Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det börjar bli kallt  (läst 7090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik_N

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #15 skrivet: 10 februari 2012, 21:31:18 »
Ändra Temp Nedre till 60 eller 65 gr, beroende på hur hög framledningstemp du behöver när det blir för kallt för VPn. Det blir det värde nedre patronen kommer försöka lägga tempen på när VPn är spärrad av för låg utetemp.
Varför vill man ha nedre delen så varm?
Gäller det året om och för både el och vp-driften?
1 planshus m. källare (Mockfjärdshus, modell 'Villa Välja') byggt -78, Blekinge/Karlskrona/Jämjö.
CTC EcoAir 107 + EcoEl.
117 + 118kvm, vattenburet i 1-rörsystem.
Siktar på 13000kWh/år totalt!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2012, 22:09:43 »
Den temp du ställer in för nedre pannan gäller bara när det är så kallt att VP är spärrad. Du ska välja en temperatur som är hög nog att ge dig den framledning du behöver när det är riktigt kallt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #17 skrivet: 10 februari 2012, 22:35:18 »
Asch... missade att du frågade om hur man gör när man kör EcoEl som ren elpanna, men principen är densamma. Övre pannans börvärde blir det värde som är högst av det du ställt in i Inställningar och framledningens börvärde + 7 grader, medan nedre pannans börvärde blir det du väljer i Inställningar.

Om du har inställningen
TEMP ELPANNA 64gr
TEMP NEDRE ELP 49gr

... så kommer den övre elpatronen försöka se till att du hela tiden har minst 64 gr i övre pannan (såvida du inte behöver mer än 57 gr i framledning till radiatorerna), och den nedre patronen kommer att se till att det är 49 gr i nedre pannan, oavsett vad framledningen behöver. Om framledningen behöver mer än 49 gr kommer shunten till övre pannan att öppnas och då kommer övre övre pannan höja framledningen och övre patronen kommer köra för fullt för att samtidigt försöka hålla övre pannan på 64 gr.

I instruktionen för EcoEl står det om övre pannan: "Låg inställning rekommenderas. Om huset behöver högre temperatur än vad som valts så kompenserar styrsystemet detta genom att automatiskt höja temperaturen."
Standardinställningen för nedre pannan är 50 gr.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #18 skrivet: 11 februari 2012, 11:19:12 »
Som lunk skriver bör man ha nedre så låg som möjligt. Jag gjorde tabben att sätta den på 60 vilket innebar att när temp ute gick ner till -16 började nedre patronen tokköra helt i onödan. Hade vid tillfället eldat så framledningsbehovet var bara 40.

Nu har jag den på 50 och det räcker fint för mig.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #19 skrivet: 11 februari 2012, 11:34:24 »
Som lunk skriver bör man ha nedre så låg som möjligt.

... fast jag skrev den övre.  :)
Men det gäller ju den nedre också. Skillnaden mellan övre och nedre i rent elpatronläge är att den övre anpassar sig efter framledningen, men det gör tydligen inte den nedre. Lite korkat kan jag tycka...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2012, 11:54:20 »
Varför tycker du det?
Den undre patronen används bara när EcoEl går som ren elpanna. Då fungerar undre pannan som basvärme och övre justerar värmen om det är nödvändigt.
Om pannan håller 50º eller 70º spelar ingen större roll vid ren eldrift. Innan värmepumparnas tid körde man oftast både oljepannor och elpannor på runt 80ºC och shuntade ut lämplig temp på radiatorerna.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2012, 12:10:23 »
Det går åt mer energi att värma till 70 än till 50.
Man kan invända att när väl förvald temperatur uppnåtts så spelar det ingen roll, dvs då är det samma energiåtgång för att ligga kvar där. Men det förutsätter att alla värmeförluster ur pannan kan användas lika effektivt för uppvärmning som det vatten som pumpas ut i radiatorerna, och det är ju inte riktigt sant. Värmeförlusterna ur den varma pannan är väl dessutom exponentiellt proportionella mot temperaturdifferensen mellan pannan och omgivande luft?

Så jag hävdar nog ändå att det skulle spara el om undre pannans temp anpassades till önskad framledning även när pannan går på ren eldrift.

Vi hade ju ren elpanna tidigare, och det gick mer el om jag ställde in den på 70 än om jag hade den på 60 gr, utan att det blev varmare i huset.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2012, 12:23:03 »
Det tror jag vads jag vill på. Du hade väl inte pannan utomhus?
Jag hade också elpanna förr, det spelade ingen som helst roll, om jag hade 70 eller 80 grader i pannan för elförbrukningen.
Det går åt precis lika mycket energi för att värma 70-gradigt vatten 3º som det gör för att höja 50-gradigt vatten 3º.
Värmeläckaget blir i stort sett detsamma och kommer ju huset tillgodo för det mesta.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2012, 12:26:31 »
Men det går åt mer energi att värma 8-10 gradigt vatten till 70 än till 50.
Värmeläckaget från pannrummet gick i huvudsak upp till övervåningen där vi fick vädra ut det i värsta fall...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2012, 12:35:38 »
Vad har det här dösnacket med saken att göra?

Elpatronen i min panna värmde vattnet 3º, att värma upp vattnet från 10º till 70º - 80º gjorde min panna en gång under 10 år.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #25 skrivet: 11 februari 2012, 16:16:41 »
Sen kan man ju konstatera att det ju är onödigt att använda patronen mer än nödvändigt. I mitt fall har jag en framledning på 45 vid -15 och det klarar pump och övre bra. Sen blir det -16 och när jag då hade inställt på 60 så började nedre elpatronen gå för fullt för att dra upp temperaturen till 60 (och hålla det där). Så blir utetempen varmare än -15 och då dröjer det onödigt länge innan pumpen startar eftersom nedre pannan med den inställningen har dragit upp temperaturen onödigt mycket. Håller med lunk att det vore smartare om systemet kunde reglera nedre uppåt vid behov precis som övre.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!