Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vid vilken temperatur bör/ska eltillskott gÃ¥ in för stöd  (läst 17237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
-27 grader och fortfarande en bit kvar till något tillskott behövs.
Med 6kw pump och hus från 1800-talet, dock är det bara 100kvm uppvärmt i dagsläget.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken temperatur bör/ska eltillskott gå in för stöd
« Svar #16 skrivet: 22 december 2010, 22:34:31 »
Har 28cm i skivor plus 30cm lösull på vinden vet ej vad jag har i väggen. -28,7 nu ingen tillsats

Utloggad didde

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Södra stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
didde: har du installerat själv eller har du anlitat en firma?
Om du anlitade en firma: har du kvar kalkylen som du fick innan installation?


Hej Digitalrobert,
ledsen för sent svar... men det kom en Tomte emellan.

Har inte installerat själv utan det har firma gjort (och de har varit väldigt duktiga och hjälpsamma ska jag tillägga) jag tror egentligen inte att något är fel utan efter att ha läst en del här på forumet så tror jag att boven i dramat är isoleringen och mina fönster i synnerhet (som inte gjorts något åt sedan 1947 som jag förstått det).

Jag har kalkylen kvar, men den visar iof ganska glädjande siffor mot hur verkligheten ser ut, dock så ska man väl ha klart för sig att den meddeltemperatur som vi nu har i Stockholm inte riktigt stämmer med vad denna kalkylen är baserad på.

Kompressorn verkar dock gå jämt när tillskott går in så det verkar ju bra.

Kanske blir att se över fönstren till nästa år :)

Hur man kan klara sig ner till -26 (som andra här gör) utan tillskott begriper jag inte, måste ju vara fantastiskt isolerat och dimensionerat.


Utloggad ola.veinge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Hmmm, kanske en dum fråga: Om det endast finns en utomhusgivare kopplad till värmepumpen innebär väl det att den anpassar effekten efter utomhusklimatet, inte efter hur kallt / varmt det är i huset?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Hmmm, kanske en dum fråga: Om det endast finns en utomhusgivare kopplad till värmepumpen innebär väl det att den anpassar effekten efter utomhusklimatet, inte efter hur kallt / varmt det är i huset?

De flesta vp kan inte anpassa effekten, de är on/off och ger antingen sin maxeffekt eller ingen effekt alls. Däremot anpassas gångtiderna efter hur mycket värme huset behöver tillföras, genom integral-styrning eller hysteres-styrning i relation till en börtemperatur. Denna fastställs i sin tur genom värmekurvan i relation till utetemperaturen. Detta är den bästa och mest ekonomiska styrningen. Sen kan man om man vill komplettera med en innegivare som i viss grad kan påverka börtemperaturen och därigenom finjustera vämemängden som tilförs huset, men denna givare skall aldrig sättas igång förrän man har ställt in en bra värmekurva som ger nästintill perfekt värmekomfort i huset under alla årstider.
« Senast ändrad: 26 december 2010, 14:20:45 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vid vilken temperatur bör/ska eltillskott gå in för stöd
« Svar #20 skrivet: 26 december 2010, 12:33:42 »
Hmmm, kanske en dum fråga: Om det endast finns en utomhusgivare kopplad till värmepumpen innebär väl det att den anpassar effekten efter utomhusklimatet, inte efter hur kallt / varmt det är i huset?

Hur kallt / varmt det är i huset, beror ju på utomhusklimatet. Så om värmepumpen anpassar sig efter utomhusklimatet, sä anpassar den ju sig även efter inomhusklimatet.
Man har ju i alla tider med olje/elpannor styrt shunten efter utomhustempen, och det har funkat utmärkt.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ola.veinge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Ok, då förstår jag.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Viktigt är att värmepumpens elpatron inte har för stor  effekt i förhÃ¥llande till behovet . En 6 kW patron pÃ¥ en värmepump vars processor avger 6 kW Ã¥r inte särskilt listigt. SÃ¥vida inte värmepumpen har ett välanpassat styrsystem ...
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Viktigt är att värmepumpens elpatron inte har för stor  effekt i förhÃ¥llande till behovet . En 6 kW patron pÃ¥ en värmepump vars processor avger 6 kW Ã¥r inte särskilt listigt. SÃ¥vida inte värmepumpen har ett välanpassat styrsystem ...

Du fÃ¥r ursäkta, men jag förstÃ¥r inte vad du menar?  Sc:,hDet viktiga är väl att vp effekt utan tillskott är väl avpassad för huset och de som bor där. Patronens storlek spelar väl ingen roll och är väl hur som helst ofta "standardiserad". Ta Nibe där min uppfattning är att installatörerna gärna gÃ¥r för lite mindre effekttäckning, antagligen för att förlänga gÃ¥ngtiderna. Exempelvis en Nibe 6-a som ger strax över 5kW värmeeffekt och därför bara har 55% effekttäckning i ett hus som kräver 9,5kW toppeffekt, men den kan ju fortfarande ha helt OK energitäckningsgrad för att anses professionellt dimensionerad, och den behöver ju 6kW elpatron för att klara de kallaste dagarna. De flesta värmepumparna pÃ¥ marknaden har ju bÃ¥de en 3kW-patron och en 6kW-patron som ocksÃ¥ kan köras samtidigt för att ge 9kW.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Stämmer bra, men jag tror nog att Sarastro menar att man inte skall dimensionera så pass klent, han tycker nog att man skall dimensionera för 75-100% effekttäckning från enbart kompressorn, och att DÅ köra med 6 kW elpatroneffekt är inte nödvändigt, och kan kosta i onödan om systemet i övrigt är dåligt intrimmat (default läge på alla värden, som tyvärr är det normala).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken temperatur bör/ska eltillskott gå in för stöd
« Svar #25 skrivet: 29 december 2010, 01:03:58 »
-31,2 ingen tillsats 20,8 inne

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Tack Rickard, nu när jag läser Sarastros inlägg efter att ha läst din förklaring så blir det mer klart. Då återkommer man till det där med dimensionering efter ideologi eller ekonomi. Här på forat är ju de flesta som svarar på frågor vp-nördar (känner att jag själv är på väg in i nördrollen :-) ) och tenderar att rekommendera hög effekttäckning. Samtidigt funderar jag på om inte denna "tillskotts-skräck" är irrationell. Hög effekttäckning betyder ju dyrare vp och ofta att man behöver installera extra volym, samt att man måste ha bättre koll på vpns och radsystemets inställningar, vilket för de flesta betyder köp av installatör-timmar. Är det verkligen befogat ur ekonomisk synvinkel att rekommendera så hög effekttäckning som du pratar om? Dyr vp, volymtank med installation, konsulttimmar, det blir många kronor att bränna med elpatron.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Viktigt är att värmepumpens elpatron inte har för stor effekt i förhållande till behovet . En 6 kW patron på en värmepump vars processor avger 6 kW år inte särskilt listigt. Såvida inte värmepumpen har ett välanpassat styrsystem ...

Det som avsågs är att det finns en risk att kompressorn stoppar om patronens effekt är hög i förhållande till den effekt som värmesystemet klarar av att avge vid den utetemperatur då värmpumpens kompressor inte längre räcker till och patronen måste hjälpa till. Anledningen till att kompressorn stoppar är att en skyddsvakt stoppar driften om returtemperaturen blir hög. I många pumpar ligger denna gränstemperatur i närheten av 50 grader. Om returtemperaturen när patronen går in ligger på exempelvis 43 grader och styrsystemet arbetar med ett sving på +- 2 grader ställs det rätt höga krav på styrningen av patronen ...
 


SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Citera
Viktigt är att värmepumpens elpatron inte har för stor effekt i förhållande till behovet . En 6 kW patron på en värmepump vars processor avger 6 kW år inte särskilt listigt. Såvida inte värmepumpen har ett välanpassat styrsystem ...

Det som avsågs är att det finns en risk att kompressorn stoppar om patronens effekt är hög i förhållande till den effekt som värmesystemet klarar av att avge vid den utetemperatur då värmpumpens kompressor inte längre räcker till och patronen måste hjälpa till. Anledningen till att kompressorn stoppar är att en skyddsvakt stoppar driften om returtemperaturen blir hög. I många pumpar ligger denna gränstemperatur i närheten av 50 grader. Om returtemperaturen när patronen går in ligger på exempelvis 43 grader och styrsystemet arbetar med ett sving på +- 2 grader ställs det rätt höga krav på styrningen av patronen ...
 

Stämmer, men det förutsätter även att styrningen är dåligt intrimmad, annars skall 6 kW eltillskott aldrig behöva gå till. (om det inte finns behov av all effekt).
Alla värmepumpar har idag eltillskott i allt fler steg, 1, 2, 3, 4, 5, 6 kW i olika steg är inte ovanligt.
För att eltillskottet skall "släcka" kompressorn krävs det en dåligt intrimmad reglerdator, eller ett alldeles för klent radiatorsystem.
« Senast ändrad: 29 december 2010, 01:45:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej på er!
Intressant det här med tillskott
Man bör nog titta på helheten när man pratar om värmepumpar.Om en pump
bara går och går hela tiden utan tillskott så kanske det inte blir så effektivt i slutändan
Jag tänker på storleken på pumpen stor pump drar ju mer mot en liten pump
Har i mellandagarna tagit mig tid att trimma in systemet (fördelat värmen på radiatorerna)utan att röra pumpen
Och har lyckas få ner start på pumpen från 2gånger i timmen till 1 gång i timmen
Temperaturen ute har legat på -5 och -8 i flera dagar.har enkelt sagt fått ett jämnare flöde i systemet
Har tidigare jobbat som röris och har hållit på med värme och ventilation(jag vet skulle gjort det här tidigare)
Kanske folk skulle lägga ner mer tid på att trimma in systemet om det inte redan är gjort
i slutändan så är det vad du förbrukar som är det intressanta
Tidigare förbrukning olja+el ca 26000kwh efter pump ca 11000kwh
tws diplomat 8kw utan tillskott -22 borrat 150 istället för 137 enligt kalkyl tillskott enligt kalkyl -13


Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!