Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 25 oktober 2012, 08:22:15 »

Äntligen!
Kylkillen kom, lokaliserade felet direkt - defekt backventil. Att byta gick fort och plötsligt går VPn helt annorlunda.

Gångtid på kompressorn sista dygnet före reparation: 23 tim 32 min, 2 starter (plus att elpatronen gick väldigt mycket eftersom VPn bara värmde vattnet 1 grad)

Efter reparation sjönk gångtid på kompressorn till drygt 12 timmar, trots att det varit kallare, och elpatronen har inte varit igång. Diff VPin/ut ca 5 grader nu på morgonen vid -2 ute, alltså helt enligt boken.
Så här bra har den knappt gått sen installation.

Nu är jag nöjd!  :)

Att jag fått vänta så länge berodde för övrigt på att det varit en hektisk tid för kylföretaget. CTC hade stött på och påmint. Problemet är väl att vi har för ont om kylserviceföretag här uppe som kan CTCs pumpar.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 19 oktober 2012, 22:36:59 »

Uppföljning:
Nu är det nästan tre veckor sen CTC lovade att skicka reparatör, men trots påstötning från min sida har inget hänt. När utetempen nu går ner mot noll så har diffen VPin/ut sjunkit till 2 grader, och häromdagen när vi hade nästan noll hela dygnet hade kompressorn en gångtid på drygt 22 timmar. Hetgasen ligger aldrig mer än 20 grader över VPin och går aldrig över 70 grader.

Så just nu är jag inte jättenöjd med CTC.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 02 oktober 2012, 22:28:54 »

Senaste nytt:
Det visade sig att givarna till avfrostningen var defekta, så VPn trodde att det var is även mitt i sommaren. Dom byttes, men det är fortfarande nåt som inte funkar. Nu har CTC lovat att skicka en annan reparatör, eftersom det måste vara nåt mer som är fel. Hetgasen går aldrig upp mer än ca 20 grader över VPin, och tempdiffen på VPin/ut är bara 4-5 grader vid +10 och varmare, med laddpumpen i läge I.
Så nu ska dom testa att byta backventilen och givarna en gång till, och kolla om det är nåt annat som ser mysko ut. Nya fräscha ögon kanske ser nåt som den förra firman missat.
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 06 juni 2012, 11:52:01 »

R404a ger betydligt svalare hetgas än R407C och det kan handla om 18 graders sänkning och ligger en grad under nivå som propan-laddning skulle ge

detta har förstås ett pris, i en 0/+55-grader slinga  ca 0.25 enheter lägre COP med R404a (2.755) i jämförelse med R407C (2.995)  medans skulle man köra med propan (R290) och suggasvärmeväxlare med kondensatet med 30% överföring för ungefär samma hetgastemperatur som R407C så  skulle man ligga 0.14 bättre i COP (3.136)  än R407C men ca 95% i värmekapacitet och slutligen med R1270 skulle man ligga 0.065 bättre i COP (2.060) med ca 13% högre värmekapacitet än R407C.

gapet COP-mässigt är att en propanmaskin gentemot en R404-maskin skulle ge ca 14% mer värme för samma mängd köpt elenergi och jämförelsen mellan R404 och R407C är 8.7% till R407C:s fördel.


Detta i ett system räknat med 0.6 i isentropisk verkningsgrad på kompressorn.

 
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 05 juni 2012, 21:44:20 »

Min VP med 407c går aldrig över 90°C vad jag kan...


 .,;- Min VP har ju då inte alls 407c utan 404a...  .,;-

Men det står faktiskt fel i produktbladet:

http://www.mecaterm.se/uploads/manualer4.pdf

/Marcus
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 22 maj 2012, 18:31:01 »


Så jag har alltså samma hetgastemp som erp (som också har 407c) när den fullkondenserar, låter ju rimligt. Mecaterm Arctic Evi kör max 60°C VPut, kanske jag kanske får höja laddpumpen när det blir varmt ute... Eller sänka maxtemp i pannan.

/Marcus

Visserligen OT i en CTC-tråd men jag måste bara flika in att pannan nu själv sänkt börvärdet i pannan till 52°C trots att den står på maxtemp 55 i inställningarna (vilket den annars kör upp till vid fullkondensering). 27 grader ute klockan 18.20 på kvällen! Så jag behövde alltså inte öka laddpumpen.

/Marcus
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 17 maj 2012, 14:21:12 »

Även en länk till den manualen jag har: http://www.plrorteknik.se/downloads/Inst_CTC_EcoAir.pdf

Oops..verkar vara en manual för en icke Polar Edition. Men innehållet på sida 10 är samma ändå.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 maj 2012, 14:20:58 »

Ok, finns inget sånt avsnitt i min manual.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 17 maj 2012, 13:44:47 »

I min CTC EcoAir Polar Edition manual står det under Övrig Information (sida 10):

"Kontrollera att synglaset är rent från bubblor/gasblåsor under kontinuerlig drift (ej direkt efter start eller avfrostning eftersom det i dessa lägen uppstår gasblåsor innan driften stabiliserat sig). Tydliga och ej upphörande gasblåsor är tecken på gas- eller kölmediebrist, vilket ger lägre värmeeffekt. Kontakta service."

Det kan hända att min manual är lite av äldre slag.
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 maj 2012, 13:13:13 »

Var i manualen står det nåt om synglaset?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 17 maj 2012, 12:23:24 »

Iofs hade du också problem med att få diff. Har du kollat synglaset också enligt anvisningarna i manualen?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 17 maj 2012, 12:21:56 »

Går laddpumpen också konstant? Vad har du för utetemp när avfrostningen sker? Den skall nog inte behöva avfrosta om temperaturen är över +4 grader.

Kan det vara något fel på någon givare?
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 maj 2012, 11:37:20 »

Jodå fläkten går. Den "avfrostar" som vintertid, dvs i princip en gång i timmen...
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 17 maj 2012, 09:03:08 »

Ja, fem minuter är vad det ska ta en 107 PE att lyfta temp i nedre delen fyra grader om inget annat uttag görs. Mycket grovt räknat alltså, ingen hänsyn tagen till skiktning etc.

Fyra grader kräver 2.5 MJ, pumpen ger cirka 2.25 MJ på fem minuter.

Så vill du ha lite längre körtider kan du nog höja hysteresen en grad.

/Marcus
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 17 maj 2012, 08:48:02 »

Kylkretsen blir ju betydligt kallare än utetemperaturen. Det är det som gör att VP tar upp termisk energi från luften.

Om fläkten står stilla kommer inte den varma uteluften att värma kylkretsen i förångaren tillräckligt och då kommer effekten att gå ner samtidigt som kylkretsen blir så kall att VP avfrostar. Därav fläktfrågan alltså, och hur ofta den avfrostar. Att den avfrostar på natten om det är 4°C är ju ok men det känns inte som om den ska göra det vid 10.

/Marcus

Skrivet av: tommys76
« skrivet: 17 maj 2012, 08:32:10 »

Vid en normal körning till 43 grader för mig låg hetgasen på 67 grader när den stannade. Ute VP: +11 grader.

Körningen tog endast ca. 5 minuter och laddpumpen hos mig inställt på II:an.

Bör dock tilläggas att radiatorpumpen är avstängd hos mig.
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 17 maj 2012, 08:06:42 »

I manualen står det ju så här:

"En gång i timmen känner 2 givare av om temperaturen i kylkretsen understiger -2 grader om så är fallet påbörjas avfrostningen, fläkten stannar, fyrvägsventilen vänder håll och den varma hetgasen går istället ut till förångaren"

Låter ju lite konstigt att den kör avfrostningar så här års. Eller är det faktiskt -2 grader ute där?

Kör den hela tiden avfrostningar eller bara ibland?
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 17 maj 2012, 07:11:28 »

Med laddpump i läge 1, 10°C ute och diff över VP på bara 4°C så ger den knappast utlovad effekt. Stämmer ju bra med resten av iakttagelserna.

Nu kanske detta är en otroligt dum fråga, men har du kollat så att fläkten snurrar? Kollegans Nibe hade en kass fläkt och trots att den aldrig snurrade så fick han inte ett enda felmeddelande...!

Hur ofta avfrostar den förresten?

/Marcus
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 17 maj 2012, 00:37:36 »

Laddpump läge 1.
EcoTanken har ingen kontakt med VPn utan sitter mellan vedpannan och EcoEl.
Installatören vidtalad, som skulle ringa CTC, som får skicka hit kylkille.
Jo, den "avfrostar", dvs det låter som när den avfrostar vintertid, men det finns ju ingen is, och då stiger hetgasen från 58-59 till 98-99.
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 16 maj 2012, 21:25:56 »

lunk Umeå, din VP värmer väl Ecotanken också? Det är en enorm skillnad i volymen i så fall. Jag är osäker på hur denna kombon fungerar.

Sedan ska man inte glömma att även om VP bara laddar fem grader så kan detta vara en stor skillnad i värmeinnehåll beroende på hur bra pannan skiktar. Om HPB300an laddas till 45°C kan den ligga där i kanske en halvtimme. Sedan sjunker den fem grader på fem minuter...

Men absolut, det låter lite skumt det hela...

Vilket läge står din laddpump i?

/Marcus

Skrivet av: tommys76
« skrivet: 16 maj 2012, 21:23:53 »

@lunk Avfrostningarna du pratade om? Du har väl inte avfrostningar så här års när det är 10-15 grader ute?
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 16 maj 2012, 21:18:03 »

@lunk kontakta service killen bara. Det ser ju inte närapå klokt ut. Det låter ju som den brukar vara när det är kallt ute typ -10.

Jag har haft mellan 1-2h drift de senaste dygnen med 10-15 grader ute och ca. 8-10 start/stop. Du kan ju väl knappast ha en hög framledning så här års. Förutsatt att du inte värmer en pool eller något :)
Skrivet av: erp
« skrivet: 16 maj 2012, 15:26:34 »

Det gör min pump på 10-15 minuter nu.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 maj 2012, 14:32:10 »

Jag tittade nu. Drygt 10 timmar, 8 starter, så det har alltså tagit över en timme varje gång att värma 5 grader, vid ca 10-15 grader varmt ute.
Skrivet av: erp
« skrivet: 16 maj 2012, 12:35:50 »

Ja, det verkar inte riktigt, min pump har gått totalt 74 timmar de här 16 dagarna i maj, alltså runt 4,6 tim/dygn i snitt och 1,5 tim som minst och runt 7 tim som mest.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 16 maj 2012, 11:38:03 »

Den försöker köra upp tempen i nedre tanken till 45, men med hetgas på 58-59 blir diffen VPin/ut bara 4 grader (alltså ungefär som i vintras när det var -10 ute), så det tar ganska lång tid. VPn går 13-14 timmar/dygn trots att det är ca +10 utomhus.

Jag får nog be installatören kolla detta...

Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 15 maj 2012, 22:14:11 »

Kunde inte låta bli att kolla eftersom jag tidigare inte kollat när det varit så varmt ute:

11°C ute (=lågfart fläkt + enstegs kompression)
Fullkondensering till 55 i nedre tank (eftersom det var 15 tidigare)
VPut 59°C
Hetgastemp 95°C

Så jag har alltså samma hetgastemp som erp (som också har 407c) när den fullkondenserar, låter ju rimligt. Mecaterm Arctic Evi kör max 60°C VPut, kanske jag kanske får höja laddpumpen när det blir varmt ute... Eller sänka maxtemp i pannan.

/Marcus
Skrivet av: tommys76
« skrivet: 15 maj 2012, 20:20:53 »

Det är sant att det är säkert olika temp beroende på om du har en Polar Edition eller ej iom att de har olika gaser. Sen spelar det väl roll om vp in/ut jobbar 35/40 eller 50/55 också? och eventuellt också utetempen :)

Jag noterade att du pratade om avfrostning också. Det börjar tyvärr bli ett tag sen min senast avfrostade. Det är redan lite varmare här nere :P
Skrivet av: Värmeslösaren
« skrivet: 15 maj 2012, 20:04:16 »

Nu är jag ju ingen gasexpert men då en av er har 407c och de andra har 404a så är siffrorna kanske inte jämförbara? Min VP med 407c går aldrig över 90°C vad jag kan se. Men det är ju en EVI så den komprimerar i två steg när det är under 10°C.

Vad ligger VPut på när hetgasen är 60°C?

/Marcus

Skrivet av: tommys76
« skrivet: 15 maj 2012, 20:02:38 »

VP Ute: +14
Hetgas: 90
VP in/ut: 51/56

Hetgasen brukar vara kring 80-90 om jag kommer rätt ihåg. Lägre vid lägre arbetstemperaturer.
Skrivet av: erp
« skrivet: 15 maj 2012, 15:32:35 »

Vid en 55º-körning ligger hetgasen på ca 95º i slutet av körningen, med 15ºC ute.

erp
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 15 maj 2012, 09:10:24 »

Vad har ni för hetgastemperatur när era pumpar jobbar. Jag har plötsligt bara 58-60 grader, utom vid avfrostning då den stiger till 98-99.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!