Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: frikyla/förvärmning  (läst 2446 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth.k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
frikyla/förvärmning
« skrivet: 15 december 2015, 17:50:05 »
Jag har just installerat en thermia inverter med 200meter hål samt swegons casa r5 agg med brine lösning för fri kyla samt för värmning för ute luft.
Och nu undrar jag om det finns någon med erfarenhet av denna lösning/hur det kommer att funka vinter tid samt sommar tid.
Batteriets effekt, värme 100 L/s 2,3kW, kyla 120 L/s 2,3 kW.
Huset 240 m2
/Kenneth

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: frikyla/förvärmning
« Svar #1 skrivet: 15 december 2015, 19:15:08 »
Tror du köpt det senaste, berätta gärna hur det går.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kenneth.k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: frikyla/förvärmning
« Svar #2 skrivet: 15 december 2015, 19:42:43 »
Tror du köpt det senaste, berätta gärna hur det går.
Ska försöka tummenupp

Utloggad Kenneth.k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: frikyla/förvärmning
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2016, 12:42:49 »
Jag har nu kört systemet ca2 månader och med - 25 som topp och det funkar bra än så länge lite problem med luft i värme stammarna som resulterade att pumpen larma hög tryck och gick över till el patron :/ Men det som jag är mest nöjd med så är inkommande luft som håller sig runt nollan hela tiden = ingen efter värmare som suger ström. +85/-88 l/s temp in 17°-19°.
Brine in som lägst 0,5° delta t 4°.
Inne temp 22°.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: frikyla/förvärmning
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2016, 23:02:15 »
Intressant. Jag kommer själv ha ett batteri på inluften till ftx samt ett på avluften. Detta i kombination med en kb tank, vilket jag tror blir väldigt effektivt.

Hur stort är batteriet?

Kyleffekten på sommaren blir inte jättestor men nästan helt gratis då man ändå behöver ventilationen. Ca 7 Watt per m2(vid 0.35l/s/m2) vid en skillnad på brinetemp och innetemperatur på 15 grader. Tex 8/23.

Det jag har kommit fram till är att man tjänar inte så mycket på att förvärma inluften. Har man 85% verkningsgrad och 22 grader frånluft så är tilluften nästan 16 grader vid -20 ute. Att då höja inluften till 0 grader ger tilluft på nästan 19 grader. Dvs 3 grader lägre än innetemp istället för 6 utan förvärmning. Det är 50% bättre men av väldigt lite. Med 85 l/s borde det vara runt 100 Watt per grad. Dvs 300 Watt minskat effektbehov. Med en cop på 5 blir det 60 Watt besparing.

Kan du för skojs skull stänga av förvärmningen och se hur det påverkar brine till vp. Har du en 10kW pump och golvvärme behöver du ca 1 grad högre brine för att motsvara 300 Watt. Detta i teorin i vart fall, enligt vad som sagts på detta forum :) Du kommer minska belastningen på borrhålet med ca 1.7kW vid -20 så det borde ge utslag på brine tempen kan jag tycka.

Jag kommer att experimentera med att stänga av återvinningen på ftx och enbart förvärma inluften med borrhålet. Samt värma köldbärartanken med avluften. Detta kan vara mer lönsamt än att köra ftx.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!