Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det nÃ¥gon energi att tjäna med FTX ventilation om man har Bergvärme?  (läst 20427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
« Senast ändrad: 02 september 2011, 14:06:12 av ltfrebac »
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
FLM vs FTX
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3624.msg64831#msg64831

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41037.0

Hmm, har läst igen de trådarna nu och börjar förstå..
Den stora vinsten med FLM är att man minskar på belastningen på ett borrhål eller en jordvärmeslinga, inte att värmepumpen i sig drar så mkt mindre pga förbättrat cop.
I mitt fall med sjövärme så är det hela då i stort sett meningslöst eftersom det är en "bra" sjö med tillräckligt med energi och jag kommer att lägga ut tillräckligt med slinga så det inte blir några frysningsproblem.

Men...det retar mig att ventialationsluft ska gå rakt ut till kråkorna. :(
Jag råkar ha en kanal 160 dragen från krypgrunden ända upp till 2a våningen i närheten av där all frånluft ska ut igenom taket.
Den var tänkt att förbättra luftväxlingen under huset då det var lite hög fukthalt precis som i de flesta torpargunder.
Funderar nu på om man kanske skulle leda ner frånluften dit istället...
Då skulle det ju bli betydligt varmare under huset (och torrare) och golvvärmen skulle få jobba mindre.
Jag vet att sådana anläggningar ha byggts, och jag tror de fungerar väl. Någon som sett/har några erfarenheter från det?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Funderar nu på om man kanske skulle leda ner frånluften dit istället...
Då skulle det ju bli betydligt varmare under huset (och torrare) och golvvärmen skulle få jobba mindre.
Jag vet att sådana anläggningar ha byggts, och jag tror de fungerar väl. Någon som sett/har några erfarenheter från det?

Varmare blir det ju i krypgrunden men blir det inte betydligt fuktigare i och med att den varma rumsluften bär med sig fukt innifrån huset Sc:,h
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Nej, snarare tvärtom.
Man brukar ju säga att fukten går åt det ställe som är kallast, tex neråt i en träbjälklag med golvvärme.
Värmer man då upp krypgrunden på något sätt så blir det torrare där.
Visst innehåller frånluften fukt, men det borde endast fällas ut på kalla marken eller murarna och inte göra någon skada.
De känsliga delarna av huset, som det kan mögla på, blir istället torrare.
Möjligen kanske man fick kolla upp ventilerna som luften kommer att gå ut igenom, omkring dem kanske det kan bli kondens, på utsidan av fasaden.
Borde gå att lösa med ngn form av "extra pipa"..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det går ju tydligen: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1201
Fast ska krypgrunden bli lika tät som ett bra hus så funkar det väl inte..
Stämmer detta verkligen?
De skriver att man ska ha fuktspärr på insidan av murarna...
Låter ju helknäppt...vem sätter fuktspärr på en murad vägg i en bostad?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Man kan leda frånluften genom en spirorörslinga i grunden och sen ut. Då värmer man grunden utan att tillföra fuktig luft.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Man kan leda frånluften genom en spirorörslinga i grunden och sen ut. Då värmer man grunden utan att tillföra fuktig luft.

Ja, fast jag antar att det då är i en ingjuten slinga i grunden. mkt smart, i princip gratis golvvärme! Fast det gäller väl oftast platta på mark :-\
Men iofs så kunde jag kanske dra en slinga i torpargrunden och låta den i princip bli värmeväxlare om den är tillräckligt lång.
Hmmm hur lång bör den vara...?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!