Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerthjälp önskas - nu har vi fÃ¥tt in dem - lite feedback tack!  (läst 6381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
Hejsan!
Ny i detta forum, men har suttit och smygläst i en hel evighet...för att hänga med lite i svängarna  ^-^.
Info om familjen och huset har ni gott om längst ner, behövs mer information för att ge oss adekvat feedback - hojta bara till. Vi hade tänkt att vi ska ha bestämt oss till på måndag om vem som skall få bli vår leverantör/installatör.

Här kommer då offerterna:

Nummer 1 - Nibe 1230 - 10 kW:
Anbud på montering och igångkörning av värmepump med tillhörande ledningar och erforderliga ventiler summa: 95 000 kr inkl moms
Materialförteckning:
1 st Nibe 1230-10 kWh värmepump
1 st Nibe ES160 Varmvattenberedare 3 kW
1 st 25 Tryckexpansionskärlsats
6 st 25 kulventiler
1 st 22 Esbe ventilrörskombination
1 st 15 Säkerhetsventil
1 st 15 PÃ¥fyllningsventil
Erforderliga rör, kopplingar och rördelar till värme, vatten- och köldbärarrör.
Isolering av nydragna rör med Armstrong rörisolering.
Demontering och bortforsling av gamla pannan och oljetank ingår.
El-arbete ingår.
Beträffande energibrunn hänvisas till xxxxxx AB offert
190 meter borrhål inkl 3 meter foderrör 48688 kr inkl moms. Ev kostnad för container (bortforsling av borrkax) ingår. Ev extra foderrrör pris per meter 562,50 kr inkl moms.
Totalt: 143688 kr

Nummer 2 - IVT Greenline HT plus E11:
Offert bergvärmesystem inkl installation gällande:
IVT Greenline HT plus E11 - mjukstart bervärmepump
Vattenberedare 200/90l
Bergsborrning 200 meter borrhål och 3 meter stålfoder samt etablering, 2 x container för borrmjöl och grävning från borrhål till husgrund, återfyllnad av befintlig massa ingår.
Därutöver tillkommer 1875 kr inkl moms/3 meters längd stålfoder. Om det skulle visa sig vara mycket långt till berg (>25 m) så råder vi kunden att öka det totala djupet med halva stålsättningslängden. Då mot en merkostnad av 256 kr/meter inkl moms.
VVS-installation och material, nytt tryckkärl, ny ventilrörssats med säkerhetsventil och påfyllnadsventil. Ny yttre cirkulationspump. Avstick kyla.
Elinstallation med arbetsbrytare från befintlig elcentral (vi förutsätter att minst 25 A huvudsäkring finns, ev. uppsäkring ingår ej i offert). Samt utomhusgivare placerad i norrläge.
Igångkörning och intrimning av värmepumpssystemet inklusve dokumentation och skötselanvisningar.
Demontering och bortforsling av befintlig oljepanna och tank.
Pris enligt offert: 155 100 kr inkl moms.

Nummer 3 - Thermia Diplomat TWS 12:
Detta ingår:
1 st Thermia Diplomat TWS 12
Sanering, demontering och bortforsling av oljetank och oljepanna.
Installation av Thermia Diplomat TWS 12.
Kondensisolering av köldbärarledning.
Elinstallation, inkoppling av värmepump och installation av utegivare.
Energihål ingår med 180 meter aktivt borrhålsdjup 3 meter foderrör ingår. Extra borrning debiteras med 256, 25 kr/meter, extra foderrör 625 kr per/meter, levereras om 3 meters längder.
Täckning av skorten ingår ej. Lagning av hål och målningsarbeten ingår ej.
Pris enligt offert: 148 500 kr inkl moms.

Lite spontana reflektioner är att det endast är Thermia återförsäljaren som har uppgett aktivt borrdjup - övriga uppger endast totala så vitt vi kan förstå i sina offerter. Dock har vi trots detta en del betänkligheter kring detta...är absolut villiga att pyttsa på 10-20 meter extra borrdjup. Sambon är mest inne på Thermian.
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad callaway

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: N-Ö
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia diplomat TWS 6
Skulle valt thermian men försökt pruta till mig lite mer borra ca 20 meter

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Utomordentligt inlägg, och vilken sammanfattning "där nere" !

Jag återkommer när jag får mer tid.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Häftigt hus! Hoppas Rickard har tid att göra en rimlighetskontroll åt er, det överlåter jag åt honom.

Om de tre leverantörerna använt samma utgångsvärden i sina kalkyler och ni inte anar att någon av dem har räknat fel kan ni så småningom börja välja "med hjärtat". Vilken leverantör känner ni störst förtroende för?

I vilket fall som helst, lägg på minst 20 m till. Och i värsta fall, var beredda att ta kostnaden själva. Föreslå till exempel att ni "delar på kostnaden" för de extra metrarna.

Thermiaofferten verkar inte innehålla nytt expansionskärl. Lägg till det (det kan de gott bjuda på). Om inte det existerande är sprillans nytt förstås.

Och en innegivare vill ni förstås ha, även om den inte går att använda på allvar förrän ni trimmat in rätt värmekurva. Billigt för leverantören att bjuda på.

Lägg inte för mycket vikt vid att en av leverantörerna "lovat" aktivt djup si och så. Nu skaffar jag väl mig en och annan ovän på forumet, men jag tror faktiskt inte att en totalentreprenör egentligen på allvar kan lova ett visst aktivt djup. De räknar ut ett aktivt djup och sen chansar de på ett lämpligt totaldjup när de ska beställa borrning av en borrfirma. Det faktum att kollektorslangarna i allmänhet kommer färdigkapade till en viss längd (ibland före själva borrningen...) talar väl sitt tydliga språk. Men det är mer seriöst att skriva så i offerten, det håller jag med om. Och det ger bättre möjligheter till reklamation om det skulle bli problem.

Hade jag själv valt "igen" så hade jag valt Thermia en gång till och samma totalentreprenör en gång till men kanske valt en TWS istället för att få effektivare varmvattenproduktion.

Lycka till och berätta hur det går!

Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
Ortendahl: Tackar för utförlig feedback. Nu fick vi lite att tänka pÃ¥  :D. Man blir liksom lite "hemmablind" när man sitter o gÃ¥r igenom offerterna och missar smÃ¥detaljer. Detta forum är suveränt därav. Nibe-Ã¥terförsäljarna är en mindre firma gjorde tyvärr inget jätteintryck pÃ¥ mig vid besök.
Thermia-återförsäljaren ligger helt klart på mest +. Han har varit här två gånger, varav en gång hade han med sig borraren också för att se vilken väg man skulle gå in till huset (grunden är i natursten, d v s ganska saftigt att borra i). Det gav som sagt ett rätt gediget intryck då borraren krop ner i grunden tillsammans med sambon. Vi är som sagt inne på att lägga till 20 meter extra på borran vare sig de vill bjuda på det eller inte - dryga 5000 spänn är inte så mkt att orda om i det stora hela.

Kan generellt tillägga att vi kommer borra för egen vattenbrunn också samtidigt detta har vi fått separata offerter på hos samtliga också. De ligger precis lika där med.

Rickard: ser fram emot din kalkyl om du hinner fÃ¥ till den  :). Kan tillägga att vi är bosatta i KolmÃ¥rden, Östergötland, tror inte det framgick. Ska tala med grannen o se hur djupt han fick borra innan berg när han borrade för vattenbrunn. Vi har naturtomt pÃ¥ halva tomten och berg ovan mark, men jag har hört att de kan vara lite luriga bergen  ;) och ibland vika av läskigt mycket.
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OK kolla och hör av dig igen.
Om jag inte reagerar, skicka ett privat meddelande...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
 fiR: Sambon hade inte haffat grannen pÃ¥ fm när jag var borta sÃ¥ vi har inte lyckats fÃ¥tt in nÃ¥gra uppgifter av dem kring hur lÃ¥ngt de hade till berg/totaldjup till sin vattenbrunn. Vet inte om vi fÃ¥r fatt pÃ¥ dem under kvällen heller för vi mötte dem när de Ã¥kte bort. SÃ¥ tja, om du har möjlighet att kalkylera lite pÃ¥ rimligheten gällande vÃ¥ra offerter sÃ¥ vore jag tacksam  ^-^. Som sagt hade vi tänkt försöka bestämma oss innan mÃ¥ndag (tror nog att vi näääästan har bestämt oss redan i och för sig, med lite goda tips frÃ¥n ovan).
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Var bor du? ORT
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
Norrköping är närmaste storsta´  ;D (3 mil bort). Hojta bara till om du behöver ngt mer!
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag vet inte om jag räknat fel på något sätt, men mitt program föreslår en 7 kW värmepump och ca 125 meter aktivt borrdjup!

Se själv!

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
Rickard, jag kanske inte begriper mig på din kalkyl, men har du räknat med de 15 000kwh el de gör åt också. Iofs inkl hushållsel, men det borde bli mer än 3.5 m3 olja att räkna på.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
 ;D Lite miss blidde det serru! Som sagt 3,5 kubikmeter olja + 15 000 kWh el inkl hushÃ¥llsel är det vi gjort av med pÃ¥ ett Ã¥r (lÃ¥t säga 9-10 000 kWh hushÃ¥llselen avdragen)...sÃ¥ lite mer behöver du kräma pÃ¥  ^-^
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Har räknat med 3.8 m2 olja, 75% verkningsgrad.

En modern familj förbrukar ofta ca 10000 kWh/år i hushållsel, med så pass stort hus och med en aktiv sambo så blir det många lampor... Dessutom, byte av fönster kommer att göra underverk. Men OK, vill ni ha en större, köp den.

Mer än 10 kW kan jag dock aldrig tänka mig att du behöver. 180 meter borra är dock aldrig fel, den dag värmepumparna blir ännu effektivare kommer ett större djup att behövas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
Okej! Tack för svaret och kalkylen. TÃ¥l att tänkas pÃ¥! Nu är vi faktiskt rätt sÃ¥ sparsamma just vad gäller lampor och apparater. Det som gÃ¥r är tvättmaskin + torktulmare och barnfamilj som vi är fÃ¥r man nog räkna med i snitt 1 maskin av vardera/dag - inte mer dock. Lampor har vi bara tända när det är mörkt och i de rum vi mest befinner oss i - dessutom har vi i nuläget aldeles för fÃ¥ i förhÃ¥llande till husets storlek  :D, i t ex vardagsrummet sitter än sÃ¥ länge bara 1 lampa pÃ¥ 70 kvm. Släcks alltid ner när vi lämnar rummet  ;). Otroligt men sant  ;D. Apparater som annars stÃ¥r pÃ¥ och ibland även i stand by läge är väl de tvÃ¥ datorerna...de används rätt sÃ¥ flitigt.
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad säger leverantörernas kalkyler när det gäller effektbehov? Jag tycker att Rickards kalkyl verkar lite "snål". 200 kvadrat från förra sekelskiftet kan jag tänka mig drar mer än 10 kW vid -22 ºC.

Christian

(som bara klarar ner till -10 ºC ungefär utan eltillskott. Men det är rätt OK där vi bor - om nu bara mars hade varit en normal månad i år...)
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!