Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.  (läst 4267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders Ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« skrivet: 05 december 2015, 20:42:45 »
Ja, nu har jag fått rätt på pannan, som kan läsas om i en annan tråd.
Har byggt att själv och inkörning pågår.

Det funkar. Men känner inte att det är optimal laddning av tankarna. Plus det uppstår problem, frågor emellanåt.

Jag har totalt 9000liter ackumulatortankar.
3st 750L
2st 3000L
1st 500L Tekniktank som sitter sist.

Laddar allt parallellt. Med shunt både på ingående och returvatten.
Kör upp pannan i sina 78grader och släpper ut värmen.

Shunt ingående vatten är helt öppen mot alla tankar och retur shunten är öppen mot retur från tekniktank och Mycket strypt från slavtankar.
Laddningen funkar bra. Tekniktankens topp går snabbt upp i 85grader och slavtankarna jobbar sig upp från start temp till 40,50,60 osv för att möta upp tekniktanken på full temp.

Men ibland tappar tekniktanken temp, raskt ned till 30-40 grader. MÃ¥ste strypa retur shunten lite till och den kommer tillbaka.
Det bästa är om man eldar upp alla tankarna i full temp. Men om jag inte hinner med detta så stannar jag av på kanske 80grader i topp och 40 grader i botten.

Nu till frågorna.

1. Varför tapppar tekniktanken tempen ibland?
2. Är shunt inställningen optimal, dvs på returen?
3. När jag slutat elda. Ska alla shuntar vara öppna helt då och låta radiator c-pumpen sköta cirkulationen?
    Eller Ska nÃ¥gon shunt fortsatt vara strypt?

4. Om jag fattat det rätt så vänder systemet efter avslutad eldning?
    Vid eldning sÃ¥ laddar jag uppifrÃ¥n och ned, parallellt via laddomaterna. Men när eldningen slutar och pannan sjunker sÃ¥ stannar laddomaterna.
    DÃ¥ fortsätter c-pumpen till radiatorerna som tar vattnet frÃ¥n toppen av tekniktanken och returnerar ned till botten av tankarna, sÃ¥ drar den
    runt det ackumulerade vattnet.
    Eftersom varmtvatten stiger, sÃ¥ borde??? pumpen som tar vatten frÃ¥n tekniktankens topp, även dra in nytt varmvatten frÃ¥n toppen av    slavarna?

Är jag rätt pÃ¥ det?   
 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #1 skrivet: 06 december 2015, 09:13:58 »
Har du en shunt mellan panna och tankarna och en shunt ut mot radiatorerna ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Anders Ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #2 skrivet: 06 december 2015, 12:03:42 »
Ja, jag har en shunt på inkommande hetvatten från pannan till tankar. (Helt öppen )

Samt en på returen från tankar till pannan.
Mycket strypt frånslavtankarna och helt öppen från tekniktanken.
Vid avslutad eldning öppnar jag den helt.

OBS! Tempfallet händer under eldningen.

Ja, en blandningsventik.  Typ shunt  pÃ¥ vattnet ut mot radiatorerna där efter c-pumpen till radiatorerna.
Shunten / blandningsventilen strypt så jag får ut ca 50 gradera au radiatorerna. C-pumpen på 1.an till radiatorerna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #3 skrivet: 06 december 2015, 16:02:49 »
Jag misstänker att du kanske får backflöde från nån av de andra tankarna till tekniktanken då temperaturen sjunker?
Kan du rita upp hur det är ihopkopplat sÃ¥ är det enklare att följa.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders Ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #4 skrivet: 06 december 2015, 20:17:43 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #5 skrivet: 06 december 2015, 20:44:53 »
Om höjdförhållandena på bilden stämmer så tror jag att problemet är att tekniktanken står i nivå under acktankarna.
Om det är varmt i tekniktanken och kallt i en 3000 literstank så kan kallt vatten från den större tanken tryckas in bakvägen i tekniktanken och flödet går då bakvägen från övre anslutningen i tekniktanken till den större acktanken.
En klaffbackventil på den övre ledningen skulle förhindra detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Anders Ericsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #6 skrivet: 06 december 2015, 23:13:45 »
Ja, fast hur ska det kunna gÃ¥ baklänges under laddning? DÃ¥ är det fullt tryck  frÃ¥n laddomat 21orna. Att tvinga kallvatten bakÃ¥t verkar otroligt.  DÃ¥ skulle pumparna stanna.

Sen har jag känt på alla laddningsrör och dom tappar inte värme fram till tankarna.

Verkar skumt som tusan.
Var tar 250L 80gradit vatten vägen så bara.....
Stryper jag till returshunten lite till, bara lite.... så tar det 10-15min så e han uppe på 80grader i tekniktanken igen.

Men sen känner jag att om jag stryper en shunt så tekniken laddar mer och stryper returflödet från de övriga slavarna så borde oxå det påverka laddnigstiden?
Den har inte fullt flöde med öppna "spjäll /shuntar "


Men kör jag öppna spjäll så hinner inte tekniktanken upp i leverans temp för radiatorerna på många timmar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #7 skrivet: 07 december 2015, 10:22:47 »
Nu har du inte ritat ut cirkpumparna men jag gissar att det sitter en på laddomaten och en efter tekniktanken mot radiatorerna?
Om laddomaten vid nått tillfälle drar ner på flödet mot tankarna så minskar trycket där så att flödet kan gå baklänges.
Och du kan inte känna dig fram, för varmvattnet tar övre vägen från tekniktanken till nån av de större tankarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Problem med laddning av flera ackumulatortankar.
« Svar #8 skrivet: 07 december 2015, 10:29:19 »
Om teknik tanken är så mycket lägre kommer du ha massor med hett vatten kvar i toppen på de andra tankarna när tekniktanken är kall. Med så många tankar skulle jag nog valt att koppla dom i serie med kranar för möjlighet att köra teknik tanken samt en 3000 liters parallellt på sommaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!