Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rent allmänt om luft/vatten  (läst 1853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kjell Brandes

  • Gäst
Kjell Brandes
Rent allmänt om luft/vatten
« skrivet: 28 november 2012, 17:52:15 »
Hade hem en kille som kollade på vad det skulle kosta mig att byta min panna till värmepump.

Han gick runt och räknade ett tag och lade fram en offert pÃ¥ 140' kr. I detta ingick en tank pÃ¥ 320 liter tror jag, samt byte av en hel del element. Han hävdade att vi behövde en varmvattenspump pÃ¥ över 300 liter utöver den som sitter i "skÃ¥pet"/inomhusdelen dÃ¥ vi är 7 i hushÃ¥llet. Till saken hör att vi idag har en behÃ¥llare pÃ¥ 120 liter, vilken vi aldrig gjort slut pÃ¥? Har mÃ¥nga idrottande barn med stränga order om att duscha i anslutning till träning  ;)

Rent generellt vad skulle ni föreslå?
Jag har en fastighet, sutteräng på ca: 150 kvm byggd på 50-talet. Ska tilläggsisoleras som ett steg i den totalrenovering som huset genomgår. Har kassett i öppna spisen att "supporta" med om det blir orimligt kallt. För att sprida kostnader, skulle man kunna köra luft/vatten på de element som sitter till en början?

Ge gärna kommentarer, om jag missat trådar kring detta, piska upp mig offentligt samt peka ut de trådar som avhandlar detta..

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Rent allmänt om luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 28 november 2012, 18:53:11 »
Det behövs mer info.
Årlig elförbrukning idag.
Framledning till elementen vid exv 0 och -15.
Exakt vad föreslog han (fabrikat, modell, osv).
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rent allmänt om luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 28 november 2012, 21:34:39 »
Jag hade nöjt mig med att sätta in värmepumpen. Större element och större varmvattenberedare kan man ju sätta in i en "andra omgång" om det skulle visa sig behövas. Det låter ju som att du inte skulle behöva det, om du inte gör åt så jättemycket varmvatten idag, och även tänker bättra på isoleringen. Det är ju då onödigt att överarbeta värmesystemet.
Har du vedpanna idag? Vad är din framledningstemperatur på värmesystemet då det är riktigt kallt? (säger en del om storleken på dina element, om dom behöver bytas mot större)

/Hobbymekk
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Kjell Brandes

  • Gäst
Kjell Brandes
SV: Rent allmänt om luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 29 november 2012, 01:26:43 »
Nja, för att vara helt ärlig så har jag inte berättat hela sanningen. Idag använder jag inte elementen, köpte huset för ett år sedan och har egentligen inte bildat mig en uppfattning om elförbrukningen.
Det sitter som primär värmekälla idag en luft/luft pump som fixar med värmen till huvudplanet samt lite överskott till övre plan. Detta är dock allt annat än tillräckligt. Vi hade tur i vintras då det inte var speciellt många dagar med minusgrader i våra trakter.
Jag kommer nu att testa att köra på element för att kunna mäta lite på utgående temperaturen samt se vad som "kommer tillbaka".
Ska prova att lägga utgående temperatur kring 50 grader för att se hur det räcker till. Har för mig att det är ungefär vad en luftvärmepump klarar, rätta mig om fel.
Varmvatten har vi elpatron för att fixa, samma är naturligtvis för elementvärmen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rent allmänt om luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 29 november 2012, 15:06:59 »
Kan du inte inte slå på den vattenburna värmen på övervåningen så att du får lagom varmt även där? Om luft/luftpumpen funkar bra och klarar större delen av huset i dag så finns det inte så jättemycket pengar att tjäna på en till värmepump.
Men, visst är det skönt med tyst och jämn värme i hela huset så om du ändå vill installera en luft/vatten så håller jag med tidigare talare om att det bästa är att börja med en standard-VP med tillhörande elpanna och komplettera med fler/större radiatorer när du vet om/vart det behövs.
« Senast ändrad: 29 november 2012, 15:08:56 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 376
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!