Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "LÃ¥gt" VB delta oekonomiskt..?  (läst 1924 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lecce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
"LÃ¥gt" VB delta oekonomiskt..?
« skrivet: 19 maj 2005, 12:59:26 »
Hej!

Börjar med att tacka för ett kanon forum med en otrolig kunskap!!
Jag/vi blev själv husägare vid årsskiftet och borrade bergvärme i mars/april.
Vår anläggning har nu gått i ungefär 1 månad och mina värden ser ut som följer:

antal starter/dygn: 10-12 st
antal timmar VP/dygn: 4-6 st
KBf: +6°C
KBr: +2-3°C
VB delta: ~3°C
Förbrukning/dygn: ~20-25kW

Jag kör kurva 6 och har ställt upp gradminuterna innan start på 100 (TS höjd till 600)

Jag har sökt en del på forumet men inte hittat något om en väldigt låg delta på VB i huset?
Är det bra/dåligt? Kommer det att öka under belastning när kylan kommer i vinter?
Temperaturen är behaglig inne med runt 20°C. Det är ett 2 rörssystem med relativt grova rör fram till elementen.
Dessa är dock inte överdimensionerade men ändå så att det borde räcka!

Huset är från 1953 och det är inte gjort någor åt tätheten el dyl.

Vad tror ni om min delta VB??

Jag kan ladda upp en kurva från Rickards logger om det skulle hjälpa?!

MVH  Alexis
Trosa
Nibe 1115-7 med VPA 300/200. 148m aktiv borra i Södermanlands skärgård, Trosa. Installerad och igångkörd 28 april 2005. Yta: 65m²+50m²(1½ plan) samt 60 m² biyta numera uppvärmd ;-). Byggår 1953.
Började loggning 12/5-05 med Rickards logger!! Funkar kanon!

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: "LÃ¥gt" VB delta oekonomiskt..?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2005, 14:02:06 »

Jag har sökt en del på forumet men inte hittat något om en väldigt låg delta på VB i huset?
Är det bra/dåligt? Kommer det att öka under belastning när kylan kommer i vinter?

Du kan ju läsa genom denna tråd om du vill...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2031.0.html

Sammanfattningsvis verkar det som att ett alltför lågt delta VB ger sämre effekt på VP, Rickard testade olika lägen på cirkpump VB och fann att med ett högre flöde på VB så ökade temperaturen på KB något vilket kan tolkas som att VP tar ut mindre effekt ur borran.

Sen rekommenderar NIBE ett delta VB på 5-10 grader, det borde väl finnas någon anledning till detta?

En tolkning är att det är gliden på köldmedia R407C som gör att VP inte uppnår fullständig kondensering vid för låg delta VB.

Så rekommendationen är att ställa ner cirkpump VB ett snäpp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "LÃ¥gt" VB delta oekonomiskt..?
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2005, 15:18:29 »
Helt rätt, men skillnaderna är inte speciellt stora, jag hade dock ca 5 grader innan och 7 grader efter, med 3 grader som utgångspunkt kan det nog finnas mer att tjäna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!