Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP:n rostar pÃ¥ värmesidan, läckage!  (läst 2010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ab-cd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
VP:n rostar på värmesidan, läckage!
« skrivet: 14 december 2006, 13:13:44 »
Dags för nästa problem. Det har rostat runt anslutningen till elpatronen på min Nibe Fighter 1210 5 kW. Nu har det börjat droppa rostfärgat vatten. Hur kan det börja rosta efter 2,5 års drift? När och varför uppstår rost i ett slutet system?

Har haft trubbel ända från början med min VP: ljud/ljudnivå (hög ljudnivå/låter ej som "normal" Nibe Fighter), vibrationer som medförde att VP:n ställdes på gummiunderlägg för att förhindra att ljud hördes i hela huset via golvet (betongplatta), kärvande köldbärarpump... (se gammal tråd som en annan användare startat http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3200.0 där jag gjort några inlägg.)
Nu efter mycket om och men har köldbärarvätskan skickts på analys, så jag väntar på svar.

När kan man kräva att de byter ut anläggningen, sköljer systemet och ställer en ny VP på plats?
Nibe Fighter 1215-5

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP:n rostar på värmesidan, läckage!
« Svar #1 skrivet: 14 december 2006, 13:34:21 »
Hej.

Packningen där elpatronen är inskruvad i sitt hölje är tydligen en svag punkt på (i alla fall tidigare) Nibes maskiner.

Jag vet inte hur du har det med garantin, men 2 år är väl gängse? (osäker)

Extraförsäkring?

Packningen, om det är den, är nog inte så svår att byta, men du behöver rejäla verktyg, det är ingen liten "mutter" du skall lossa.

När det gäller onormalt buller och de andra problemen du nämner och huruvida du kan kräva en ny maskin eller inte kan jag inte svara på, det hänger nog mest på din installatör hu han hanterar det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: VP:n rostar på värmesidan, läckage!
« Svar #2 skrivet: 15 december 2006, 10:56:05 »
Hej
Läste på forumet om ett problem som funnits på några Nibe. Ljudisolering i själva vp modulen hade lossnat och kommit i beröring med kompressorn. detta försakade kraftiga vibratioenr.
Öppna modulen och kolla spegel och ficklampa krävs , det är mycket trångt.
Det kan inte vara rimligt att behöva ställa vp på gummi.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: VP:n rostar på värmesidan, läckage!
« Svar #3 skrivet: 15 december 2006, 22:11:19 »
Det är bara att dra åt patronen lite så slutar det...trust me..

Detta är ett vanligt problem, rost eller skit, radiatorvatten är alltigt smutsigt.

Känn lugnet.....

Kan vara knepigt att komma åt med en stor rörtång men lossa högra plåten så går det lättare.
Du får spotta o svära lite under arbetet, men ha tålamod med denna pump...... ;)

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VP:n rostar på värmesidan, läckage!
« Svar #4 skrivet: 17 december 2006, 21:08:55 »
Jag hade samma sak på vår Nibe 1110 som nu är drygt 5 år.

Det inträffade efter ungefär ett år. Det blev blött på golvet och lite rostigt runt värmepatronen.

Jag drog åt något med rörtång men kommer inte ihåg riktigt var det var. Har för mig att det var vid värmepatronen. Sedan har det varit torrt och fint under huven.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: VP:n rostar på värmesidan, läckage!
« Svar #5 skrivet: 17 december 2006, 22:34:52 »
rost eller skit, radiatorvatten är alltigt smutsigt.

Här håller jag inte med dig!

När min pump åkte in i sommras så tappades lite vatten ut ur systemet. Jag har bott i huset i 12år och aldrig
gjort annat än duttat på med lite vatten i systemet, har ett öppet system med expansionskärl uppe på kallvindan.
Nå, hursomhelst så var mitt radiatorvatten "kristallklart", hade med lätthet kunna ta mig en slurk av
det om jag varit törstig.....(redan smuttat på en Carlsberg Sort Guld)

 Thumbsup
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!