Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och rÃ¥d  (läst 2461 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Tips och råd
« skrivet: 09 januari 2007, 19:44:24 »
Hej!

Jag och gumman ska flytta till en ny kåk med delvis olja och direktverkande el.

Efter att ha bott två år i ett hus med oljepanna så ska jag ta tag i att byta ut oljepannan fortare än kvikt när vi nu flyttar.

Jag ska precis starta arbetet med att ta in offerter, valla runt installatörer i huset som inte är vårt än mm.

Fakta just nu är (nuvarande ägares förbrukning, 2 vuxna 2 tonårsdöttrar (vi är dock bara 2 som flyttar in)): 3 kubik svart guld och 18 000 KWh, beläget i Stockholm
Huset är 200 kvm stort i fyraplan (inkl källare och inredd vind) och byggt 1938. Stomme tegel.

I delar av huset (vinden, hallen och förrådet under hallen) så har man installerat direkt el. 2005 installeraders två st Haier varmluftspumpar som inte använts mycket alls enligt förra ägaren (lät för mycket i hans mening).

Min tanke är att installera bergvärme och möjligen konvertera hallen och förrådet till vattenburenvärme.
Jag kommer sannolikt att behöva komplettera med fläktkonvektor/radiator i källaren eftersom denna värms idag av pannan.
En annan fundering som jag haft är att iom bergvärmen även ha en acc tank så man i ett senare skede kan installera solpaneler om man så skulle önska.

Vad tror forumet om dessa tankar?

Finns det annat att tänka på i samband med att man tar in offerterna? Krav?
Någon vågad person som skulle våga gissa på ungefärlig kostnad?

Bilder på planlösningen om det intresserar (röda streck = elradiator)
http://picasaweb.google.com/meskola/PlanlSning/photo#5018103103792725858
http://picasaweb.google.com/meskola/PlanlSning/photo#5018103108087693170
http://picasaweb.google.com/meskola/PlanlSning/photo#5018103116677627778
http://picasaweb.google.com/meskola/PlanlSning/photo#5018103120972595090
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2007, 08:03:25 »
Någon vågad person som skulle våga gissa på ungefärlig kostnad?

Gissa kan jag alltid göra.

Värmebehov = 30 000 kWh (olja) x 0,75 (verkningsgrad) + 8000 kWh (direktel) = 30500 kWh

Men detta låter faktiskt som att förra ägaren tog till i underkant, 200 m2 kåk byggt 1938 + 2 tonårsdöttrar borde rimligen dra lite mer.  Sc:,h

Men om värmebehovet ligger kring 35000 kWh/år så behöver du en 10 kW VP och ca 180 meter borra, i Stockholm kostar det nog minst ca 150-170 kkr. Sen ska du konvertera hall och förråd till vattenburet (och dra till vinden också när du ändå håller på), det kostar kanske 50-70 kkr, så får du en offert på hela kalaset på ca 200 kkr så slå till, det kan kosta uppåt 250 kkr också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips och råd
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2007, 09:34:22 »
Någon vågad person som skulle våga gissa på ungefärlig kostnad?
Men detta lÃ¥ter faktiskt som att förra ägaren tog till i underkant, 200 m2 kÃ¥k byggt 1938 + 2 tonÃ¥rsdöttrar borde rimligen dra lite mer.  Sc:,h


Jag tyckte i och för sig att det lät mycket frÃ¥n början. Som tur nu är sÃ¥ har inte jag och gumman nÃ¥gra tonÃ¥rsdöttrar sÃ¥ jag tror ju att förbrukningen kommer att sjunka per automatik. Dock vill jag inte heller chansa pÃ¥  hur stor denna besparing blir. Och enligt vad jag läst mig till här sÃ¥ är det bättre med en anläggning i överkant än underkant...  :D

Runt 200' är inte så farligt, jag kunde misstänka att det skulle dra iväg just med att sätta in fler radiatorer men hade väl räknat på att landa på ca 170' sen får man se vart man hamnar.

Det skulle tydligen vara förberett för radiatorer på några ställen i källaren och det fanns några raddar ståendes i ett förråd (dock små och sannolikt inte de mest lämpliga för bergvärme). Så man kan ju börja med att koppla in dem.

Nu är det dags att börja med att ringa och ta in offerter.

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och råd
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2007, 09:59:33 »
3 m3 olja + 18000kw el skrev han väl,bara så inte Carl N räknar fel a:gl
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2007, 12:03:02 »
3 m3 olja + 18000kw el skrev han väl,bara så inte Carl N räknar fel a:gl

Jag antog ca 10 000 kWh i HH-el men det är kanske lite väl mycket, om HH-elen är ca 6000 kWh så blir värmebehovet:

30 000 kWh (olja) x 0,75 (verkningsgrad) + 12000 kWh (direktel) = 34500 kWh vilket låter mer korrekt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips och råd
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2007, 19:15:50 »
Beträffande radiatorerna i huset undrar jag också hurvida dessa skall klassas som "högtemp" eller ej.

Det sitter orginal radiatorer överallt och är av denna typ:
http://www.byggigen.se/search/Show.aspx?ID=20870906

Detta styr säkert i slutändan också val av pump.
Och när jag ändå år inne på pump val, så har jag kikat på IVTs X15, eller liknande från Nibe (1230?). Är dessa "lyx" pumpar overkill eller ger dom alla de fördelar som reklamen säger? Man blir lite villrådig...

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2007, 07:42:58 »
Gamla sektionsradiatorern brukar funka bra tillsammans med VP, de innehÃ¥ller mycket vatten. Troligen är systemet byggt för självcirkulation och ska det funka sÃ¥ var man tvungen att ha grova rör och rätt stora radiatorer. Skaffa sÃ¥na till hall, förrÃ¥d och vinden ocksÃ¥ men var noga med (stÃ¥ pÃ¥ dig om rörkrökaren knorrar) att rördragningen ska vara av samma dimension som befintlig rördragning.  Thumbsup

Jag är inte säker pÃ¥ att den högre kostnaden för X15 och 1250 gÃ¥r att spara in pÃ¥ driftkostnaden men det finns ju fler själ att skaffa den senaste tekniken.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Tips och råd
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2007, 10:19:16 »

Och när jag ändå år inne på pump val, så har jag kikat på IVTs X15, eller liknande från Nibe (1230?). Är dessa "lyx" pumpar overkill eller ger dom alla de fördelar som reklamen säger?

Det är lite "same shit, different wrapping".

Visserligen skiljer sig pumpar, egenskaper etc från varandra men i grunden pumpar den vätska i en slinga utanför huset, en kompressor drar ur ett par grader ur den och överför till radiatorsystemet. I det avseendet är alla identiska.

Vad du behöver fundera extra på är ditt värmebehov, dvs hur stor effekt behöver pumpen ha för att hålla kåken varm. Du kan snåla i ena änden och betala i form av tillskottsel när det blir kallt eller betala mer för en större pump och nästan aldrig behöva tillskott. Det är lite chansning, du vet aldrig exakt.

Det andra du behöver fundera på är behovet av varmvatten. När pumpen värmer varmvatten så värmer den inte radiatorvatten. Dessutom blir COP sämre ju varmare varmvatten du vill ha. Alltså, när det börjar bli kallt ute och värmebehovet är som störst och du dessutom förbrukar mycket varmvatten som du dessutom vill ha väldigt varmt så kanske inte ekvationen går ihop längre, utan pumpen tvingas använda tillskottsel för att värma radiatorvattnet - beroende på hur du har ställt in pumpen.
I det läget är det bättre ju kraftigare pump du har. Dessutom kan en expansionstank löna sig, alternativt separat VV-beredare, eller både och.

Reklam är en sak, men betala inte för design (om du inte är perverst förtjust i att hänga i pannrummet), utan satsa på funktion och djupt hål.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad meskola

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tips och råd
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2007, 15:09:20 »
Vad du behöver fundera extra på är ditt värmebehov, dvs hur stor effekt behöver pumpen ha för att hålla kåken varm. Du kan snåla i ena änden och betala i form av tillskottsel när det blir kallt eller betala mer för en större pump och nästan aldrig behöva tillskott. Det är lite chansning, du vet aldrig exakt.


Reklam är en sak, men betala inte för design (om du inte är perverst förtjust i att hänga i pannrummet), utan satsa på funktion och djupt hål.

Helt sant! jag kan inte förutspå det värmebehov som kommer att finnas när vi väl flyttar dit dock kan jag utgå från några saker.
Vi kommer att sänka energibehovet (med hur mycket omöjligt att säga). Detta eftersom vi inte är 4 pers i huset utan endast 2. dom som bodde där innan hade sjukt varmt, märkte vi när vi skrev kontraktet (gjordes på plats) trodde jag skulle smälta på plats.

Med hjälp av dessa ovetenskapliga antaganden om att energibehovet kommer vli mindre så borde det väl vara safe att använda deras energibehov, och om vi nyttjar denna siffra. Det "värsta" som kan hända är att vårt system kommer vara överdimensionerat.

Jag är av den övertygelsen att hellre betalar jag en hög engångskostnad än att betala mycket varje månad.

Sen är det ju ingen nackdel om pumpen är snygg, man är ju sjuk tekniknörd sÃ¥ man kommer väl bosätta sig i pannrummet och ratta pump....  ;D
Skämt o sido, så långt har jag kommit att jag förstått att det gäller inte att ta den billigaste offerten (ok, generaliserat) för då blir du blåst på för grundt hål och för klen pump.

Har börjat ringa leverantörer nu så vi får se vart vi hamnar....

/markus
Stenhus från 1938 i Stockholm 146+54 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11 + 300 l VVB + 100 l tank - 200 m aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!