Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Storlekar pÃ¥ Luft/vatten  (läst 18238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Storlekar på Luft/vatten
« skrivet: 09 december 2006, 23:03:50 »
Hej
Är det bara jag som tycker det verkar tunt på effekt fronten bland luft/vatten pumparna

Det övehuvudtaget minsta jag skulle överväga att skruva fast på kåken är ju en 10kw pump
men hällst skulle den få lämmna 16kw... givet e värdena vid +7 grader

det jag menar e ju att vid minus 15-18 grader lämnar ju en 10kw knappast mer än just 4-5 kw
max om jag inte räknat helt fel
säg att pumpen har ett cop på 2,0 vid minus 15 grader
är jag helt fel ute ????


Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 09 december 2006, 23:13:42 »
Det stämmer nog ungefär. Dock ger mindre pumpar oftast bättre COP och därmed årsbesparing, trots spetsvärme.

Vad som inte diskuteras här är det "moraliska" i att dra el när belastningen i landet är som högst. Jag toppar dels med luft/luft och ytterst olja. Kommer nog att skrota oljan när den är slut, för att slippa de nya besikningarna av både tank och skorsten. Synd.

Skulle dock skämmas för att dra elpatron när landet går på knäna redan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 09 december 2006, 23:37:37 »
Den information som jag har är att maxeffekten vid -15 grader reducerats med 25-30%.
6,4kW
-15 ºC ca 4,5-4,8kW

13kW
-15 ºC ca 9,1-9,75kW

Detta är värden vid högsta varvtal, dvs dess sämsta cop men ger en fingervisning om prestandan.
Cop vid
 +7   3,7
   0   3,15
 -10  3,0
 -15  2,6

http://www.varmeutveckling.se/Catalogo_AcquaInverter.pdf

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 10 december 2006, 00:01:44 »
hej ..
oki då har dom ju bra cop värden trots allt 2,6 duger ju

hur stora finns dom pumparna..är 13kw  största pumpen ?

+ vad kostar ett  13 kw kitt ca rek utpris ?

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 10 december 2006, 07:14:27 »
Det går nog inte att jämföra fabriksdata med varann. Låter litet för bra för att vara sant och sedan italienska...

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 11 december 2006, 01:45:32 »
Det går nog inte att jämföra fabriksdata med varann. Låter litet för bra för att vara sant och sedan italienska...

Det står på engelska under om du tittar igen.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 11 december 2006, 01:51:45 »
hej ..
oki då har dom ju bra cop värden trots allt 2,6 duger ju

hur stora finns dom pumparna..är 13kw  största pumpen ?

+ vad kostar ett  13 kw kitt ca rek utpris ?


13kW är idags läget den största effekten.

Säkrast är att ringa ifall det blivit några ändringar, se deras hemsida där finns priser.
ca74500:- ink.moms 13kW 2st utedelar och innerdel med styrdator mm.
Sen till kommer el-patron, VVB och sådant om man inte redan har det.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 11 december 2006, 07:17:39 »
hur är det nu med cop när man höjer tempen????....vilket hus i sverige har en stigartemp på 40 grader vid 15 minus???????

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 11 december 2006, 08:26:17 »
Det var nog inte det italienska språket så mycket som att jag ville vara artig. 13 kW ur en 38 kg utedel...

Tomten kommer snart också!

TILL MODERATOR: På luft/luft har ett företagsnamn blivit censurerat utan riktig förklaring, ??? i Varberg. Här gör en firma ogenerad reklam om en produkt som knappast är speciellt lämpad för Sverige. Skall vi köpa Fiat också???

Köp CTC eller Nibe. På pappret ger de inte så mycket, men det beror på att de är ärliga. Titta på vikt och freonmängd! Italienarna uppger inte freonmängd, i vart fall hittade jag det inte.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 11 december 2006, 08:36:34 »
Det är inte en utan två 38kg utedelar... 6.4 ger en.

Fiat kan du köpa om du vill, själv tar jag hellre Ferrari... ;)
« Senast ändrad: 11 december 2006, 08:40:37 av ojva »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 11 december 2006, 09:00:22 »
hur är det nu med cop när man höjer tempen????....vilket hus i sverige har en stigartemp på 40 grader vid 15 minus???????
inte många hus har distrubitionssystem för detta.
samt att bara 25% i effektminskning från +7 ºC ute till-15 ºC måste vara rekord. känns väl positivt. skulle tro att tappet är större än så men..men..
räknar du in avfrostningarna också så ser det inte lika roligt ut.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 11 december 2006, 10:43:10 »
Det var nog inte det italienska språket så mycket som att jag ville vara artig. 13 kW ur en 38 kg utedel...

Tomten kommer snart också!

TILL MODERATOR: På luft/luft har ett företagsnamn blivit censurerat utan riktig förklaring, ??? i Varberg. Här gör en firma ogenerad reklam om en produkt som knappast är speciellt lämpad för Sverige. Skall vi köpa Fiat också???

Köp CTC eller Nibe. På pappret ger de inte så mycket, men det beror på att de är ärliga. Titta på vikt och freonmängd! Italienarna uppger inte freonmängd, i vart fall hittade jag det inte.

Vikten är redan avklarad ser jag.

Ser jag en fråga på forumet och orkar svara så gör jag det. Angående reklam så har jag inte en krona för det jag skriver. Men generalagenten har en banner på forumet.

Sen att påstå att en värmepump inte är lämpad för det svenska klimatet utan några som helst fakta eller kunskap. Du har inte ens sett systemet.
Vet du ens vad det är för gas en in Acqva eller ens en Nibe / CTC. Där har du en stor teknisk skillnad.

http://www.fiat.se/ säljs visst i sverige ocksÃ¥, troligen dock endast som sommarbil  b00k

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 11 december 2006, 11:08:58 »
hur är det nu med cop när man höjer tempen????....vilket hus i sverige har en stigartemp på 40 grader vid 15 minus???????

Det finns väl en del som kör med golvvärme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 11 december 2006, 13:29:53 »
Köp CTC eller Nibe. På pappret ger de inte så mycket, men det beror på att de är ärliga. Titta på vikt och freonmängd! Italienarna uppger inte freonmängd, i vart fall hittade jag det inte.

Vikten på vad? Utedelarna? De är väl stora som kassaskåp och väger en bit över 100kg, beror väl bla på att de har vatten i utedelen? Sen, om jag fattat det hela rätt, har de R407 som köldmedie och det är inte lika effektivt som R410, eller? Är det freon i både R407 och R410? Hade jag ingen aning om... :)
Kan ju ha fel här är, som jag sagt förut, ingen expert...

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Storlekar på Luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 11 december 2006, 13:51:39 »
Hej ojva!
freon är ett företagsnamn på en firma som tillverkar köldmedie. idag använder svensson freon som ett namn på förbjudna köldmedier(CFC:er). vilket inte är rätt.
R410A är bättre lämpad för att hämta värme med vid mycket kall utetempratur p.g.a lägre förångningstempratur (kalla sidan)vid samma tryck, nackdelen är att man kräver högre tryck på kondenseringsidan(varma) också vilket kräver högre kompressor effekt.
sammantaget kan man säga att R410a har ingen fördel över R407c innan det blivit riktigt kallt. (de flesta R407c-pumparna har automatiskt stopp de kallaste dagarna inbyggt)
hoppas du blev klokare.
MVH ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!