Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven villa ägare  (läst 3112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybliven villa ägare
« skrivet: 15 mars 2005, 03:46:50 »
Hej!
Vill tacka för ett kanonforum.
Nu till problemet eller möjligheten.
Jag har ett hus från -62 enplan med källare som skall "inredas"
Har idag en CTC kombipanna som körs med el(pannan är från -75)
har en total elförbrukning på 28000Kwh.
Har i stort sett bestämt mig för bergvärme,
Kan ni ge mig lite synpunkter utifrån detta?
val av pump?märke? borrdjup? att tänka på? vem som ska utföra installationen? rimliga kostnader för allt?

tackar på förhand.../Fredrik
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2005, 17:32:42 »
Toatl förbrukning pÃ¥ 28000 kwh minus 5-7000 kwh för hushÃ¥llsel...du bör nog räkna hÃ¥rt för att det ska löna sig med borrad anläggning !! Har du nÃ¥ värme i källaren idag ?  Bor du söderut sÃ¥ varför inte prova en L/L-pump eller L/V !! Fast har du bestämt sÃ¥ har du ju det  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2005, 22:18:24 »
Hej igen!
Jo jag har vattenburen värme i källaren idag, dock maximalt neddragen då källaren inte används.
Men på sikt så ska den användas som Gillestuga sovrum,garage....
bor söderut...Alvesta.
En luftvärmepump, men då måste jag ju ha ngt kompleterande de kallaste dagarna?
Jag har räknat att på 10 år så har jag börjat tjäna på bergvärme..110000 för hela installationen och halverad el förbrukning.......
eller köpa ngn annan typ av panna (55000) och inte spara ngt nämnvärt.
Att behålla min panna är inget alternativ då den är i dåligt skick.
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2005, 23:18:45 »
Är befintlig anläggning uttjänt blir kalkylen mycket bättre!
Du kan ju dra bort vad det kostar at byta till en ny konventionell anläggning! Då lönar det sig säkert.

Det blir en sämre kalkyl om bef anläggning är fräsch.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2005, 23:29:27 »
Inte svar på Din fråga men ett tips:
Om inte källaren är isolerad så räkna med att den drar mycket värme.
Att isolera inifrån bör ske först när Du läst på. Har haft en granne som efter 10 år fick riva ut de fina, isolerade innerväggarna .. träet hade varit för nära ytterväggen . kyla , fukt, kondens, mögel ..
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2005, 01:21:38 »
Vad tycker ni kan vara rimligt att betala för:
Nibe 1215-7
Borrning 140 meter.
installation.
Jag förstår att det är svårt att säga men om man utgår från egna erfarenheter och standardinstallation och att huset finns i tätbebyggt område i Småland
/Tack
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Pocca

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2005, 10:00:01 »
Följer tråden med intresse. Sitter i ungefär samma sits som du men har kommit fram till att bergvärme _inte_ är lönsamt för mig.

Har en CTC 171 från 1978, 125 kvadrat *2 och vattenburen golvvärme. Huset är välisolerat och jag kommer ha ett beräknat uppvärmnings behov på ca 23-25 000 Kwt.

Hade så gott som bestämt mig för pellets men avvaktar tills jag får mer info om Sanyos nya L/V-pump. Har hört bara goda vitsord från de som installerat den hitills (2st).

Lycka till med din installation!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2005, 10:36:57 »
Jag är inte imponerad av Sanyos nya L/V-pump, betänk att den ENDAST avger 4,5 kw.  Det är för väldigt smÃ¥ byggnader/energibehov!!

Beräknad kostnad skriver dom själv ca 90.000:- det är för dyrt som jag ser det.  Eftersom den ger "endast" 4,5 kw och kraftigt minskande COP vid kyla, kommer driftskostnaden att bli MYCKET högre än en väldimensionerad berg-/ytjord- värmeanläggning.
COP 1,6 vid -20 det duger då inte i Norrland som jag ser det.

Imponerande att den kan ge ända upp till 70 graddigt vatten, men det skulle vara intressant att se dess COP då, den torde va riktigt risig!!!

Dom jobbar säket med en maskin som ger 6-7 kw, den kan va ett riktigt bra alternativ i "varmare" trakter.

Studera här

http://www.kcc.se/
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #8 skrivet: 17 mars 2005, 08:14:38 »
Inte svar på Din fråga men ett tips:
Om inte källaren är isolerad så räkna med att den drar mycket värme.
Att isolera inifrån bör ske först när Du läst på. Har haft en granne som efter 10 år fick riva ut de fina, isolerade innerväggarna .. träet hade varit för nära ytterväggen . kyla , fukt, kondens, mögel ..

Personligen tror jag att ingen källare ska isoleras innifrån...själv har jag när jag kollade dräneringen (inte en tillstymmelse till fukt) passat på och lägga platonmatta plus markisoleringsskivor från sulan och ca 40cm upp över markytan...betydligt bättre klimat i källaren och ca 3-4000 kwh gjorde det på el-förbrukningen !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2005, 08:46:26 »
En källare ska ALDRIG isoleras innifrån, det är till att bjuda in möglet. Man ska alltid sträva efter att få varma väggar under jord, dvs isolera uteifrån.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven villa ägare
« Svar #10 skrivet: 17 mars 2005, 11:42:12 »

Citera
Personligen tror jag att ingen källare ska isoleras innifrån...själv har jag när jag kollade dräneringen (inte en tillstymmelse till fukt) passat på och lägga platonmatta plus markisoleringsskivor från sulan och ca 40cm upp över markytan...betydligt bättre klimat i källaren och ca 3-4000 kwh gjorde det på el-förbrukningen !!

Helt rätt kek29
All isolering skall apliceras på kalla sidan.

Detta för att driva ut fukten, den vandrar från varmt till kallt. Men även för att flytta ut daggpunkten.
ex: en timmerstomme som isoleras invändigt (ibland måste man tex museet kan förbjuda utvändig isolering!) då dras daggpunkten in i timmerstommen.
Isolerar man utvändigt flyttas daggpunkten ut i isoleringen där den gör mindre skada.
Det kan funka med invändig isolering också men man måste vara medveten om funktionen och riskerna..
Man kan isolera både utvändigt och invändigt, tex vid en renovering för att kunna dra elen utan att fräsa ur spår i bef vägg, men då ska huvuddelen av isoleringen läggas på utsidan.

Hmmm hemskt förenklat o generaliserat, men ungefär så
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!