och det tack vare er. Och tack Janne för den tid du lagt på att klura ut hur allt hänger ihop :-)

/Egge
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!