Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Glykolfyllda element, teoretisk frÃ¥ga.  (läst 9750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« skrivet: 23 december 2010, 19:15:38 »
Jag har vattenburet värmesystem, och som värmare har jag en antagligen ganska underdimensionerad värmepump, elpatronen måste användas vid ett ganska tidigt skede.

Vad skulle hända om jag en dag så gott som tömmer alla rör på vatten och istället fyller upp med glykol?

I min tanke sÃ¥ kommer den nya tyngre vätskan att ge mig mer värme än vad vattnet kan göra. Tänker jag fel? 

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 19:16:57 »
ja
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 19:18:55 »
Det var svar på tal det :)

Misstänkte nästan det. Men om jag istället utökar arean på mina radiatorer, dvs. skruvar upp några element till där jag kan, så skulle läget förbättras?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 19:22:41 »
Jag har vattenburet värmesystem, och som värmare har jag en antagligen ganska underdimensionerad värmepump, elpatronen måste användas vid ett ganska tidigt skede.

Vad skulle hända om jag en dag så gott som tömmer alla rör på vatten och istället fyller upp med glykol?

I min tanke sÃ¥ kommer den nya tyngre vätskan att ge mig mer värme än vad vattnet kan göra. Tänker jag fel? 

Vad jag har sett så har glykolblandning lägre specifik värme än rent vatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #4 skrivet: 23 december 2010, 19:23:51 »
Ja då blir det ju ett dubbelt nej på min fråga ;)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #5 skrivet: 23 december 2010, 19:31:12 »
Om du inte har ett system som kräver hög temperatur på framledningen vinner du inte mycket på större/fler element. Har du däremot ett högtemperatursystem förbättras effekten på pumpen med lägre framledningstemperatur, men är pumpen för liten kan du aldrig kompensera det med större radiatorer. Elementen kan ju inte avge mer energi än det som pumpen kan producera.
Glykol bär värme sämre än vatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #6 skrivet: 23 december 2010, 19:36:35 »
Ja elementen räckte till då vi hade den gamla vedpannan, men då var de också mycket hetare än nu. Därför frågan om fler radiatorer.

Jag får nog börja fundera på att trycka i golvvärme där det är som värst, det blir ohållbart med denna förb**** elförbrukning, vi vill ju inte frysa ihjäl. :(

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #7 skrivet: 23 december 2010, 21:08:35 »
Varför golvvärme om det räcker med större radiatorer?
Vad har du för maximal framledningstemperatur utan eltillsats?
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #8 skrivet: 23 december 2010, 21:17:29 »
Jag vet inte riktigt ???

Golvvärme vill ja nog ha ändå i vissa rum. Jag är lite frusen av mig :)

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #9 skrivet: 24 december 2010, 06:41:18 »
Om du inte har ett system som kräver hög temperatur på framledningen vinner du inte mycket på större/fler element. Har du däremot ett högtemperatursystem förbättras effekten på pumpen med lägre framledningstemperatur, men är pumpen för liten kan du aldrig kompensera det med större radiatorer. Elementen kan ju inte avge mer energi än det som pumpen kan producera.
Glykol bär värme sämre än vatten

Så våldsamt stora förändringar krävs väl ändå inte? Bara att kunna sänka vattentempen från 55 °C till 45 °C bör ge runt en kilowatt extra effekt ur en normalstor VP.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34972.0
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=34972.0;attach=20009
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #10 skrivet: 24 december 2010, 08:21:51 »
Det är ju alldeles för lite info för att veta hur mycket mer man kan få ut ur pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #11 skrivet: 24 december 2010, 08:24:29 »
Det är ju alldeles för lite info för att veta hur mycket mer man kan få ut ur pumpen.

Vad är det du saknar?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #12 skrivet: 24 december 2010, 09:48:05 »
Vilken framledningstemperatur som han nu har är väl kanske det viktigaste (hur hög temperatur pumpen orkar med, med nuvarande element, kanske orkar pumpen inte med mer än tex 45 grader i dag, vem vet, och då blir det ju inte bättre med fler/större element) , sedan spelar inkommande brinetemperatur in, fabrikat på pumpen påverkar mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #13 skrivet: 24 december 2010, 09:49:39 »
Fattiglapp.

Vilken vp har du?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Glykolfyllda element, teoretisk fråga.
« Svar #14 skrivet: 24 december 2010, 10:01:15 »
Pumpen är en Nibe Fighter 1210 ca 8-10 år gammal. Helt klart underdimensionerad.
 Jag har tidigare kollat utgÃ¥ende temp pÃ¥ vattnet och jämfört med ingÃ¥ende mm, men som vanligt glömmer jag alltid av allt ???

Men oavsett pump och temperaturer, är det inte fördel med fler värmeavgivande ytor? Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!