Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?  (läst 6989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Två givare i min Greenline HT Plus har plötsligt fått fnatt. Köldbärare in visar 95 °C och köldbärare ut visar 105 °C.

Idéer vad detta kan bero på?

Vet ngn om värmepumpens dator använder dessa värden och i sÃ¥ fall hur de används?  Jag tänker fortsätta använda maskinen och lÃ¥ta bli att byta givarna.

Tack!
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2012, 12:27:55 »
Vanligt fel, det har kommit in fukt i givarna som gör att resistansen har minskat avsevärt. Det tolkas av reglerdatorn som hög temperatur. Betyder inget, temperaturerna visas bara i displayen, de används inte för att styra något, i alla fall inte i min maskin.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2012, 20:11:22 »
Roland, Tack ska du ha. Jag har skickat samma fråga till IVT via mejl och fick svaret att värdena används och att jag borde vända mig till IVT service för att få givarna utbytte! Men, som du, tror jag inte att de används. Så varför skulle IVT ge mig fel information? Mystiskt.
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2012, 20:47:24 »
Det kan ha ändrats på senare modeller än min pump men jag tror inte det. Det kan vara ett misstag av den som svarade. Det är så vanligt att givarna havererar pga fukt som tränger in i NTC-motståndet, köldbärargivarna sitter ju i en kall och fuktig miljö, att det vore vanskligt att låta temperaturen styra något. Larm för lågt köldbärarflöde sköter lågtryckspressostaten om. Larm via temperaturgivaren skulle kräva betydligt högre kvalitet på givarna än vad som nu används.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2012, 00:04:23 »
På Nibe används de i alla fall för att stoppa kompressorn om det blir för kallt, så kondensorn riskerar frysa ihop.
De används även när man kör grundvattenvärme, för att säkerställa att grundvattnet i växlaren inte fryser.
Däremot har de nog ingen reglerande funktion, bara säkerhetsfunktioner om det blir för kallt.
IVT behöver inte ha samma styrning, de kanske bara stoppar på lågtryckstermostaten, men det tycker jag verkar långsökt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2012, 07:45:13 »
KB givarna har bara funktion för att stoppa kompressor vid för låg temp samt kunna ge en fingervisning om flödet är rätt på kalla sidan.
Och som skrivits ett par ggr redan, fukt är det som får givarna att visa varmare temp.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2012, 21:08:23 »
Någon som vet när funktionen att köldbärargivaren i IVT:s pumpar stoppar kompressorn vid för låg temperatur infördes? Har givaren den funktionen är det märkligt att man inte har valt givare som är mer fukttåliga. Fast man kanske litar på att lågstryckspressostaten löser problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2012, 21:30:16 »
Tackar för värdefull information. Jag kommer inte att betala IVT servicestället för att byta ut dessa givare som egentligen aldrig kommer att behövas här i Skåne. Jag är besviken över hur IVT ställer till för oss på detta sättet. En av dessa två givarna pajade för 4 år sedan och då kostade det en hel del att få den utbytt. Jag har även haft utegivaren gå sönder. Inte roligt!
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2012, 09:00:49 »
Stopp för kompressorn ligger pÃ¥ -10°C  in/ut.

Trasiga givare är aldrig kul... för min del tog det 3 år innan den första gick, dock med en marginell felvisning, typ 5°K.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #9 skrivet: 14 november 2012, 19:53:31 »
Är man lite (bara lite) händig så kan man köpa nya NTC motstånd på Elfa för 8:- st, klippa bort det gamla motståndet och löda dit en nytt. Kabeln är ganska lätt att ta lös om man vill sitta vid köksbordet och löda. Har artnr på motstånden nånstans om det skulle vara intressant. Samma motstånd funkar även till de övriga givarna så lika bra att köpa 5-10st om man ändå beställer.
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Hur används köldbäraretemperaturer GT10 och GT11?
« Svar #10 skrivet: 09 december 2012, 08:46:29 »
Var sitter givarna?

Har fått för mig att man måste lossa höger sidoplåt vilket är omöjligt för mig då pumpen står i ett hörn i rummet. Eller kommer man åt bara genom att öppna fronten?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!