Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: svmh906
« skrivet: 14 september 2014, 21:10:55 »

vilken flvp har du ?
en gammal nibe 410p
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 14 september 2014, 21:09:32 »

Min LVVP sparar mer per år än vad lånet kostar och har betalat sig helt och hållet på 7-8 år, så nog är det en bra investering.
=> Säkert bra i ditt fall, men i mitt fall är jag mer fundersam. Du har 100kvm mera att värma upp i norrland medan jag bor i mälardalen.

Dessutom inbillar jag mig att om jag byter ut min EcoAir mot en ny och min EcoEl mot den nyaste om 6-7 år, så kan jag behålla extratanken och styrningen mot vedpannan, så det blir en mindre kostnad då, och minst lika bra besparing som nu.
=> Hur länge håller såna här grejer? för flvp gäller väl 15år sägs det har jag för mig. Jag tänkte att jag skulle kunna köra endast elpatron för VV ett tag + ftx när kompressorn pajar så får jag se hur dyrt det blir. Sen skulle jag kunna docka nån typ av LVVP till flvp:n om jag ser att det blir alldeles för dyrt med endast elpatrondrift till VV.

Elförbrukning för värme och VV var tidigare ca 30 MWh/år och är nu mindre än hälften.
Fördelen, som jag ser det: ett enkelt robust system som sköter sig själv och som sparar drygt 15000 kWh/år.
=> Riktigt bra ju!

Det hade säkert funkat lika bra med nåt annat etablerat fabrikat, men CTC-installatören var den ende som lämnade en rimlig offert som inkluderade en lösning där vedpannan dockades och styrdes in i systemet automatiskt, utan nån som helst handpåläggning. Huset har mekanisk frånluftsventilation i alla våtutrymmen.
=> Vore det inte trevligt att kunna återvinna värmen från frånluften? Blir väl massa spirorör att dra kanske...

FTX har jag levt med i över 25 år och vill aldrig mer ha. Det ständiga susandet i alla rum är extremt tröttande i längden.
=> Vår ventilation låter mindre än i päronens hus, de har också till o frånluftsdon, men visst kan man höra sus från våra också, jag stör mig inte så jättemycket, gissar att det inte blir värre med ftx jämfört med flvp:n vi har idag.

Den märker man när det blir strömavbrott, eller om man som vi flyttar till ett gammalt hus utan FTX.
LLVP vill jag inte heller ha, pga ljudet.
=> llvp låter lite mera men har lärt mig leva med, sambon sa att det var bästa köpet till huset. flvp-kompressorn låter en del den också. flvp:n står precis bredvid köket i grovköket :(

Vår LVVP hörs bara när den avfrostar, och då bara av ljud via vattenrören i det rummet där rören går ut genom väggen. I resten av huset och utomhus hör vi aldrig nånting av VPn.
=> Jo, har tänkt på att det vore bra med lvvp så man slapp oljudet från flvp. Skulle vara riktigt trevligt med vattenslingor i golvet istf llvp, komforten är överlägset bäst m golvärme tycker jag. Men llvp kostar <20k och bv >100k och lvvp en hel del mera än llvp. Iofs så skulle jag kunna börja använda de gamla radiatorerna igen. Men om jag nu ska ha endast VV så är inte lvvp bra idé alltså?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 september 2014, 12:51:59 »

Min LVVP sparar mer per år än vad lånet kostar och har betalat sig helt och hållet på 7-8 år, så nog är det en bra investering. Dessutom inbillar jag mig att om jag byter ut min EcoAir mot en ny och min EcoEl mot den nyaste om 6-7 år, så kan jag behålla extratanken och styrningen mot vedpannan, så det blir en mindre kostnad då, och minst lika bra besparing som nu.
Elförbrukning för värme och VV var tidigare ca 30 MWh/år och är nu mindre än hälften.

Fördelen, som jag ser det: ett enkelt robust system som sköter sig själv och som sparar drygt 15000 kWh/år. Det hade säkert funkat lika bra med nåt annat etablerat fabrikat, men CTC-installatören var den ende som lämnade en rimlig offert som inkluderade en lösning där vedpannan dockades och styrdes in i systemet automatiskt, utan nån som helst handpåläggning.
Huset har mekanisk frånluftsventilation i alla våtutrymmen. FTX har jag levt med i över 25 år och vill aldrig mer ha. Det ständiga susandet i alla rum är extremt tröttande i längden. Den märker man när det blir strömavbrott, eller om man som vi flyttar till ett gammalt hus utan FTX.
LLVP vill jag inte heller ha, pga ljudet.

Vår LVVP hörs bara när den avfrostar, och då bara av ljud via vattenrören i det rummet där rören går ut genom väggen. I resten av huset och utomhus hör vi aldrig nånting av VPn.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 14 september 2014, 12:42:16 »

Antog att du skulle värma huset med tillufts batteriet att köpa en lvvp bara för att få vv är nog en riktigt dålig ide. Kan man leva med ljudet från llvp så är det nog en bra grej framförallt i kombination med flvp med spärrad elpatron. Hur mycket förbrukar du i dag vilken flvp har du ?
12069kWh/år just nu, inkluderar avfuktare i krypgrunden + garage (direktel) kanske runt 2000kWh/år för dem totalt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 september 2014, 11:02:06 »

Antog att du skulle värma huset med tillufts batteriet att köpa en lvvp bara för att få vv är nog en riktigt dålig ide. Kan man leva med ljudet från llvp så är det nog en bra grej framförallt i kombination med flvp med spärrad elpatron. Hur mycket förbrukar du i dag vilken flvp har du ?
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 14 september 2014, 10:53:28 »

Så du tänkte installera en LVVP enbart för att ge VV? Det låter som en bakvänd lösning. Det är förmodligen billigare med en vanlig el-varmvattenberedare. Tapparmvatten "kostar" i storleksordningen 2 kWh/dag med min EcoAir. Med ett COP på låt säga 2,5 så skulle jag alltså spara 3 kWh/dag, vilket ger ca 1000 kr/år. Det blir en lååååång återbetalningstid även om du köper en billig anläggning.
En LVVP ska sköta uppvärmningen av huset om det ska vara nån vits att installera den.
Det här var intressant, vet inte riktigt hur anläggning ska bli än, har som sagt en flvp nu som kostar minst 47 lax att byta till en ny, den lär krasha inom 3-5 år ev, ftx verkar intressant då jag tycker det vore trevligt att ha vent o vp skilda fr varann (samt att den ger bra cop när det är kallt sägs det), jag verkar inte behöva nå mer uppvärmning än vad en llvp ger, ev installerar jag en till sån nån gång i framtiden för lite bättre komfort, sen har jag haft lite funderingar på golvvärme också men projektet växer med vattenslingor i golvet men det vore ju lätt skönast. Jag har "hysteriskt" undvikit elpatrondrift vilket inte verkar vara klokt för vp lär inte hålla längre då, tänkt lite så att varför ska man behöva köra elpatron när man nu har vp. Jag undrar om det billigaste i längden blir att köra direktel för VV som du säger. BV/LVVP/FLVP är dyra grejer och det tar ett bra tag att spara in merkostnaden om man nu kommer att spara något överhuvudtaget, grejerna är ju inte eviga direkt. Jag får nog ännu längre återbetalningstid på grejerna då vi har billig el via vindandelar. LLVP tycker jag är bra då de är billiga och betalar sig väldigt fort. Kanske borde kolla på billiga lvvp:ar, solfångare vore trevligt om taket skulle luta åt rätt håll.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 14 september 2014, 10:21:51 »

Vi har radiatorer (funderar på att kasta dem) som jag inte kört på ett antal år, värmer huset (120kvm) med uppvärmd tilluft (flvp m tilluftsbatteri) samt llvp.
Så du tänkte installera en LVVP enbart för att ge VV? Det låter som en bakvänd lösning. Det är förmodligen billigare med en vanlig el-varmvattenberedare. Tapparmvatten "kostar" i storleksordningen 2 kWh/dag med min EcoAir. Med ett COP på låt säga 2,5 så skulle jag alltså spara 3 kWh/dag, vilket ger ca 1000 kr/år. Det blir en lååååång återbetalningstid även om du köper en billig anläggning.

En LVVP ska sköta uppvärmningen av huset om det ska vara nån vits att installera den. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 september 2014, 09:11:44 »

Jag gissar eftersom jag inte hittar nån info och den verkar ge ok med vv att det är en mantel beredare och den bör duga om du inte tänker fylla ett jätte badkar. På energimyndighetens hemsida har dom testat lite olika vp och dom mäter bland annat vv mängd och där ser du att Toshiba ger ganska bra med vv och tex Ctc ger liten mängd men kan säkert räcka bra beroende på om man har bad eller endast dusch.
http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=122&productTypeVersionID=335&productCompareList=1286,1290,1287,1294&PageID=11575
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 14 september 2014, 08:51:34 »

http://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/toshiba-estia/toshiba-estia-varmvattensberedare-210-liter.
Gissar att det är en sådan där vattnet i tanken värms som värmer slingan med VV.
Vi är 2 vuxna o 2 barn i familjen, vi har badkar. Duger en sån VVB för oss?
Verkar ju bra om man inte alls behöver köra legionellabränning o värma endast till säg 43 grader istf 55, gissar att det blir snällare för lvvp kompressorn och att COP blir bättre.
Vi har radiatorer (funderar på att kasta dem) som jag inte kört på ett antal år, värmer huset (120kvm) med uppvärmd tilluft (flvp m tilluftsbatteri) samt llvp.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 september 2014, 20:47:32 »

Boverket skriver såhär:
"I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 september 2014, 13:45:37 »

Jag kör med höjning var 14de dag och höjer till 55 grader sista 1-2 graderna med elpatron. Jag tror egentligen det är onödigt för vi förbrukar en hel del vv så beredaren lär tömmas varje dag.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 13 september 2014, 10:47:03 »

Men om VVBn ligger inkappslad inne i den tank som VPn värmer så måste tempen i omgivande tanken höjas mer än vad som behövs för legionellaavdödande, eftersom hela VVBn måste värmas rakt igenom, eller hur? Och om man höjer så sällan som en gång i veckan eller varannan vecka, så måste vattnet i VVBn värmas till minst 60 grader, helst mer.

Skillnaden mot en slingvärmare är dels vattenmängden och dels att det inte finns något stillastående vatten. Allt vatten strömmar gu igenom slingan och byts ut så fort du börjar tappa varmvatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 september 2014, 21:41:49 »

Tveksamt för med slinga måste tempen vara högre för att ge ok mängd för de flestas vv behov en beredare kan hålla lägre temp och köra legionella höjning varje eller varannan vecka men att som tex Ctc förvärma bör ge bättre cop på just vv delen. Att slingor skulle vara helt riskfri är nog en sanning med modifikation för har för mig att BBR rekomenderar en temp på 50 grader ur slingan.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 september 2014, 21:13:41 »

Skillnaden är att med VVB måste temperaturen i tanken ta hänsyn till risken för Legionella, vilket man slipper med en slingberedare. Så det borde vara mer ekonomiskt för VPn med slingberedare, men det ger såklart mindre mängd varmvatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 september 2014, 18:03:24 »

Det finns ju även beredare där vv lagras men beredaren värms med slinga vilket ger snabbare återladdning och fullt laddad beredare på 1 st värme körning. Nibe Thermia Daikin och (tror jag) Viesman och säkert några fler kör med den typen.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 12 september 2014, 11:50:07 »

I CTC's beredare (och några andra...) värms tappvattnet genom att det går i en kamflänsslinga genom en tank som värms av VP'n. Den 'vanliga' lösningen annars är man har ett varmvattenförråd som värms av en omgivande mantel med VP-värmt vatten.
Skillnaden är att slingberedaren rymmer så lite vatten så vid normal användning finns det aldrig någon risk att det blir bakterietillväxt pga stillastående vatten i lämplig temperatur. Därför behöver man inte den periodoska temperaturhöjningen, legionellabränningen, som andra system behöver (och som vanligtvis kräver elpatron pga den höga temperaturen).
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 12 september 2014, 11:10:14 »

Det har man inget problem med om man har en CTC-anläggning eftersom dom har slingvärmare och inte VVB. :)
Jag ser till att ha minst 43-44 grader i tanken så vi får ut ca 40-gradigt tappvatten.
slingvärmare? VVB? inte riktigt med  ???
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 12 september 2014, 09:16:35 »

Håller med helt och hållet, bortsett från att man sällan duschar i 40-gradigt vatten. Sen är det lite trixigare än så, eftersom EcoEl har olika styrning av temp i övre och nedre tanken, och VPn faktiskt är tillåten att jobba även när man duschar.

Sommartid kör VPn alltid till VPin-stopp, dvs inkommande till VPn är 51 grader, vilket gör att utgående är 58 och nedre tanken värms då till ca 55-56, vilket diffunderar upp i övre tanken som då ligger någon grad lägre, alltså fullt tillräckligt för att duscha.

Vintertid gör behovet av framledning att tempen i nedre tanken normalt är högre än 44, vilket gör att elpatronen inte går igång i övre tanken eftersom värmen från den nedre diffunderar upp i den övre och håller temperaturen där över 44 grader, oftast en bra bit över.

Så det är alltså bara en mycket kort period på vår och höst som VPn inte kör sommarkörning till 58 och framledningen inte styr upp tanken i nedre tanken över grundinställningen. Men eftersom jag har en PolarEdition och har ändrat start/stopp-diff från 5 till 7, så pendlar temperaturen i nedre tanken mellan 40 och 47 grader, medan den övre är ställd till lägst 43 eller 44 (minns inte vilket det blev till slut).

När man börjar duscha och temperaturen faller i den nedre tanken så startar ju VPn och värmer tanken hela tiden. När sen temperaturen i övre tanken faller under 43/44 så startar elpatronen och går in några minuter för att hålla temperaturen i övre tanken. Under maj brukar elpatronen dra ca 1 kWh/dygn, under juni-augusti ligger det på ca 0,5 kWh/dygn, för att sen i september stiga igen till 1 kWh/dygn.

Sammantaget gör det här att varmvattnet räcker till betydligt mer än 2,5-3 min duschande. Men det är klart, det funkar inte om alla i hushållet ska duscha hett i 10-15 min, efter varandra. Fast det har jag aldrig sett som ett problem eftersom jag inte ser poängen med det.

Man må tycka vad man vill om olika fabrikat, men vår anläggning har sänkt elförbrukningen för värme och VV från över 30 MWh/år till knappt 15 MWh/år, och vi har fortfarande varmt inne och tillräckligt med VV.  :)
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 12 september 2014, 07:06:03 »

Det är inte många liter 40°C VV en EcoEl kan få ur sig om panntemp är 43. Om vi antar att intemp är 10°C, hela tanken på 227 liter är exakt 43 och perfekt energiöverföring så är det 22.7 liter. 2.5-3 minuters dusch.

Efter att ha värmt dessa 22.7 liter 30 grader har panntemp sjunkit med 3 (43->40). Sedan är allt VV under 40 grader. Detta är en ren energibalans, bättre prestanda än så och vi har en evighetsmaskin...  ;)

Ovanstående är otroligt förenklat. Temp i tanken är inte jämn, värmevattnet på väg in i botten är typiskt kallare än så och VP laddar förmodligen samtidigt. Etc.

Oavsett, hos mig hade en EcoEl på 43°C varit en fullkomligt fysikalisk omöjlighet när sambon duschar varmt i 10-15 minuter. I den nyare EcoZenith i250 är det en helt annan grej, där kan ju VP värma toppen till betydligt högre temp utan att totalt förlora COP på värmevattnet. Vattenmängden i tanken är ändå i minsta laget för flera på varandra följande duschar om inte elpatron ska användas.

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 september 2014, 21:32:46 »

Så det räcker när vi duschar. Tidigare, när vi hade badkar, räckte det inte. Då fick man sätta på "ExtracVV" eller ännu hellre köra en laddning ved i Parcan. Då var det ingen brist på VV. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 september 2014, 21:26:20 »

Men frågan är hur många liter 40 gradigt vv   ;)
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 september 2014, 21:24:03 »

Tänkte på det här med legionella bara

Det har man inget problem med om man har en CTC-anläggning eftersom dom har slingvärmare och inte VVB. :)

Jag ser till att ha minst 43-44 grader i tanken så vi får ut ca 40-gradigt tappvatten.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 17:56:42 »

Ja, frågan är vad frågan var egentligen... Skall VP'n klara av att värma tappvatten i största allmänhet, eller skall den klara av att värma till just 55 grader. Det är lite otydligt om man läser första inlägget.
Just 55 grader vid tappstället är det nog väldigt få som klarar utan elpatron. Och även om dom klarar det så är det frågan om det är så bra att pressa VP'n så mycket?
Kanske klarnat nu? Jag behöver ej ha 55 grader vid tappstället. Förmodligen inte klokt att pressa en lvvp så mycket.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 17:53:42 »

Det sliter ju rätt mycket på kompressorn att jobba med så stora skillnader mellan kalla och varma sidan, så rent ekonomiskt är det nog bättre att tillåta lite elspets för att värma dom sista graderna.
Jag ska kanske börja tillåta elpatrondrift i flvp:n. Jag har som sagt undvikit elpatrondrift till varje pris i några år nu, kanske sliter onödigt mycket på kompressorn.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 17:51:12 »

Visst en Nibe 1245 grejar över 55 grader i topptemp eller 65 grader framlednings temp allt beror på vart man mäter. I dag är det ju flera tillverkare som har vp som grejar lite lägre framledning pga annat köldmedia tror vissa maxar 62 grader och max vv tempen bör bli därefter.
jo, sant, jag gissar att givaren sitter rätt långt upp i VV tanken men har inte en susning egentligen. värmeslingan som värmer tror jag sitter i botten av tanken.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 17:47:06 »

Min Atria klarar sig ner till -20°C utan elpatron öht, fast med en brine på -25 °C lär ju inte COP ligga på nivåer som trubadurer skriver ballader om direkt dessutom vid -21 °C blir det elpatron för hela slanten då kompressorn då blockeras.
Snuppesno
ok, intressant att lära sig mera av lvvp. Vad får man för cop vid -15 och -20 ute? Jag har en llvp också, den ska ge en cop på ca 1,5 vid -25 llr något sådant om jag minns rätt. Men llvp o lvvp kanske man inte kan jämföra så.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 september 2014, 17:45:51 »

Min 1245 kör också till runt 53-54 grader men botten tempen hamnar på 47 grader så det beror på vart man mäter och jag kör med legionella höjning även om jag tror att det är onödigt.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 17:43:12 »

Fast det var ju inte svar på frågan varför du vill ha 55-gradigt VV. 40-45 räcker väl för VV.
Tänkte på det här med legionella bara, men om man har legionellakörning m elpatron då o då så är det väl inga problem men om vattnet är endast 40-45 gradigt så kommer väl bakterierna fortare o man måste köra elpatronen rätt ofta eller? hur ofta? min flvp kör till 54 grader utan elpatron (sommar o vinter) då behöver jag ingen legionellakörning, har fått för mig att jag vill klara av VV mha endast kompressor vilket jag i princip gör helt, men håller nu på att reviderar de tankarna lite om det nu inte är några större mängder kWh som det går åt till sånt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 september 2014, 17:31:59 »

Trodde att bv alltid klarar 55 med endast kompressor.
Visst en Nibe 1245 grejar över 55 grader i topptemp eller 65 grader framlednings temp allt beror på vart man mäter. I dag är det ju flera tillverkare som har vp som grejar lite lägre framledning pga annat köldmedia tror vissa maxar 62 grader och max vv tempen bör bli därefter.
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 11 september 2014, 14:11:52 »

Min Atria klarar sig ner till -20°C utan elpatron öht, fast med en brine på -25 °C lär ju inte COP ligga på nivåer som trubadurer skriver ballader om direkt dessutom vid -21 °C blir det elpatron för hela slanten då kompressorn då blockeras.

Snuppesno
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 september 2014, 13:37:30 »

Fast det var ju inte svar på frågan varför du vill ha 55-gradigt VV. 40-45 räcker väl för VV.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 11:17:04 »

Min LVVP värmer till drygt 50 grader vid -10, men elpatronen börjar hjälpa till lite grann redan vid -5. Vid kallare än -10 är det ren elpatron eftersom jag har för små radiatorer.
Den nya EcoAir 400-serien borde kunna leverera 50-gradigt vatten ner mot -20 ute, men sen är det stopp.
Varför frågar du?
Intressant. Jag har en flvp med en tilluftsbatteri idag, funderar på att konvertera till ftx + lvvp. Jag vill få så lite elpatrondrift som möjligt, idag har jag elpatronen blockad förutom kanske en vecka när det är som kallast.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 11:14:09 »

Det är inte många bergvärme pumpar som klarar att värma över 55 grader i hela beredaren min 1245 klarar det inte men visst topptempen blir ju nån grad över.
Trodde att bv alltid klarar 55 med endast kompressor.
Skrivet av: svmh906
« skrivet: 11 september 2014, 11:12:46 »

Jag skulle påstå att de flesta maskiner av ett kvalitetsmärke med output på 7 kw(vid +7 °C) eller mer, klarar att värma upp till 50 °C ner till -15 °C. Detta under förutsättning att det enbart är uppvärmning av vvb på normala 175-220 liter och ingen vvc. 

Vid -20 °C till -30 °C är det nog få om ens någon som fixar 55-60 °C. Oavsett vad de skriver i sina glättiga broshyrer :) Titta på Daikins eller annat märkes högtemp maskiner med dubbla kompressorer isåfall.

Är det under -15 °C finns det helt enkelt inte mycket energi kvar i uteluften. Att pressa en värmepump till mer än 45-50 °C är högst oekonomiskt. Det är därför de flesta installationer är uppbyggda så att värmepumpen värmer varmvattentanken till 46-47 °C för att antingen sedan legionellaspetsa var 14 dag till 60 °C, alternativt spetsa upp vattnet i separat efterkopplad vvb. Det elspetsen drar för att höja sista 15 °C kommer vara försumbar.
Ok, tack det här var bra information.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2014, 17:51:28 »

Använder plast verktyg i teflon pannan och diskar den för hand så att inte beläggningen skulle försvinna är skitsnack sen om det är ok att äta har jag ingen koll på men känns inte riktigt ok. Har inte gjutjärn i ugnen men använder oftast långpanna vid matlagning (emaljerad tror jag) vid bakning är det nog mest teflon. Jag är absolut ingen ingen renlevnads människa men verkar dumt att äta teflon när det går lika bra med en bra gjutjärnspanna. Nackdelarna med gjutjärn är vikten samt att det tar lite längre tid att få upp värmen.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 augusti 2014, 17:36:30 »

Teflonbeläggningen försvinner inte med mat utan om man sköter den som en gjutjärnspanna, och beläggningen är ofarlig att äta. Samma gäller den keramiska beläggningen.
Har du gjutjärnsplåtar i ugnen också eller är det ingen i familjen som bakar?  ;)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2014, 16:56:41 »

Men problemet är väl densamma som på en teflonpanna att beläggningen försvinner med maten även om det tar längre tid får man hoppas. Gissar att den keramiska beläggningen inte är helt ok att äta.
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 augusti 2014, 16:24:57 »

Vi använder en Hackman Hard Face NOH, den har ingen teflonbeläggning. Den är avsedd för induktionshäll och kan inte överhettas på en sådan spis, materialet är bara magnetiskt upp till 230 °C. De flesta tillverkare har numera teflonfria beläggningar av olika sorter, ofta keramiska.

http://www.hackman.se/
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 augusti 2014, 14:45:59 »

Jo men det finns andra stekpannor också.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2014, 14:40:42 »

Används inte teflon till stekpannor längre  Sc:,h
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 augusti 2014, 14:35:50 »

Moderns stekpannor har inte teflonbeläggning.
Om man vill bli varm vintertid finns ju bastun.  :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2014, 14:11:03 »

Använder väldigt sällan teflon panna lessnat på att äta teflonet kör med gjutjärn numera och diskas utan diskmedel och badkaret blir kvar grymt skönt med ett bad framförallt på vintern.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 augusti 2014, 12:59:11 »

Ingen aning varför men Ts ville ha 55 gradigt vv av nån anledning jag är nöjd om jag får 45-50 så man kan diska stekpannan och fylla badkaret hyffsat snabbt.
Moderna stekpannor diskar man ju med diskmedel som vilken kastrull som helst, så då behövs inte lika varmt vatten. Och badkaret är ersatt av en duschhörna.  :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 augusti 2014, 11:35:42 »

Ja, frågan är vad frågan var egentligen... Skall VP'n klara av att värma tappvatten i största allmänhet, eller skall den klara av att värma till just 55 grader. Det är lite otydligt om man läser första inlägget.
Just 55 grader vid tappstället är det nog väldigt få som klarar utan elpatron. Och även om dom klarar det så är det frågan om det är så bra att pressa VP'n så mycket?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2014, 11:33:00 »

Ingen aning varför men Ts ville ha 55 gradigt vv av nån anledning jag är nöjd om jag får 45-50 så man kan diska stekpannan och fylla badkaret hyffsat snabbt.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 augusti 2014, 10:14:01 »

Nej, och varför skulle jag vilja ha 50-gradigt vatten i kranen?
CTC EcoEl har ju slingberedning av varmvattnet så det räcker att övre tanken (den som kan elspetsas medan VPn går) håller knappt 45 grader så blir det tillräckligt varmt tappvatten.

Tillägg: Sommartid värmer VPn till max vid varje körning (denna sommar 7-8 min varannan timme) så då är det 55 grader i båda tankarna, vilket gör att det blir onödigt varmt tappvarmvatten.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 augusti 2014, 09:52:52 »

Min LVVP värmer till drygt 50 grader vid -10, men elpatronen börjar hjälpa till lite grann redan vid -5. Vid kallare än -10 är det ren elpatron eftersom jag har för små radiatorer.
Den nya EcoAir 400-serien borde kunna leverera 50-gradigt vatten ner mot -20 ute, men sen är det stopp.

Varför frågar du?
Men du får inte ut 50 gradigt vv om vp levererar 50 grader antar jag.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 augusti 2014, 06:10:31 »

Det sliter ju rätt mycket på kompressorn att jobba med så stora skillnader mellan kalla och varma sidan, så rent ekonomiskt är det nog bättre att tillåta lite elspets för att värma dom sista graderna.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 04 augusti 2014, 00:01:11 »

Min LVVP värmer till drygt 50 grader vid -10, men elpatronen börjar hjälpa till lite grann redan vid -5. Vid kallare än -10 är det ren elpatron eftersom jag har för små radiatorer.
Den nya EcoAir 400-serien borde kunna leverera 50-gradigt vatten ner mot -20 ute, men sen är det stopp.

Varför frågar du?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 augusti 2014, 15:58:04 »

Det är inte många bergvärme pumpar som klarar att värma över 55 grader i hela beredaren min 1245 klarar det inte men visst topptempen blir ju nån grad över.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!