Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor temp gÃ¥r inte upp (pÃ¥ max) (Bosch/IVT 9kw)  (läst 19904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #15 skrivet: 11 januari 2011, 11:33:26 »
Jag kan inte göra mig en klar bild av vad som är problemet. Av beskrivningen verkar det som om pumpen klarar av att värma huset vid -15 utan tillsatsel. Det verkar ocksÃ¥ som att pumpen klarar ocksÃ¥ av att värma huset vid -5 men den orkar aldrig upp till frÃ¥nslagstemperaturen vilket betyder att den gÃ¥r dygnet runt. Det är först vid noll grader ute som pumpen stannar ibland. Hela tiden är rumstemperaturen densamma, oavsett om det är -5 eller -15 ute. 

Vad är det som är fel i min uppfattning av problemet? Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #16 skrivet: 11 januari 2011, 11:41:49 »
Jag kan inte göra mig en klar bild av vad som är problemet. Av beskrivningen verkar det som om pumpen klarar av att värma huset vid -15 utan tillsatsel. Det verkar ocksÃ¥ som att pumpen klarar ocksÃ¥ av att värma huset vid -5 men den orkar aldrig upp till frÃ¥nslagstemperaturen vilket betyder att den gÃ¥r dygnet runt. Det är först vid noll grader ute som pumpen stannar ibland. Hela tiden är rumstemperaturen densamma, oavsett om det är -5 eller -15 ute. 

Vad är det som är fel i min uppfattning av problemet? Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.

Det som känns som ologiskt (men kanske normalt?) är att pumpen inte ger mera effekt för att kunna slå ifrån vid stop-temp vid -5, när den uppenbarligen klara att ge högre temperatur när det är kallare ute.

Ist för att dra 50kw (2000 per månad) per dygn så borde den kunna dra 25kw (1000:- per månad) om den orkade upp och slog ifrån ist för att gå dygnet runt.

/Andreas

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2011, 14:48:28 »
Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.

Håller med. Det måste vara något fuffens i den här tråden. Några externa faktorer som påverkar? Andra värmekällor? Termostater? Nånting?

Annars är det väl normalt att vp kan göra lite varmare vatten vid högre utetemperatur än vid tillskottsgränsen. Min vp brukar skramla upp i 48 grader innan den stoppar vid -11 ute, men vid -13 ute kommer vbfram inte över 46 grader utan tillskott. Beror på större värmeavgivning från raddarna när det är kallare ute.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2011, 15:04:03 »
Det är omöjligt att en pump som går dygnet runt vid -5 också klarar av att värma huset vid -15 utan tillsats.

Håller med. Det måste vara något fuffens i den här tråden. Några externa faktorer som påverkar? Andra värmekällor? Termostater? Nånting?

Annars är det väl normalt att vp kan göra lite varmare vatten vid högre utetemperatur än vid tillskottsgränsen. Min vp brukar skramla upp i 48 grader innan den stoppar vid -11 ute, men vid -13 ute kommer vbfram inte över 46 grader utan tillskott. Beror på större värmeavgivning från raddarna när det är kallare ute.

Jag ska försöka ge ett konkret exempel när det blir lite kallare nu.

Det ologiska är precis det som är problemet, så jag förstår att det inte finns ngn förklaring i det jag skrivit. Därför jag undrade om det kunde vara ngt tok med styrning av kompressorn. Också därför jag gjort en reset på alla inställningar.

Man tycker ju att när den stÃ¥r och stampar pÃ¥ 39.5 vid -5 och den ska slÃ¥ ifrÃ¥n vid 39.8 men aldrig kommer dit, och dagen efter vid -15 sÃ¥ spottar den ut 4x grader, sÃ¥ borde den väl kunna trycka ur de där sista 0.3 och slÃ¥ ifrÃ¥n  huvuddunk



Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2011, 15:16:36 »
Men om det vore fel på styrelektroniken, alltså att den inte slår ifrån kompressorn fast den borde det, då ska du ju få tokvarmt i huset vid -5, eller hur? Om det är något fel på styret så tror jag isf att det är elpatronens styrning som är kass, dvs att elpatronen går fast den ska vara avstängd, och att den inte heller räknar tillskottstimmar. Hur har du stängt av elpatronerna? Har du separat elmätare för vp så du kan logga förbrukningen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2011, 15:17:53 »
Man tycker ju att när den stÃ¥r och stampar pÃ¥ 39.5 vid -5 och den ska slÃ¥ ifrÃ¥n vid 39.8 men aldrig kommer dit, och dagen efter vid -15 sÃ¥ spottar den ut 4x grader, sÃ¥ borde den väl kunna trycka ur de där sista 0.3 och slÃ¥ ifrÃ¥n  huvuddunk

Du har ingen "extra" hjälp när det är kallt, typ eldar lite? Eller det kanske blåser vid -5 medans det är vindstilla vid -15?

Om du har det varmare inne kommer även returen att vara varmare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2011, 15:25:18 »
Man tycker ju att när den stÃ¥r och stampar pÃ¥ 39.5 vid -5 och den ska slÃ¥ ifrÃ¥n vid 39.8 men aldrig kommer dit, och dagen efter vid -15 sÃ¥ spottar den ut 4x grader, sÃ¥ borde den väl kunna trycka ur de där sista 0.3 och slÃ¥ ifrÃ¥n  huvuddunk

Du har ingen "extra" hjälp när det är kallt, typ eldar lite? Eller det kanske blåser vid -5 medans det är vindstilla vid -15?

Om du har det varmare inne kommer även returen att vara varmare.

Nej inget annat stöd.
Självklart så kan det diffa men inte så mycket tycker man. Tvåglasfönster och ganska lite isolering på vinden då vi skottat ut det pga att vi monterat en hel del spottar och dragit massa annat. Dock så borde spottar och att det är nedreglat kompensera en del för att isoleringen är "bruten". För övrigt stenhus, tegel + lättbetong, byggt 1963 i 2 plan plus källare.


Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2011, 15:41:47 »
Men om det vore fel på styrelektroniken, alltså att den inte slår ifrån kompressorn fast den borde det, då ska du ju få tokvarmt i huset vid -5, eller hur? Om det är något fel på styret så tror jag isf att det är elpatronens styrning som är kass, dvs att elpatronen går fast den ska vara avstängd, och att den inte heller räknar tillskottstimmar. Hur har du stängt av elpatronerna? Har du separat elmätare för vp så du kan logga förbrukningen?

Tvärtom var jag inne pÃ¥, Dvs den ger inte signal till VP att "ta ut mer effekt jag kommer inte upp i rätt retur-temp". För helt klart är att den kan ju producera varmare värmevatten. Den vill eller gör det bara inte av ngn anledning  Sc:,h

Elpatronen är av, dels är den avstängd samt går in när den gör varmvattenspets enligt displayen så den verkar "känna av" när El-tillskottet används. Har kollat elmätaren också under drift.

Ska bli -5 till -10 tors/fred så ska notera mera exakt då hur den beter sig.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2011, 15:46:02 »
Tvärtom var jag inne på, Dvs den ger inte signal till VP att "ta ut mer effekt jag kommer inte upp i rätt retur-temp".

Men kompressorn går ju konstant, och vp av on/off-typ. Då finns det inte mer effekt att få utan att elpatronen aktiveras.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2011, 15:48:30 »
Tvärtom var jag inne på, Dvs den ger inte signal till VP att "ta ut mer effekt jag kommer inte upp i rätt retur-temp".

Men kompressorn går ju konstant, och vp av on/off-typ. Då finns det inte mer effekt att få utan att elpatronen aktiveras.

Tänkte precis skriva samma sak, mer än 9-10 kW finns inte att plocka ut. Det borde räcka för att hålla huset varmt ner till ca -15. Vid -5 borde pumpen gå runt halva tiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #25 skrivet: 11 januari 2011, 15:52:40 »
Elpatronen är av, dels är den avstängd samt går in när den gör varmvattenspets enligt displayen så den verkar "känna av" när El-tillskottet används.

Fattar inte denna mening till 100%. Kan du utveckla, hur har du stängt av elpatronen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2011, 23:37:30 »
Nu har jag lite färsk data vid -11 ute.

Kl 22.14 idag, och sen kl Kl 23.06 inom parantes: Pumpen har gått konstant därimellan.

Från 45.7 nuv 40.1 (Från 46.1 nuv 40.2)
-10.9 (-11.4)
börv 51 nuv 50.7 (51 och 50.3)
89.2 (89.2)
47.1 vb ut (samma)
40.5 vb in (40.6)
kb in 2.2 (samma)
kb ut -1.1 (samma)

Ingen el går in.

(Nu är det lite varmt inne, 21-22 skulle jag tippa på. Vill helst ha runt 20)

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2011, 23:42:07 »
Elpatronen är av, dels är den avstängd samt går in när den gör varmvattenspets enligt displayen så den verkar "känna av" när El-tillskottet används.

Fattar inte denna mening till 100%. Kan du utveckla, hur har du stängt av elpatronen?

Eltillskott är avstängt i meny 5.5, tillskott ja/nej. Dvs ska bara gå in vid ev Larm och Varmvattenspets. Tillskottsräknaren står också nu konstant på 33h och gjort sedan första 3-4 dygnen.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #28 skrivet: 14 januari 2011, 00:23:28 »
(editerat pga att jag hade några siffror fel tidigare - ny rekommenderad kurva 3,5)

Kul på sätt o vis att det blev lite kallare igen så du fick testa :-)
Din kurva verkar för högt inställd och ditt flöde är för högt tycker jag. Det skulle kunna ge de problem som du beskrev i början när man lägger ihop allt.

Din pump har kört med kompressor utan el i 45 min och hållit returvärdet konstant, den körde så mycket den orkade under den timmen. Det tyder på att du vid 11 minus ute ligger på den effekten som ger jämvikt mellan av VP tillförd energi och av huset konsumerat när du håller 22 grader inomhus. Det var värdefull info. Då den skapar 47 grader vatten ut, ger det en uteffekt på ca strax under 8,2 kW vid 0 brine. Men ditt vatten i returen är för varmt för att det ska gå optimalt. Med din höga kurva och ditt höga flöde kan det betyda att du även vid -5 ute inte kommer upp till stopptemp heller, så här kan vi ha något. Men visst borde du väl haft mycket varmt inne vid -5 också i så fall?

Din pump verkar i alla fall inte ha några problem att skapa den effekten som behövs vid -11 för att du ska ha varmt inne, bra! Då behöver du hitta rätt inställningar för att det ska passa ditt hus nu då och era behov. Jag ser att det här är mycket likt min situation då jag har samma kompressormodell, som kräver tillskott från ca 10-11 minus ute, och vill i och för sig gärna ha 21-22 inne.

Jag ser att du kör kurva 4,4 med förskjutning 1 - därför är börvärdet för returen vid -11 ca 42,2.

Du säger att du har för varmt inne nu, när du skickar ut 47 grader och får 41 tillbaka. Men din VP vill upp till stopptemp 45.
Då är din kurva för hög! Ditt värmesystem jobbar just nu med ca 44 grader i medeltemp kan vi anta (snittet mellan 47 ut och 41 in). Om vi sänker den med 3 grader till att börja med så skulle det ge en önskad medeltemp på 41 grader för att du ska hamna runt 20 grader inomhus - grovt gissat.

Om du då skulle justera din CP också så att du hamnar på 8 grader delta, behöver du hitta en kurva som ger börvärde 37 vid -11 ca. Det baserar jag på att du då skulle skicka ut 45 grader, få tillbaka 37 för att få ett snitt över radiatorer på 41 som bör ge lite svalare inne.

Prova med kurva 3,5 utan förskjutning - den ska förvänta 37 grader i retur som börvärde vid -11. Stoppvärde för returen skulle då vara 39,5 och det har du redan överskridit ikväll så din pump hade fått vila lite i stället för att brasa på till 22 grader inomhus.

Om vi i detta läge även simulerar vad som då kommer hända vid -5 ute, så skulle den ha börvärde 34 och slå av då returen kommit upp till 36,5 vilket den lätt kommer orka upp till. Men som du kör nu, vill den troligtvis ända upp till 41,1 vid -5? (38,6+2,5=41,1). Det är kanske det du sett att den inte riktigt kommer upp dit... det är bara en teori.

När du väl fått ordning på dina flöden är det möjligt att du behöver justera kurvan lite till, du verkar ha ett lågtemp-system vilket ju också är väldigt bra. Jag önskar att jag hade haft det med denna pump också...

Så mitt tips är: 1) Justera ner flödet, 2) sänk kurvan. Ha lite tålamod i början det tar ett tag för huset att avge denna överskottsvärme som du stoppat in.

Lycka till!
« Senast ändrad: 14 januari 2011, 00:40:49 av washburn »
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad addee

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor temp går inte upp (på max) (Bosch/IVT 9kw)
« Svar #29 skrivet: 14 januari 2011, 00:45:22 »
Kul på sätt o vis att det blev lite kallare igen så du fick testa :-)
Din kurva verkar för högt inställd och ditt flöde är för högt tycker jag. Det skulle kunna ge de problem som du beskrev i början när ma lägger ihop allt.

Din pump har kört med kompressor utan el i 45 min och hållit returvärdet konstant, den körde så mycket den orkade under den timmen. Det tyder på att du vid 11 minus ute ligger på den effekten som ger jämvikt mellan av VP tillförd energi och av huset konsumerat när du håller 22 grader inomhus. Det var värdefull info. Då den skapar 47 grader vatten ut, ger det en uteffekt på ca strax under 8,2 kW vid 0 brine. Men ditt vatten i returen är för varmt för att det ska gå optimalt. Med din höga kurva och ditt höga flöde kan det betyda att du även vid -5 ute inte kommer upp till stopptemp heller, så här kan vi ha något. Men visst borde du väl haft mycket varmt inne vid -5 också i så fall?

Din pump verkar i alla fall inte ha några problem att skapa den effekten som behövs vid -11 för att du ska ha varmt inne, bra! Då behöver du hitta rätt inställningar för att det ska passa ditt hus nu då och era behov. Jag ser att det här är mycket likt min situation då jag har samma kompressormodell, som kräver tillskott från ca 10-11 minus ute, och vill i och för sig gärna ha 21-22 inne.

Av dina värden skulle jag även gissa att du kör på kurva 4,6 just nu? (utan förskjutning i så fall) För i så fall är börvärdet för returen vid -11 ca 42,2.

Du säger att du har för varmt inne nu, när du skickar ut 47 grader och får 41 tillbaka. Men din VP vill upp till stopptemp 45.
Då är din kurva för hög! Dina radiatorer jobbar just nu med ca 43 grader i medeltemp kan vi anta (snittet mellan 47 ut och 41 in). Om vi sänker den med 3 grader till att börja med så skulle det ge en önskad medeltemp på 40 grader för att du ska hamna runt 20 grader inomhus - grovt gissat.

Om du då skulle justera din CP också så att du hamnar på 8 grader delta, behöver du hitta en kurva som ger börvärde 36 vid -11 ca. Det baserar jag på att du då skulle skicka ut 44 grader, få tillbaka 36 för att få ett snitt över radiatorer på 40 som bör ge lite svalare inne.

Prova med kurva 3,3 utan förskjutning - den ska förvänta 36 grader i retur som börvärde vid -11. Stoppvärde för returen skulle då vara 38,5 och det har du redan överskridit ikväll så din pump hade fått vila lite i stället för att brasa på till 22 grader inomhus.

Om vi i detta läge även simulerar vad som då kommer hända vid -5 ute, så skulle den ha börvärde 33,6 och slå av då returen kommit upp till 36,1 vilket den lätt kommer orka upp till. Men som du kör nu, vill den troligtvis ända upp till 40,9 vid -5? (38,4+2,5=40,9). Det är kanske det du sett att den inte riktigt kommer upp dit... det är bara en teori.

När du väl fått ordning på dina flöden är det möjligt att du behöver justera kurvan lite till, du verkar ha ett lågtemp-system vilket ju också är väldigt bra. Jag önskar att jag hade haft det med denna pump också...

Så mitt tips är: 1) Justera ner flödet, 2) sänk kurvan. Ha lite tålamod i början det tar ett tag för huset att avge denna överskottsvärme som du stoppat in.

Lycka till!

Tack för utförligt svar! Kör som jag nämnde tidigare på 4.4 och förskjutning 1.0.

Hur ska jag hantera förändringen med detta i beaktande tycker du? Ställde ner CP till läge 1 iaf.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!