Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare som visar fel  (läst 12677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonke74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rumsgivare som visar fel
« skrivet: 02 april 2012, 15:54:27 »
Jag har nyss köpt ett hus med en IVT Greenline HT Plus installerad med bergvärme.
Huset har en rumsgivare som visar 1,5 grad fel.

Jag har kurvan inställd på 5 och fininställningen på +0,6 grader.
Problemet är att temperaturen inne påverkas av när det blåser och speciellt vid temperaturer runt +/- 5 grader som är ett problemområde.
Nu får nån med mer hjärna än mig rätt mig om jag har fel, för jag anser att systemet jobbar emot mig när rumsgivaren visar fel.
Kollar jag ÄR och BÖR värde för kretsen till rumsgivarslingan så får jag fram följande info från pumpen.
ÄR värde = 21,5 BÖRvärde = 20 (systemet tror alltså jag har 1.5 grad för varmt)
Referens termometern alldeles bredvid givaren visar 20 grader och önskad temp är 20 grader.
Värdet för rumsgivarpåverkan är inställd på 5.

Jag kan ju såklart ställa upp önskad rumstemperatur högre alltså till 21,5 för att matcha felet från givaren men då flyttar jag så klart bara med samma problem...
Om jag fattar systemets logik rätt så börjar man ju med värmekurvan och talar om för systemet hur varmt returvatten man vill ha i systemet.
Detta styrs sedan av "ute" temperatur. För att få mer exakt värme kan man med fininställningen lyfta resp sänka kurvan över hela spannet (en offset om jag fattar rätt).

Utöver denna logik så kan man via värdet på rumgsgivarpåverkan låta den påverka värmen via en override funktion.
Denna funktion borde i mitt fall betyda att den nu försöker sänka offset på kurvan maximalt.???
Vet någon hur mycket offset kan påverkas av givaren.?? Spannet lär ju vara begränsat till X antal grader + och -..
Om jag eldar i min kamin eller huset värms av solen från sydsidan så kan inte systemet sänka temperaturen om jag ligger på botten redan.
Min yttergivare sitter på norrsidan av huset och sänker i såfall inte kurvan.

Har någon sett eller vet av nån kalibreringfuntion i systemet.?? Det hade varit det enklaste att tala om för systemet att BÖR värde är 20.

Min andra lösning blir att mäta upp hur många ohm som ntc:t har vid 20 grader och kompensera offset med ett motstånd i serie.
Tabellen för vad NTC motståndet skall visa finns angiven med fasta värden i boken.
Har även hittat ett NTC som har en väldigt snäv tolerans på felvärdet men kan knappast tänka mig att man kommer exakt.

Tanken med innegivare är ju superbra man grundinställer systemet och om jag eldar i min kamin så sänks värmen ut i systemet, det blåser kallt vilket inte registreras av utegivaren så ökar värmen inne. Men med en värdelös mätning så ger det ju motsatt verkan :(

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #1 skrivet: 02 april 2012, 16:04:25 »
Det har ingen betydelse för regleringen vad rumsgivaren visar, bara den inte hoppar.
Rumsgivarpåverkan är helt proportionell mot skillnaden mellan börvärde och ärvärde, så om du ökar börvärdet till 21.5 så kommer du att få 1.5 grader varmare i huset (på ett ungefär)
Prova öka finjusteringen till +1.5 och se vad som händer.
Hur stor påverkan har du angett för rumsgivaren?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #2 skrivet: 02 april 2012, 18:32:40 »
Min andra lösning blir att mäta upp hur många ohm som ntc:t har vid 20 grader och kompensera offset med ett motstånd i serie.

Du behöver ett fast motstånd på 350 ohm.

Utloggad Jonke74

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #3 skrivet: 02 april 2012, 22:10:37 »
Jag har 5 i påverkan på rumsgivaren. Borde betyda att ute och inne delar på ansvaret :) Jag är med på vad du menar med att öka värdet 1,5 på fininställningen med som sagt det borde rent teoretisk bara flytta problemet uppåt. Givaren borde alltså redan påverka offset maximalt neråt och lämna utrymme uppåt och ej neråt...

Lexus, har du provat detta eller.??? Visst skall jag hänga på den i serie med NTC:t isåfall..??

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #4 skrivet: 02 april 2012, 22:35:19 »
Lexus, har du provat detta eller.???

Svar ja

Citera
Visst skall jag hänga på den i serie med NTC:t isåfall..??

Svar ja

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #5 skrivet: 02 april 2012, 22:50:25 »
Personligen bryr jag mig inte om hur mycket innegivaren (eller för den delen utegivaren) visar "fel" så länge den inte är trasig (dvs när den bara visar någon eller några grader fel). Jag har inte sett att det har någon som helst praktisk betydelse.
Visar innegivaren tex en grad för mycket så höjer jag bara börvärdet en grad och så blir innetemperaturen som jag vill.

Sedan har jag aldrig uppfattat det som att rumsgivarpåverkan 5 innebär att ute- och innegivaren delar på ansvaret. Teoretiskt skulle det ju innebära att ställer man in 10 så skulle man bara styra på innegivaren och det undrar jag om det är sant!?

Fast jag förstår inte heller IVT:s förklaring på hur rumsgivarpåverkan fungerar:
"Inställning av rumsgivarens inverkan på värmekurva och shuntkurva. Varje grad fel korrigeras med värdet 0-10. Ex 1 grads fel och valt värde 5 så ökas/sänks värmekurvan med 5 grader. Påverkan blockeras i 1 dygn efter att semesterfunktion, fjärrstyrning värme eller tidstyrning värmepump varit aktiv""

Själv har jag alltid kört med 10 och det har fungerat bra för mig.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #6 skrivet: 02 april 2012, 23:07:31 »
Fast jag förstår inte heller IVT:s förklaring på hur rumsgivarpåverkan fungerar:
"Inställning av rumsgivarens inverkan på värmekurva och shuntkurva. Varje grad fel korrigeras med värdet 0-10. Ex 1 grads fel och valt värde 5 så ökas/sänks värmekurvan med 5 grader. Påverkan blockeras i 1 dygn efter att semesterfunktion, fjärrstyrning värme eller tidstyrning värmepump varit aktiv""

Det är ju jättesimpelt.
Ex: Värmekurvan säger att returens börvärde skall vara 30 grader, inställd innetemp är 20 grader, uppmätt innetemp 20,8 grader och påverkan är 7.
Då räknar den om börvärdet så att det blir: 30 + ((20-20,8)*7) = 25,1 grader.
Är det istället 19 grader inne och påverkan är satt till 10 så blir börvärdet: 30 + ((20-19)*10) = 40 grader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #7 skrivet: 03 april 2012, 06:44:34 »
Att ha så hög rumsgivarpåverkan som 10 ger väldigt många fler start/stopp än nödvändigt.
Om man justerar in kurva och finjustering adekvat innan man aktiverar rumsgivaren så behöver påverkan inte vara mer än 3-4 och då får man betydligt bättre driftsförutsättningar för värmepumpen.

Exempel:

Du har börvärde 22 grader.
Din värmepump har ett reglerområde mellan start och stopp på börvärde +- 3.5°C.
Rumsgivarpåverkan är satt till 10.
Kompressorn står still, börvärde på vb är 35 grader.
Ärvärde på vb är 34 grader.
Om någon öppnar en dörr och rumsgivaren indikerar en temperatursänkning på 0.5 grader vilket resulterar i:

Avvikelsen börvärde/rumstemp avviker 0.5 grader, vilket förstärks av rumsgivarpåverkansfaktorn.
Resultatet blir att börvärde vb justeras upp med 5 grader, vilket i sin tur triggar en start av kompressorn.

Dörren stängs efter typ 15 sekunder, och en halv minut senare visar rumsgivaren åter 22 grader och de 5 grader som adderats till börvärde vb räknas bort igen.

Kompressorn kommer i ett fall som detta bara att gå någon enstaka minut innan ärvärde vb är 38.5 grader och kompressorn stoppas.

En väl injusterad grundreglering, och en rumsgivare med låg påverkan på börvärdet ger bästa komfort och driftsförutsättningar för värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #8 skrivet: 03 april 2012, 09:23:15 »
Tack purjo, det känns alltid lika bra att kunna luta sig mot andra människor när det egna intellektet inte räcker till. Tänk om IVT kompletterat sin text med dina två exempel. Då hade till och med jag förstått! Jag kanske borde säga "Jag har gått 18 år i skolan och ändå är jag inte smartare än en femteklassare".

Och Rickard, jag skall testa och se hur mycket antalet starter påverkas genom att ställa ner rumsgivarpåverkan nästa gång temperaturen ligger en längre tid runt nollan. Jag har i och för sig inga egentliga problem med antal starter idag som jag fått ner (utan att minska min inställning 10) från 30-35/dygn till 15-20/dygn genom att prova mig fram med olika inställningar sedan jag skaffade mig en RTLogger.
Hittills har jag dock aldrig sett att min pump startar och går bara en kort stund när den kallar på elementvärme.
Och jag tror mig ha en "väl injusterad grundreglering" som ger en hyfsat jämn innetemperatur med rumsgivarpåverkan ställd på 0.

Per L
« Senast ändrad: 03 april 2012, 09:30:21 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #9 skrivet: 03 april 2012, 11:11:03 »
Om man har problem med temperaturer runt 0 grader så är det nästan 100 % fel i fininställningen (parallellförskjutningen) således håller jag med om Rickard att höja finjusteringen, men att antalet
starter ökar markant med högre rumsgivarverkan är jag mera tveksam.
Har körd med 10 i rumsgivarverkan över 5 år med mycket god resultat. Temperaturen håller inom
0.5 °C oavsett väder under värme säsongen.
Övrigt har använd samma metod som Lexus fast hade turen att hitta lagom stor NTC istället för min felvisning.   

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #10 skrivet: 03 april 2012, 11:29:25 »
Om någon öppnar en dörr och rumsgivaren indikerar en temperatursänkning på 0.5 grader vilket resulterar i:

Är ditt påstående grundat på egen teori?

Jag är ganska säker på att det finns en tidsfaktor i Regon....för just rumsgivaren.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #11 skrivet: 03 april 2012, 13:02:06 »
Det finns, vad jag vet, ingen fördröjning av innegivaren i Regons mjukvara. Dock sitter ju innegivaren i en kapsling, så om den reagerar på att man öppnar och stänger en dörr så är den felmonterad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #12 skrivet: 03 april 2012, 13:04:20 »
Visst är det bra när andra kan komplettera de luckor man själv har i kunskapen.

Jag resonerar utifrån det jag sett hända på min nibe, och där justeras börvärde för vbf direkt om man drar på rumsgivaren (simulerar högre eller lägre innetemp via en vridpotentiometer på givaren)
Har IVT en tidsfaktor så blir det inte lika kinkigt med vilken rumsgivarpåverkansfaktor man ställer in.

Fast kör man med faktor 10 skulle man lika gärna kunna köra med en centralt placerad rumsgivare med on/off-funktion, det blir nästan samma sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #13 skrivet: 03 april 2012, 14:45:05 »
Det här kan man diskutera nästan hur länge man vill, men jag kan bara tala om mina egna erfarenheter
från min anläggning som har Rego638. Har garanterat körd med inställning 10 över 5år och inte upplevt
något konstigt med starter eller annat obehag med värmen.

Det är inte många som har monterat sin innegivare till utterdörrkarmen, dessutom är den kapstat så att
15 sekunder knappast startar pumpen. Jag tror att Regon har filtrering så att den räknar vis antal avläsningars genomsnitt, men kan inte garantera att det är så.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rumsgivare som visar fel
« Svar #14 skrivet: 03 april 2012, 14:48:49 »
Det finns, vad jag vet, ingen .......

Är det inte sÃ¥ med allting d.v.s. att det "inte finns" det man "inte vet" nÃ¥got om?  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!