Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad spis kombinerad med bergsvärmepump?  (läst 1425 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TobbeW

  • Gäst
TobbeW
Vattenmantlad spis kombinerad med bergsvärmepump?
« skrivet: 26 september 2013, 20:09:44 »
Har en vattenmantlad spis (Kratki Zucia 15) som jag vill kombinera med en bergsvärmepump. Vilken typ av tank ska man ha till denna typ av system? skulle vilja använda Nibes F1145 värmepump i kombination till tanken. Har tänkt mig en 500 liters tank, men ska man värma hela tanken eller ska man bara köra övre delen av tanken varm och behöver man då ha en tank som är skiktad? Och hur få pumpen att förstå att inte köra när man eldar? Spisinsatsen är bara tänkt som ett komplement att köra med under de kallaste månaderna under vintern.
Har någon erfarenhet av detta? Känner någon till om strömsnäspannans ackumulatortankar går att kombinera med Nibes pumpar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenmantlad spis kombinerad med bergsvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 27 september 2013, 07:10:35 »
Här är Nibes eget förslag: http://www.nibeonline.com/pdf/M10989-1.pdf

Vet inte, men kanske kan detta vara något för dig? http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53175.0;topicseen
« Senast ändrad: 27 september 2013, 07:51:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

TobbeW

  • Gäst
TobbeW
SV: Vattenmantlad spis kombinerad med bergsvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 27 september 2013, 08:37:31 »
Hej
Har tidigare kollat Nibes dockningsschema också. Det som jag inte riktigt gillade i den lösningen var att ha den vattenmantlade spisen på en slinga i tanken. Vid eldning med ved skulle jag föredra att få köra direkt mot värmedelen i tanken. Klarar en slinga i tanken faktiskt av att avge snabbt så pass mycket värme att inte spisinsatsen blir överhettad?
Nibes VPAS tank finns väl heller inte i något större format än 300 liter? skulle vilja ha minst en 500 liters tank. Med Strömsnäs pannan skulle jag ha möjlighet att prova båda alternativen tror jag. Det finns en tank på 500 liter med inbyggd varmvattenberedare och solslinga men ändå uttag för att kunna köra spisen direkt på vattnet i tanken. Skulle då kunna köra pumpen med fast kondensering mot varmvattendelen och flytande kondensering mot värmedelen?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenmantlad spis kombinerad med bergsvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 27 september 2013, 16:24:45 »
Det funkar säkert bra med en strömsnäspanna eller nån annan acktank också.
Och det funkar utmärkt att docka vedspisen direkt mot acktanken också, inte behövs nån egen slinga för detta.
Och då slipper du hänga på nått extra expansionskärl, det funkar med bara det öppna till vedspisen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Vattenmantlad spis kombinerad med bergsvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 27 september 2013, 22:25:20 »
Som jag sa Tobbe, här fÃ¥r man bra med hjälp. Det är bara att höra pÃ¥ expertisen och genomföra  tummenupp
Jag kommer på svarsvisit när det är färdigt

Simon aka Percy
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

TobbeW

  • Gäst
TobbeW
SV: Vattenmantlad spis kombinerad med bergsvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2013, 17:48:33 »
Tack Percy för tipset!  :) kommer nog att köra pÃ¥ strömsnäspannan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!