Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Leverantörernas kalkyler  (läst 3743 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Leverantörernas kalkyler
« skrivet: 27 augusti 2004, 11:32:16 »
Hej, hoppas på lite hjälp. Är det någon som vet om man kan lita på leverantörernas pumpstorlek/besparingskalkyler?

Håller på och ska installera markvärmepump och har fått de två första offerterna, den ena från IVT och den andra från Thermia.

Det som är anmärmningsvärt är att det skiljer en del i pumpstorlek. IVT har rekommenderat en HT Plus C11 och Thermia en D8. De kommer bägge fram till samma energibesparing och samma möngd tillskottsvärme från elpatron. Thermia vill lägga ner 370 m slang och IVT 2x225 m.

Varför behöver IVT en större pump när det inte enligt deras kalkyl innebär en besparing för mig?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2004, 12:15:11 »
Är du säker på att förutsättningarna för kalkylerna är desamma? Nuvarande energiförbrukning, verkningsgrad på oljepannan om sådan finns och annat kan skilja mellan kalkylerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Torparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2004, 12:43:24 »
Jo, jag har gett bägge samma värden och samma boyta. I deras kalkyler har de utgått från samma uppgifter. De har kommit fram till samma nettoenergibehov och också samma toppförbrukning (ca 12 kW) för huset.

Någon som har en idé vad skillnaden berör på? Klarar Thermia's pump av att täcka mer energibehov på mindre pump eller har IVT överdimensionerat?

Jag får idag eller på måndag en från Nibe också. Ska bli intressant vad de säger.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2004, 13:01:34 »
I en annan länk pÃ¥ forumet summerade  jag de olika reultat som olika leverantör kom fram till vad beträffar vilken pumpstorlek som är lämplig
När det gällde IVT kom 2 olika leverantörer till olika storlek beroende på vilken filosofi de tillämpar i avvägningen antal starter kontra effekttäckningsgrad. Kalkylerna pekade på endast en marginell skillnad i energiförbrukning (mindre än några få %)

Jag tror att övergång från manuell styrning av shunt (oljepanna) till termostatstyrd dtift av VP leder till större skillnad i bedömd och verklig förbrukning. Inbillar mig nämligen att termostaten är dum för den tror att den måste brassa på bara för att det är natt, den vet ju inte att solinstrålningen fixar värmen om några timmat!
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2004, 23:59:47 »
Kolla dom andra variablerna som inst plockar in lite huller om bulle.
Om det är en borra berget värmeledningsförmåga.
Genomsnittstemp på kalla och varma sidan
Max temp på varma sidan.
Max effektbehov.
osså sen det du gav dom antalet kwh/år

Lusläs noga.

Men jag har sagt det förrut, det är en (grov) kalkyl ingen vetenskap.
Precis som nämndes tom samma siffror med samma pumptyp (samma kalkylprogram) kan ge olika stor pump och andra siffror i övrigt.

Vid MINSTA tveksamhet pressa inst på om inte han varit för snål säg att andra har kommit med förslag på större VP. Ofta får man svaret att det behövs NOG inte, stå på er då och pressa dom till max. Skulle ni köpa den vekare pumpen kräv skriftligt på hur mycket tillskott o årsförbrukning som tillåts innan ni skall ha en större pump o ett djupare hål HELT utan kostnad för er.
Tyvärr är det jättemånga som får sälja "på" lågt pris, men dom har nästan alltid lurat på kunden en för vek anläggning.

Jag känner flera som har alldeles för vek anläggning värstingen har 6000 kwh tillskott/år.
Han har pressat inst hur i helvexxx han kunde sälja en sÃ¥ vek pump, svaret blev ja kanske det var i klenaste laget, MEN det skulle ju ha blivit sÃ¥ dyrt med en större pump.   Ny är ja upprörd (bara tanken) det är ju precis tvärtom det är ju den lilla pumpen som blir (för) dyr  >:( >:( >:( >:( >:(

Nu håller dom på att sälja nån annan stackare får ta vid. :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad perra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: i Värmlandsskogen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2004, 15:29:01 »
Av de besparningskalkyler jag fick på IVT HT C7 och Thermia Diplomat 8. Så hade IVT:en ett större energibehov, så den uträknade driftkostanden blev lite över 2500kr mer/år på IVT:en. IVT:en var beräknad efter 3,3kbm oljeförbrukning och Thermia pumpen 3,5kbm olja. Beräkningarna var gjorda efter samma borrhålsdjup.

Besparingen blev ännu större med Thermia Diplomat 10, men då var det ju även ett annat borrdjup.
Har någon samma erfarenhet av besparingskalkyler, om de nu går att lita på. ???

Utloggad Torparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2004, 20:27:35 »
Jag fick i fredags offerten från Nibe och de låg mer i linje med IVT avseende pumpstorlek och kollektorlängd (dock offererade Nibe 150 m längre kollektor).

Perra, du blev offererad samma Thermia Diplomat D8 som jag men du har uppgett en oljeförbrukning på 3,5 kbm. Jag har uppgett en oljeförbrukning på 4,7 kbm! Måste vara en specialtrimmad pump som min Thermiasäljare offererar ;D

Lutar åt Nibe'n pga den längre kollektorn (=framtidssäkert).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2004, 11:26:57 »
Kom ihåg att det är installatörens tyckande ( stoppar in olika variabler) som ger olika resultat.
Jag fick två offerter från samma installatör vid olika tillfällen.
En med 6 kw pump o en med 7,5 kw pump.
energiförbrukningen skulle bli högre med den större pumpen oxå behovet av tillskottsel ökade vid val av den större pumpen!!!!

Det är en massa varibler, här plockade man som ur en godislåda.

olika genomsnittlig temp in på brine och på framledningen. även annan dimensionerande utetemp!!!
annan värmeledningsförmåga på berget. Allt var ändrat, han urskuldade sig med att den första kalkylen hade kommit bort.

det visar att dom väljer siffror fritt och resultatet blir olika.

Lusläs alla variabler är dom inte lika då går det inte jämföra offerterna.
Om du vill kunna jämföra olika alternativ, tvinga alla att använda samma varibler, dom du väljer är säkert fel dom oxå. men då har man åtminstone möjlighet att jämföra.

Det här är som med statistik, precis allt går att bevisa. Konsten är bara att välja rätt siffror då får man önskat svar.

Kalkyl = är en grov uppskattning av framtiden med massor av osäkra variabler.  När dom dessutom manipuleras dÃ¥ förstÃ¥r ni själv.

Tex dimensionerande utetemp är zonindelning av landet, vad jag vet har mitt hus inte flyttats en meter!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad iSpiNNeN

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2004, 14:13:05 »

Fråga efter verkliga besparingar istället så slipper ni
dessa problem, det finns redan tillverkare/försäljare som går ut med RIKTIGA mätningar som de fått av sina kunder.

En kalkyl är ofta missvisande eftersom den är beroende av alldeles för många variabler.

0451-611 00

admin

  • Gäst
admin
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #9 skrivet: 30 augusti 2004, 23:41:27 »
Ett ganska säkert sätt att dimensionera en värmepump själv är att utgå från följande schabloner:

Gammalt hus - ca 50W/m2

Nytt hus - ca 30W/m2

Mitt hus är byggt -74. 145 m2.   145 X 50W = 7250W.

Jag satte in en Nibe 7kW och det har inte gått en enda timma tillskott under första vintern, utifrån de värden jag sett sedan starten kommer den att kunna värma huset ned till ca -33 grader utan hjälp av tillskott.

Förmodligen hade en 5kW:are räckt åt mig, men då jag sommartid värmer min utomhuspool behöver jag mer effekt än så.

Med diverse ändringar i styrdatorn har jag lyckats få ned antalet start och stopp på kompressorn till högst normala värden.

En "normal" 2-barnsfamilj med normal elförbrukning sänker sin energiförbrukning med ganska precis 50%.

En/två-personers hushåll sänker sin förbrukning något mer, uppskattningsvis 55-65%.

Dessa uppgifter grundar jag på ett stort antal personer som jag personligen intervjuat i frågan, samt ett antal inlägg i detta forum.

Ovanstående besparingsvärden gäller berg/markvärmeinstallationer vilken besparing t.ex. ispinnen eller luft/luft värmepumpar ger vet jag inte säkert.

/Rickard

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2004, 08:53:19 »
Jag är undantaget som bekräftar regeln

hus från 1900 180 m2 i två plan.

50 W x 180 m2 = 9000

men installatören övertalade mig till en 7 kW detta har medfört 4152 VP timmar och 782 tillsats sedan 11/11-03.

MAO det lönar sig att tänka efter före och satsa en 1000 lapp mer....
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

admin

  • Gäst
admin
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2004, 23:11:44 »
Citera
Jag är undantaget som bekräftar regeln

Fel! du bekräftar ju regeln...

Om du hade gått på schablonen gammalt hus 50W/m2 och köpt en 9:a så hade du inte haft så mycket tillskott... (såå mycket tillskott är det ju i och för sig inte)

/Rickard

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:Leverantörernas kalkyler
« Svar #12 skrivet: 01 september 2004, 07:17:20 »
 ::) jo det var sÃ¥ jag mende  :)
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!