Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Kevin
« skrivet: 05 januari 2007, 17:02:23 »

Det är inte så att du installerat en ny radiator i pannrummet?  Om inte den är instrypt riktigt så går en stor del av flödet via den och sedan tillbaka till vp, med för hög returtemperatur, alltså pumpen startar och stoppar för mycket.

Sedan är väl det lite mycket start/stopp hysteri just på denna site..... ;)


Skrivet av: grolim
« skrivet: 23 december 2006, 13:57:57 »

Man kan ju alltid hoppas...  studs studs

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 23 december 2006, 13:49:02 »

Om den håller 10-15 år med 40 starter, vad blir det då med 10? Knappast 40-60 år men kanske 20-25?
Skrivet av: grolim
« skrivet: 22 december 2006, 23:16:51 »

Nja, inte mer än vad CTC sa till mig när jag frågade, - minst 10 år men troligen 15 år

God Jul själv

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 23:10:23 »

God jul på dig förresten!
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 23:09:52 »

Men har Du någon uppfattning om livslängden på kompressor? Och särskilt scroll?
Skrivet av: grolim
« skrivet: 22 december 2006, 23:08:27 »

Som en kompis sa om min radiatorkrets: Den som designade det borde ha fått sparken! - vad menar du med det, frågade jag då? -Jo, han designade systemet 1970 då det var vanligast med högtemperatursystem och olja var superbilligt men nu 2006, visar det sig att det är helt optimalt för ett lågtempsystem. M.a.o. var systemet feldim. enligt den tidens normer.  *roflmao*

Så visst Harken, antagligen har jag mycket större vattenvolym än vad du har och därför är det troligen än viktigare i ditt fall att du inte överdim. jämfört med mitt. -Så är det bara...

PS. Jag har inte nattsänkning, bara ett mycket väl anpassat system. Kan också nämna att Delta T är 6°C


// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 22:55:06 »

Det skulle dock vara kul att veta vilken driftstid och vilket antal starter en kompressor dimensioneras för.

Nackdelen med inverter är dels en komplex elektronik utomhus, jmf l/l och dels att dysan inte kan vara optimal för alla flöden.
Skrivet av: ojva
« skrivet: 22 december 2006, 22:24:23 »

Jag har tidigare undrat över invertrar i l/v men det kanske inte är så dumt.

Nej, det kanske inte är så dumt... ;)
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 22 december 2006, 22:00:21 »

Grolim har mycket rätt ofta får du högre besparing med en 105 än en 107........rätt dimensionerad ger superbesparing.... tomte::
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 21:56:47 »

Antingen har jag räknat fel eller också har du mycket större vattenvolym än jag. Jag har större hus och samma pump så mina -3 stämmer ganska väl med dina -7, särskilt som jag värmer min kåk till 22-23° i stället för dina 20. Men hur kan du få så få stopp? Har du nattsänkning? I så fall kan det stämma med mina beräkningar.

Jag har tidigare undrat över invertrar i l/v men det kanske inte är så dumt. Nibes kolvkompressorer lär gå i två olika effektssteg, kanske också smart. Fast, med 25 starter per dygn och 200 dygn per år och 20 år så blir det 100000 starter, det kanske man kan dimensionera för??

Dock, för den som vill öka pumpens livslängd markant kan man gå till delta T 10°C.
Skrivet av: grolim
« skrivet: 22 december 2006, 21:30:56 »

Det verkar det ha gått någon sorts trend på senare tid i att överdim. VP vid offertering/försäljning. Forumet får in fler och fler inlägg som handlar om på tok för många start/stopp och vad som kan göras för att minska dessa till en mer adekvat nivå. Samtidigt har trenden i råden som de mer erfarna medlemmarna ger till personer som står i startgroparna att investera, också varit att hellre ta i en aning för mycket, dvs. öka på en storlek än att rek. en mer lagom pump. Om pumpen redan från början är för kraftig för huset den skall jobba i, måste resultatet bli att den startar och stannar i en allt för hög frekvens och den enda effektiva åtgärd som hjälper blir till att investera i någon form av volymförstorare vilket fördyrar en redan för dyr investering i förhållande till ursprungsbehovet.

När jag investerade i min pump dim. den efter att jag skulle få 90% i täckningsgrad på året, det var i alla fall målet. Resultatet har varit att den har mycket få start/stopp (senaste dygnet har det varit 9 st, +6°C ute) och gångtiderna är förhållandevis långa. Vidare så klarar den av att värma kåken till +20°C när det är -7°C ute utan inblandning av tillskott för att sedan helt stängas av vid överslag till -11°C i utetemp. SnittCOP över året har blivit 2,78 för min anläggning, så med facit i hand verkar jag ha tänkt rätt.

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 20:54:11 »

2005 var det 38 dygn som hade medeltemp under -3°C och ett dygn under -10 °C. Majoriteten av de 38 låg mellan -3 och -5. I Borås.

Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 20:47:39 »

Jäpp, min pump är egentligen litet för liten, borde ha 107, men eftersom jag redan hade l/l och 105 har bättre COP och färre starter var det ett bättre val. Först blev jag litet besviken när den bara orkade strax under nollan, men sen började jag räkna på det samt inse hur tempen ser ut, kolla på Borås kommun, de har väderdata som stämmer ganska bra med min bostad. Det är inte så många dar per år som det är under -3 I SNITT. Skall kolla och återkomma.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 22 december 2006, 20:14:40 »

hmmmm.....nu är det nog så att det är med många starter kanske försvinner gaaanska fort när det blir lite kallt...........alla hus har sin brytpunkt när pumpen är för stor till den blir lagom....
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 19:45:16 »

Roade mig att räkna litet på min egen pump med följande antaganden:

Ingen nattsänkning
Fast kond 48°C (med hysteres ger det ca 8°C delat T)
Inställt delta T 5°C
200 liter vatten totalt
Försummat avfrostningseffekter och varmvattenbehov

Min pump går non-stod strax under nollan, har beräknat mot -3°C

Pv=Effekt från VP
Ph=Värmeeffekt i radiatorer
Pn=Nettoeffekt=Pv-Ph
Tp=Tid då VP går
Ta=Tid då VP står
Tc=Cykeltid=Tp+Ta
Nc=Antal starter per dygn
t=temp

Pv fås ur datablad och är ungefär Pv(t)=4,8+0,11*t
Ph ur det faktum att pump går non-stop vid -3°C och inget värmebehov behövs vid +17°C
   Ph=3,8-0,23*t
Det behövs 6700 KJ för att värma mina 200 liter 8 grader vilket ger
Tp=6700/Pn
Ta=6700/Ph
Nc får genom att dela ett dygn med Tc

För mitt hus blir det

t      N
-3    --
-2    3,7
-1    7,3
0     10,2
3     16
6     17,4
9     15,7
12    11,1
15    4,3
16    1,5
17    --

I de temperaturer som oftast råder på vintern där jag bor går alltså min VP 10-15 ggr per dygn. Eftersom jag har dygnssänkning minskar sannolikt detta till 2/3 alltså 7-12 ggr per dygn
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 18:55:46 »

1) Jag sa inte att den skulle gå sönder efter 5 år, bara att livslängden skulle kunna vara 4 ggr sämre, eftersom den främst beror av antalet starter.

2) Ett försök att uppskatta effekt in och ut ger följande, om jag antar 200 l vatten som värms 6°C varje cykel och 36 cykler per dygn.

Avgiven värmeeffekt i radiatorerna 2,4 kW. 107 ger 7,1 kW, överskottet (4,7 kW) värmer då upp de 200 literna på 18 minuter. 36 cykler innebär att pumpen sedan står stilla i 22 minuter osv. Om tempen faller till 0°C kommer husets värmebeov i stort att fördubblas, till ca 5 kW. 107 ger då 6,1 kW, vilket gör att driftscykeln blir 1 h och 16 minuter. Sedan tar det 17 minuter att kyla ner pannan. En full cykel blir då 1 h 33 min, alltså 15 starter per dygn.

Detta förenklade resonemang bygger på att du inte har nattsänkning och en kondenseringstemp som antagligen är högre än du har (data anges vid 50°C).

Någonstans vid minus 3 till minus 5 kommer din vp att gå konstant för att därefter behöva stöttning.

Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 22 december 2006, 16:44:09 »

Innan vi fortsätter så hur många starter har du?????....
Skrivet av: juta
« skrivet: 22 december 2006, 16:39:54 »

Hej,

EcoEl har 223L vattenvolym och ca 2/3 ligger under skiktplåten ( Enligt CTC's skiss). Vad jag har förstått så har CTC valt att lägga difftempen på 5 ºC för att uppnå bästa komfort. Jag tror dock inte att de skulle göra det för priset av att pumpen skulle haverera efter ca 5år Sc:,h

//Juta
Skrivet av: Harken
« skrivet: 22 december 2006, 12:29:52 »

Jag har visserligen en 105 som är direktdockad till äldre el/olja-panna, men vissa paralleller kan jag kanske dra. Jag kan inte läsa av några starter då jag inte har ecologic, men jag vet att vid denna temp tar det ca 20-25 minuter att köra upp tempen. Det innebär sannolikt ett 10-tal starter per dygn, fast sen har jag nattsänkning på shunten, så det blir nog bara 1-2 starter på natten. Alltså 6-10 per dygn. Jag har ett störra hus och 105 är bara dimensionerad för VV och källare samt 23 kvm golvvärme. Resten l/l pumpar (2st). Vid det milda väder vi har behövs inte l/l. Satte på den ena ett dygn nu sist då det var litet kallare.

MEN, den stora skillnaden är nog vattenvolymen. Jag har 120 l panna och ett antal radiatorer, 9 st tror jag och ett 18 m långt hus med en del rör.

Om Du inte kan få upp vattenvolymen skall du kanske ha större difftemp när det är milt. Det kanske försämrar comforten eller COP litet, men 40 starter i stället för 10 innebär i stort sett 4 ggr kortare livslängd på kompressorn (i kalendertid) Om min håller 20 år kanske din pajar mellan 5 och 10?
Skrivet av: Roosen
« skrivet: 22 december 2006, 11:26:51 »

Jag har ca 34-38 starter i denna typ av väder (5-10) gr varmt. Tror inte det är ovanligt utan ganska naturligt beteende för ecoair-ecoel.
Antar att din nedre panntemp pendlar mellan 35 och 40 mellan starterna?
Lägsta panntemp på ecoel (grundinst) är 35 och startdiffen är satt till 5 grader. Och det går väldigt fort att öka från 35-40 samt att det även går snabbt för tempen att sjunka eftersom det inte är så mkt energi vid den tempen.

Pratade med min installatör och han sa att om det börjar överstiga 45 starter kan man börja fundera...

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2006, 00:36:58 »

Ooops, missade att du hade en luft/vattenvärmepump. (Trodde det var en berg eller jordvärmepump)

Det finns nog en hel del du kan göra för att få bättre funktion när det gäller flöden och start/stopptemperaturer, tyvärr kan jag inte nog för att kunna hjälpa dig.
Vi får hoppas att någon annan med erfarenhet ser din fråga och kan komma med lite tips.
Skrivet av: pejo76
« skrivet: 21 december 2006, 00:32:40 »

Alla termostater fullt öppna... Suck.... Överväger att starta luft-luft igen och bara låta elementen vara igång där den inte "når"... verkningsgraden bode bli densamma (ny Sanyo) samt att huset mycket väl kan vara "miffo" i sin energiåtgång....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2006, 00:27:06 »

Har du alla termostater fullt öppna?

Om dina termostater stryper flödet får du onödigt många start och stopp på värmepumpen.

Om du öppnar termostaterna kan du sänka kurvan och öka verkningsgraden samtidigt som du även får färre start/stopp på värmepumpen.

Har du redan termostaterna fullt öppna så finns det nog inte så mycket att göra.
Skrivet av: pejo76
« skrivet: 20 december 2006, 23:53:51 »

5 tvåglas, 4 treglas

125 kvm varav 25 är 2:a våningen (1/3 av huset är två fulla våningar).

När vi körde olja var behovet 3-3,5 kbm / år

80% av radiatorerna stora "dubbla". Ingen acktank. 2:a våningen tilläggsisolerat tak, övrigt "halvdåligt" isolerat i tak
Skrivet av: grolim
« skrivet: 20 december 2006, 23:49:51 »


Något jag glömt???


Hej!
Du kan ju berätta mer om huset du bor i, typ - uppvärmd yta, hur är isoleringen, 2 eller 3-glas, typ av radiatorer, har du acktank, tidigare energiförbrukning osv. Det blir enklare att komma fram till någon trolig orsak då.

// Grolim
Skrivet av: pejo76
« skrivet: 20 december 2006, 23:22:37 »

Kan lägga till att f.n. går både cirkpump till radiatorer och pump på lägsta hastighet, in/ut från pumpen ger +7 grader och stigare/retur diff på 6-7 grader
Skrivet av: pejo76
« skrivet: 20 december 2006, 23:19:28 »

Hejsan,

har en EcoEl1550 och en EcoAir107 sedan en dryg vecka tebax. Har utegivare och innegivare installerade.

Kollade antal starter senaste 24 och tänker inte ens nämna antalet då det är risk att jag blir "avrättad"....

Som jag kan utläsa det så har jag lyckats pricka "helt rätt" avseende kombinationen utetemp, innetemp, kurva för att framledningstemperaturen ska "tvinga" fram många starter....

Vad kan jag göra????

Nuvarande inställningar:
Temp vid -15: 55 grader
Innetemp: 23 grader (verkar fungera med tanke på placering i rummet samt att ovanvåningen ska va lagom varm)
Värme från: 18 grader
Panna: 55 grader (frugan tycker om att duscha varmt och intensivt).

Något jag glömt???

Tacksam för hjälp!!!

MVH

Peter

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!