Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 februari 2007, 09:02:47 »

Tycker värdet verkar helt rimligt med tanke på GT8 och GT9. Har själv ca 65 grader vid kontinuerlig drift men GT9 kommer inte upp till mer än 37.
Skrivet av: GAMLE
« skrivet: 09 februari 2007, 07:40:31 »

Vad tror ni om dessa värden:

Utetemp: -10
Värmekurva 4.0
GT8: 48,4
GT9: 39,3
GT6 Hetgas:70,2

Kompressorn går kontinueligt.

GT6 ligger hela tiden på ca 70-74 grader även när det är -20, från -15 så orkar inte pumpen
hålla värmekurvan.

Fråga: Är det normalt att hetgastemperaturen ligger på 70 grader vid kontinuelig drift?. borde den inte vara högre?

//G
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 mars 2006, 14:49:35 »

Det är expansionsventilen och där skall det vara minusgrader såvida man inte har supervarm ingående köldbärare. +4 och -4 borde då ha något med inställningen av denna att göra.
Skrivet av: NallePuuh
« skrivet: 20 mars 2006, 14:10:19 »

Hmm..  Enl vad han själv sade "den har inte jobbat så effektivt".  Nu så får jag på samma rör som synglaset sitter finns det någon form av juster skruv med insexfattning(längst ner till höger innanför kåpan), på denna blir det snö/is. vilket det inte blev tidigare
Tror att det var/är något med hetgasen, den diffade ungefärligt 30 ºC.  Ledsen att jag inte kan vara utförligare, men är väl som di flesta andra "glad amatör"    :D
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 mars 2006, 09:25:43 »

.. Den var inte rätt inställd så det var ett värde som var  +4 när det skulle varit -4 istället.


Har du någon aning om vilket värde det var som ändrades? Är nyfiken. Oavsett vad det är för något begriper jag inte hur det skall kunna påverka kompressortemperaturen när den gör varmvatten. Har varmvattnet samma temperatur nu som tidigare måste kompressortemperaturen ha varit densamma tidigare. Vilket innebär att jag inte heller förstår att det visade sig att givaren visade rätt vid vid kontrollmätningen. Var det verkligen inget fel på temperaturvisningen?
Skrivet av: NallePuuh
« skrivet: 20 mars 2006, 08:49:45 »

Sisådär ja..  Nu har leverantören varit och justerat pannan igen  Thumbsup .  Den var inte rätt inställd så det var ett värde som var  +4 när det skulle varit -4 istället. Han kopplade på sina mätare på "luft nipplarna" och mätte någon temp där, sedan sluta det att "bubbla"(mjölkaktig vätska) i synglaset också. Enl honom så gick inte pannan effektivt (tro faan de) Nu utgår jag ifrån att dom inte kommer att skicka någon faktura då pannan iofs är äldre än 2 år men doom var och justerade denna senast i aprill 2005...  innan 2års gränsen. Så jag anser att det är ett följfel efter dom ..  Det är ju inte direkt gratis att få ut en service kille...
Nu går kompressor tempen upp till en 90 ºC vid varmvatten och ligger runt 75 ºC vid värme tillverkning....


Lite värdelös data..   Gångtid ca 8453 tim   Elpatron i drift  ca 194 tim..
Skrivet av: Michael A
« skrivet: 07 februari 2006, 17:31:30 »

Man brukar försöka hamna på 6-7º skillnad mellan framledning och retur till elementen.
Det kan påverkas med hjälp av fasta strypningar på slingor eller element.
När dessa är rätt  injusterade så att du får rumstemp i proportion till andra rum, så som du vill ha det.
Kan du även ändra hastigheten på cirkulationspumpen, det kan hjälpa till att få rätt diff.
Men börja med att strypa in systemet först tycker jag. Och det kan väl vara en idé att börja helt öppet, så man har ett gemensamt utgångsläge. Om du inte redan är vid ditt idealläge (diff 6-7º) redan från början.
Skrivet av: NallePuuh
« skrivet: 07 februari 2006, 12:20:12 »

Hrmm... givaren verkar felfri  huvuddunk  Men å andra sidan så har jag värme kurva 2,2 finjusterad +0,6 så jag lutar mig åt Bertils svar med rejäla raddar. ^-^ 

Läste runt i forumet om att öppna samtliga termostater till max (check)
Sedan stog det att man skulle fippla med slingornas instrypningar likaså, skall dessa öppnas helt oxå ?
Eller skall man kunna mäta någon form av temp diff mellan inkommande golv slinga och utgående slinga hur stor skall denna vara isåfall ?
Skrivet av: NallePuuh
« skrivet: 30 januari 2006, 14:59:42 »

Jag börja med att kolla givaren som en eventuell felkälla.. ( håller tummarna.. ) blev lovad en ny gratis om det var fel på denna..
Så nu e kvällen "räddad" ..  :D
Skrivet av: Roland
« skrivet: 30 januari 2006, 10:06:40 »


När pannan fixar värme så är komp temp aldrig högre än 43 grader
När den gör varmvatten så är tempen runt 55grader på kompressorn


Tror på givarfel eller dålig anslutning rör-givare, det ska inte kunna bli så låg temperatur som 55 grader vid varmvattenberedning om varmvattnet håller 45-50 grader. Kontrollmät på något sätt, det går med digital ungstermometer i nödfall. Montera den på röret från kompressorn i närheten av befintlig givare. Glöm inte isolera runt givaren, i annat fall blir det helt fel värden.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 29 januari 2006, 16:08:59 »

Det är helt normalt att det kan bubbla till i synglaset när värmepumpen står still, för varmt går alltid till kallt.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 29 januari 2006, 16:04:10 »

Du har rejäla raddar därav låg temp på framledning och hetgas.
Mycket bra enligt mig!!!

Men  att du ser nåt i synglaset verkar lurigt.. nån annan??
Skrivet av: NallePuuh
« skrivet: 29 januari 2006, 14:46:49 »

kan det vara luft någonstans i systemet då ? Med tanke på att tempen är relativt låg i jämföresle med manualen och att vätskan in synglaset "rör" sig när maskinen är avstängd.
Isåfall hur luftar man detta ?

Skrivet av: UMH
« skrivet: 29 januari 2006, 11:30:11 »

Hej.

Har en C7 och som du ser på bilden så ligger Hetgastempen betydligt högre för mig.



/Peter
Skrivet av: Fixaren
« skrivet: 29 januari 2006, 11:17:28 »

Kompressortempen varierar med temperaturen på värmebäraren. Varmare värmebärare ger högre kompressortemp. Troligen så jobbar maskinen med en högre värmebärartemp när den gör varmvatten än när den värmer huset.
Skrivet av: ktm525
« skrivet: 29 januari 2006, 09:56:45 »

Vet inte om det skall vara så, har dock liknande siffror på min C7, ligger oftast runt 65-75 ºC på kompessorn.
Skrivet av: NallePuuh
« skrivet: 29 januari 2006, 09:46:32 »

Har en fundering gällande kompressor temperaturen under drift.
Har en C5  aktivt djup 112M yta att värma 167+27  golvvärme genomgående

När pannan fixar värme så är komp temp aldrig högre än 43 grader
När den gör varmvatten så är tempen runt 55grader på kompressorn

Är detta normalt? 
undrar då de står i manualen att tempen ligger mellan 70 - 1?? grader ...

Undrar dessutom om det är normalt att vätskan i synglaset skall "röra" sig när pannan är helt avstängd ?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!