Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny vedpanna frÃ¥n polen. Schyssta tips tack =)  (läst 10642 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« skrivet: 25 januari 2016, 14:18:32 »
Hej!
Framöver så vill jag investera i en ny ren vedpanna. Jag vill att denna tråd ska handla mest om utländska pannor.

Då jag ej är någon expert inom området har jag några alternativ jag vill ha för och nackdelar på.
Att kvaliten kan variera och inte håller hargassner/ETA/fröling kvalle behöver vi inte diskutera här!

Huset som ska värmas upp är på 116 kvm boyta.

http://kotly.com/en/boiler-for-wood-and-coal-pereko-ksw-prima-25kw-p-3681.html

Räcker 25KW? Är det bra med en sugande fläkt? Ser ni några andra nackdelar eller är den ok?

http://kotly.com/en/wood-gasifying-boiler-atmos-with-laddomat-72c-r32-and-bvts-13m-valve-p-317.html

Har denna panna sugande lr tryckande fläkt? Vad har denna panna för fördelar gentemot PEREKO?

http://kotly.com/en/boiler-stalmark-gajowy-for-wood-wood-chips-coal-p-3429.html

Denna panna ser bra ut men har lägre verkningsgrad. Men har väl bara ett spjäll i nedre luckan vilket känns som stenåldern. Billig iaf.

http://kotly.com/en/wood-and-coal-gasification-boiler-orlan-super-d25kw-with-bvts-valve-and-laddomat-r32-p-4918.html

Här var en ORLAN.

Vilken panna annars skulle ni rekomendera från denna sida lr annan utländsk sida?
« Senast ändrad: 25 januari 2016, 14:36:38 av bosabengt »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2016, 16:13:40 »
Innan du fastnar för en billig utländsk panna, så kolla att inte din kommun kräver något särskilt miljögodkännande för vedpannor i ditt område.
Vissa kommuner bryr sig inte alls om den saken, en del kräver miljögodkännande överallt i kommunen, somliga bara inom område med detaljplan och en och annan har särskilt markerade områden där godkännandet krävs. Uppgifterna bör finnas på kommunens hemsida, förmodligen är det miljökontoret eller motsvarande som ansvarar för dem. Eventuellt kan de ligga inbakade i en lokal ordningsföreskrift.

Häng inte upp dig för mycket på verkningsgradssiffrorna, de är inte mer relevanta för vad pannan presterar vid normal drift än bränsledeklarationen för en bil.

Beträffande effektbehovet så beror det ju också på hur välisolerat huset är, var i landet det befinner sig, om du ställer krav på att snabbt kunna värma upp en utkyld anläggning, om familjen har sparsamma eller slösaktiga vanor beträffande vädring, varmvatten mm.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2016, 19:36:35 »
Det finns många på blocket som tröttnat på att elda och installerat VP istället. Det säljer bra vedpannor till bra pris. Kan vara ett alternativ om du nu inte pråmt måste köpa en polsk...
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2016, 06:46:13 »
Innan du fastnar för en billig utländsk panna, så kolla att inte din kommun kräver något särskilt miljögodkännande för vedpannor i ditt område.
Vissa kommuner bryr sig inte alls om den saken, en del kräver miljögodkännande överallt i kommunen, somliga bara inom område med detaljplan och en och annan har särskilt markerade områden där godkännandet krävs. Uppgifterna bör finnas på kommunens hemsida, förmodligen är det miljökontoret eller motsvarande som ansvarar för dem. Eventuellt kan de ligga inbakade i en lokal ordningsföreskrift.

Häng inte upp dig för mycket på verkningsgradssiffrorna, de är inte mer relevanta för vad pannan presterar vid normal drift än bränsledeklarationen för en bil.

Beträffande effektbehovet så beror det ju också på hur välisolerat huset är, var i landet det befinner sig, om du ställer krav på att snabbt kunna värma upp en utkyld anläggning, om familjen har sparsamma eller slösaktiga vanor beträffande vädring, varmvatten mm.

Tack för tipsen!  tummenupp
Ska kolla med kommunen nu.

Jag bor på småländska höglandet.

Villan är bara nyisolerad på vinden med 50 cm lösull. Annars är det två glas (som ska bytas till treglas så småningom) O vi är inga storkonsumenter av varmvatten o har ca 21 grader hemma nu inne.

Tips angÃ¥ende pannorna i länkarna mottages gärna. Fördelar vs nackdelar.    help

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2016, 06:51:49 »
En Vedpannetråd i värmepumpsforum tenderar att sluta med rådet att sälja veden och köpa en värmepump, det är bäst ekonomi i det, minst arbete, och jämnast värme.
Dessutom slipper du brandrisken, du förpestar inte tillvaron för dig själv och dina grannar med röken, och du slipper betala de där återkommande räkningarna till sotarn.

Tänk sÃ¥ skönt att sitta och fiska istället för att vara i skogen pÃ¥ vÃ¥rvintern, och när andra vedeldare kapar och klyver ved de där fÃ¥ vackra försommardagarna före midsommar kan du sitta med en GT pÃ¥ altan och fundera över hur de egentligen prioriterar sina liv.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2016, 08:43:57 »
Jag startade tråden för att få bra kommentarer angående de pannor jag länkade till.

Varför man väljer den ena framför den andra osv. Fördelar nackdelar.

Nu har det bara blivit: "jag letar prisvärd kombibil för runt 50000:-, ge tips! Svar: Skippa bilar för 50000:- utan lägg runt 175000:- så får du en billigare bil i längden åså kan du bara lämna in den sen på verkstad. så slipper du meka med rosthögar"

Tips pÃ¥ vedpanneforum!   :::_)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2016, 08:46:51 »
Du behöver inte bli upprörd, jag skriver bara vad som är normalt på detta forum, det finns nog inte så många vedpanneproffs här inne.
Pelletsforum är väl störst när det gäller vedromantik så vitt jag vet.
Mitt och de tidigare inläggen gör ju inte att du INTE får bra svar på dina frågor, bara att du får ytterligare tänkvärda ideer.
Om någon i forumet kan ge dig bra svar så kommer de troligen ändå.
Det är rätt vanligt att man avråder från "dåliga", billiga prylar om man är insatt i tekniken, så det får du nog acceptera, eller vill du att de som svarar skall vara euforiskt positiva till billiga polska pannor som inte uppfyller gängse krav i Sverige?
I så fall är det nog en väldigt liten skara som kan tänkas svara.

Men än en gång, om det finns någon som kan ge relevanta svar på dina frågor så lär de komma oavsett vad som i övrigt skrivs i tråden.
« Senast ändrad: 26 januari 2016, 08:50:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2016, 10:57:54 »
Mycket bra inlägg Rickard  tummenupp
Innan du börjar ställa frågan om "räcker 25 kw" så bör du berätta hur stor acktank du ska elda den mot. Storleken på pannan påverkas av många faktorer som tex på skorsten vedlängd, brandskydd och antal timmar man vill spendera i pannrummet.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad bosabengt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2016, 11:11:32 »
Kommer ni kunna svara på första inlägget om jag skriver mer om hus, önskemål osv?

Som det står i första inlägget så har jag 2 acktankar på 500L vardera. Om jag ska behålla dem lr inte vet inte jag. Kanske kan jag utöka å ha en på 3m3.

Jag har läst att 1.5 ilägg - 2 ilägg räcker till att ladda up deras tank/tankar till över 90 grader. Blir lockande att byta panna då, då jag tvingas elda hela dagen med kanske 4 ilägg.

Jag har rostfritt rör i skorstenen.
gällande brandskydd så är den godkänd. mer vet jag inte.
Jag vill inte spendera en massa tid, dock tycker jag om att elda med ved. Därav min tråd.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2016, 11:24:45 »
Jag startade tråden för att få bra kommentarer angående de pannor jag länkade till.

Varför man väljer den ena framför den andra osv. Fördelar nackdelar.

Nu har det bara blivit: "jag letar prisvärd kombibil för runt 50000:-, ge tips! Svar: Skippa bilar för 50000:- utan lägg runt 175000:- så får du en billigare bil i längden åså kan du bara lämna in den sen på verkstad. så slipper du meka med rosthögar"

Tips pÃ¥ vedpanneforum!   :::_)

WWW.byggahus.se har ett rätt bra biobränsle avdelning där moderatorer rensar bort trams från trådarna.
Blir inte mycket snack om biobränsle här.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2016, 20:11:45 »
Atmos är i alla fall en vanlig panna i Sverige men inget jag skulle rekommendera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2016, 22:35:31 »
Jag eldar med ved och värmer ungefär samma som ditt hus. Några råd. Ta en panna på minst 30 kw och minst 110 l vedmagasin. Vedlängd 50 cm underlättar både eldning och hantering och du bör ha ca 2000 l ack. Ang sugande eller tryckande är smaksak och åsikterna går isär. Hoppas att det var till någon hjälp
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #12 skrivet: 27 januari 2016, 14:47:33 »
Kanske kolla på blocket efter en beg kvalitets panna byta keramik och den går (förhoppningsvis) många år med god funktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #13 skrivet: 27 januari 2016, 15:43:29 »
Säkerställ framförallt att pannan är certifierad för användning i Sverige, undrar om den öht blir godkänd om "Prestandadeklaration" saknas ?  Utförs av SP?

Sotaren frÃ¥gade mig efter sÃ¥dant när jag installerade kamin för 7 Ã¥r sedan, som tur var lyckades jag fÃ¥ tag i ett sÃ¥dant, tror han bara behövde ett nummer. 
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2016, 14:23:06 »
Jag har en Orlan super 40 från Kotly. Varför jag valde den var bästa pris per liter vedvolym då jag bara vill göra ett inlägg och sedan vänta så länge som möjligt för nästa. Har klarat mig på ett inlägg per dygn dom kallaste dagarna.

Så det viktiga är inte hur många kW pannan levererar utan hur stort vedutrymmet är. Min har 185 liter. Optimal panna vore en effekt motsvarande maxbehovet för huset och sedan ett så stort vedmagasin som möjligt. Tyvärr följer storleken på vedmagasinet pannan effekt.

Angående ekonomin i vedeldning så gör jag själv antagandet att ingen som har ved som huvudsaklig uppvärmning köper sin ved? Åtminstone inte för mer än 200kr/m3. Har själv enbart använd ved från alla träd jag fällde när jag byggde huset, rivvirket från sommarstugan som stod på tomten, samt massa spillvirke från byggprocessen. Har räckt i 9 år och skulle nog vara slut nu om jag inte installerat bvp. Nu har jag ett par m3 kvar som jag tänkte använda tidigt i vår när jag skall öppna poolen :) Sedan är den nog till salu..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Hittejoel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny vedpanna från polen. Schyssta tips tack =)
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2016, 11:00:41 »
Jag tror du hellre kan satsa på en begagnad kvalitetspanna om du nu är ute efter att hålla budgeten nere. Slängde förra veckan ut min Tyska Kunnzel panna som är 25 år gammal. Pannan är hel men skorsten och uthus är kass så byggde ny anläggning på ny plats. Ska sätta ut den och tankar på blocket men är inte mycket jag kan få för en så pass bra panna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!