Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB temp  (läst 2069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
KB temp
« skrivet: 03 januari 2009, 15:40:47 »
Används tempgivarna av systemet eller finns dom bara som en info till mig ?

Mina givare är kass,

Under drift enl. rego: KBIN -3,6 ºC KBUT -6 ºC, Enl. logger KBIN 1,5 ºC KBUT -4,5 ºC
Viloläge enl. rego: KBIN -3,6 ºC KBUT 1 ºC, Enl. logger KBIN 2,5 ºC KBUT 2,6 ºC

Behöver jag åtgärda detta eller kan det vara som det är med tanke på att jag ändå vet hur det serut tack vare looggern.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: KB temp
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2009, 15:43:34 »
Nej, egenterligen inte.
Men du bör iaf höja cirk. på brinesidan 1 snäpp eller rensa filtret. Sikta på 3 graders delta :)
Mest kyla men lite värme också

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KB temp
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2009, 15:45:00 »
Tack för snabbt svar, vet du möjligen även någon om förhållande mellan COP och delta T över brinen ?
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KB temp
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2009, 15:46:42 »
Borde kanske precisera mig lite, undrara om det skulle ge bättre COP om jag förvärmde brinen med min frÃ¥nluft, är förresten  3 ºC DeltaT omptimalt ?
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: KB temp
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2009, 16:01:24 »
3 grader är vä det man siktar på ja.
om du kunde återvinna med frånluften så JA, det skulle bli ett bättre COP eller förbrukning enl.mig, då kanske du skulle ha ett par grader varmare in till vp
Mest kyla men lite värme också

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KB temp
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2009, 16:15:02 »
Jag har nu höjt en snäpp på KB-pumpen, kör nu på "mittenläget" och ligger nu på in 3,4 och ut -3,8. Vilolägetemperaturerna ökade till 3,8 efter ytteligare en stunds stillestånd.

Skall kolla igen efter en tids drift, kanske att pumpen skall gå på maxfart ?

Kan man spekulera i vad jag kan göra för besparing med en flånluftsmodul ? jag ser ju att jag höjer min brinetemp ganska mycket på sommaren när jag kör frikyla, borde ju bli nästan lika bra vintertid med frånluftmodul kan man tycka.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: KB temp
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2009, 16:16:12 »
Öka till max, svårt att säga med besparing men säg 1000kwh maximalt
« Senast ändrad: 03 januari 2009, 16:18:12 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KB temp
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2009, 16:20:54 »
Ok inte mer ? men det kanske kan kompensera min grunda borra något, och med tanke på att jag även kör frikyla sommartid, då jag även värmer poolen så känns det bra iallafall. Jag går genast ut och öker till max....
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: KB temp
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2009, 16:40:15 »
Nu har den snart gått i 20 minuter och deltaT på KB är fortfarande drygt 5 ºC 2,64 in och -3,44 ut. Kanske skall kolla filtet när den stannat
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: KB temp
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2009, 16:54:33 »
Tror att Luckyman är lite optimistisk. Varje grad högre köldbärartemperatur minskar elförbrukningen till värmepumpen med 2,5 - 3 %. Med tanke pÃ¥ borrhÃ¥lsdjup borde köldbärartemperaturen ha varit noll till -1 grad utan frÃ¥nluftmodul. Beror lite pÃ¥ mÃ¥nga av dygnets timmar som pumpen gÃ¥r just nu.  Med loggerns värden är vinsten 2-3 grader, alltsÃ¥ runt 7 % lägre elförbrukning till kompressorn. Gissar att elförbrukningen är ungeför 8000 kWh/Ã¥r. 

Höjningen på sommaren är inte representativ för förhållandena vintertid. Under sommaren tillförs värme hela tiden till borrhålet men uttaget är mindre än under vintern om det inte är en jättepool. Vintertid tas värme ut från borrhålet nästan hela tiden.

Lite konstigt med så hög differens på köldbärartemperaturerna. 140 meter borrhål och 7 kW pump skall ge lägre differens än 6 grader även på lägsta fart. Det finns ett par backventiler som behövs för återvinningsaggregatet, som inte behövs i en vanlig installation, men de borde inte dra så mycket tryckfall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!