Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel på driftpressostaten?  (läst 2977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre veta än tro
Fel på driftpressostaten?
« skrivet: 22 december 2005, 00:20:30 »
Jag har problem med en två månader gammal NIBE 1115, 8.5. Problemet är att värmepumpen inte startar utgående från en sjunkande tappvattentemperatur.

Om jag har VV-start 48 C och VV-stopp 52 C så hålls nog tappvattnet mellan de gränserna men värmepumpen måste startas av en sjunkande temperatur i värmeledningssystemet.
Om man förbrukar varmvatten så att det sjunker under VV-start värdet så går nog växlingsventilen över till tappvattenvärmning men värmepumpen startar i alla fall inte.
Jag har meny 8, Grundinst. 0 10. Jag har försökt med andra inställningar också men ingenting hjälper. Om jag ställer in för ”Ej rumsuppvärmning” (0 20) så startar den inte alls.

Jag har lagt märke till att meny13 visar Drift P = 0. Manualen visar att DriftP ska vara 1. Det betyder väl att driftpressostaten inte är i funktion. Jag kör med flytande kondensering. Värmepumpen är kopplad till en VVB/ack av egen tillverkning.
moppe

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fel på driftpressostaten?
« Svar #1 skrivet: 22 december 2005, 01:12:44 »
Vilket värde har du på min stopptid, standard är 20, din kompressor startar inte igen om det är mindre än 20 minuter sedan den startade senast.
Har du ökat värdet till 60 så kan du få vänta länge... däremot växler den automatiskt till vv-värmning när behov finns, och den samtidigt arbetar med att värma radiatorsystemet.

Kolla så att du verkligen kopplat de olika givarna för beredare och framledning till rätt plint.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

--RoBBaN--

  • Gäst
--RoBBaN--
SV: Fel på driftpressostaten?
« Svar #2 skrivet: 22 december 2005, 06:13:58 »
Hej... Du har fel på drift-pressen. den skal visa 1 tills det att varmvattnet nått sin stopptemp (50*c). Driftpressen löser på 24Bar och HP löser på 25Bar. Är det en gammal pump (3-5 år) så kan du behöva en omvandlare på driftpressostaten då denna bår på 24V och den är byggd för 230V...Kontakta en kylteckniker (dom enda som enl lag får öppna/meka med kylkretsen)
MVH:RoBBaN

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel på driftpressostaten?
« Svar #3 skrivet: 22 december 2005, 09:10:59 »
Hej

Detta är lurigt, jag vet inget om Nibe's reglerutrustning men en del om Thermia's.

När man ställer upp VB-stopp nog mycket så ändras det i menyn från att visa grader til RP (reglerpressostat samma som driftpressostat och är orginalinställning), något liknande händer säkert med Nibe.

Man måste tänka på en sak när man ändrar VB-stopp, det att reglerutrustningen är elektronisk men RP mekanisk, när VB-stopp står på RP händer följande: vid VB-start startar reglerdatorn kompressorn och slår om växelventil, och lämnar sedan över till RP. RP och växelventil ligger i serie d.v.s så länge som RP är sluten så hänger växelventil kvar, när RP öppnar går växelventil tillbaka och driften överlämnas till reglerdatorn.

Ställer man ner VB-stopp så att den visar grader har reglerdatorn hand om driften hela tiden.

På Thermia har det varit en del lustiga fall när man har ställt VB-stopp på någon temperatur. Bl.a. när VB-stopp har uppnåts så har VP'n stannat även om det funnits värmebehov och sedan inte startat förän stopptiden har passerat. Är VB-stopp stält på RP går VP'n över till värmedrift direkt.

Jag har lagt märke till att meny13 visar Drift P = 0. Manualen visar att DriftP ska vara 1. Det betyder väl att driftpressostaten inte är i funktion. Jag kör med flytande kondensering. Värmepumpen är kopplad till en VVB/ack av egen tillverkning.

Är styret liknande Thermias blir det så då VB-stopp står på en temperatur, Drift P = 1 visas troligen bara då VB-stopp är ställt till att använda "Drift P" och VP'n är i varmvattenproduktion.

Prova med att höja VB-stopp så mycket som går så får du se om den växlar till Drift P.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!