Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme med soluppvärmning  (läst 23420 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #15 skrivet: 14 november 2008, 13:28:59 »
Att plocka kanske 15000 kWh ur berget per år och att trycka in kanske 500-1000 kWh solvärme i hålet/förvärma brinen ger ju en rätt försumbar effekt och skulle väl minska elförbrukningen med 100-200kWh.
Att däremot kyla vv-tanken med brine låter endast idiotiskt,jag tror inte du sparar en endaste kWh på detta, möjligen om den skulle vara så hårt skiktad att den inte påverkar tempen uppåt överhuvudtaget samt att inkommande VV ligger högt upp.
Bättre i så fall att ha en separat tank eller VVX och förvärma i den, men värm hellre inkommande VV i så fall.


Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #16 skrivet: 14 november 2008, 13:39:25 »
Johanhartin,
jag tror jag förstÃ¥r precis vad du menar. Men jag hÃ¥ller inte med om det   :P :)
Dessutom behöver man inte värmepump för att få upp värmen ur berget, det räcker med en cirkulationspump. Men att få upp temperaturen till en användbar nivå kostar ström.

Ville Vessla,
att kyla tanken betyder att värma brine. Eller hur?  ;)

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #17 skrivet: 14 november 2008, 13:46:26 »


På solfångaren; jag hävdar att det är mer sannolikt att solfångaren lyckas höja botten av acktanken (ca 250liter) från 5 - 20 ° än från 15 - 30 ° (eller 25 - 40°). Båda fallen motsv. ca 4,3 kWh. (Mer energi än så kan man kanske inte hoppas på mitt i vintern.)

Om vp går plusminus noll kan jag ha rätt i att man vinner några kWh/dag men sen återstår förstås att få ekonomi i min mer komplicerade lösning.
/J

VP går inte plusminus noll, det blir vad jag kan förstå en ordentlig förlust. Vinner man några kWh/dag från solfångaren motsvarar det ca 100 Watt kontinuerlig effekt. Värmepumpen drar flera kW från berget när den går. Uppvärmningen av köldbäraren blir någon eller några tiondels grader, det blir ingen ökning från +1 till +6. +6 grader in skulle innebära att ingen värme togs från berget, det har ju ungefär den temperaturen i stora delar av Sverige. Det skulle krävas 100 kWh/dygn eller mer för att åstadkomma så hög KBin. Den värmeenergin finns inte, du skriver själv om några kWh/dygn.

Vattnet som värmepumpen skall värma i beredaren startar med betydligt lägre temperatur. Det kommer att kosta mer el till värmepumpen för det än vinsten frÃ¥n i genomsnitt nÃ¥gon tiondels grads högre KBin.  (ändrat, meningen var obegriplig)

Det är lite samma typ av tankefel som de som installerar återvinning av värme från frånluften till köldbäraren gör. De tycks tro att 1 kWh återvunnen värme från frånluften blir 1 kWh mer gratisvärme från pumpen.
« Senast ändrad: 15 november 2008, 10:40:17 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #18 skrivet: 14 november 2008, 13:56:49 »

Ville Vessla,
att kyla tanken betyder att värma brine. Eller hur?  ;)

mvh

Japp
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad thermiaanvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Thermia Duo Optimum 16KW + 2st 300lit TWS
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #19 skrivet: 22 december 2008, 23:29:38 »
Jag bytte värmepump för 1½ år sedan och försökte då kolla upp detta. Jag hade en tanke med att återvinna värmen i frånluften och undrade om jag på det sättet under sommaren kunde lagra värme i berget. Jag frågade en expert som arbetade heltid med värmepumpar. Han berättade om en industrianläggning där de kontinuerligt körde ner 250KW överskottsvärme i flera borrhål. de försökte sedan med olika mätmetoder se om de kunde återfå något av denna värme när de behövde. Deras erfarenhet var att ingen värme alls kunde återvinnas. Han åsikt var att värmelagring i berget är en teoretisk tanke som inte tycks fungera i praktiken. han avrådde mig från allt annat än att bara enkelt köra värmepump mot borrhål. Även om jag inte helt släppt tanken på tekniskt mer avancerade (riligare??) lösningar så lydde jag hans råd. Jag måste erkänna att det fungerar ju komplikationsfritt med bara borrhål och inget annat.

Utloggad FarbrorP

  • PÃ¥ spÃ¥ret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #20 skrivet: 23 december 2008, 12:02:04 »
Ja som Rickard skrev  ska man satsa pÃ¥ att värma vv och rad i första hand och sedan använda hÃ¥let att dumpa värme i vid överskott,sedan klart att man kan förvärma brine om man sedan har solfÃ¥ngare.
Jag skulle idag inte ha köpt EVI pumpen som är förbered med solstyrning(värmer hål,vv och rad)
Borde bli billigare att bygga en egen lösning då solenergin vår och höst ej lagras för att värma rad nattetid då det oftast behövs mer med evi pumpen.
Borde man inte kunna koppla en vanlig vp till 2 tankar en vanlig för VV och en som värms av solen
som man drar returen från rad igenom och även förvärmer vv,då skulle man kunna ta tillvara på
solen så fort den ger mer temp än kallvattnet in. bifogar en skiss

Jag funderar på att använda köldbäraren till att kyla botten av min acktank. Då skulle solfångarna få en lägre temp att jobba emot vår och höst vilket borde ge högre effektivitet och att solkretsen går längre.
Jag gjorde också lite funderingar och en ritning på detta förut. Skiss bifogat

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #21 skrivet: 24 december 2008, 09:10:58 »
Tanken med Eviheat är väl mer att kyla solcellerna på sommaren än att värma borrhålet.

Ibland klarar solfångaren själv av uppvärmningen och värmepumpen får vila då vilket både sparar pumpen och el och ibland går den tillsammnans med bergvärmen.
En kund till mig har en Evi heat och hans årsförbrukning är löjligt låg med tanke på husets storlek.

Han bokför allt som solfångaren ger och har kommit fram till att investeringen var väl värd pengarna.

Jag är ingen expert på området men jag tycker idéen verkar vettig.

Om man installerar solfångaren själv kan man spara mycket pengar och snabbare få tillbaka pengarna.

Vi måste göra allt vi kan för att spara energi dessutom.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #22 skrivet: 24 december 2008, 11:46:02 »

Han bokför allt som solfångaren ger och har kommit fram till att investeringen var väl värd pengarna.

Skulle vi kunna få lite data på vad de olika delarna i systemet kostade och vad solfångaren ger? Problemet med den här typen av installationer, liksom för aggregaten som återvinner värme från frånluften till köldbäraren, att tillverkarna aldrig presenterar några kalkyler som visar att de är lönsamma. I fallet återvinning av värmen från frånluften har jag helt klart för mig varför det är så.

Citera
Vi måste göra allt vi kan för att spara energi dessutom.

Det skall vara vettigt sparande av resurser varav energi är en komponent. Är resursåtgången större än besparingen är det ingen besparing.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #23 skrivet: 24 december 2008, 13:04:33 »
Hej

Att bygga 8 kvadratmeter solfångare själv kostar ca 17000 kr i material inkl styr/regler, exp.kärl, flödesmätare och rörpryttlar. Tillkommer gör plåtjobb på taket, rör till/från solfångaren och acktank.

Jag har ett renodlat varmvattensystem som ligger på 65% täckningsgrad. Värme och varmvatten hamnar på ca 4300 kWh i år. Hade jag haft bergvärme ihop med solfångaren så hade jag säkert fixat varmvatten och värme för 3500 kWh. Vi hade då hamnat "löjligt" lågt, nånstans 7200-7500 kWh i TOTALFÖRBRUKNING.

En solfångare har betydligt längre livslängd än en bergvärmepump och tål därför en längre återbetalningstid. Jag hade nog skippat det högteknologiska i Evi-Heats system och istället byggt en rejäl solfångare och kopplat mot en välisolerad 1000-liters tank mot vilken värmepumpen också arbetar, men i skiktet ovanför. Det funkar lika bra med separat styr för sol och värmepump, bara de inte hamnar i konflikt (precis som en elpatron i ett solvärmt varmvattensystem). Dessutom anser jag att solfångaryta regerar över finlir och teknik. Bygg enkelt och rejält, det kan piska ett Evi-Heat system.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #24 skrivet: 24 december 2008, 13:41:24 »


En solfångare har betydligt längre livslängd än en bergvärmepump och tål därför en längre återbetalningstid. Jag hade nog skippat det högteknologiska i Evi-Heats system och istället byggt en rejäl solfångare och kopplat mot en välisolerad 1000-liters tank mot vilken värmepumpen också arbetar, men i skiktet ovanför. Det funkar lika bra med separat styr för sol och värmepump, bara de inte hamnar i konflikt (precis som en elpatron i ett solvärmt varmvattensystem). Dessutom anser jag att solfångaryta regerar över finlir och teknik. Bygg enkelt och rejält, det kan piska ett Evi-Heat system.

MVH/Gano


Hej

Jag håller med dej Gano
När man bygger solfångare så är det bättre att göra det enkelt men stor yta.
Jag har nu kört ett år med min X15 samt mina 16 m2 solfångare och jag är imponerad.
7500 Kwh EL har x15 tagit för varmvatten samt värme samt solfångarna har gett mej under detta år cirka 9100 Kwh.
Nu använder jag solfångarna i första hand för husvärme samt för i andra hand värma poolen. Ren sommartid så är det bara poolen.
Solen får även förvärma varmvatten som under sommaren nästa kommer upp i varmvatten temp på grund av solen.
Med tanke på huset storlek så anser jag att jag bor billigt.
Visst har jag lagt ner pengar på sol samt bergvärme men solinstallationen är redan betald (det tog 1 1/2 år) berg installationen kommer att ta längre tid.
Solens energi är nästa gratis och under mina 6 1/2 år så har jag fått ner cirka 58000 KWH.

Åter till tråden så tror jag inte att det lönar sig att installera solfångare endast för att värma hålet. Däremot kan det löna sig om du har en pool eller gör av med stora mängder varmvatten.
MVH
Tony
« Senast ändrad: 25 december 2008, 20:30:41 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #25 skrivet: 25 december 2008, 16:25:57 »
Hej

Att bygga 8 kvadratmeter solfångare själv kostar ca 17000 kr i material inkl styr/regler, exp.kärl, flödesmätare och rörpryttlar. Tillkommer gör plåtjobb på taket, rör till/från solfångaren och acktank.

Jag har ett renodlat varmvattensystem som ligger på 65% täckningsgrad. Värme och varmvatten hamnar på ca 4300 kWh i år. Hade jag haft bergvärme ihop med solfångaren så hade jag säkert fixat varmvatten och värme för 3500 kWh. Vi hade då hamnat "löjligt" lågt, nånstans 7200-7500 kWh i TOTALFÖRBRUKNING.

En solfångare har betydligt längre livslängd än en bergvärmepump och tål därför en längre återbetalningstid. Jag hade nog skippat det högteknologiska i Evi-Heats system och istället byggt en rejäl solfångare och kopplat mot en välisolerad 1000-liters tank mot vilken värmepumpen också arbetar, men i skiktet ovanför.

17 000 kr plus 1000 L tank med installation minus skillnaden för kostnaden för värmepump med och utan inbyggd varmvattenberedare. Nog hamnar man väl runt 25 000 kr för en besparing på 800 kWh/år. Kommer man upp i återbetalningstider uppemot 20 år blir inte investeringarna lönsamma oavsett livslängd om man vill några procents avkastning på kapitalet man investerar.

Läget blir ett annat om man som i Tonys fall kan utnyttja solfångarnas överskottskapacitet till att värma poolen. I det fallet blir besparingen i form av el till värmepumpen ungefär 2500 kWh/år om alla kWh från solvärmen var kWh som annars skulle ha kommit från värmepumpen. Då blir återbetalningstiden vettigare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #26 skrivet: 25 december 2008, 20:06:48 »
Hej

Fördelar med en solfångare i kombination med bergvärme.

1. Acktanken (volymförstorare) ger färre starter och högre COP (=längre livslängd)

2. Ökad livslängd på bergvärmepumpen eftersom driftstiden reduceras.

Sedan betvivlar jag att besparingen stannar vid 800 kWh. Solfångaren kommer inte att fungera enbart som en varmvattenanläggning utan även som värmekälla som kommer att trycka in energi även under höst/vinter/vår.

Svårt att räkna på om man ska ta med alla faktorer. Jag tror att det lönar sig om man bygger eller installerar solfångaren själv. Glöm inte solvärmebidraget på 7500 kr.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #27 skrivet: 27 december 2008, 14:19:46 »

1. Acktanken (volymförstorare) ger färre starter och högre COP (=längre livslängd)

2. Ökad livslängd på bergvärmepumpen eftersom driftstiden reduceras.

Färre starter, vilket betyder längre drifttid och längre stillestånd under en körcykel, ger lägre köldbärartemperatur i genomsnitt vilket ger lägre COP. Det finns de som menar att det tar flera minuter innan pumpen börjar producera värme och att frekventa starter därför ger lägre COP men det tror jag inte på. Det tar i storleksordningen några sekunder för att fylla kondensorn med gas till kondenseringstrycket. Därefter börjar den producera värme.

Nuvärdet av 17 års livslängd på pumpen i stället för 15 år är i storleksordningen ett par tusen kronor även vid den kalkylränta som ger maximalt resultat. Det påverkar inte kalkylen speciellt mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #28 skrivet: 27 december 2008, 15:07:33 »

Han bokför allt som solfångaren ger och har kommit fram till att investeringen var väl värd pengarna.

Skulle vi kunna få lite data på vad de olika delarna i systemet kostade och vad solfångaren ger? Problemet med den här typen av installationer, liksom för aggregaten som återvinner värme från frånluften till köldbäraren, att tillverkarna aldrig presenterar några kalkyler som visar att de är lönsamma. I fallet återvinning av värmen från frånluften har jag helt klart för mig varför det är så.

Om du går in på Evi heats hemsida så ser du en kalkyl (www.eviheat.se). Jag kan inte avgöra om den stämmer men den verkar ok i mina ögon.
Är det inte just sådana här lösningar som vi behöver se mer av, liksom comfortzone t.ex?
Det verkar finnas en avoghet mot Eviheat hos vissa här på forumet.
Kan det möjligtvis bero på att detta är en farlig konkurrent till traditionella värmepumpar?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bergvärme med soluppvärmning
« Svar #29 skrivet: 27 december 2008, 17:34:28 »
hej
varför inte optimera vart maskinen hämtar värmen i stället ?

använd berg/ytjord vinter tid å luftvärme vår,sommar,höst i stället det är ju så att luften ofta håller mer värme än tex berg eller ytjord ...
i stället för att jiddra på med solvärme,ska man ha solvärme så bygg in det i en tank å anslut pumpen rätt i tanken så den stannar då solen värmer,värmer inte solen får pumpen göra varmvatten...

ett annat fint sätt är att hålla nere in å utgående tempen i pumpen så diffen blir större
klarar ni av att ha 40 grader ut å 14 in i pumpen så ger det ochså bra
« Senast ändrad: 27 december 2008, 17:37:21 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!