Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…terladdning eller booster?  (läst 2716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Ã…terladdning eller booster?
« skrivet: 22 februari 2012, 09:15:18 »
Jag har tagit över ett projekt där man har offererat ett BVP-byte. Man har även offererat en "Återladdning av borrhål" via ett kylbatteri och en fläkt som ska gå när utetempen är högre än brine-ut för att höja tempen på brine.
När jag började titta på detta så får jag känslan av att det i så fall skulle finnas större vintster i att förvärma brine-in istället för att värma borrhålet?
Kan tillägga att jag inte vet något om borrhålens beskaffenhet.
I övrigt rör det sig om ca 50kW VP och ca 700m borrhål.

Är det någon som har några erfarenheter angående detta och om det finns några vinster i det?
Höjer man COP som utlovats i offerten (fläkt inräknad)?
Är det bättre att värma inkommande än utgående brine?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2012, 10:14:09 »
50 kW pump och 700 meter borrhål blir 50 W/m borrhål. Det är rätt tufft om det är tänkt att pumpen skall gå 3500 timmar per år eller mer. Det bör bli några minusgrader på KBin även i södra Sverige.

Det behövs lite mer kött på benen för ett vettigt svar. Hur många timmar per år har pumpen gått de senaste åren? Vad menar man med återladdning i det här fallet, handlar det om återladdning över dygnet, dvs mer att stötta borrhålet medan pumpen går eller har man tänkt sig återladdning över längre tid? Vad är det för effekt på fläktarna i förslaget?

« Senast ändrad: 22 februari 2012, 10:34:55 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2012, 10:41:31 »
Lite noggrannare läsning visar att någon fråga överflödig. Det är värmning med uteluft det handlar om, då krävs att uteluften är några plusgrader. Det betyder att när det är kallt ute och pumpen belastas som hårdast sker ingen återladdning. Det handlar alltså om lagring av värme i borrhålen en längre tid.

Min spontana känsla är att det inte lönar sig överhuvudtaget men det behövs som sagt lite mer uppgifter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2012, 11:40:31 »
Tack för svaret!
Ja, det rör sig om återladdning av borrhålet med uteluft under större delen av året. Jag känner samma sak, det kan inte löna sig.
Däremot att under vår, sommar och höst boosta inkommande brine och få upp tempen några grader kan möjligen löna sig. Jag har inte räknat på luftflöde eller effekter än och det finns inget underlag att gå på som kan motivera detta.
Jag kan tänka mig att platsbristen är det som kommer att styra luftmängden och att man då skulle kunna ha en större fläkt och batteri än 1m3/s känns inte troligt.
Oavsett så kommer man, som du redan sagt, inte ha något tillskott under de kalla perioderna då det skulle behövas.
Gångtider har jag inga i dagsläget och inte heller årsförbrukning. Det har inte kommit så långt än men att det är lite klent dimensionerat är nog helt riktigt.

Knäckfrågan är hur lång payoffen på "booster"-lösningen blir. Om man räkna med en investering på 30 000:-, finns det då hopp om att räkna hem detta på 4-5år enbart sett till förbättrat COP. Om inte så finns det bättre saker man kan göra för dom pengarna, anser jag.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2012, 11:57:58 »
Hur Ã¥tervinns ventilationsluften?  Mycket bättre i sÃ¥ fall att använda den som "booster", dÃ¥ den ger kapacitet när det behövs, dvs när det är kallast.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2012, 12:15:55 »
Vinsten med att värma KBut är dels att större tempdiff ger högre effekt på värmeväxlingen och
dels att det blir betydligt fler drifttimmar där uteluften "duger" till att värma med.

Lagring i berg är det, som vi diskuterat förut, ingen mening med om inte borrhålen är tänkta
för detta från början. De skall då typiskt vara borrade i koncentriska ringar och laddning ske
inifrån och ut och uttag utifrån och in. Om däremot berget belastas så hårt att temperaturen
inte återhämtar sig på sommaren, kan man mata ner så pass mycket att man återställer
status quo. Så fort temperaturen överstiger den i omgivande berg så sticker energin iväg
bort från borrhålen.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2012, 13:25:29 »
Hur Ã¥tervinns ventilationsluften?  Mycket bättre i sÃ¥ fall att använda den som "booster", dÃ¥ den ger kapacitet när det behövs, dvs när det är kallast.
Det finns i princip ingen möjlighet att dra vätskekopplad återvinning genom hela huset för att knyta ihop dessa.
Tanken är att det blir ett varvtalsstyrt aggregat med roterande återvinning och möjligen en L/V som eftervärmare (så långt har jag inte kommit i tanken då detta inte omfattades i grundförslaget).
Hade det gått på ett smidigt sätt hade det självklart varit en bra lösning på boostern.

Citera
Vinsten med att värma KBut är dels att större tempdiff ger högre effekt på värmeväxlingen och
dels att det blir betydligt fler drifttimmar där uteluften "duger" till att värma med.

Jag förstår inte vad du menar med detta när jag läser restan av inlägget...
Om man skulle värma KBut så finns det några dagar till på året när detta skulle ge effekt men skulle det verkligen vara bättre än att värma KBin?
Att lagra i berget är ytterst tveksamt men visst, att återställa borrhålet sommartid skulle kanske kunna fungera. Å andra sidan spelar det väl mindre roll på vilken sida om VP boostern sitter. Går inte VP så laddas ju hålet, teoretiskt alltså...eller?

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2012, 15:36:55 »
Ger pumpen 50 kW betyder det att kompressorn drar ca 15 kW och 35 kW värme kommer från borrhålet. Vid kontinuerlig drift är köldbärartemperaturerna gissningsvis -2/-6. När utomhustemperaren är några plusgrader går pumpen inte hela tiden varför köldbärartemperaturerna blir högre, kanske +1/-3. Det är ungefär sådana köldbärartemperaturer man kan räkna med när utomhusluften är så varm att det är meningfullt att använda den för att stötta borrhålet.

Enligt databladen för L/V-pumpar verkar det som om det krävs 100 W till fläkten för att fÃ¥ ett luftflöde pÃ¥ 1 m3/s. Varje grads temperaturändring pÃ¥ luften betyder 1 kW om det inte kondenserar ut nÃ¥got vatten, mer om det gör det. Kyls luften 5 grader betyder det 5 kW. Som jag ser det bör det vara mer än +5 ute för att det överhuvudtaget skall gÃ¥ att utnyttja uteluftens värme, troligen nÃ¥gra grader till. 

Tittar jag på drifttiderna för min pump under året skulle jag tro att uteluften kan användas som värmekälla höst och vår högst 30 % av pumpens årliga drifttid. Det blir runt 1000 timmar per år. 5 kW som stöttar ett borrhål från vilket man tar i snitt 20-25 kW (det är ju höst och vår det handlar om) höjer värmebärartemperaturen 1-2 grader vilket höjer COP med låt oss säga 4 %. Det blir en besparing på 600 kWh. Från det skall dras fläktens elförbrukning plus köldbärarpumpens merförbrukning, bägge måste gå även när kompressorn står still så länge temperaturen är tillräckligt hög. Det skulle bli ca 1500 timmar enligt siffrorna ovan (5 kW från luften och 20-25 kW från berget) Jag har väldigt svårt att föreställa mig att det är möjligt att få lönsamhet på en sådan enhet.

Har den som kom med förslaget presenterat några siffror på tänkbar COP-förbättring?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2012, 10:07:54 »
Finns det en budget på 30 000 kr är ett borrhål till nog ett bättre sätt att spendera pengarna. Det skulle höja temperaturen på ingående köldbärare ca en grad när det är som kallast ute och pumpens kapacitet behövs som bäst. Vad det skulle ge i pengar beror på när tillsatsvärmen går in.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Ã…terladdning eller booster?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2012, 07:23:54 »
Nej, det finns inga siffror på COP förbättring. Inga siffror alls om man ska hårddra det.
Därför tänkte jag att jag skulle börja om från noll och inte stirra mig blind på tidigare offert.
Det enda jag kände stor tveksamhet till var boostern. Man har gjort nån liknande lösning på tidigare uppdrag men det finns inga mätningar som visar om det ger något i slutändan.

Ett borrhål kanske inte skulle vara så dumt. Jag tror att det är svårt att få till det men det är helt klart värt att undersöka.

Tack för hjälpen!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!