Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 januari 2016, 14:01:29 »

Ett hus från 80-talet har förmodligen termostater på elementen. Är dom verkligen helt öppna när det behövs över 60 graders framledningstemperatur vid -10 grader ute?

Det får vi undersöka liksom vad som går att göra för att få upp flödet utan alltför stora ingrepp.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 24 januari 2016, 10:23:36 »

Hei,
Du kjører din VP helt til yttergrensen. Du bør søke en løsning på ditt varmeanlegg der du får det varmt nok i din bolig med en gass temp lavere enn 110°C. Du risikerer at oljen i kompressoren kokser seg pga. den høye temperaturen.
Kan du ikke øke VB sirkulasjonenen?
Skrivet av: Per Lu
« skrivet: 24 januari 2016, 09:08:44 »

Ett hus från 80-talet har förmodligen termostater på elementen. Är dom verkligen helt öppna när det behövs över 60 graders framledningstemperatur vid -10 grader ute?

Jag hade samma höga framledningstemperatur på mitt hus från 70-talet men efter att ha öppnat alla termostater helt visade det sig gå utmärkt att använda en värmepump att värma huset.


Per L

Skrivet av: purjo__
« skrivet: 24 januari 2016, 01:22:48 »

Ja
Skrivet av: Per O
« skrivet: 23 januari 2016, 23:33:44 »

Hei,
Er det R-407C kjølemedium du har på kompressoren?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 januari 2016, 15:32:17 »

120 grader
Skrivet av: Per O
« skrivet: 23 januari 2016, 12:52:09 »

Hei,
Hva er temperaturen på hetgass når VP stopper?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2016, 13:03:21 »

Ja, precis. Vad jag har förstått så har CTC's styr en begränsning baserad på utetempen så att den aldrig försöker gå utanför arbetsområdet i diagrammet. Men, som sagt var - Resultatet blir i stort sett detsamma förutom att man kanske får ett mer relevant felmeddelande i CTC-fallet.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 januari 2016, 11:09:51 »

CTC har ett diagram i sina manualer. Bilden är från förra generationen, så jag tror att dom kan gå lite högre i temp nu för tiden.
Min VP har ingen begränsning kopplad till temperaturen, utan där är det hetgastempen som styr. Ju större tempskillnad mellan kalla och varma sidan desto varmare hetgas. När den blir för varm stannar VP'n och startar igen när det har blivit två grader varmare ute än vad det var när den stannade.
Just nu har vi -16,6 °C ute, ca 60  °C framledningstemp och kompressorn står still...  :(

Styrning via hetgastempen blir ju i praktiken samma sak. fast lite mer "hands on"..
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 januari 2016, 10:38:46 »

De flesta datablad innehåller inte information som på den bild Purjo presenterade. Det går naturligtvis att kontakta tillverkaren när antalet möjliga alternativ har blivit färre. Jag tycker det databladen innehåller mindre information nu än när jag köpte pump. Såg ett produktblad för en IVT-pump där det i tabellen för teknisk fakta på raden för kompressortyp stod "on/off högeffektiv". Hur mycket klokare blir man av det? Någon uppgift om köldmedium fanns inte heller.   

Jag har nämnt Nibe split som ett alternativ och sade att det har varit en hel del problem med den. Senare insåg jag att jag hade blandat ihop Nibe split med en L/V-pump som cirkulerade en köldbärarlösning till utedelen och värmeväxlade köldmediet mot köldbäraren i en värmeväxlare inomhus. De problem jag har sett beskrivas här på forumet har varit att det var mycket noga med sammansättningen köldbärarlösningen. Jag har försökt hitta vad det var för pump jag blandade ihop Nibe split med men inte lyckats. Någon som vet?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 22 januari 2016, 10:03:05 »

CTC har ett diagram i sina manualer. Bilden är från förra generationen, så jag tror att dom kan gå lite högre i temp nu för tiden.
Min VP har ingen begränsning kopplad till temperaturen, utan där är det hetgastempen som styr. Ju större tempskillnad mellan kalla och varma sidan desto varmare hetgas. När den blir för varm stannar VP'n och startar igen när det har blivit två grader varmare ute än vad det var när den stannade.
Just nu har vi -16,6 °C ute, ca 60  °C framledningstemp och kompressorn står still...  :(
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 22 januari 2016, 09:53:42 »

Givetvis sjunker max kondenseringstemp med sjunkande förångningstemp i en vp....
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2016, 05:42:12 »

Har för mig att jag tidigare sett hur max framledningstemp blivit lägre ju kallare det blivit ute, men det kanske är historia nu, eller så mörkas det bara i databladen genom att de bara anger så pass höga temperaturer att begränsningarna inte hinner gripa in.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 januari 2016, 22:05:52 »

Det lär ju knappast vara fallet, men det är väl bara att kolla databladen för kandidaterna? Eller kontakta tillverkarna.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 januari 2016, 19:29:28 »

Flytta radiatorer tror jag inte är möjligt i det här fallet, några är låg men mycket långa. Har inte koll på vad det är för rördiameter men det är säkert en standardinstallation.

Min undran gäller om en L/V-pump klarar av höga framledningstemperaturer sämre än en bergvärmepump. Jag har tittat i datablad och det verkar inte vara så i alla fall om man bara ser till max framledningstemperatur. Men det är ju så att riktigt höga framledningstemperaturer behöver man när det är ordentligt kallt ute och då får en L/V-pump arbeta med ett större kompressionsförhållande. Frågan är alltså om man kan lita på att max framledningstemperatur kan nås vid L/V-pumpens minimitemperatur.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 januari 2016, 13:31:19 »

Det går ju att räkna på, men en arbetstank löser ju mkt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2016, 13:26:13 »

Men större raddar kräver mera flöde för ok delta och deltat är ju högt redan i dag men det kanske går att öka mycket utan att det blir problem men jag är tveksam.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 januari 2016, 13:22:27 »

Vi vet ju inte heller hur systemet är dimensionerat. Det kanske räcker att byta en eller två radiatorer för att sänka framledningstempen 5 grader?

Precis, är det korrekt dimensionerat så borde man kunna ta bort de 2-3 klenaste raddarna och sätta nästa större på dess plats, dessa i sin tur ersätts av nästa större osv osv, och i slutändan kanske man bara måste köpa 2-3 större nya raddar för de ställen som blir utan.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 21 januari 2016, 11:56:10 »

Vi vet ju inte heller hur systemet är dimensionerat. Det kanske räcker att byta en eller två radiatorer för att sänka framledningstempen 5 grader?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 januari 2016, 10:30:07 »

Systemet går i dag med 20 graders delta vilket bör gå att sänka en del kanske till 10 graders delta men ska man samtidigt ha större radiatorer då ska flödet ökas ännu mera kan ju säkert funka i vissa fall  Sc:,h
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 21 januari 2016, 10:00:35 »

Det beror ju helt på hur ledningarna är dimensionerade. Med lite tur kan det ju räcka att öka på flödet via vbcp när det är som kallast, ev med lite mer flödesljud som nackdel.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2016, 16:27:05 »

Stora delar av året kommer det ju att räcka med en avsevärt lägre vbf än 60 grader, jag tycker inte man skall stirra sig blind på temperaturen vid DUT när det gäller en villa i Stockholm, 90% av uppvärmningssäsongen  är det ju plusgrader ute.  dontknow

Skall man byta radiatorer så måste man ju nästan byta stammar också, annars lär deltaT bli ännu större i befintligt enrörs-system.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 20 januari 2016, 15:21:21 »

Daikin Ht ska ju kunna göra upp till 85 grader varmt vatten.
Men det är en rätt komplicerad värmepump. Har för mig den går i två steg. Och den är dyr.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2016, 13:49:14 »

Kan man öka flödet och klara sig med tex 60 graders framledning som sämst så är det ingen katastrof och skillnaden mot elpanna är stor men helt klart är lägre temp önskvärt. Att sikta på 30-35 graders framledning är inte rimligt inte ens med golvvärme i ett äldre hus har man så låg framledning.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 20 januari 2016, 13:38:28 »

Den ända klara åtgärden måste vara att byta radiatorer. En sänkt framledning är det som krävs för en bra fungerand anläggning.
Eller kompletera med en aerotemper centralt i huset.

Det käns som att kasta pengar i sjön med en fungerand elpanna att investera i en VP som nästan kommer bli en elpanna fast mycket dyrare.

VP är mycket effektivt vid 35 - 30 graders system men tanken att bygga ett system för 60 graders drift är inte OK.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2016, 13:20:17 »

Jo, det finns några alternativ. Panasonic Aquarea HT, Daikin Altherma HT, t ex. Man får väl göra en kostnadskalkyl över några år och jämföra de olika alternativen...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2016, 13:07:27 »

Är det inte Daikin som har nån luft vp som fixar hög framledning men den kostar säkert som en bergvärme anläggning och är troligtvis endast ett alternativ när det inte går att borra.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 januari 2016, 13:02:27 »

Ok. Då förstår jag. Svaret på ursprungsfrågan är dock att en LV är olämplig eftersom den inte kommer att kunna leverera dom temperaturer som behövs när det är kallt ute.

Precis, om man inte gör något åt framledningstempen istället, vilket inte behöver kosta så mycket.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2016, 12:00:16 »

Ok. Då förstår jag. Svaret på ursprungsfrågan är dock att en LV är olämplig eftersom den inte kommer att kunna leverera dom temperaturer som behövs när det är kallt ute.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2016, 11:52:16 »

Nibe 1245 är en bergvärme vp och mitt inlägg var tänkt att visa Roland att det är liten risk att en on/off vp går som elpanna i dag när flera klarar ganska höga temperaturer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2016, 11:49:39 »

Är det -10 ute så lär insugsluften bli -10, eller hur menar du att det skiljer på en ny anläggning? Det är väl fortfarande luft/vatten vi pratar om? Att en bergvärmepump klarar ca 60 grader är väl inget att diskutera...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2016, 11:43:59 »

Klarar den det när kalla sidan är -10 grader utan att hetgasen skenar iväg?
Har ingen aning men -10 ska man nog inte behöva få i en ny anläggning.
Skrivet av: karlmb
« skrivet: 20 januari 2016, 11:42:49 »

Byt ut raddarna alt bygg om till 2-rörs, eller lägg in gv i iaf några rum, kombinerat med klinker.
Sedan kan han spara på vp om han vill, men jag hade valt bvp ändå. Den har ju iaf bättre förutsättningar att jobba med höga temperaturer.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2016, 11:38:23 »

Klarar den det när kalla sidan är -10 grader utan att hetgasen skenar iväg?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 januari 2016, 11:35:47 »

I dag ska det nog vara ett riktigt hög tempat system om en vp ska bli elpanna tex en Nibe 1245 klarar en retur på 58 grader och max framledning med kompressorn på 65 grader och 70 grader med hjälp av elpatron det bör räcka ganska långt framförallt om det går att öka flödet lite grann.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2016, 11:11:55 »

Har du någon uppfattning om årsmedel-COP, Nibe verkar räkna med ca 3.0...
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 20 januari 2016, 11:10:10 »

Min LV stannar på hög hetgas vid ca -17. Då är framledningen strax under 60 grader beroende på dagsform, påisning, etc. Då är ändå mitt system hyfsat optimerat. Första vintern stannade den redan vid 13-14 minusgrader...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 januari 2016, 11:03:24 »

Problemet med en inverter i ett sånt system blir ju flödet när värmepumpen går på hög effekt, du lär inte ha så stort tillgångligt flöde i två klena slingor.
Känns som att en on/off som får gå mot arbetstank skulle vara lika bra och ungefär lika dyrt.
Då kan man också garantera flödet i båda kretsarna.
Kanske koppla in en fläktkonvektor som värmer kallaste delen av huset lite extra, kan enkelt göras i efterhand i externa kretsen.
Att sätta in en L/V när man har så stora krav på framledning känns inte seriöst.
Den som räknat måste ha räknat på 55 grader vid DUT, kan nog bli dubbelt så mycket tillskott om man räknar med 60 grader.
Finns det ens L/V som kan göra 60 grader vid -18 ute, skulle inte tro det.
Knappt 55...

Har gjort en kalkyl nu på berg respektiva luft/vatten och de skiljer drygt 2000 kWh enligt kalkylen.
I praktiken tror jag det blir mer, men det är ju jag det, inte heller jag är förälskad i Luft/vatten efter att ha läst i detta forum i 13 år.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 januari 2016, 10:56:23 »

En bekant funderar på att ersätta den 35 år gamla elpannan med en värmepump. Huset är byggt i början på 80-talet och ligger i Stockholm. Värmebehovet är ca 24 MWh/år. Det är ettrörssystem med två slingor om 4-5 radiatorer. Vid -10 ute är framledningstemperaturen drygt 60 grader och returen ca 40 grader.

Helt klart ska man försöka öka flödet så mycket som går så att 60/40 kan bli 55/45 eller bättre men det är rätt klena rör mellan radiatorerna. Fläktar under radiatorerna eller komplettering med en fläktkonvektor har vi varit inne på.

Om det nu blir en värmepump vad är lämpligast i detta fall med tanke på radiatorsystemet: bergvärme eller L/V-vatten. Jag lutar mot bergvärme och inverterpump. Husägaren är av kostnadsskäl inne på L/V, elförbrukningen skulle enligt kalkylen bli ungefär densamma, det skulle skilja ca 1000 kr/år. Min bedömning är att kalkylmodellen inte fungerar så bra när det är behov av riktigt höga framledningstemperaturer, den förutsätter säkert 55/45 radiatorer vid DUT (-18 här). Bergvärme kanske skulle göra det möjligt med klenare huvudsäkring, det finns inte med i kalkylen.

Jag tror på en inverter när det gäller bergvärme därför att man då skulle kunna slippa risken att on/off-pumpen når max temperatur och sedan stannar och blir elpanna. Alternativt skulle man välja en så klen on/off-pump att den aldrig utan tillsats skulle orka upp till max möjlig framledningstemperatur men det känns inte bra med tanke på att vi inte vet om det är möjligt att sänka framledningstemperaturen för en viss utetemperatur.

Jag är lite partisk i den här frågan och har dragit upp nackdelar med L/V som förmodad kortare livslängd, all elektronik och mekanik utomhus och risk för problem med avfrostning. Jag undrar om det inte behovet av hög framledningstemperatur i det hör fallet är en större nackdel för L/V jämfört med bergvärme. Är det mindre än -10 ute får L/V-pumpen arbeta med ett rejält kompressionsförhållande. Å andra sidan är det många vintrar det aldrig blir riktigt kallt. 

Det är ingen speciellt bra planlösning för luft/luft. Det skulle fungera halvbra men det är en nödlösning.

Vad gör man lämpligen i ett sådant här fall? Jag ser fram mot kommentarer.   


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!