Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeväxlare i frikyla anslutning  (läst 5049 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjörnTh

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeväxlare i frikyla anslutning
« skrivet: 29 juni 2016, 20:52:01 »
Frikyla

Sovrum 15kvm, beräknat kylbehov cirka 1,2-1,5kW
Jag har tagit i lite extra, men kan vara skönt att ha lite marginal, och möjlighet att expandera!

Tänkte använda en värmeväxlare för att växla kylan ur brinen, och slippa köra runt den spritblandade  brinen i huset, och inte störa slinga till hÃ¥let. Värmepumpens egen cirkpump kör jag hela tiden under sommaren, sÃ¥ jag fÃ¥r upp kylan ur hÃ¥let. Växlaren lägger jag pÃ¥ utgÃ¥ngen frÃ¥n VP, till borrhÃ¥let.
 

FrÃ¥n växlaren tänkte jag dra  ( total max 24 meter ) rör till en fläktkonvektor (CCR 42 MV med Elektronisk termostat CBT).  Kan eventuellt kompletteras med styrning av cirkpump.
En cirkpump av lämplig storlek behövs, Den kommer ju bara att driva den lokala slingan genom växlaren och konvektorn, förslag på storlek? Tryckfall i konvektorn är 23kPa.

Funderar pÃ¥ att använda LK PE-X rör 25x3,5 i rör.  Kommer till stora delar monteras synligt, utom vid genomgÃ¥ng av väggar/bjälklag. Är 25mm överdriven dimension?
 
Kan det fungera med tanke på eventuell kondens?
Tomröret kommer att sluta i ett utrymme ( pannrummet) där växlaren är monterad, och där kan jag hantera det kondensvatten som kommer ur det omgivande tomröret.

Andra änden, vid fläktkonvertern, täpper jag till lufttillförseln för att undvika ventilation av tomröret, som kanske kan bidra med ökad kondens.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2016, 06:49:50 »
Med tanke på den eventuella expansionen av frikyleanläggningen så är det inte fel att överdimensionera stammen en aning.
Lämplig cirkpump är nog i princip vad som helst, det borde inte vara några problem att få till flödet så det räcker och blir över.
Det du kan fundera över är ju vad som blir mest lönsamt på sikt, en billig lite mer ineffektiv cirkpump, eller en lite dyrare, men snålare...
Jag skulle utan tvekan försöka få till styrning av båda cirkpumparna så de bara går när det finns behov, cirkpumpen för brine brukar vara rätt energikrävande, vilket gör att driften/timme aktiv kyla blir rätt hög, om du tänkt köra en (eventuellt två) cirkpump hela sommaren.

Exakt hur det fungerar med rörirör och kondens vet jag inte, men i mina ögon kräver det väl i princip att "utloppet" är lägsta punkt om allt vatten skall dräneras, huruvida det är farligt/skadligt på något sätt att låta kondensvatten "stå" i röret längre tider kan jag inte svara på, men risken att du får kondens utvändigt det yttre röret borde väl vara överhängande om du har kondensvatten stående på lågpunkter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2016, 10:04:17 »
Din PEX måste kondensisoleras, kondens är fukt från omgivande luft som kondenserar på kall yta och den kommer kondensera utanpå det yttre röret så det kvittar att du har rör i rör.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Norvarm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2016, 07:11:54 »
hei!

Jeg skal også ha frikyla med varmeveksler. Har du sett noe på hvor stor varmeveksleren må være?

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2016, 09:23:42 »
Ett tips är att ladda ner SWEP's nedladdningsbara program för plattvärmeväxlare.

Jag tycker att det är bra att skilja systemen åt men eftersom kyleffekten i en konvektor avtar rätt snabbt med köldbärarens temperatur så gäller det att inte tappa mer än någon grad mellan de två bärarna i värmeväxlaren. Så kör programmet och se.

Jag har inte separerat mina system men eftersom jag har modifierat det efteråt så skulle det hade varit skönt att slippa hålla på med fyllning, trycksättning och luftning av brine i samband med det. Det är bökigt. Med separat system kan man fylla och trycksätta med kranvatten antar jag. Jag skulle nog helt enkelt sätta ett (enkelt) rör mellan kylsystemet och värmesystemet också för att dela expansionskärl.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2016, 23:39:31 »
Vilken temperatur kommer du ha i rören?

Mina alupexrör-i-rör kondenserar endast marginellt när det är fuktigt på sommaren när jag kör tappvatten dygnet runt. Så lite att det aldrig släpper från röret.

Har du inte någon värmeförbrukare tex pool så kommer hålet ligga runt 7 grader utan kyla beroende på vart du bor. Någon grad högre efter växlaren och sedan kommer ju kylan öka temperaturen i borrhålet. Jag skulle helt klart testa utan isolering.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Johan F

  • Gäst
Johan F
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #6 skrivet: 14 juli 2017, 16:34:24 »
Det borde vara frysrisk i värmeväxlaren på vintern då temperaturen kan gå under noll.
Det är ju därför vi har brine och värmeväxlaren sitter hos OP på kallaste stället.
Eller tömmer man kretsen för frikyla på hösten?

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #7 skrivet: 15 juli 2017, 08:41:20 »
Ja, det är ju en relevant frågeställning. Jag skulle vilja utvidga den till att även gälla risken för frysning vid långvarig varmvattenvärmning. Då bör man på något sätt garantera cirkulation i sekundärkretsen (genom konvektorn) så att sekundärsidan värms.

Under vinterhalvåret kan man väl helt enkelt klara sig med stängda serviceventiler mellan brine och vvx.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2017, 12:46:35 »
jag är glad att jag byggde utan växlare dÃ¥  min rätt stora Frico sl 1000 som hÃ¥ller ca 22 C pÃ¥ ovanvÃ¥ningen idag har drivit borrhÃ¥lets temp till 10 C upp och i12 C retur efter ca 1 mÃ¥n i drift. Det vore svÃ¥rt att fÃ¥ nÃ¥n kyla alls om man dessutom satte dit en värmeväxlare.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2017, 10:01:04 »
Jag har värmeväxlare till min frikyla.
Jag har 33% sprit på brinesidan och ca 15% på slingan till frikylan. Jag gjorde så för att slippa klagomål på att jag har brandfarliga vätska inne i huset. Eftersom jag fortfarande har lite sprit i frikylans slinga undviker jag frysrisken det pratades om ovan.
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Värmeväxlare i frikyla anslutning
« Svar #10 skrivet: 16 september 2017, 23:32:03 »
Varför sätta växlaren efter bvp? Sätt den före så minskar du frysrisken och värmen i sovrummet kommer bvp tillgodo.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!