Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?  (läst 5185 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« skrivet: 02 februari 2005, 14:07:51 »
Skrevs under Nibe-forum:

Citera
Man kan välja att driftpressosten kontrollerar tempen på rad.sidan, gå in i meny VB-r öka/minska tills ett A står i parentesen, då styrs pumpen med automatik (läs driftpressostat).

Finns detta alternativ i Diplomat/Villa? Om nu detta går att välja och cirk-pumpen havererar, står pumpen med 20-minutersintervallet eller kommer den att start/stoppa på driftpressostaten? Är det vanligt att cirkulationspumpar havererar totalt, ej inräknat exempelvis missljud alltså?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2005, 14:54:48 »
Det där avser max returtemp...
På Thermia skall man själv ställa in den enligt. Tempskillnad vid drift på varma sidan -55 grader= värde som väljs.
Ex 45 fram och 40 tillbaka = 5 graders delta t
Max retur ställs in enligt 55 (max fram) - 5 = 50
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2005, 15:03:41 »
Ställer man en Nibe på läge (A) för max returtemp så stoppar den istället på driftspressostaten, den bryr sig alltså inte om returtempen utan stoppar på driftpressostaten vilket förhindrar utlösning av HT-pressostaten. Vacker Nibe!

Vid haveri på cirkpumpen är det dock risk för att den kommer att starta/stopp var 20:e minut tills ägaren upptäcker att det blivit nåt fel. Kan belasta kompressorn en hel del skulle jag tro.

Jag var förresten och meckade i en theria i somras som hade just detta problem med cirkpumpen, det fanns inget värmebehov för huset då, så det var vid varmvattenvärmning som den stoppade och startade på driftpressostaten.

Hade det funnits värmebehov i huset så hade den löst på HT-pressostaten vilket hade varit bättre...

Det går inte äta kakan och ha den kvar.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2005, 16:22:00 »
Det går inte äta kakan och ha den kvar.
Jag vill äta halva och ha halva kvar...  :D
Att kolla diffen vid framledning 55 grader för att sätta returmax kvarstÃ¥r dÃ¥ det inte verkar bli nÃ¥gon riktig köldknäpp. Härom Ã¥ret var det som indikeras i bild...  8)
När nu föräldrarna sitter ensamma i huset och temperaturen ev rasar ned nästa vinter så vore det kul/ekonomiskt om pumpen fick köra till max istället för att slå av för tidigt. Sänker man dessutom cirkulationspumpen  ;) blir det än mer intressant! Ja, Nibes kan man ställa in returmax i grader (som på Thermia?) eller hoppa iväg till "A", finns det senare alternativet eller inte på Thermia? Använder man inte "A" på Nibe så ställs det väl på samma sätt som Thermia...

Och ingen vet nÃ¥got om genomsnittlig livslängd pÃ¥ cirkulationspumpar?  ???

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2005, 20:56:31 »
Om C pumpen lägger ner så kommer VPn starta och lösa på högtrycken och kommer ej att starta igen förrän larmet är återställt.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2005, 23:12:52 »
Thermia kan ENDAST ställas in på max tillåten returtemp...
Men du behöver inte köra upp vp i temp för att ställa in detta.
Kör en stund kolla tempskillnaden tex 40 fram och 34 på returern då ska du dra av 6 grader (max retur 49) så ingen fara att den inte kan ge max...
Om du é nyfiken kan du tvärhöja kurvan/rumstermostaten men med elpatronen tillfälligt avstängd. Tvångskör så i minst 1 timme då ser du vilken temp VP orkar få till på framledningen....
Då vet du ju ssen ungefär... kolla in kurva så ser du vilken kyla maskin klarar utan eltillskott...
Bara bra om man har stora radiatorer så man kan ha låg kurva.. min klarar max 42 grader, kanske det når 48 med elpatronen i några timmar...
Men dÃ¥ mÃ¥ste det bli kallare än pÃ¥ din bild  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2005, 09:23:11 »
Thermia kan ENDAST ställas in på max tillåten returtemp...
Tack Bertil (och  >:( till Thermia... ;D)!

Men du behöver inte köra upp vp i temp för att ställa in detta.
Kör en stund kolla tempskillnaden tex 40 fram och 34 på returern då ska du dra av 6 grader (max retur 49) så ingen fara att den inte kan ge max...
Om du é nyfiken kan du tvärhöja kurvan/rumstermostaten men med elpatronen tillfälligt avstängd. Tvångskör så i minst 1 timme då ser du vilken temp VP orkar få till på framledningen....
Jo jag vet, tråkigt bara att man sniffar på driftstopp när man gör så, helst vill man veta att man tar ut max utan risk för driftstopp (då är ju Nibe [edit: råkade skriva IVT] bättre). Längtar nästan till -38 grader igen så VP & TS får visa vad de går för. Synd bara att det inte gick att ställa in på "automatisk" istället för bara ett returmax, vet flera i byn som lider av problemet när köldknäppen slår till.
« Senast ändrad: 03 februari 2005, 09:29:33 av Norr »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2005, 00:33:27 »
Iofs såg jag en 10 kw villapump här på byn, dör inst INTE ställt in detta.
Dom hade jättedålig cirkulation ca 10 graders delta t, det gjorde att pumpen nådde 57-58 grader innan stopp. Men den pumpen gick för det mesta!!! ibland löste den... Så är det -40 och man har lite kris kaaanske man kan höjxxx
Men det är inget direkt guldläge att joxa då
INGA risker bör tas när det är -40 och kallare förstÃ¥tt  :o
Blir det svalt vid idiotkyla då föreslår jag en braskamin, det påverkar inte vp det är nog den optimala lösningen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2005, 09:05:05 »
Om värmepumpen klarar kontinuerlig drift utan eltillskott, men löser ut/stannar på max returtemp med tillskottet på så föreslår jag att man avaktiverar etillskott och i stället kör med en billig elvärmefläkt som tillskott.

VP:n bör dock inte lämnas längre stunder (mer än ~12 timmar) utan att eltillskottet är aktiverat, om nåt skulle hända så kompressorn stannar/löser ut.

Gäller vid "svinkyla", vid liknande problem och vid normal kyla så bör radiatorsystemets uteffekt utökas.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Styra radiatorsidan med driftpressostaten?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2005, 15:27:03 »
Thermia kan ENDAST ställas in på max tillåten returtemp...
Tack Bertil (och  >:( till Thermia... ;D)!

Men du behöver inte köra upp vp i temp för att ställa in detta.
Kör en stund kolla tempskillnaden tex 40 fram och 34 på returern då ska du dra av 6 grader (max retur 49) så ingen fara att den inte kan ge max...
Om du é nyfiken kan du tvärhöja kurvan/rumstermostaten men med elpatronen tillfälligt avstängd. Tvångskör så i minst 1 timme då ser du vilken temp VP orkar få till på framledningen....
Jo jag vet, tråkigt bara att man sniffar på driftstopp när man gör så, helst vill man veta att man tar ut max utan risk för driftstopp (då är ju Nibe [edit: råkade skriva IVT] bättre). Längtar nästan till -38 grader igen så VP & TS får visa vad de går för. Synd bara att det inte gick att ställa in på "automatisk" istället för bara ett returmax, vet flera i byn som lider av problemet när köldknäppen slår till.
Nu har jag däremot fått lära mig att Diplomaterna samt nyare Villa bryter på driftpressostaten även vid radiatorvärme, således är vi i det närmaste   :) :D studs  *vinkar* över vår Thermia! Man kan alltså optimera in pumpen att jobba till max utan risk!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!