Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Is problem pÃ¥ min Chunlan 50.  (läst 11463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Is problem på min Chunlan 50.
« Svar #15 skrivet: 29 november 2007, 23:03:41 »
Dagens kineslödning:

Bild förevisar lödbenet på 1 av de 2 relä`n som sitter brevid varandra från lödsidan.
Dessa 2 reläen är för fläkt i utomhusdel samt 4 -vägs ventil.
Observera att vänstra benet till reläet (för fläkten) ligger dikt mot lödbanan för 4-vägs ventilen.
Bilden visar att nytt relä`n har lötts på i efterhand, duktigt med lödrester runt om det område där den svarta pilen är som pekar mot benet, samt dito skrapmärken efter lödpenna/mejsel.

Så om ni har problem med avisningen och garantin har gått ut finns chansen att det blivit stundtals kontakt mellan dessa 2 lödbanor. Kortet går att ta ur och inspektera utan att man behöver lossa alla kablar, men ett bra förstoringsglas alt lupp rekommenderas. Samtidigt bör man borsta bort lödrester om sådant finns, de som syns på detta foto är klart stora nog att orsaka kortis eller ledning över till andra lödbanor.
« Senast ändrad: 29 november 2007, 23:25:25 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Golvdrag

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Is problem på min Chunlan 50.
« Svar #16 skrivet: 02 december 2007, 19:18:59 »
Tack till alla som gett mig tips om mitt problem. Jag har med er hjälp löst problemen. Det största problemet är ju tydligen att den har en timerstyrd avfrostning det förklara ju en hel del varför den isade på så hårt vid extremväder (minusgrader och dimma). Jag följde tipset om att sätta maskinen med lite lutning bakåt och mot avrinningshålet och det har fungerat bra. Att täta "servicehålen" från kompressorutrymmet gick inte då jag inte har några det kanske bara gäller 30 modellen? Däremor satte jag silicon lister för att täta upp det hela där det är lite glipor i chassit. Dessutom drog jag värmekabeln en liten vända förbi botten på kompressorn för att säkra avrinninen därifrån.Allt som allt så har jag nu fått en maskin som fungerar klockrent och frostar av helt och levererar rejält med värme. Vi har nu haft en par dygn med under -10 och jag har hitills inte slagit på nån annan värme källa. Jag bor i sent 1800 tals timmerhus på på 2plan ca:85kvm per plan. Kul att se att min fråga genererade en så lång tråd. Hur fungerade egentligen världen innan internet och forum???????? det kan inte ha varit lätt!!
Tack för hjälpen.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Is problem på min Chunlan 50.
« Svar #17 skrivet: 11 december 2007, 22:54:25 »
Kan ju bara säga att jag har dÃ¥ inte sett att "sopberget" minskat  ;D
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!